Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
08-08-2021 om 18:52
Wat is wel/niet racisme en discriminatie?
Dit topic is bedoeld om oprechte vragen te kunnen stellen en te beantwoorden over de onderwerpen racisme en discriminatie in de breedste zin van het woord. Bezien vanuit de vele kanten, iedere situatie, ieders visie.
Hoe eenvoudig de bewoordingen en hun verklaringen op het eerste gezicht ook lijken, het blijkt toch niet zo zwart-wit en duidelijk te zijn als we zelf soms denken.
Het zou fijn zijn als dit een plek wordt waar echt gesproken en geluisterd wordt.
Het topic is geenszins bedoeld om meningen door te drukken, te schelden, te schofferen of anderszins te frustreren.
Het is alleen bedoeld om te informeren en geïnformeerd te worden, en te respecteren dat we allemaal uit een ander nest komen, met ieder ons eigen verenpak, onze eigen fluittoon en melodie. En waarbij we tijdens het groeien en uitvliegen onze eigen ervaringen hebben opgedaan.
Sophia_!
11-08-2021 om 14:40
Ik vind 'hij is gewoon Nederlander' juist positief. Dat geeft aan dat er geen enkel onderscheid is tussen hem en andere Nederlanders (van welk kleur of ras dan ook). Ik denk dat het ook altijd zo bedoeld wordt.
er.is.maar.1.Pino
11-08-2021 om 14:42
Koralinde schreef op 11-08-2021 om 13:41:
Ik denk dat het belangrijk is om te benadrukken dat los van individuele kwade opzet of juist goede bedoelingen en onwetendheid, racisme iets is waar witte mensen op zeer grote schaal van profiteren. Dat was vroeger zo toen we racisme nodig hadden om mensen tot slaaf te maken, land te koloniseren, op grote schaal te moorden. En dat is nu nog steeds zo, om mensen in niet westerse landen uit te buiten en de rijkdom die wij hier in Nederland hebben te behouden. (…)
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. En het sluit ook aan bij wat ik me eerder afvroeg bij die weeshuizen: is het doorgeslagen kapitalisme of racisme? Maar misschien zijn dat wel de twee zijdes van dezelfde medaille. Want waarom anders heb je het nodig om een ander “minder” te vinden? Om die niet voor “volwaardig mens” aan te zien? Omdat je er iets bij wint om het niet te doen. Door die ander uit te sluiten van jouw groep is het niet erg als je geld verdient over diens rug of een andere vorm van voordeel (macht etc.) verkrijgt.
Maar als ik die gedachte weer terugbreng naar het microniveau van de boardroam van de CEO waar iemand aangenomen moet worden: gekleurde persoon A of witte persoon B - dan zie ik dat verband weer niet zo goed. Of de deur van de discotheek: waarom zou je klandizie weigeren? Of het uitschelden van Aziaten? Dat lijkt me weinig te maken te hebben met geld of macht. Dat lijkt dan weer eerder een vorm van xenofobie?
er.is.maar.1.Pino
11-08-2021 om 14:46
Sophia_! schreef op 11-08-2021 om 14:40:
Ik vind 'hij is gewoon Nederlander' juist positief. Dat geeft aan dat er geen enkel onderscheid is tussen hem en andere Nederlanders (van welk kleur of ras dan ook). Ik denk dat het ook altijd zo bedoeld wordt.
Dat ben ik deels met je eens, want ik snap wel wat DanGun bedoelt: je benoemt het bij een witte Nederlander niet dus door het bij een gekleurde wél te doen, benadruk je onbedoeld alsnog dat die persoon anders is (ongeacht dat er een goede bedoeling achter kan zitten “hij hoort bij de club hoor!”)
Dinah
11-08-2021 om 14:50
Moxxie schreef op 11-08-2021 om 14:29:
[..]
Nee natuurlijk niet, dat zou heel gek zijn. Net zo gek als 'Amir is hier geboren maar zijn ouders zijn uit Marokko naar Nederland gekomen een jaar of veertig geleden'.
Even offtopic. Jammer voor Amir, maar hij is geen persoon met een Nederlandse achtergrond Ik ook niet, alhoewel ik 'gewoon' in Eindhoven ben geboren.
Ik word door het CBS gezien als een allochtoon (of een persoon met migratieachtergrond), omdat (minstens een van) mijn ouders in het buitenland zijn geboren.
