Huiskamer
Loulou39
28-08-2024 om 21:50
Welke woorden heb je altijd verkeerd uitgesproken
Dit topic naar aanleiding van het topic” dingen waar je vaak heel laat achter kwam”
MMcGonagall
28-08-2024 om 22:26
Nou insgelijks dus (ik zei eensgelijks, gelukkig zeg je dat bijna nooit). En Dandelion, dat sprak ik uit als Dendielieon, met klemtoon op die. Leek me zoveel logischer, en nog. Ik weet ook nog steeds de correcte uitspraak niet van impetigo, de huisarts sprak het heel anders uit.
Hmm best veel dus, hoewel ik behoorlijk correct Nederlands (en Engels) spreek.
Zorroo
Ysenda schreef op 28-08-2024 om 22:22:
[..]
Het is een trekker. Tractor is voor stadselui die import zijn in de polder. Vre se luk!! Integreer en praat normaal. Trekker.
Ik vind tractor heel normaal.. maar goed, stadsbewoner en daar schaam ik me niks voor
Madamecannibale
Volgens mij komt zeuven uit het leger. Omdat via radio’s de negen en zeven nogal op elkaar leken.
Ik spreek uil verkeerd uit. Niet omdat ik niet weet hoe het beest heet maar ik kan die klank op één of andere manier niet maken. Maar dat is denk ik niet wat je bedoelt.
MMcGonagall
28-08-2024 om 22:27
Ysenda schreef op 28-08-2024 om 22:22:
[..]
Het is een trekker. Tractor is voor stadselui die import zijn in de polder. Vre se luk!! Integreer en praat normaal. Trekker.
Boeren zeggen trekker, ik zeg tractor.
Zorroo
28-08-2024 om 22:34
MMcGonagall schreef op 28-08-2024 om 22:27:
[..]
Zie je, moest er ineens aan denken. Las toevallig onlangs over dit festival in de Achterhoek. Daar hebben ze het ook over tractoren.. puh.. www.tstl.nl
Mischa83
28-08-2024 om 22:44
Zorroo schreef op 28-08-2024 om 22:04:
Ik moet bekennen dat ik heel lang iDeal heb uitgesproken als 'ideaal'. Vooral in gedachten, want zo vaak spreek je de naam van die dienst niet uit. Achteraf voelde ik me wel wat dom.
En ik zeg nog steeds Dokter Oetker. Omdat ik dat vroeger zo deed (toen zei men het in de reclames ook nog zo). En ik vind "Utker", wat het nu moet zijn, op een of andere manier te lelijk.
Vind ik ook zo raar en lelijk inderdaad! Waarom een 'oe' ineens als een 'u' uitspreken? Ben blij dat de makers van de koetjesreep niet hetzelfde hebben bedacht!
PhilDunphy
28-08-2024 om 22:50
Ik heb best wel lang 'opeeneens' gezegd, waar ik 'opeens' bedoelde.
En voor ik mijn partner ontmoette, zei ik ook 'puuzel'. Maar sinds ik door hem steevast werd gecorrigeerd, erger ik mijzelf nu ook aan de puuzel-zeggers
Verder hebben we nog wat familie dingetjes, vanwege kinderen die een foute uitspraak hanteren (of hanteerden).
Tandpasta - stampasta
Waarom - Daarom (Daarom is de lucht blauw?)
Mosterd - monsterd
Maar dit gebruik ik eigenlijk alleen binnenshuis en ook niet altíjd.
alhambra
28-08-2024 om 22:52
Ysenda schreef op 28-08-2024 om 22:01:
zeven, moet blijkbaar uitgesproken worden als zeuven, sorry ik blijf zeven zeggen.
ABN/standaard Nederlands zeven
Zeuren is dialect.
Roserabbit
28-08-2024 om 22:54
Ik heb als kind lang de 'r' niet kunnen uitspreken, en nu klinkt ie ook vaak niet naar behoren. Ben nu eind 40. Dus woorden met een 'r' spreek ik niet altijd goed uit.
En de huidige kindernamen gaan ook niet altijd goed 🙈 zeker niet omdat je nooit weet hoe de uitspraak is.
Happyapple
28-08-2024 om 22:55
Ysenda schreef op 28-08-2024 om 22:12:
[..]
Op tv zeggen ze altijd zeuven, ik erger me groen en geel.
Net als aan mensen de meluk zeggen ipv melk, uro ipv euro, dreswar ipv dreswaar, en dan de uitsmijter voor vandaag de karravan
En verder natuurlijk tractor waar ze een trekker bedoelen.
Oh ja vreselijk en dan vooral die uro ipv euro en zeuven.
En intreegeld ipv entreegeld.
En juno en julij ipv juni en juli vind ik ook echt tenenkrommend.
Maar sorry dat was de vraag eigenlijk niet he. Ik sprak net als wat iemand anders ook al noemde in mijn hoofd ook wel over ideal als ie-dee-al ipv ai-deal.
En ik legde de klemtoon verkeerd bij catalogus
Zorroo
28-08-2024 om 22:57
Happyapple schreef op 28-08-2024 om 22:55:
[..]
Oh ja vreselijk en dan vooral die uro ipv euro en zeuven.
En intreegeld ipv entreegeld.
En juno en julij ipv juni en juli vind ik ook echt tenenkrommend.
Maar sorry dat was de vraag eigenlijk niet he. Ik sprak net als wat iemand anders ook al noemde in mijn hoofd ook wel over ideal als ie-dee-al ipv ai-deal.
En ik legde de klemtoon verkeerd bij catalogus
O gelukkig, ben dus toch niet de enige
Moosey
29-08-2024 om 01:24
MMcGonagall schreef op 28-08-2024 om 22:27:
[..]
Maar hoe spreek je tractor dan uit? Zoals je het schrijft? Of als trektor?
Het moge duidelijk zijn dat ik uit een durp kom en trekker zeg
Happyapple
29-08-2024 om 06:15
Moosey schreef op 29-08-2024 om 01:24:
[..]
Maar hoe spreek je tractor dan uit? Zoals je het schrijft? Of als trektor?
Het moge duidelijk zijn dat ik uit een durp kom en trekker zeg
Ik zeg tractor of trekker, geen trektor.
rionyriony
29-08-2024 om 07:06
Heel vroeger zei de halve wereld "voetpedaal" of zelfs "voetpendaal" dus onuitstaanbare puber die ik toen was, ging ik meteen "aan" en verveelde iedereen met luide verbeteringen.
Later merkte ik dat men mij opzettelijk daarmee ging ergeren. Zou ik ook gedaan hebben.
rionyriony
29-08-2024 om 07:45
Happyapple schreef op 29-08-2024 om 06:15:
[..]
Ik zeg tractor of trekker, geen trektor.
Er bestaan wel trekpaarden maar geen trektorren. Tenminste, ik heb dat niet in de diepte onderzocht. Misschien een mij onbekende soort tor.
Zou je een circusattractie mee kunnen maken, net zoals het vlooiencircus heel vroeger. Trektorren die een koetsje trekken met andere torren erin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.