Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

08-08-2021 om 18:52

Wat is wel/niet racisme en discriminatie?

Nose schreef op 12-08-2021 om 21:31:

[..]

Ja maar de familie kiest voor een islamitische school toch

Niet altijd hoor Nose, gelukkig niet. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

12-08-2021 om 21:37

Hetvrijewoord schreef op 12-08-2021 om 21:30:

[..]

Ik zou ervoor zijn om op een openbare school geen ènkele uiting van religie toe te staan. Dus uiteraard ook geen keppeltjes, kruizen, tulbanden of pentagrammen*. Het probleem is dus dat het hier een openbare school betreft.

* Nog belangrijker vind ik overigens dat leerkrachten zich hieraan houden.

Vreemd dat sommigen telkens weer over die hoofddoek willen doorgaan, waarom? Een deel van de kinderen die op reformatorische scholen zitten (omdat hun ouders hiervoor gekozen hebben) worden net zo afgezonderd door hun scholing en eventueel onderdrukt thuis en op school.

Eens. Alle religieuze symbolen weg op openbare scholen! Je hebt gelijk dat het niet alleen om hoofddoek gaat. 

Moxxie schreef op 12-08-2021 om 21:29:

[..]

En door ze allemaal naar een islamitische school te sturen ontneem je ze mogelijkheden kennis te maken met onze cultuur. Je bent het toch met me eens dat onderdrukte meisjes of vrouwen sneller los zullen kunnen breken als ze ook Nederlandse vrienden hebben?

Ik denk dat je de macht van de familie (niet alleen ouders) totaal onderschat.

Vriendin van mijn dochter was op de middelbare school een hele losse/vrije moslima met schitterend haar.

Nog geen twee weken na haar diploma uitreiking kwam ik haar tegen met een hijab.

Omdat ze volgens haar oom een vrouw was en geen meisje. En haar alleenstaande moeder had er niets meer over te zeggen.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

12-08-2021 om 21:39

Moxxie schreef op 12-08-2021 om 21:36:

[..]

Niet altijd hoor Nose, gelukkig niet.

Nee klopt maar grotendeels wel. Alleen wij kunnen heel moeilijk aantonen of het echt vrijwillig is. Nu heb ik nog even over de hoofddoek en het geloof de islam. 

Een mooi voorbeeld zijn de weekend scholen. Daar komen nu steeds vaker dingen naar voren. Een eigen kijk of vragen levert ze een straf op. 

Nose schreef op 12-08-2021 om 21:32:

Islamitische scholen moeten ook afgeschaft worden naar mijn mening. Het draagt totaal niet bij aan integreren en vaak zijn er dubieuze geldstromen zodat de school kan voort blijven bestaan.

Alle religieuze scholen mogen wat mij betreft afgeschaft worden.

Religie is een hindernis voor het volledig en vrijuit kunnen onderwijzen van alles.

Een kind op een gereformeerde/moslim school zal nooit iets leren over homoseksualiteit, de big bang theorie, Darwin enz.

Nose schreef op 12-08-2021 om 21:37:

[..]

Eens. Alle religieuze symbolen weg op openbare scholen! Je hebt gelijk dat het niet alleen om hoofddoek gaat.

Ik ga even mee in de religieuze/bijzondere scholen discussie…ik zou liever zien dat die verdwijnen dan dat religieuze symbolen worden verboden op een openbare school. Tenslotte zijn we één gemeenschap en kom je overal diverse religies tegen, het lijkt het me waardevol als die “bubbels” elkaar treffen op school. Dat is ook meteen het nadeel van de (orthodoxe) religieuze scholen: dan kom je nooit je bubbel uit. Dat lijkt me zo’n gemis!

Granny71 schreef op 12-08-2021 om 21:37:

[..]

Ik denk dat je de macht van de familie (niet alleen ouders) totaal onderschat.

Vriendin van mijn dochter was op de middelbare school een hele losse/vrije moslima met schitterend haar.

Nog geen twee weken na haar diploma uitreiking kwam ik haar tegen met een hijab.

Omdat ze volgens haar oom een vrouw was en geen meisje. En haar alleenstaande moeder had er niets meer over te zeggen.

Ik beweer niet dat dat niet voorkomt, maar ik denk dat meisjes die gedwongen worden een hoofddoek te dragen naar een islamitische school gestuurd worden als je het op openbare scholen verbiedt. Daarmee zijn deze meisjes nog verder van huis.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

12-08-2021 om 21:44

er.is.maar.1.Pino schreef op 12-08-2021 om 21:43:

[..]

