Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
08-08-2021 om 18:52
Wat is wel/niet racisme en discriminatie?
Dit topic is bedoeld om oprechte vragen te kunnen stellen en te beantwoorden over de onderwerpen racisme en discriminatie in de breedste zin van het woord. Bezien vanuit de vele kanten, iedere situatie, ieders visie.
Hoe eenvoudig de bewoordingen en hun verklaringen op het eerste gezicht ook lijken, het blijkt toch niet zo zwart-wit en duidelijk te zijn als we zelf soms denken.
Het zou fijn zijn als dit een plek wordt waar echt gesproken en geluisterd wordt.
Het topic is geenszins bedoeld om meningen door te drukken, te schelden, te schofferen of anderszins te frustreren.
Het is alleen bedoeld om te informeren en geïnformeerd te worden, en te respecteren dat we allemaal uit een ander nest komen, met ieder ons eigen verenpak, onze eigen fluittoon en melodie. En waarbij we tijdens het groeien en uitvliegen onze eigen ervaringen hebben opgedaan.
BrightEchidna89
12-08-2021 om 00:22
Nose schreef op 12-08-2021 om 00:18:
Doordat bewezen religie stukje vraag ik ook om maar te stoppen met de discussie. Koran is echt het meest vrouw onvriendelijke boek ter wereld en het gevaarlijke er aan is hoe aanhangers het interpreteren. Als ik dan lees de bewezen religie dan gaan mijn nekharen overeind.
Ik wil nog wel verder gaan: fuck de Koran, de Bijbel en de Thora. Een hoop misserie boekjes die niets als ellende brachten in onze wereld.
Dinah
12-08-2021 om 00:24
Nose schreef op 12-08-2021 om 00:18:
Doordat bewezen religie stukje vraag ik ook om maar te stoppen met de discussie. Koran is echt het meest vrouw onvriendelijke boek ter wereld en het gevaarlijke er aan is hoe aanhangers het interpreteren. Als ik dan lees de bewezen religie dan gaan mijn nekharen overeind.
Ook voor jou: don’t shoot the messenger. Valdemar vroeg om een uitleg. Je kan er ook voor kiezen om even niet mee te lezen.
Dinah
12-08-2021 om 00:26
Valdemar schreef op 12-08-2021 om 00:22:
[..]
Ik wil nog wel verder gaan: fuck de Koran, de Bijbel en de Thora. Een hoop misserie boekjes die niets als ellende brachten in onze wereld.
En ik heb al die boeken niet geschreven. Niemand hier heeft een letter meegeschreven aan die boeken. Dus wat wil je hier precies mee bereiken?
ReadyAnteater53
12-08-2021 om 00:29
Hen74 schreef op 12-08-2021 om 00:21:
De grondwet als basis voor regels is goed. Maar als diezelfde grondwet onderscheid maakt tussen mensen, is het wel degelijk discriminatie.
Bron Rijksoverheid: 'Discriminatie betekent dat er onterecht verschil wordt gemaakt in de behandeling van mensen. Bijvoorbeeld op basis van geslacht of godsdienst.'
Er wórdt dus verschil gemaakt op basis van godsdienst in het voorbeeld van een klas. Daar kun je niet omheen. Alleen is nu de gediscrimineerde, op basis van die grondwet, nu eens niét de moslima.
Maar kom op zo ingewikkeld is het toch niet? Iedereen mag religieuze hoofddeksels dragen niemand mag niet religieuze hoofddeksels dragen. Er zijn dus verschillende soorten hoofddeksels die voor iedereen onder verschillende regelgeving vallen.
Als er op een gezonde school de regel is dat er om 10 uur fruit gegeten mag worden en geen chocola, vind je het dan ook discriminatie als een van de kinderen zijn chocola niet in de klas op mag eten omdat fruit en chocola allebei eten zijn? Nee toch zeker? En dan zijn er nog niet eens grondrechten mee gemoeid.
Dinah
12-08-2021 om 00:31
Hen74 schreef op 12-08-2021 om 00:21:
De grondwet als basis voor regels is goed. Maar als diezelfde grondwet onderscheid maakt tussen mensen, is het wel degelijk discriminatie.
Bron Rijksoverheid: 'Discriminatie betekent dat er onterecht verschil wordt gemaakt in de behandeling van mensen. Bijvoorbeeld op basis van geslacht of godsdienst.'
Er wórdt dus verschil gemaakt op basis van godsdienst in het voorbeeld van een klas. Daar kun je niet omheen. Alleen is nu de gediscrimineerde, op basis van die grondwet, nu eens niét de moslima.
Het is precies andersom eigenlijk. Volgens mij zijn hoofddeksels in de Nederlandse samenleving niet toegestaan wegens fatsoensnormen. Zoals dat je in Nederlandse gezinnen ook geen hoofddeksels aan tafel mag dragen tijdens het eten, heb ik me laten vertellen
Als ze dit zouden doortrekken naar mensen die uit geloofsovertuiging een hoofddeksel dragen, dan zou het tegen vrije geloofsuiting ingaan. En dat is discriminatie. Want waarom mag ik als Christen bijvoorbeeld mijn geloof wel vrij belijden, simpelweg omdat daar geen hoofddeksel bij komt kijken en een Moslima niet?
Geen hoofddeksel dragen is de regel, de norm, niet de uitzondering.
