Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
08-08-2021 om 18:52
Wat is wel/niet racisme en discriminatie?
Dit topic is bedoeld om oprechte vragen te kunnen stellen en te beantwoorden over de onderwerpen racisme en discriminatie in de breedste zin van het woord. Bezien vanuit de vele kanten, iedere situatie, ieders visie.
Hoe eenvoudig de bewoordingen en hun verklaringen op het eerste gezicht ook lijken, het blijkt toch niet zo zwart-wit en duidelijk te zijn als we zelf soms denken.
Het zou fijn zijn als dit een plek wordt waar echt gesproken en geluisterd wordt.
Het topic is geenszins bedoeld om meningen door te drukken, te schelden, te schofferen of anderszins te frustreren.
Het is alleen bedoeld om te informeren en geïnformeerd te worden, en te respecteren dat we allemaal uit een ander nest komen, met ieder ons eigen verenpak, onze eigen fluittoon en melodie. En waarbij we tijdens het groeien en uitvliegen onze eigen ervaringen hebben opgedaan.
DanGun
15-08-2021 om 15:13
Weet je Moxxie, ik vind 'witte man' / 'witte vrouw' ook niet altijd even vriendelijk klinken. En juist wat jij zegt over dat bewust zijn van je white privilege, maakt voor mij dat ik wit een beter woord vind dan blank.
Want 'blank' klinkt dan misschien wel vriendelijker voor mij. Maar voor een hele grote groep mensen klinkt het juist het tegenovergestelde omdat zij gewoon dagelijks te maken hebben met het nadeel van hun huidskleur of land waar zij (of hun -groot- ouders) geboren zijn. Kun je blijven vallen over dat woord, maar hoe ontzettend kleinzielig is dat?
Hieronder wat (voor de leesbaarheid soms wat bewerkte quotes) uit diverse stukken:
Dat je een witte huidskleur hebt, wil echter niet zeggen dat je een gemakkelijk of zorgeloos leven leidt. Ook als witte persoon kan je geweigerd worden voor een job of huurappartement. Of kan de politie je tegenhouden voor een spontane identiteitscontrole. Alleen zal dit nooit iets te maken hebben met je huidskleur.
Een witte huidskleur wordt in onze maatschappij als de norm gezien. Hierdoor beschik je als wit persoon over een aantal voordelen, enkel en alleen dankzij je huidskleur:
- je hebt meer kansen op de arbeidsmarkt
- je loopt minder risico om gediscrimineerd te worden
- je moet je minder verantwoorden voor de daden van een andere witte persoon bv. bij een overval, moord of aanslag
- je ziet in de media voldoende mensen van je eigen origine die positief vertegenwoordigd zijn
- je feestdagen en rituelen worden niet of minder ter discussie gesteld
Wist je verder dat:
- Onderzoek uitwijst dat pijnklachten van witte mensen serieuzer worden genomen. Vanwege vooroordelen jegens zwarte mensen zijn artsen minder snel geneigd om ze te geloven, met als gevolg dat etnische minderheden vaker ziek worden, ergere klachten krijgen en vaker voortijdig overlijden dan witte mensen. De kans dat zwarte mensen pijnmedicatie krijgen voorgeschreven is zelfs twee keer zo klein. In het Verenigd Koninkrijk overlijden zwarte vrouwen vijf keer zo vaak tijdens de bevalling dan witte vrouwen.
- Je veel vaker wordt uitgenodigd bij sollicitaties dan wanneer je een buitenlands klinkende naam zou hebben, zelfs als je verder over precies dezelfde opleiding en ervaring beschikt.
- Misschien je eigen portemonnee niet eens zo dik is, maar de witte bevolking profiteert in het algemeen wel degelijk van een historische, systemische etnische welvaartskloof. Pas in 2015 stopte het Verenigd Koninkrijk met het terugbetalen van geld dat geleend was om voormalige slavenhandelaren te compenseren – waar belastinggeld voor werd gebruikt.
