Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Verschrikkelijke bruiloften, partijen en uitjes

Ginevra

Ginevra

27-08-2021 om 16:37 Topicstarter

redbulletje schreef op 27-08-2021 om 15:34:

[..]

Ik zou dat dus niet delen met de mensen die ik daar niet bij hoef. Je kunt ook op locatie trouwen natuurlijk en dan is het alleen voor genodigden.

Ik geloof dat elke locatie waar getrouwd wordt tijdens het trouwen openbaar toegankelijk is. 
maar als het niet bedoeld is als uitnodiging, is het veel handiger wel de dag, maar niet de tijd te vermelden. 

Ginevra schreef op 27-08-2021 om 16:37:

[..]

Ik geloof dat elke locatie waar getrouwd wordt tijdens het trouwen openbaar toegankelijk is.
maar als het niet bedoeld is als uitnodiging, is het veel handiger wel de dag, maar niet de tijd te vermelden.

Als je in eigen tuin trouwt dan kan dat toch niet zomaar openbaar toegankelijk zijn? 

Vind het een bizarre regel. Als ik een besloten feestje wil, dan zit ik niet te wachten op partycrashers. 

Meestal staat er iets op de kaart als "De officiële huwelijksvoltrekking vindt plaats om 14.00 in *plaats*. Je bent uitgenodigd om 20.00 op locatie *exacte adres". 

Als je er dan zelf voor kiest om naar de huwelijksvoltrekking te gaan, dan heb je inderdaad een gat. Maar daar ben je zelf bij, toch? 

Zusterclivia schreef op 26-08-2021 om 19:54:

De man van een vriendin van mijn moeder (ze waren niet heel close of zo) werd 50 en ging een feestje houden. Mijn moeder was uitgenodigd en haar kinderen. Wij kinderen hadden zoiets van, wat moeten wij op een feest waar wij niemand kennen, dus onze moeder heeft ons netjes afgemeld. Zelf is ze wel geweest, blijk dat er maar 5 mensen waren geweest. En er was een hele zaal afgehuurd, DJ en dergelijk. Echt heel sneu.

Als je 50 wordt, zijn de kinderen van je vrienden ongeveer twintigers toch? Die ga je toch niet uitnodigen voor een vijftigersfeestje(  tenzij er een enthousiaste band tussen bevriende families bestaat) Twintigers vinden vijftigers oeroud 🤓 

Zusterclivia schreef op 26-08-2021 om 10:08:

[..]

Ik denk dat als ik dit mee zou maken bij iemand die ik goed kende, dat ik misschien wel boos genoeg zou zijn om er gelijk iets van te zeggen.

Stoor mij er trouwens aan dat trouwambtenaren eigenlijk altijd wel fouten maken met namen en zo. En ook gewoon simpele namen.

Mijn stiefmoeder heeft een Spaanse naam die echt niet moeilijk is maar ze sprak het zo plat uit dat het echt nergens op leek. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

27-08-2021 om 19:55

nlies schreef op 27-08-2021 om 11:54:

[..]

Hoezo denk je dat het verandert als je tegen het bruidspaar zegt dat het niet gezellig was? Verwacht jij dat ze nog een paar keer gaan trouwen om het beter te doen. Of denk je dat ze dan tegen vrienden gaan zeggen: trouw niet zoals wij het gedaan hebben, want dat vinden de gasten niet leuk

Geen van beide. Dacht meer aan 'reclame' maken. Als je op vakantie iets leuks hebt gedaan, adviseer je dat anderen ook. Was iets een tegenvaller, dan vertel je dat ook zodat anderen er rekening mee kunnen houden. 

Vroeg me af hoe dat met bruiloften zou zijn. Er gaat een hoop geld en tijd in zitten. Een beetje weten van tevoren wat wel en niet gewaardeerd wordt, op basis van 'recensies' zou ik denk ik wel prettig vinden.

nlies schreef op 27-08-2021 om 12:01:

[..]

och ik was in Mexico op vakantie, was ik ergens in een dorp en dar kwam de begrafenisstoet uit de kerk. Inclusief hoempaband. De eerste 10 meter was het nog treurmuziek, daarna veranderde het echt in hoempa pa. want het leven van de overledene moest gevierd worden.

in Suriname wordt je letterlijk dansend naar je graf gebracht soms zelfs een spelletje overgooien met kist en al & een brasband is ook niet zo heel gek 

Bij een bruiloft van vrienden zijn we (met een groepje vrienden) eerst naar de ceremonie geweest. Daarna hebben we een restaurant opgezocht en later zijn we naar het feest gegaan. 

Zelf hebben we de ceremonie ‘s avonds op locatie gedaan. Vooraf hebben we met een kleinere groep familie en vrienden gegeten. Bij de ceremonie was iedereen welkom om aan te sluiten en aansluitend konden we meteen door naar bubbels, taart en het feest. 

redbulletje schreef op 26-08-2021 om 14:12:

[..]

Als je mensen niet voor t eten uitnodigt vind ik dat je ze ook niet op de ceremonie moet vragen.

Dan had ik op de kaart geschreven dat we vanwege het huwelijk 's avonds vanaf 20 uur een feestje zouden geven waar ze welkom zouden zijn. Dus geen details over ceremonie locatie en tijd.

Overigens ben ik van de less is more wat mensen betreft dus zou zoiets in intieme kring vieren maar wel met Bourgondische hoeveelheden eten erbij.

