Huiskamer
Ginevra
23-08-2021 om 21:05
Verschrikkelijke bruiloften, partijen en uitjes
Een van de leukste langlopende topics op Viva was deze. Wat hebben we gelachen, misschien tijd om deze weer eens op te starten?
Bruiloften waar dronken ooms in paars trainingspak een speech vol gênante details gaan houden, waar anderhalf uur troelala werd gezongen? Verjaardagen waar alleen pelpindas te eten waren, die op de SEH eindigen of waar oma een diashow van haar aambeienoperatie vertoont? Een bedrijfsuitje zonder eten dat tot 21 uur duurt met alleen twee droge toastjes per persoon (van Yolo)? Schrijf het hier van je af!
En je beste verhaal mag je hier best opnieuw posten, zat nieuwe lezers en anders genieten we er gewoon nóg eens van!
Ginevra
26-08-2021 om 09:37
Marty1984 schreef op 26-08-2021 om 00:41:
Mijn neef en zijn nieuwbakken vrouw bleken nogal zware trance- en dance-aanhangers.
Resultaat: Een DJ die niets anders speelde dan die hard trance.
Op geluids-sterkte dat je oren er van sprongen.
Dat heb ik overigens ook wel eens meegemaakt. Niet op een bruiloft maar een andersoortig feest. Elk gesprek was volstrekt onmogelijk.
Alleen was het op een locatie die alleen per auto bereikbaar was, en ik was de bob, en als je bloedjenuchter bent kan ik me daar niet echt aan overgeven. Dus ik heb het niet zo laat gemaakt helaas.
yette
26-08-2021 om 09:42
@ Forumster, het hangt maar net van de dominee af. Sommigen maken er een mooi afscheid van, anderen gebruiken een uitvaart om hel en verdoemenis te preken. Dat laatste deed de dominee die de uitvaart van mijn opa leidde. Hij had mijn opa veel te weinig in de kerk gezien, dus, tsja
Echt afschuwelijk. Mijn jongste oom zat achter me zachtjes te vloeken.
Zusterclivia
26-08-2021 om 10:08
yette schreef op 26-08-2021 om 09:42:
@ Forumster, het hangt maar net van de dominee af. Sommigen maken er een mooi afscheid van, anderen gebruiken een uitvaart om hel en verdoemenis te preken. Dat laatste deed de dominee die de uitvaart van mijn opa leidde. Hij had mijn opa veel te weinig in de kerk gezien, dus, tsja
Echt afschuwelijk. Mijn jongste oom zat achter me zachtjes te vloeken.
Ik denk dat als ik dit mee zou maken bij iemand die ik goed kende, dat ik misschien wel boos genoeg zou zijn om er gelijk iets van te zeggen.
Stoor mij er trouwens aan dat trouwambtenaren eigenlijk altijd wel fouten maken met namen en zo. En ook gewoon simpele namen.
PriceyRook54
26-08-2021 om 10:12
Heidi-Forumbeheer schreef op 25-08-2021 om 23:37:
[..]
Ik ben rooms-katholiek opgevoed in het diepe zuiden. Bij ons was alles een reden voor een feest en als er een feest gegeven werd dan werd er groot uitgepakt met heel veel eten. Maar ook de kerk was zo, uitbundig versierd, veel gezang, mooie, feestelijke teksten van de pastoor. Kortom echt feest.
En toen gingen we naar het huwelijk van een vriendin in Duitsland. Ik weet niet meer precies wat ze geloofden maar het was iets protestants volgens mij. Als excuus, ik was nog jong. Maar ik heb me zo verbaasd. Geen enkele versiering in de kerk, weinig en van dat statige gezang. Een preek van de pastoor die niet echt mooi of leuk was. Het was gewoon niet leuk. Hoeft ook niet maar het contrast was enorm. Later bij het feest kregen we op zich wel goed te eten maar ook daar was het niet echt feest. Toch een heel groot cultuurverschil, niks met knieperigheid te maken trouwens.
Ik ben tig jaar geleden naar Ierland verhuisd. Ik kwam zelf van boven de rivieren in NL en nu dus in een katholiek land. Hier worden begrafenissen zelfs "gevierd".
Daarentegen, en dat werd eerder in het topic ook genoemd, betaal je hier meestal wel je eigen drankjes van de bar. Als je zit te eten bij een bruiloft of begrafenislunch zit de wijn er vaak wel bij inbegrepen, dat dan weer wel. Soms zijn gewoontes gewoon anders, maar niet perse gierig.
OxfordComma
26-08-2021 om 10:20
Zusterclivia schreef op 26-08-2021 om 10:08:
[..]
Stoor mij er trouwens aan dat trouwambtenaren eigenlijk altijd wel fouten maken met namen en zo. En ook gewoon simpele namen.
