Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Verschrikkelijke bruiloften, partijen en uitjes

Ginevra schreef op 29-08-2021 om 13:24:

Het huwelijk is geen onderonsje maar een contract met vergaande gevolgen.

De samenleving moet zich er van kunnen vergewissen dat een huwelijk bv vrijwillig aangegaan wordt, dat er niet stiekem kindhuwelijken of dwanghuwelijken of schijnhuwelijken plaatsvinden. Daar zijn meerdere methoden voor, maar één ervan is dat iedereen die dat wil in principe kan komen kijken.
En als tante Miep of oom Henk amok komt maken kan de Babs die buiten laten zetten ivm de openbare orde.

Bij gratis huwelijks voltrekkingen mogen vaak maar 10 mensen aanwezig zijn. Dan is het openbare karakter van de ceremonie toch lastig te waarborgen.

Al dan niet worden uitgenodigd worden voor de plechtigheid, doet me bedenken dat het ook andersom kan. Was eens voor een huwelijk (plechtigheid en feest) uitgenodigd die kennelijk ook gratis was want ik mocht op de gang blijven ivm max aantal aanwezigen. Daar sta je dan, in je mooie goed, vrijgevraagd van je werk, op de gang. Ze lieten dan wel weer de deur open  . Het was eigenlijk nog gezellig ook op de gang met de andere gasten, maar daar was niet goed over nagedacht. Had het ook prima gevonden om alleen naar t feest te gaan. 

Zusterclivia schreef op 29-08-2021 om 10:54:

[..]

Ik was nog iets jonger 16 of zo? Maar het is toch vaak dat als X wordt uitgenodigd, de partner en kinderen ook uitgenodigd zijn. In ieder geval in mijn omgeving was dat heel normaal.

En de laatste keer dat ik zei, als ik ooit ga trouwen, wil ik er geen kinderen bij, lieten al diverse moeders weten dat ze dan niet zouden komen. Dus tja...

Maar raar was het wel, want het was echt een sympatieke man, werkte in de zorg, ze hadden echt een sociaal netwerk. Heel vaag.

bij mijn oma wel ja als die werd uitgenodigd ging de hele familie mee, of ze nu of niet als taxi dienden

Wel een vreselijk langdradige begrafenis.  De dominee was alleen maar hel en verdoemenis aan het preken. Geen persoonlijke boodschap alleen God voor en na. Iedereen begon ook te schuiven op de stoel...terwijl de persoonlijke stukken weer tranen gaf van herinneringen. Dan denk ik .... waarom maak je het geloof niet wat toegankelijker...al die horrorverhalen nodigt nu niet echt uit om je aan te sluiten.

Ginevra

Ginevra

29-08-2021 om 21:53 Topicstarter

Siobhan schreef op 29-08-2021 om 21:47:

waarom maak je het geloof niet wat toegankelijker...al die horrorverhalen nodigt nu niet echt uit om je aan te sluiten.

Lang niet alle geloofsrichtingen zijn uit op zieltjes winnen, integendeel……

Ik was van de week op een heel treurige uitvaart, van iemand die zich dus letterlijk naar de andere wereld gezopen had. Die had geen cent te makken, dus er waren totaal 10 mensen, koffie met niks en daarna een gedeeld graf in. Dat was niet iemands schuld ofzo, maar ik vond het heel treurig dat je zo kunt eindigen. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

30-08-2021 om 09:38

Duiveninhetnieuws schreef op 30-08-2021 om 09:34:

Ik was van de week op een heel treurige uitvaart, van iemand die zich dus letterlijk naar de andere wereld gezopen had. Die had geen cent te makken, dus er waren totaal 10 mensen, koffie met niks en daarna een gedeeld graf in. Dat was niet iemands schuld ofzo, maar ik vond het heel treurig dat je zo kunt eindigen.

Triest inderdaad. 

Deze zou zo in het uitvaartopic kunnen.

Hen74 schreef op 30-08-2021 om 09:38:

[..]

Triest inderdaad.

Deze zou zo in het uitvaartopic kunnen.

Oh ja het is niet echt een feestje…

Siobhan schreef op 29-08-2021 om 21:47:

Wel een vreselijk langdradige begrafenis. De dominee was alleen maar hel en verdoemenis aan het preken. Geen persoonlijke boodschap alleen God voor en na. Iedereen begon ook te schuiven op de stoel...terwijl de persoonlijke stukken weer tranen gaf van herinneringen. Dan denk ik .... waarom maak je het geloof niet wat toegankelijker...al die horrorverhalen nodigt nu niet echt uit om je aan te sluiten.

