Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

08-08-2021 om 18:52

Wat is wel/niet racisme en discriminatie?

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

15-08-2021 om 15:58

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 15:54:

Kan iemand mij eens uitleggen wat er eigenlijk zo erg is aan het woord wit? Het valt mij al langer op dat de emoties vaak hoog oplopen als het hier over gaat. Ik heb er zelf oprecht geen enkel gevoel bij, dus ik vraag me wel af wat daar achter zit.

(En dan bedoel ik dus echt op gevoelsniveau.)

Omdat witte mensen niet bestaan (nou ja,  misschien dan albino's). 

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 15:54:

Kan iemand mij eens uitleggen wat er eigenlijk zo erg is aan het woord wit? Het valt mij al langer op dat de emoties vaak hoog oplopen als het hier over gaat. Ik heb er zelf oprecht geen enkel gevoel bij, dus ik vraag me wel af wat daar achter zit.

(En dan bedoel ik dus echt op gevoelsniveau.)

Dat was ik me ook net aan het afvragen. Zolang iemand geen scheldwoorden gebruikt zal het mij een zorg zijn hoe ik genoemd word. Wit, blank, roze, wat maakt het uit?

Zo bezien zijn we eigenlijk allemaal mensen van kleur. Wat ik trouwens een geweldige uitdrukking vind. Daarmee ben je in een keer klaar, maakt niet uit welke kleur of afkomst iemand heeft. Lekker makkelijk hahaha

Moxxie schreef op 15-08-2021 om 15:58:

Als donkere mensen zoveel waarde hechten aan het woord waarmee hun huidskleur beschreven wordt snap ik dat wel, dat ligt nu eenmaal gevoelig. Als blanke mensen het echt een probleem vinden vraag ik me af of ze überhaupt geprobeerd hebben het te begrijpen.

(Ik zeg bewust blank omdat ik dat doorgaans ook nog gebruik.)

precies

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

15-08-2021 om 16:01

Heidi-Forumbeheer schreef op 15-08-2021 om 15:59:

[..]

Dat was ik me ook net aan het afvragen. Zolang iemand geen scheldwoorden gebruikt zal het mij een zorg zijn hoe ik genoemd word. Wit, blank, roze, wat maakt het uit?

Zo bezien zijn we eigenlijk allemaal mensen van kleur. Wat ik trouwens een geweldige uitdrukking vind. Daarmee ben je in een keer klaar, maakt niet uit welke kleur of afkomst iemand heeft. Lekker makkelijk hahaha

Zo is het. En wit en zwart zijn geen kleuren.

Ik ben ook benieuwd waar het ‘m in zit dat mensen niet wit en wel blank genoemd willen worden. Ik had daar zelf tot deze discussie heel weinig gevoel bij. Ik heb ooit ergens geleerd mijn huidskleur blank te noemen. Later begreep ik dat dat door sommigen als ongewenst wordt ervaren en dat wit hun voorkeur heeft. Dat had voor mij geen andere emotionele waarde dan blank. Blank is kleurtechnisch net zo min een goede beschrijving van mijn huidskleur als wit. Ik snap bij beide wat er bedoeld wordt, dus het maakte mij echt niet uit. 

Nu ik beter begrijp waaróm blank als kwetsend en wit als neutraler wordt ervaren, gebruik ik liever wit, want ik wil mensen niet kwetsen en voor mij maakt het geen verschil. Maar ik hoor steeds dat het voor andere mensen wel een groot verschil maakt, dus ik ben echt benieuwd waarom. 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

15-08-2021 om 16:04

Drietje schreef op 15-08-2021 om 15:58:

[..]

Omdat witte mensen niet bestaan (nou ja, misschien dan albino's).

Maar dit is geen antwoord op mijn vraag want ik vraag expliciet waarom het zoveel emotie oproept. Het leven is vol beschrijvingen die niet volledig accuraat zijn en iemands huidskleur precies goed duiden valt voor de gewone mens niet mee.

Julali, bedankt voor je antwoord. Jij ziet 'wit' dus niet als een neutrale beschrijving, maar altijd als een beschrijving die met allerlei kenmerken komt?

DanGun schreef op 15-08-2021 om 15:46:

[..]

Alles. En ik blijf niet bezig, dus lees maar terug. Koralinde, Dinah en nog een paar hebben dat allemaal prima uitgelegd.

Dus als ik wil dat je mij blank noemt ipv wit erken ik het leed(welk leed bedoel je eigenlijk want er is zoveel verschillend leed op alle continenten) niet?

En als ik wit goed vindt erken ik het leed wel?

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

15-08-2021 om 16:07

Piratenkoningin ik sta er precies zo in!

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

15-08-2021 om 16:11

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 16:04:

[..]

Maar dit is geen antwoord op mijn vraag want ik vraag expliciet waarom het zoveel emotie oproept. Het leven is vol beschrijvingen die niet volledig accuraat zijn en iemands huidskleur precies goed duiden valt voor de gewone mens niet mee.

Julali, bedankt voor je antwoord. Jij ziet 'wit' dus niet als een neutrale beschrijving, maar altijd als een beschrijving die met allerlei kenmerken komt?

Ik zal antwoord voor mijzelf geven, wij mochten op school vroeger nooit zwarte zeggen want dat was niet netjes (we kregen er straf voor) dus eigenlijk weet ik niet beter dat een gekleurd iemand zwarte noemen respectloos is. Dus ja als ik dan een gekleurd iemand geen zwarte noem uit respect dan wil ik ook geen witte genoemd worden. Gewoon alleen het al benoemen van wit en zwart vind ik raar, en onlogisch en nogmaals juist omdat het juist het verschil van kleur benadrukt, en dat zou je toch juist niet moeten willen lijkt mij??

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

15-08-2021 om 16:12

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 16:05:

[..]

Dus als ik wil dat je mij blank noemt ipv wit erken ik het leed(welk leed bedoel je eigenlijk want er is zoveel verschillend leed op alle continenten) niet?

Het woord blank heeft een koloniale achtergrond, dus het gaat specifiek om erkenning van de koloniale geschiedenis en de manier waarop die nog doorwerkt in het heden.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 16:05:

[..]

Hopeloos he!! Je mag niet vinden dat wit net zo beledigend kan zijn als zwart. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 16:12:

[..]

Het woord blank heeft een koloniale achtergrond, dus het gaat specifiek om erkenning van de koloniale geschiedenis en de manier waarop die nog doorwerkt in het heden.

Maar we leven in het heden en niet in het verleden. 

Drietje schreef op 15-08-2021 om 16:01:

[..]

Zo is het. En wit en zwart zijn geen kleuren.

En blank is wel een kleur? 

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 16:04:

[..]

Wit is zeker niet neutraal en zo wordt het ook nooit gebruikt. 

Julali schreef op 15-08-2021 om 15:58:

[..]

Je wordt in een hokje gedrukt waar je niet in past. En vervolgens worden er allemaal kenmerken toegeschreven aan jou, omdat je (zogenaamd) in dat hokje zit, waarin je jezelf niet herkent. Voor mij voelt dat niet fijn.

Ja. En ik ben geen linkse wokie, maar hier heb ik toch echt de neiging om te zeggen dat je dan ook eens weet hoe het voelt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.