WickedCurlew89
12-08-2021 om 00:33
Wie bepaalt wat een religie is en wat niet?
Ik ben er vrij zeker van dat een vergiet niet 'moet mogen' in Nederland.
De Raad van State discrimineert dat het een lieve lust is.
Dinah
12-08-2021 om 00:37
Hetvrijewoord schreef op 12-08-2021 om 00:33:
Wie bepaalt wat een religie is en wat niet?
Ik ben er vrij zeker van dat een vergiet niet 'moet mogen' in Nederland.
De Raad van State discrimineert dat het een lieve lust is.
Haha daar laat ik me niet over uit. Ik wil graag geloven dat de betreffende mensen echt in een vliegend spaghettimonster geloven en dat het geen satire is naar andere geloven
QuarrelsomeSnail25
12-08-2021 om 00:40
Koralinde schreef op 12-08-2021 om 00:29:
[..]
Maar kom op zo ingewikkeld is het toch niet? Iedereen mag religieuze hoofddeksels dragen niemand mag niet religieuze hoofddeksels dragen. Er zijn dus verschillende soorten hoofddeksels die voor iedereen onder verschillende regelgeving vallen.
Als er op een gezonde school de regel is dat er om 10 uur fruit gegeten mag worden en geen chocola, vind je het dan ook discriminatie als een van de kinderen zijn chocola niet in de klas op mag eten omdat fruit en chocola allebei eten zijn? Nee toch zeker? En dan zijn er nog niet eens grondrechten mee gemoeid.
Dan is dat feitelijk nog steeds discriminatie. Dus nee, zo ingewikkeld is het niet. Ook voor jou niet.
We volgen de laatste pagina's in dit topic de letteren van de wet. En opeens wordt het omgedraaid. Dat begrijp ik echt niet.
Dinah
12-08-2021 om 00:40
hahaha Koralinde ik zie nu pas hoeveel we elkaar napraten. Ik had net zo goed je berichten kunnen liken 🤣
ReadyAnteater53
12-08-2021 om 00:43
Dinah schreef op 12-08-2021 om 00:40:
hahaha Koralinde ik zie nu pas hoeveel we elkaar napraten. Ik had net zo goed je berichten kunnen liken 🤣
Haha ik lees het ook net terug ja!
WickedCurlew89
12-08-2021 om 00:43
Dinah schreef op 12-08-2021 om 00:37:
[..]
Haha daar laat ik me niet over uit. Ik wil graag geloven dat de betreffende mensen echt in een vliegend spaghettimonster geloven en dat het geen satire is naar andere geloven
Het lijkt mij een vrij essentiële vraag in deze: wie bepaalt wat religie is en wat er verplicht is binnen een religie en dus 'noodzaak'?
Raad van State beroept zich op het feit dat het dragen van een vergiet niet verplicht is binnen het pastafarisme. Voor zover ik weet is het dragen van een hoofddoek ook niet verplicht binnen de islam, nergens staat het in de koran zo beschreven.
ReadyAnteater53
12-08-2021 om 00:44
Hen74 schreef op 12-08-2021 om 00:40:
[..]
Dan is dat feitelijk nog steeds discriminatie. Dus nee, zo ingewikkeld is het niet. Ook voor jou niet.
We volgen de laatste pagina's in dit topic de letteren van de wet. En opeens wordt het omgedraaid. Dat begrijp ik echt niet.
Ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt volgens mij. Maar ik ga ook naar bed.
QuarrelsomeSnail25
12-08-2021 om 00:44
Koralinde schreef op 12-08-2021 om 00:29:
[..]
Overigens maak je met dat fruitvoorbeeld geen onderscheid tussen mensen, maar tussen voedsel. En dat is vooral ook geen grondwet!
QuarrelsomeSnail25
12-08-2021 om 00:45
Koralinde schreef op 12-08-2021 om 00:44:
[..]
Ik begrijp niet helemaal wat je hier zegt volgens mij. Maar ik ga ook naar bed.
Dat snap ik, dat het niet goed te volgen is. Ben niet zo goed in mezelf verstaanbaar maken. En zeker niet op dit tijdstip. Ik doe morgen een nieuwe poging. Slaap goed!
Dinah
12-08-2021 om 00:48
Hetvrijewoord schreef op 12-08-2021 om 00:43:
[..]
Het lijkt mij een vrij essentiële vraag in deze: wie bepaalt wat religie is en wat er verplicht is binnen een religie en dus 'noodzaak'?
Raad van State beroept zich op het feit dat het dragen van een vergiet niet verplicht is binnen het pastafarisme. Voor zover ik weet is het dragen van een hoofddoek ook niet verplicht binnen de islam, nergens staat het in de koran zo beschreven.
Nee, het gaat verder dan dat:
Volgens de Raad van State is het pastafarisme een satire. Het is belangrijk om ,,in vrijheid satirische kritiek te kunnen uiten op religieuze dogma's, instituties en religies'', zegt de Raad, maar dat maakt van de kritiek nog geen serieuze religie. En daarom kan er geen uitzondering worden gemaakt voor vergieten op pasfoto's.
Daarmee wordt het hele vraagstuk van religie onderuit gehaald. Hele uitspraak hier:
https://www.raadvanstate.nl/@110585/201707148-1-a3/
Ook voor wat meer achtergrond informatie over wat nou een religie precies is
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.