Ja, dit was bij een vriendin van mij die ging trouwen ook het geval. Eerst dacht iedereen nog, dat we het verkeerd verstaan hadden (de naam die gezegd werd, leek erg op haar naam), maar daarna gebeurde het nog meerdere keren. Enkele gasten probeerden nog het zachtjes te corrigeren, maar daar had de trouwambtenaar geen boodschap aan. Echt heel vervelend, mijn vriendin voelde zich er duidelijk rot onder. En dan denk ik echt; hoe krijg je het voor elkaar. Een paar details, ok. Maar de naam check-dubbel-check je toch wel even lijkt me.
Ginevra
26-08-2021 om 11:23
yette schreef op 26-08-2021 om 09:42:
@ Forumster, het hangt maar net van de dominee af. Sommigen maken er een mooi afscheid van, anderen gebruiken een uitvaart om hel en verdoemenis te preken.
Hangt ook een beetje van de geloofsrichting af geloof ik. Bij sommige denominaties hoort het er bij om veel hel en verdoemenis te prediken. Hoe meer de gelovigen ervan langs krijgen, hoe meer hemelpunten ze scoren of zo.
Heidi-Forumbeheer
26-08-2021 om 14:01
yette schreef op 26-08-2021 om 08:09:
Mijn nichtje trouwde met een jongen uit een streng gereformeerd nest. Na de plechtigheid om een uur of drie, was er tot vijf uur tijd om te feliciteren en een stukje taart te eten. Daarna was het klaar.
En toen dimden de lampen en klonk er ineens muziek ... er ging een harmonica-schuifdeur open waarachter een DJ het volume langzaam opvoerde Mijn nichtje en kersverse schoonneef openden de dansvloer en het personeel bleek klaar te staan met dienbladen vol bier, wijn en borrelballen. Een uurtje later arriveerden de familieleden die 'uit eten' waren, waaronder de ouders van de bruid en mijn eigen ouders en kwam de Chinees met een buffet
Ik vraag me nog steeds af of de familie van de bruidegom het inmiddels weet?
Whut?
Ik snap het niet. Was het de bedoeling om nog te feesten zonder de familie van de bruidegom? Omdat die het niet eens waren met een feest?
redbulletje
26-08-2021 om 14:12
SuzyQFive schreef op 25-08-2021 om 23:41:
Wij hadden een low budget bruiloft (want we hadden een kleine op komst en wilden vooral voor onszelf trouwen).
Op de uitnodiging voor de ooms tantes ed stond: we trouwen dan en daar.
U bent uitgenodigd om dit met ons te komen vieren vanaf 20:00 op onze feestlocatie.
Waren er ooms en tantes van mijn (ex)man die dus naar de ceremonie kwamen (prima) en vervolgens gingen zeuren dat ze geen diner kregen 🤪. We hadden een diner bij mijn ouders thuis met alleen mijn mans gezin en die van mij. En verder hadden we alle boodschappen en reutemeteut voor de bruiloft allemaal zelf gedaan. Twee vrienden stonden achter de bar enz. Heb zelf mijn boeket gemaakt en corsages ed.
We dachten dat de uitnodiging wel duidelijk was.
Als je mensen niet voor t eten uitnodigt vind ik dat je ze ook niet op de ceremonie moet vragen.
Dan had ik op de kaart geschreven dat we vanwege het huwelijk 's avonds vanaf 20 uur een feestje zouden geven waar ze welkom zouden zijn. Dus geen details over ceremonie locatie en tijd.
Overigens ben ik van de less is more wat mensen betreft dus zou zoiets in intieme kring vieren maar wel met Bourgondische hoeveelheden eten erbij.
Zusterclivia
26-08-2021 om 14:25
Heidi-Forumbeheer schreef op 26-08-2021 om 14:01:
[..]
Whut?
Ik snap het niet. Was het de bedoeling om nog te feesten zonder de familie van de bruidegom? Omdat die het niet eens waren met een feest?
Ik denk het. Lijkt mij vreselijk om zo sneaky te moeten doen. Want het komt toch altijd uit?
Daarnaast lijkt mij een bruiloft/trouwerij altijd een mooi moment om je echt los te maken van de ouders en jouw eigen ding te doen. Ik begrijp er niets van als een vrouw bijvoorbeeld perse wil dat alle familieleden (met name de moeder) ook dol moeten zijn op de jurk. Of het eens moeten zijn met het programma.
Ginevra
26-08-2021 om 14:40
Zusterclivia schreef op 26-08-2021 om 14:25:
[..]
Ik denk het. Lijkt mij vreselijk om zo sneaky te moeten doen. Want het komt toch altijd uit?
Soms is het ook "als jullie doen alsof het geheim is, kunnen wij doen alsof we het niet gemerkt hebben".