Even een grappig weetje Bij Amir doet het er dus voor zijn kwalificatie wel toe wat zijn ouders veertig jaar geleden hebben gedaan haha.
ReadyAnteater53
11-08-2021 om 14:51
er.is.maar.1.Pino schreef op 11-08-2021 om 14:42:
[..]
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. En het sluit ook aan bij wat ik me eerder afvroeg bij die weeshuizen: is het doorgeslagen kapitalisme of racisme? Maar misschien zijn dat wel de twee zijdes van dezelfde medaille. Want waarom anders heb je het nodig om een ander “minder” te vinden? Om die niet voor “volwaardig mens” aan te zien? Omdat je er iets bij wint om het niet te doen. Door die ander uit te sluiten van jouw groep is het niet erg als je geld verdient over diens rug of een andere vorm van voordeel (macht etc.) verkrijgt.
Maar als ik die gedachte weer terugbreng naar het microniveau van de boardroam van de CEO waar iemand aangenomen moet worden: gekleurde persoon A of witte persoon B - dan zie ik dat verband weer niet zo goed. Of de deur van de discotheek: waarom zou je klandizie weigeren? Of het uitschelden van Aziaten? Dat lijkt me weinig te maken te hebben met geld of macht. Dat lijkt dan weer eerder een vorm van xenofobie?
Eens, racisme en kapitalisme gaan absoluut samen. Individuele vooroordelen en xenofobie zijn denk ik sowieso een logisch gevolg daarvan. Mensen krijgen het racisme dat nodig is voor kapitalisme onbewust mee, internaliseren het en daardoor ontstaan er ook op individueel niveau vooroordelen. Vervolgens helpen die vooroordelen uiteindelijk ook weer om het racistisch-kapitalistische systeem te verstevigen.
Daarnaast zie ik in de voorbeelden die je noemt ook toch weer mogelijke individuele voordelen. Aziaten uitschelden: frustraties afreageren, je beter voelen over jezelf. Deurbeleid bij de discotheek: helaas is het zo dat een discotheek voor veel mensen aantrekkelijker wordt en sneller als 'exclusief' wordt gezien als er een voornamelijk wit publiek op afkomt. Daar zit dus weldegelijk weer een financieel voordeel in.
ReadyAnteater53
11-08-2021 om 14:56
Nose ik heb je post gelezen, maar je reageert op een heleboel dingen die ik niet schrijf. (Dat alleen witte mensen ooit mensen tot slaaf hebben gemaakt, dat zwarte mensen in het hier en nu boos moeten blijven op witte mensen vanwege het verleden, al dat soort dingen schrijf ik niet.) Vervolgens ga je niet echt in op wat ik wel schrijf. Ik heb geprobeerd om een duidelijk, onderbouwd verhaal neer te zetten. Je kan nog een keer welwillend en kritisch proberen te lezen wat ik daadwerkelijk schrijf. Anders wil ik het hier graag even bij laten wat dit onderwerp betreft.
Sophia_!
11-08-2021 om 14:58
er.is.maar.1.Pino schreef op 11-08-2021 om 14:46:
[..]
Dat ben ik deels met je eens, want ik snap wel wat DanGun bedoelt: je benoemt het bij een witte Nederlander niet dus door het bij een gekleurde wél te doen, benadruk je onbedoeld alsnog dat die persoon anders is (ongeacht dat er een goede bedoeling achter kan zitten “hij hoort bij de club hoor!”)
Het wordt hier net zo hard gezegd over een onbekende blanke man: "wie is hij, die ken ik niet" " ja, die komt gewoon hier uit het dorp ". Bijvoorbeeld.
"Uit welk land komt hij?" "Ja, hij is gewoon een Nederlander".
Ik zie daar geen verschil en geen kwaad in.
er.is.maar.1.Pino
11-08-2021 om 15:01
Sophia_! schreef op 11-08-2021 om 14:58:
[..]
Het wordt hier net zo hard gezegd over een onbekende blanke man: "wie is hij, die ken ik niet" " ja, die komt gewoon hier uit het dorp ". Bijvoorbeeld.
"Uit welk land komt hij?" "Ja, hij is gewoon een Nederlander".
Ik zie daar geen verschil en geen kwaad in.