Die zijn meer om te voorkomen dat men weg gaat...

Tijdje terug had ik een verjaardag van een vriendin. Helaas spreek ik haar niet zovaak. Ik had er zin in om erheen te gaan en hoopte ook wat bij te praten enz. Ik denk dat er iets van 30 man was. Eten en drinken is altijd meer dan genoeg bij haar. Haar ouders en broertje waren er ook. Vond wel jammer dat ze echt de hele tijd alleen maar bezig was met hapjes maken, drinken aanvullen etc. Haar broertje en vader deden niks  en haar moeder hielp in begin wel even maar daarna ook niet meer. Vrienden ook niet echt, vond dat wel treurig om te zien. Vind wel normaal dat je eventjes bezig bent met eten klaarzetten enz maar echt de hele avond?
Heb haar overigens nog wel wat geholpen hoor maar uiteindelijk haar bijna niet gesproken 

Rozi, ik vind niet dat je de verwachting moet hebben om bij te praten als iemand 30 gasten krijgt. Dat zit er gewoon niet in. Meestal zijn de gesprekken kort en vluchtig. 

Jammer inderdaad dat ze niet geholpen is met alle drukte. 
Ik vind het zelf normaal om te helpen, maar als diegene bij mij nooit wat doet kan ik ook denken: laat maar. 

Tja, helpen bij de verjaardag van een ander, daar heb ik echt een hekel aan. Ik weet nog wel van vroeger dat als we ergens waren, mijn moeder altijd ging helpen en ik/wij moesten dan ook helpen.

Bij verjaardagen van mijn moeder werd ook altijd verwacht dat ik ging helpen, mijn sibling drong daar altijd op aan. Dan heb ik al geen zin meer. Halló ik ben ook gast en mensen kunnen echt wel even 10 minuten zonder drankje. Ga zitten, geniet een beetje.
Toen ik zelf eens aangaf daarom nooit mijn verjaardag te vieren, toen kreeg ik te horen dat het normaal is dat je als jarige niet van je verjaardag kunt genieten. Nou, laat dan maar.

ik zet alles neer en zeg "daar is de koelkast, de tafel staat het eten en drinken" en dan heb ik ook een leuke avond.
Vaak loop ik altijd nog meer dan dat ik wil, maar dat scheelt al enorm.

Zusterclivia schreef op 31-08-2021 om 12:04:

Tja, helpen bij de verjaardag van een ander, daar heb ik echt een hekel aan. Ik weet nog wel van vroeger dat als we ergens waren, mijn moeder altijd ging helpen en ik/wij moesten dan ook helpen.

Bij verjaardagen van mijn moeder werd ook altijd verwacht dat ik ging helpen, mijn sibling drong daar altijd op aan. Dan heb ik al geen zin meer. Halló ik ben ook gast en mensen kunnen echt wel even 10 minuten zonder drankje. Ga zitten, geniet een beetje.
Toen ik zelf eens aangaf daarom nooit mijn verjaardag te vieren, toen kreeg ik te horen dat het normaal is dat je als jarige niet van je verjaardag kunt genieten. Nou, laat dan maar.

Ik vind dat altijd heel gezellig, helpen. Soms sta ik bij een ander de hele avond in de keuken. De jarige heeft de handen vrij, iedereen komt ombeurten die keuken binnenzeilen met een leeg glas of bordje dus je zit nooit om aanspraak verlegen. Heb regelmatig meegemaakt dat het hele feest zich naar de keuken verplaatste, en iedereen ter plaatse pakte waar hij zin in had.

wij doen op verjaardagen eerst altijd een ronde inschenken en daarna zeg ik dat iedereen zelf mag/moet pakken. Ondertussen houd ik gasten waarvan ik weet dat ze dat niet doen, een beetje in de gaten en die bied ik wel wat aan. (Zijn er hooguit 1 of 2, iedereen is dat bij ons zo gewend)
Wij zijn ook vrij makkelijk met alles op tafel zetten. Hapjes bereid ik zoveel mogelijk van tevoren klaar en anders zijn er altijd mensen die heel graag de drukte willen ontduiken en mij even in de keuken komen helpen. 

Op feestjes wil ik zelf ook een beetje genieten en niet de hele tijd serveerster zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.