Ik ga even mee in de religieuze/bijzondere scholen discussie…ik zou liever zien dat die verdwijnen dan dat religieuze symbolen worden verboden op een openbare school. Tenslotte zijn we één gemeenschap en kom je overal diverse religies tegen, het lijkt het me waardevol als die “bubbels” elkaar treffen op school. Dat is ook meteen het nadeel van de (orthodoxe) religieuze scholen: dan kom je nooit je bubbel uit. Dat lijkt me zo’n gemis!

Ja eens met wat je schrijft. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

12-08-2021 om 21:46

Granny71 schreef op 12-08-2021 om 21:41:

[..]

Alle religieuze scholen mogen wat mij betreft afgeschaft worden.

Religie is een hindernis voor het volledig en vrijuit kunnen onderwijzen van alles.

Een kind op een gereformeerde/moslim school zal nooit iets leren over homoseksualiteit, de big bang theorie, Darwin enz.

Ja religie geeft echt heel veel beperkingen. Het kan ook voor mensen houvast bieden maar idd niet een religie die vrouwen achterstelt en homo's ontkent en ga zo maar door. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

12-08-2021 om 21:48

Ik heb een tijdje terug een video gezien van 'onderwijs' over de evolutie op een gereformeerde (?) school. 

Laat ik het zo zeggen: als het niet zo ernstig was, was het om te lachen.

Dan kunnen we wel denken dat ook speciale scholen zich aan een bepaald curriculum moeten houden maar hoe dat er in de praktijk uitziet is natuurlijk vaak een ander verhaal.

Nose schreef op 12-08-2021 om 21:46:

[..]

Ja religie geeft echt heel veel beperkingen. Het kan ook voor mensen houvast bieden maar idd niet een religie die vrouwen achterstelt en homo's ontkent en ga zo maar door.

Dat geldt niet alleen voor de islam maar net zo goed voor gereformeerden, orthodoxe joden enz.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

12-08-2021 om 21:50

Granny71 schreef op 12-08-2021 om 21:49:

[..]

Dat geldt niet alleen voor de islam maar net zo goed voor gereformeerden, orthodoxe joden enz.

Zeker! 

Granny71 schreef op 12-08-2021 om 21:49:

[..]

Exact. Maar alle kansen om moslims af te zeiken worden aangegrepen natuurlijk 

er.is.maar.1.Pino schreef op 12-08-2021 om 21:43:

[..]

Helemaal mee eens. Bijzonder onderwijs afschaffen vraagt wel om een grondwetswijziging (artikel 23 - vrijheid van onderwijs). Nu heeft bijzonder onderwijs wettelijk de mogelijkheid om zowel leerlingen als docenten te weigeren als die niet voldoen aan bepaalde religieuze eisen - waarmee er sprake kan zijn van discriminatie op grond van in elk geval godsdienst en seksuele oriëntatie.

Openbare scholen hebben die mogelijkheid - gelukkig wat mij betreft - niet. Openbare scholen hebben ook de plicht om onderwijs te regelen met respect voor ieders godsdienst of levensovertuiging. Dat lijkt me een uitstekende basis om voor alle kinderen passend onderwijs te organiseren dat goed voorbereidt op het leven in een diverse maatschappij, zonder iemand uit te sluiten op basis van religieuze overtuigingen of uitingen. 

Voor mij als niet-religieus persoon is het lastig voor te stellen hoe het is als je wel religieus bent. Wat ik ervan heb begrepen, is dat religie voor veel gelovige mensen iets is dat altijd aanwezig is. Dat is dus niet iets wat je even uit kunt zetten op school, op je werk, etc. Dat geldt natuurlijk ook voor mijn niet-religieus zijn, dat ben ik ook altijd. 

Als ik het omdraai: ik zou ook niet op mijn werk even Christelijk kunnen zijn en zou weinig zin hebben om verplicht een kruisje en een lange rok te moeten dragen. Dan voel ik me in mijn vrijheid aangetast. Als ik zonder lange rok niet naar mijn werk zou mogen, zou ik me onterecht anders behandeld voelen dan mijn Christelijke collega’s die wel zoals ze zelf gekleed willen zijn (in lange rok) naar het werk mogen. Dan zou er dus sprake zijn van discriminatie op basis van mijn (niet-religieuze) levensovertuiging.

Zolang iemands religieuze uiting niet de wet overtreedt en niet de vrijheid van iemand anders beperkt, zie ik niet waarom je dat als wetgever zou mogen verbieden. Door het te verbieden, verplicht je iemand zich op een manier te uiten die voor diegene niet past bij diens normen en waarden. Het is wel aan de wetgever om mensen te beschermen tegen onderdrukking, maar religieuze uitingen in het openbaar verbieden lijkt me dan nogal tegenstrijdig. Openbaar onderwijs voor alle kinderen is een kansrijker optie om te zorgen dat mensen goed geïnformeerd eigen keuzes kunnen maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.