Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

08-08-2021 om 18:52

Wat is wel/niet racisme en discriminatie?

DanGun schreef op 15-08-2021 om 15:41:

[..]

Het gaat alleen even niet om de erkenning van het leed dat jou en je voorouders is aangedaan vanwege je huidskleur of wel?

Wat heeft zwart/donker vs wit/blank te maken met erkenning van leed?

Yolo schreef op 15-08-2021 om 15:42:

[..]

Dus mag ik er niks van vinden om witte genoemd te worden? En mijn mening niet geven? Want het draait alleen om zwart? Zo komt jouw opmerking op mij over.

Ja dat is precies wat ik zeg........  

Wat ik er vooral storend aan vind, is dat het niet klopt met de werkelijkheid. Er zijn maar weinig echt witte en echt zwarte mensen, de meeste mensen zitten er ergens tussenin. Waarom is het dan nodig om er zo'n grote tegenstelling van te maken? 

Yolo schreef op 15-08-2021 om 15:42:

[..]

Dus mag ik er niks van vinden om witte genoemd te worden? En mijn mening niet geven? Want het draait alleen om zwart? Zo komt jouw opmerking op mij over.

Helemaal mee eens. Ik wil ook niet wit genoemd worden en gebruik het woord ook niet.

Granny71 schreef op 15-08-2021 om 15:45:

[..]

Wat heeft zwart/donker vs wit/blank te maken met erkenning van leed?

Alles. En ik blijf niet bezig, dus lees maar terug. Koralinde, Dinah en nog een paar hebben dat allemaal prima uitgelegd. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

15-08-2021 om 15:47

DanGun schreef op 15-08-2021 om 15:45:

[..]

Ja dat is precies wat ik zeg........

Zo komt het ander wel op MIJ over, dus misschien ligt het aan mij hoor. Maar hoe bedoel je het dan wel?

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

15-08-2021 om 15:48

DanGun schreef op 15-08-2021 om 15:34:

[..]

Dat ligt er maar aan wat je onder oplossen verstaat. Help je racisme in 1 keer de wereld uit door blank te vervangen door wit? Nee. Draagt het bij aan erkennen van de gevoelens van POC's? Ja. En is dat laatste een stap in een helingsproces? Ook ja. En draagt dat dan weer bij aan nader tot elkaar komen? Ook ja. Dus indirect zal dat uiteindelijk bij gaan dragen aan de oplossing ja.

Nader tot elkaar zul je alleen komen als je naar elkaar luistert en als het van twee kanten komt. Door blank wit te noemen kom je alleen maar verder van elkaar te staan, omdat veel blanke mensen niet wit genoemd willen worden. Ik zou nooit een donkere man of vrouw zwart noemen als hij of zij dat niet wil. Kwestie van respect voor andermans gevoelens. Ik vind het fijn als mijn gevoelens ook worden gerespecteerd als het gaat om hoe ik genoemd wordt. Dan pas kun je echt op basis van gelijkwaardigheid in gesprek. Dring je iets op dan krijg je alleen maar weerstand.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

15-08-2021 om 15:48

Julali schreef op 15-08-2021 om 15:45:

Wat ik er vooral storend aan vind, is dat het niet klopt met de werkelijkheid. Er zijn maar weinig echt witte en echt zwarte mensen, de meeste mensen zitten er ergens tussenin. Waarom is het dan nodig om er zo'n grote tegenstelling van te maken?

Precies dat is nu net mijn vraag, juist door die woorden te gebruiken vergroot je het verschil. 

Yolo schreef op 15-08-2021 om 15:48:

[..]

Precies dat is nu net mijn vraag, juist door die woorden te gebruiken vergroot je het verschil.

Ja en mensen die er ergens tussen vallen (bijna iedereen op de wereld) sluit je ermee uit. Het voelt alsof je je niet bestaat, want je bent niet wit en ook niet zwart. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

15-08-2021 om 15:52

Julali schreef op 15-08-2021 om 15:51:

[..]

Ja en mensen die er ergens tussen vallen (bijna iedereen op de wereld) sluit je ermee uit. Het voelt alsof je je niet bestaat, want je bent niet wit en ook niet zwart.

Precies het klopt gewoon niet. Daarbij bestaan ook geen eens witte mensen.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

15-08-2021 om 15:54

Kan iemand mij eens uitleggen wat er eigenlijk zo erg is aan het woord wit? Het valt mij al langer op dat de emoties vaak hoog oplopen als het hier over gaat. Ik heb er zelf oprecht geen enkel gevoel bij, dus ik vraag me wel af wat daar achter zit.

(En dan bedoel ik dus echt op gevoelsniveau.)

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-08-2021 om 15:56

Het ging om een ander topic waar wel witte vvd-er gezegd mag worden. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

15-08-2021 om 15:57

Drietje schreef op 15-08-2021 om 15:48:

[..]

Nader tot elkaar zul je alleen komen als je naar elkaar luistert en als het van twee kanten komt. Door blank wit te noemen kom je alleen maar verder van elkaar te staan, omdat veel blanke mensen niet wit genoemd willen worden. Ik zou nooit een donkere man of vrouw zwart noemen als hij of zij dat niet wil. Kwestie van respect voor andermans gevoelens. Ik vind het fijn als mijn gevoelens ook worden gerespecteerd als het gaat om hoe ik genoemd wordt. Dan pas kun je echt op basis van gelijkwaardigheid in gesprek. Dring je iets op dan krijg je alleen maar weerstand.

Eens met Drietje

Als donkere mensen zoveel waarde hechten aan het woord waarmee hun huidskleur beschreven wordt snap ik dat wel, dat ligt nu eenmaal gevoelig. Als blanke mensen het echt een probleem vinden vraag ik me af of ze überhaupt geprobeerd hebben het te begrijpen.

(Ik zeg bewust blank omdat ik dat doorgaans ook nog gebruik.)

Koralinde schreef op 15-08-2021 om 15:54:

Kan iemand mij eens uitleggen wat er eigenlijk zo erg is aan het woord wit? Het valt mij al langer op dat de emoties vaak hoog oplopen als het hier over gaat. Ik heb er zelf oprecht geen enkel gevoel bij, dus ik vraag me wel af wat daar achter zit.

(En dan bedoel ik dus echt op gevoelsniveau.)

Je wordt in een hokje gedrukt waar je niet in past. En vervolgens worden er allemaal kenmerken toegeschreven aan jou, omdat je (zogenaamd) in dat hokje zit, waarin je jezelf niet herkent. Voor mij voelt dat niet fijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.