Ja in zo’n gesprek ben ik het met je eens. Dan lag er een gerichte vraag, dan is dat antwoord niet fout denk ik. Maar ik dacht dat het gesprek ging over een voorstelrondje “Dit is Ingrid, zij doet hier ICT. Dit is Amir, hij is van HR en is gewoon een Nederlander”. Dan vind ik het wel een rare toevoeging. Maar ik denk dat ik het lijntje van jullie posts niet goed heb gevolgd dan.
Dinah
11-08-2021 om 15:10
Nose schreef op 11-08-2021 om 14:36:
[..]
Buiten bovenstaande word ik eigenlijk meer moedeloos van dit topic. Als Nederland zo discrimineert wat trekt mensen dan nog aan om hier bij de witte te komen.
Waar word je precies zo moedeloos van, als ik mag vragen?
Ik vind overigens niet dat 'de Nederlander' discrimineert hoor. Totaal niet.
DanGun
11-08-2021 om 15:15
Sophia_! schreef op 11-08-2021 om 14:40:
Nogmaals: het gaat niet altijd om de bedoeling. Het gaat vaker om het achterliggende principe.
DanGun
11-08-2021 om 15:16
er.is.maar.1.Pino schreef op 11-08-2021 om 14:46:
[..]
Exact.
Piratenkoningin
11-08-2021 om 15:18
Nose schreef op 11-08-2021 om 14:36:
[..]
Weet je ik word er een beetje moe van met elke keer die witte te beschuldigen in het geval van slavernij dan. Terwijl als je de geschiedenis opzoekt ook de andere kleur het deed.
Buiten bovenstaande word ik eigenlijk meer moedeloos van dit topic. Als Nederland zo discrimineert wat trekt mensen dan nog aan om hier bij de witte te komen. Mijn opa en oma waren slachtoffers in de 2e wereldoorlog en hebben echt vreselijk traumatiserende dingen meegemaakt toen. Daarna pakten ze zich bij kop en kont en gingen ze met de rest van Nederland het land weer opbouwen. Denk jij nou echt dat ze in de jaren daarna een hekel hadden aan de duitsers van nu? Welnee ze gingen zelfs elk jaar op vakantie erheen.
DIt steekt mij eigenlijk qua dat je over slaven begint. Gedaan is gedaan. Ik of welke witte Nederlander nu kan in godsnaam verantwoordelijk worden gehouden van wat toen gebeurde!! Net als ik nu de Duitsers niet verantwoordelijk kan houden voor wat er gebeurde met de ondergebrachte joden bij mijn oma.
Ik denk dat een belangrijk verschil tussen de Tweede Wereldoorlog en de kolonisatie en slavernij is dat Duitsland nu geen voordeel heeft van wat er in de oorlog voor verschrikkelijks gebeurd is. Ik vind het sowieso indrukwekkend dat het jouw opa en oma lukte om geen wrok te koesteren tegen Duitsland/Duitsers. Heel veel Nederlanders deden dat wel.
Stel je eens voor dat het in 2021 zo zou zijn dat Duitsland heel erg veel rijker en veiliger is dan Nederland, door wat Duitsland in de Tweede Wereldoorlog Nederland heeft aangedaan. De mensen die daar toen actief aan bijdroegen zijn overleden of in elk geval heel oud. Als ik dan nu in een onveilig en arm Nederland zou wonen en zou zien dat de Duitsers het zoveel beter hebben, dan zou ik mezelf er waarschijnlijk flink aan moeten herinneren dat de Duitsers van nu er niks aan kunnen doen dat ze toevallig in Duitsland zijn geboren.
Ik zou het de Duitsers van nu wel kwalijk nemen als ze niks zouden doen om het leven in Nederland beter te maken. Als ze als argumenten zouden geven dat het al zolang geleden is dat we het nu toch echt aan onszelf te danken hebben dat we het hier minder goed hebben en dat we bovendien niet zo moeten zeuren want dat er ook Nederlanders aan de Duitse kant mee hebben gevochten. En als ze Nederlanders die dan maar in Duitsland willen gaan wonen tegenwerken en de Nederlanders die wel in Duitsland wonen aldoor al dan niet openlijk slechter behandelen.
Dinah
11-08-2021 om 15:27
er.is.maar.1.Pino schreef op 11-08-2021 om 14:31:
[..]
Maar denkend in oplossingen: hoe pak je (laagdrempelig) xenofobie aan?