Dat scheelt dan weer gedoe met de dominee of andere kerkgenoten.
Het is misschien sneaky maar soms de makkelijkste oplossing in het leven. Ik doe het met studenten ook wel eens.
yette
26-08-2021 om 14:51
Heidi-Forumbeheer schreef op 26-08-2021 om 14:01:
[..]
Whut?
Klopt. Ze zeiden dat het geen optie was om zijn familie eerlijk te vertellen dat ze er na het treurig/keurige-deel een feest van wilden maken. In elk geval niet van tevoren. Als die familie er later achter zou komen, zou dat ook gezeur geven, maar dan hadden ze in elk geval een bruiloft zonder gedonder en mèt feest gehad.
Lastig hoor, zulke strenge families. Ik vrees dat ikzelf de confrontatie al lang was aangegaan.
Zusterclivia
26-08-2021 om 16:56
yette schreef op 26-08-2021 om 14:51:
[..]
Klopt. Ze zeiden dat het geen optie was om zijn familie eerlijk te vertellen dat ze er na het treurig/keurige-deel een feest van wilden maken. In elk geval niet van tevoren. Als die familie er later achter zou komen, zou dat ook gezeur geven, maar dan hadden ze in elk geval een bruiloft zonder gedonder en mèt feest gehad.
Lastig hoor, zulke strenge families. Ik vrees dat ikzelf de confrontatie al lang was aangegaan.
Dat is wel waar ja. Lijkt mij wel heel vervelend om zo te moeten zijn.
Nu jij dat zo zegt. Toen ik pas op de Veluwe woonde, had ik een gesprek met een collega over dat buren stiekem weg gingen zodat dat andere buren waar zij hielpen in verband met ziekte, er niets van zouden merken. Ik vond dat heel raar, want wat maakt het uit dat ze nog leuke dingen doen, ook al is een ander ziek. En waarom kun je daar niet gewoon eerlijk over zijn. Als ik commentaar had gehad (of dat nu van derden of van dat gezin was geweest), dat had ik dat gelijk de kop ingedrukt. Toen gaf zij aan van: Jaaa... dat doen jullie in het westen gewoon, maar hier op de Veluwe zijn wij gewoon wat stiekemer, want wij willen het vooral netjes houden. Toen dacht ik wel: whut??!
Zijdus
26-08-2021 om 17:28
Ginevra schreef op 26-08-2021 om 14:40:
[..]
Soms is het ook "als jullie doen alsof het geheim is, kunnen wij doen alsof we het niet gemerkt hebben".
Dat scheelt dan weer gedoe met de dominee of andere kerkgenoten.
Het is misschien sneaky maar soms de makkelijkste oplossing in het leven. Ik doe het met studenten ook wel eens.
Dit herken ik heel erg uit de gereformeerde kring waarin ik ben opgegroeid: "Als we er niet over praten, dan is het er ook niet."
Saffron
26-08-2021 om 18:16
redbulletje schreef op 26-08-2021 om 14:12:
[..]
Als je mensen niet voor t eten uitnodigt vind ik dat je ze ook niet op de ceremonie moet vragen.
Dan had ik op de kaart geschreven dat we vanwege het huwelijk 's avonds vanaf 20 uur een feestje zouden geven waar ze welkom zouden zijn. Dus geen details over ceremonie locatie en tijd.
Overigens ben ik van de less is more wat mensen betreft dus zou zoiets in intieme kring vieren maar wel met Bourgondische hoeveelheden eten erbij.
Zoals ik het begrijp, waren ze niet uitgenodigd voor de ceremonie, maar hadden ze de aankondiging over waar en wanneer het ja-woord werd gegeven wel zo opgevat. Als ze wel voor de ceremonie waren uitgenodigd, had dat er expliet bij gestaan. Nu stond dat er niet, alleen dat ze werden uitgenodigd voor het feest. Geen rare formulering lijkt me- zo zie ik het vaak op uitnodigingen staan
Zusterclivia
26-08-2021 om 19:09
Saffron schreef op 26-08-2021 om 18:16:
[..]
Zoals ik het begrijp, waren ze niet uitgenodigd voor de ceremonie, maar hadden ze de aankondiging over waar en wanneer het ja-woord werd gegeven wel zo opgevat. Als ze wel voor de ceremonie waren uitgenodigd, had dat er expliet bij gestaan. Nu stond dat er niet, alleen dat ze werden uitgenodigd voor het feest. Geen rare formulering lijkt me- zo zie ik het vaak op uitnodigingen staan
Ik heb wel vaker gemerkt dat veel mensen denken dat als de ceremonie op de kaart staat, dat ze daar ook voor uitgenodigd worden. Ik zou dat dus voor die groep mensen niet op de kaart zetten. De meeste mensen lezen gewoon slecht.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.