- Twee jaar geleden uit uitgebreid onderzoek van NRC bleek dat Nederlandse mediabedrijven voornamelijk worden geleid door witte mannen. Ook zijn nieuwsredacties vaak nog altijd overweldigend wit. Dat betekent dat er vaak onbewust aan de ervaringen van mensen van kleur voorbij wordt gegaan, en zij zichzelf minder vaak terugzien op tv.
- Zwarte activisten Quinsy Gario en Jerry Afriyie in 2011 aanwezig waren bij de intocht van Sinterklaas in Dordrecht. Omdat ze allebei een T-shirt droegen met ‘Zwarte Piet is Racisme’ erop geschreven, werden ze behoorlijk hardhandig gearresteerd vanwege het ‘verstoren van de openbare orde’. Hun huidskleur leek daarbij een rol te spelen: een agent vroeg Gario naar zijn afkomst, omdat hij Sinterklaas niet “als een stukje traditie” zag. De Nationale Ombudsman verklaarde drie jaar later dat de arrestatie onterecht en een schending van de mensenrechten was.
https://www.diversiteitspraktijk.be/artikels/hoe-herken-ik-privileges
https://www.vice.com/nl/article/4ayw8j/50-voorbeelden-van-wit-privilege
(en forummers die alleen over het gebruik van de woorden wit en zwart vallen in 3,2,1...)
Granny71
15-08-2021 om 15:20
DanGun schreef op 15-08-2021 om 15:13:
Kun je blijven vallen over dat woord, maar hoe ontzettend kleinzielig is dat.
Dus als ik blijf vallen over het woord wit is dat kleinzielig maar een ander mag wel blijven vallen over het woord zwart?
ReadyAnteater53
15-08-2021 om 15:25
Granny71 schreef op 15-08-2021 om 15:20:
[..]
Dus als ik blijf vallen over het woord wit is dat kleinzielig maar een ander mag wel blijven vallen over het woord zwart?
Er staat zoveel informatie in die post (waarmee overigens ook de uitspraak die je er nu uitpikt in context wordt gezet), jammer dat je dan alleen dit eruit haalt en niet ingaat op de rest.
DownrightChinchilla41
15-08-2021 om 15:28
DanGun schreef op 15-08-2021 om 15:13:
Dat je een witte huidskleur hebt, wil echter niet zeggen dat je een gemakkelijk of zorgeloos leven leidt. Ook als witte persoon kan je geweigerd worden voor een job of huurappartement. Of kan de politie je tegenhouden voor een spontane identiteitscontrole. Alleen zal dit nooit iets te maken hebben met je huidskleur.
Een witte huidskleur wordt in onze maatschappij als de norm gezien. Hierdoor beschik je als wit persoon over een aantal voordelen, enkel en alleen dankzij je huidskleur:
- je hebt meer kansen op de arbeidsmarkt
- je loopt minder risico om gediscrimineerd te worden
- je moet je minder verantwoorden voor de daden van een andere witte persoon bv. bij een overval, moord of aanslag
- je ziet in de media voldoende mensen van je eigen origine die positief vertegenwoordigd zijn
- je feestdagen en rituelen worden niet of minder ter discussie gesteld
Mooie uitleg, alleen onder "witte" mensen heerst ook discriminatie/racisme/uitbuiting denk aan de Poolse mensen/arbeiders. Dus wat er over over mensen met een witte huidskleur staat gaat niet altijd op..
QuizzicalOpossum53
15-08-2021 om 15:28
Koralinde schreef op 15-08-2021 om 15:25:
[..]
Er staat zoveel informatie in die post (waarmee overigens ook de uitspraak die je er nu uitpikt in context wordt gezet), jammer dat je dan alleen dit eruit haalt en niet ingaat op de rest.
Nou ik snap wel wat ze bedoelt. Er staat heel veel in die post over racisme en dat is een duidelijk verhaal, maar helemaal niets daarvan los je op door van blank wit te maken.
DanGun
15-08-2021 om 15:31
Granny71 schreef op 15-08-2021 om 15:20:
[..]
Staat dat er? Goh, dan heb ik daar overheen gelezen.
DanGun
15-08-2021 om 15:34
Drietje schreef op 15-08-2021 om 15:28:
[..]