Ze waren ook niet uitgenodigd voor de Ceremonie, we gaven alleen aan dat we op een bepaalde tijd gingen trouwen. Er stond duidelijk dat ze uitgenodigd waren voor het feest om 20:00. In mijn familie is dat heel normaal om dat zo te doen en ook vrienden was dat prima duidelijk. Alleen de verre familie aan vaders kant van mijn man vond dat gek. Wellicht verschil tussen het noorden en zuiden van het land. 

Zijdus schreef op 26-08-2021 om 17:28:

[..]

Dit herken ik heel erg uit de gereformeerde kring waarin ik ben opgegroeid: "Als we er niet over praten, dan is het er ook niet."

Heel erg, bij mijn moeder in de familie was dat ook (niet mijn moeder en haar broer hoor, zus dan weer wel). Zij waren van huis uit hervormd. Dan was er ineens een oom of tante overleden en dan werd er gefluisterd: hij is overleden aan K en verder werd er niets mee gedaan… Zo is het voor ons dus ook een hele puzzel nu om te achterhalen welke familieleden zijn overleden aan een kanker gerelateerd aan BRCA mutatie die aan mijn moeders kant in de familie zit (bij mij als eerste ontdekt). 
Bij mijn vriend zijn ze grotendeels vrijgemaakt en ook daar is het onder het tapijt vegen en de schone schijn ophouden heel erg. 

Zusterclivia schreef op 26-08-2021 om 19:54:

De man van een vriendin van mijn moeder (ze waren niet heel close of zo) werd 50 en ging een feestje houden. Mijn moeder was uitgenodigd en haar kinderen. Wij kinderen hadden zoiets van, wat moeten wij op een feest waar wij niemand kennen, dus onze moeder heeft ons netjes afgemeld. Zelf is ze wel geweest, blijk dat er maar 5 mensen waren geweest. En er was een hele zaal afgehuurd, DJ en dergelijk. Echt heel sneu.

Erg sneu zeg.

Een kennis ging met pensioen en op zijn werk werd er een feestje gegeven, zoals gebruikelijk was. De familie werd uitgenodigd en zijn collega's. 

Nu was die man niet bepaald populair. Zijn familie was er, en een handjevol collega's, en die gingen meteen weg toen het einde werktijd was. Er waren nog net een paar bobo's die er waren vanuit hun functie. Al snel was de man er met zijn familie en de bobo's, en hoewel ik hem kende als niet erg sympathiek figuur vond ik het erg sneu en pijnlijk. 

Ik vind bruiloften en de bijbehorende "regels" sowieso raar.
Als je gaat trouwen en je nodigt mensen uit om daarbij te zijn, nodig je ze "all the way" uit. Dus je gaat niet mensen vragen om naar het stadhuis te komen, daarna moeten ze zichzelf vermaken en daarna mogen ze wel weer je dansvloer vullen.

Poezie schreef op 28-08-2021 om 11:16:

Als je gaat trouwen en je nodigt mensen uit om daarbij te zijn, nodig je ze "all the way" uit. Dus je gaat niet mensen vragen om naar het stadhuis te komen, daarna moeten ze zichzelf vermaken en daarna mogen ze wel weer je dansvloer vullen.

precies 

Poezie schreef op 28-08-2021 om 11:16:

De grap is dus, dat ook (bijna) niemand dat doet, uitnodigen voor de ceremonie als ze geen daggast zijn. Wat men wel doet, is de ceremonie aankondigen, omdat het gebruikelijk is dit te doen vanwege de wettelijke regels hiervoor. (en nee, in de praktijk betekent dit niet dat je echt vreemden toe moet laten in je tuin, als je daar trouwt). Mensen kunnen zelf besluiten daar wel of niet heen te gaan.

Wanneer mensen wel uitnodigen voor de ceremonie, is er vaak aansluitend een receptie oid en daarna een diner of feest voor een kleinere groep.  

Wilgenkatje- schreef op 27-08-2021 om 17:36:

[..]

Als je 50 wordt, zijn de kinderen van je vrienden ongeveer twintigers toch? Die ga je toch niet uitnodigen voor een vijftigersfeestje( tenzij er een enthousiaste band tussen bevriende families bestaat) Twintigers vinden vijftigers oeroud 🤓

Ik was nog iets jonger 16 of zo? Maar het is toch vaak dat als X wordt uitgenodigd, de partner en kinderen ook uitgenodigd zijn. In ieder geval in mijn omgeving was dat heel normaal.

En de laatste keer dat ik zei, als ik ooit ga trouwen, wil ik er geen kinderen bij, lieten al diverse moeders weten dat ze dan niet zouden komen. Dus tja...

Maar raar was het wel, want het was echt een sympatieke man, werkte in de zorg, ze hadden echt een sociaal netwerk. Heel vaag.

Maduixa schreef op 28-08-2021 om 22:56:

[..]

De grap is dus, dat ook (bijna) niemand dat doet, uitnodigen voor de ceremonie als ze geen daggast zijn. Wat men wel doet, is de ceremonie aankondigen, omdat het gebruikelijk is dit te doen vanwege de wettelijke regels hiervoor. (en nee, in de praktijk betekent dit niet dat je echt vreemden toe moet laten in je tuin, als je daar trouwt). Mensen kunnen zelf besluiten daar wel of niet heen te gaan.

Wanneer mensen wel uitnodigen voor de ceremonie, is er vaak aansluitend een receptie oid en daarna een diner of feest voor een kleinere groep.

Maar aangezien de meeste mensen niet begrijpen dat het meer een mededeling is dan een uitnodiging, zou ik het niet op de kaart zetten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.