Stoppen met mensen reduceren tot stereotypes in ons hoofd Als wij goed reageren op mensen die 'zijn zoals wij', dat we ook gaan leren inzien dat we veeeeel meer op elkaar lijken dan we misschien aanvankelijk dachten. Als jij en ik een gesprek met elkaar gaan voeren over onze levens, dan weet ik zeker dat we heel veel raakvlakken kunnen vinden. Dan ga jij mij niet buitensluiten bij activiteiten en ik jou niet tot mijn slaaf maken Want jij bent geen witte vrouw uit een bepaalde sociale klasse en ik ben geen Aziaat. Wij zijn dan gewoon Pino en Dinah
En dan wordt niet meer raar gedaan over bijvoorbeeld homo's bij voetbalclubs want: "Doe even normaal man, dat is gewoon Paul. Dat is een goede gast, die balt gewoon met ons mee. Wat bedoel je precies met de opmerking dat hij ons ieder moment kan aanranden onder de douche als we bukken voor de zeep?! Uit welk jaar kom jij geteleporteerd?" En dan spreiden al die individuele 'woke' mensen zich als een olievlekje uit over de wereld
Dus ja haha... voor mij blijft het terugkomen op de menselijkheid blijven zien. Ook in mensen met een andere geaardheid, geslacht, etc.
Moxxie
11-08-2021 om 15:38
@DanGun - Ik denk dat ik niet racistischer ben dan jij, echt niet, maar onze visies zijn totaal verschillend. Er zijn nog steeds ontzettend veel misstanden in dit land die allang aangepakt hadden kunnen en moeten worden. Je noemde de toeslagenaffaire al, racisme binnen de politie, ongelijke kansen op de banenmarkt enz.
Ik word kriegel van vallen over kleine dingen, bijvoorbeeld dat jij het niet leuk vond dat Yolo de taalachterstand van kinderen die thuis geen Nederlands spreken benoemde. Voetbal, ook iets dat me razend maakt en wat ik in een ander topic ook al aanhaalde. Volop aandacht en lof voor de aanvoerdersbandjes en een stadion in regenboogkleuren. Sodemieter toch op denk ik dan. Weet je wat je moet doen? De wedstrijd stoppen als het publiek racistische liedjes zingt of apengeluiden maakt. En weer verder als ze allemaal op de parkeerplaats staan.
Die kleine dingen is voor mij geneuzel in de marge en het schiet zo weinig op. We doen ons best maar we zijn niet perfect. Het zou mooi zijn als de politiek, organisaties en het bedrijfsleven meer zouden bijdragen want die kunnen écht een verschil maken.
DanGun
11-08-2021 om 16:27
Dat laatste is de kern denk ik. Ik denk juist dat je als individu wel het verschil kan maken.
Als je het hebt over de toeslagenaffaire bv. Ik kan de belastingdienst niet veranderen. Ik kan de politiek hooguit beïnvloeden door m’n stemgedrag. En dan stem ik op Omtzigt (niet gedaan hoor) en dan naait z’n eigen partij hem dusdanig dat ie nu ziek thuis zit. En er veranderd geen drol.
Wat ik wel kan doen: mensen aanspreken op hun racistische commentaar als er weer eens een artikel op de FB pagina van het AD staat. Steun en hulp aanbieden aan de slachtoffers.
Nog een voorbeeld; ik kan het burkaverbod in m’n eentje niet veranderen. Ik ben wel burka buddy. Alleen het feit al dat ik me daarvoor heb aangemeld heeft me zoveel berichtjes opgeleverd dat mensen daar steun aan hebben.
Nog eentje; ik ben pro Palestina en zeker niet anti Joods. Wel anti zionisme. Ik kan zelf niet bijdragen aan de oplossing voor de bezette gebieden. Ik kan wel berichten delen, kleine bedrijfjes daar steunen. En ik kan steeds het verschil tussen jodendom en zionisme uitleggen en onwetendheid wegnemen.
Dichterbij; ik kan mensen aanspreken op hun uitspraken en gedrag. Bewust maken van. Misschien niet op jouw manier maar wel op de mijne.
En ik weet dat mensen dit op prijs stellen. Misschien niet de mensen die ik aanspreek, wel de mensen over wie het gaat. Het idee dat je niet alleen bent, dat iemand met wie je in bijna geen enkel opzicht kan spiegelen (bv ik als witte westerse vrouw en een burqa draagster) het voor jou opneemt dat voelt goed. Dat verschil maak je al.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.