Nou ik snap wel wat ze bedoelt. Er staat heel veel in die post over racisme en dat is een duidelijk verhaal, maar helemaal niets daarvan los je op door van blank wit te maken.
Dat ligt er maar aan wat je onder oplossen verstaat. Help je racisme in 1 keer de wereld uit door blank te vervangen door wit? Nee. Draagt het bij aan erkennen van de gevoelens van POC's? Ja. En is dat laatste een stap in een helingsproces? Ook ja. En draagt dat dan weer bij aan nader tot elkaar komen? Ook ja. Dus indirect zal dat uiteindelijk bij gaan dragen aan de oplossing ja.
DownrightChinchilla41
15-08-2021 om 15:36
DanGun schreef op 15-08-2021 om 15:34:
[..]
Dat ligt er maar aan wat je onder oplossen verstaat. Help je racisme in 1 keer de wereld uit door blank te vervangen door wit? Nee. Draagt het bij aan erkennen van de gevoelens van POC's? Ja. En is dat laatste een stap in een helingsproces? Ook ja. En draagt dat dan weer bij aan nader tot elkaar komen? Ook ja. Dus indirect zal dat uiteindelijk bij gaan dragen aan de oplossing ja.
Ik vind en blank en donker beter en vriendelijker klinken dan wit en zwart.
Naar mijn mening benadruk je juist het verschil (tegenovergestelde van elkaar) met de benaming wit en zwart.
Moxxie
15-08-2021 om 15:40
Drietje schreef op 15-08-2021 om 15:28:
[..]
Ik ben het helemaal eens met de post van DanGun (die lange) én met jouw post.
Aan de ene kant denk ik hou toch op met dat gezever over welk woordje we moeten gebruiken, focus liever op echte oplossingen. Aan de andere kant geef ik ook eerlijk toe dat ik jaren geleden nog pro Zwarte Piet was en het nu niet meer vind kunnen. De wereld verandert, ons land verandert en we zouden wijzer moeten worden. Als het de samenleving vriendelijker en humaner maakt waarom zou je er dan geen roetveegpiet van maken? Dat inzicht is gekomen door te luisteren naar wat donkere mensen erover te zeggen hebben.
Dus misschien heeft die de blank/wit discussie toch wel waarde maar zie ik dat nu nog niet. Ik weet het niet.
Granny71
15-08-2021 om 15:40
DanGun schreef op 15-08-2021 om 15:34:
[..]
Hoe draagt het bij aan erkennen van gevoelens? Ik erken dat er discriminatie en racisme bestaat maar ik ben blank niet wit.
Hoe helpt het nader tot elkaar komen als jij mij iets blijft noemen waar ik het niet mee eens ben?
DanGun
15-08-2021 om 15:41
Yolo schreef op 15-08-2021 om 15:36:
[..]
Ik vind en blank en donker beter en vriendelijker klinken dan wit en zwart.
Het gaat alleen even niet om de erkenning van het leed dat jou en je voorouders is aangedaan vanwege je huidskleur of wel?
DownrightChinchilla41
15-08-2021 om 15:42
DanGun schreef op 15-08-2021 om 15:41:
[..]
Het gaat alleen even niet om de erkenning van het leed dat jou en je voorouders is aangedaan vanwege je huidskleur of wel?
Dus mag ik er niks van vinden om witte genoemd te worden? En mijn mening niet geven? Want het draait alleen om zwart? Zo komt jouw opmerking op mij over.
DanGun
15-08-2021 om 15:44
Granny71 schreef op 15-08-2021 om 15:40:
[..]
Hoe draagt het bij aan erkennen van gevoelens? Ik erken dat er discriminatie en racisme bestaat maar ik ben blank niet wit.
Hoe helpt het nader tot elkaar komen als jij mij iets blijft noemen waar ik het niet mee eens ben?
Het wordt gelukkig steeds meer gemeengoed, ook in de media. Dus dat helpt. En er zullen aan beide kanten altijd mensen blijven voor wie niks goed ooit genoeg is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.