Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Verschrikkelijke bruiloften, partijen en uitjes

Ik vind juist dat er veel wordt gezeurd rondom bruiloften door gasten. Het is een uitnodiging. Als het allemaal niet goed genoeg voor je is, dan ga je toch niet? 

Je ziet van tevoren al dat er een 'gat' in je dag zit, als je dat zo verschrikkelijk vindt dan blijf je lekker thuis, of je verzint iets anders om je gat te vullen, ook dat is vrij makkelijk. We zijn in Nederland niet in het hooggebergte van Peru. 

het merendeel van het "gezeur" gaat over veel te weinig eten en dat vind ik persoonlijk een hele goede reden.
Je kunt vanalles van het programma vinden, maar je gasten honger laten leiden dat doe je niet.

Lollypopje schreef op 29-08-2021 om 11:25:

het merendeel van het "gezeur" gaat over veel te weinig eten en dat vind ik persoonlijk een hele goede reden.
Je kunt vanalles van het programma vinden, maar je gasten honger laten leiden dat doe je niet.

Het is vaak ook meer dat men overvallen wordt door zo'n gat. Bijvoorbeeld dat aangegeven wordt, na de ceremonie gaan we naar X voor een hapje en drankje. Terwijl in werkelijkheid het echtpaar 2 uur lang foto's gaan maken en de rest maar moet zien hoe en wat. En soms zit je echt in de middel of nowhere, dus waar naar toe te gaan.

Een bruiloft is inderdaad openbaar. Dus was er bij ons een kennis van de babs (hele mens nog nooit gezien), die ons feliciteerde en ze: ja we wilden het wel eens zien hoe dat gaat als twee vrouwen met elkaar trouwen.
Die kwam gewoon aapjes kijken dus

Duiveninhetnieuws schreef op 27-08-2021 om 13:23:

[..]

Dat bruidspaar was gewoon suf bezig. Mijn ouders waren eens op de bruiloft van een nicht. Ze waren geen daggast, maar wel begeleiding en vervoer van oma die wel daggast was. Op verzoek van die nicht nota bene! Ze mochten zichzelf vermaken nadat ze oma met haar rolstoel in de eetzaal geïnstalleerd hadden.

Zo, deze is ook erg vreemd zeg.. 

Sproetekop schreef op 29-08-2021 om 11:54:

Een bruiloft is inderdaad openbaar. Dus was er bij ons een kennis van de babs (hele mens nog nooit gezien), die ons feliciteerde en ze: ja we wilden het wel eens zien hoe dat gaat als twee vrouwen met elkaar trouwen.

Dat meen je niet   

Sproetekop schreef op 29-08-2021 om 11:54:

Wat idioot. Sowieso idioot dat zoiets (de ceremonie) openbaar is. Begrijp niet wat daar het nut/doel van is.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

29-08-2021 om 13:13

Zusterclivia schreef op 29-08-2021 om 13:07:

[..]

Wat idioot. Sowieso idioot dat zoiets (de ceremonie) openbaar is. Begrijp niet wat daar het nut/doel van is.

Misschien omdat bij een wettelijk huwelijk iemand bezwaar kan maken. Net als bij het verlenen van bijvoorbeeld een bouwvergunning. Dat moet ook openbaar. 

Hen74 schreef op 29-08-2021 om 13:13:

[..]

Misschien omdat bij een wettelijk huwelijk iemand bezwaar kan maken. Net als bij het verlenen van bijvoorbeeld een bouwvergunning. Dat moet ook openbaar.

Dat moet schriftelijke en kan niet meer op het moment zelf volgens mij.

En voor een bouwvergunning wordt er een melding gedaan in de lokale krant, dat lijkt mij bij een huwelijk ook meer dan voldoende.

Ginevra

Ginevra

29-08-2021 om 13:24 Topicstarter

Het huwelijk is geen onderonsje maar een contract met vergaande gevolgen. 

De samenleving moet zich er van kunnen vergewissen dat een huwelijk bv vrijwillig aangegaan wordt, dat er niet stiekem kindhuwelijken of dwanghuwelijken of schijnhuwelijken plaatsvinden. Daar zijn meerdere methoden voor, maar één ervan is dat iedereen die dat wil in principe kan komen kijken. 
En als tante Miep of oom Henk amok komt maken kan de Babs die buiten laten zetten ivm de openbare orde. 

Zusterclivia schreef op 29-08-2021 om 13:19:

[..]

Dat moet schriftelijke en kan niet meer op het moment zelf volgens mij.

En voor een bouwvergunning wordt er een melding gedaan in de lokale krant, dat lijkt mij bij een huwelijk ook meer dan voldoende.

Vroeger kwam je als je ondertrouw had gedaan bij het gemeentehuis "in het kastje" te hangen. 3 weken voor je ging trouwen werd dat gedaan zodat men zijn bezwaren kon kenbaar maken. Dat kastje werd dus gebruikt om allerlei dingen openbaar te maken. Bestaat zo iets nog?

Ook in de katholieke kerk, kreeg je 3 weken voorafgaand aan de bruiloft de roepingen: Zijn voornemens een christelijk huwelijk aan te gaan Petrus huppeldepup en Marie nogwat. Zij die bezwaren hebben kunnen dat melden bij de pastoor. 

Toen wij gingen trouwen en 's ochtends door de stad liepen om foto's te maken kwamen we de moeder van een vriendin tegen, die helemaal niet bij ons in de buurt woont. Wij dachten nog toeval, maar ze bleek naar onze ceremonie te komen en was een beetje te vroeg. Vriendin was daggast en had dus ook de ceremonie op de kaart staan, via haar wist ze dat we gingen trouwen en hoe laat etc. En zij vond het belangrijk en wilde daarom bij de ceremonie zijn. Wij hadden moeder niet uitgenodigd. Ze zei al meteen dat we ons geen zorgen hoefden te maken want na de ceremonie zou ze gewoon weer vertrekken. Wij zijn verder gegaan met foto's maken en inderdaad, buiten de ceremonie om hebben we haar niet gezien. 
Maar ik vond het wel apart. Het was ook niet dat ik vroeger al bij hen over de vloer kwam want toen ik vriendin leerde kennen woonde zij al op zichzelf. Moeder kende ik alleen van verjaardagen van vriendin en haar man. 
Maar inderdaad, ceremonies zijn openbaar en sommige mensen verwachten dat dus ook gewoon blijkbaar. Zij bedoelde het goed en your interesse, ik vond het op dat moment gewoon erg vreemd en een beetje gênant want normaal biedt je iemand die voor je komt koffie aan maar het was toch echt niet mijn bedoeling dat ze bleef. 

Vriendin had trouwens die ochtend pas gehoord dat haar moeder van plan was te gaan komen. 

Zusterclivia schreef op 29-08-2021 om 10:54:

[..]

Ik was nog iets jonger 16 of zo? Maar het is toch vaak dat als X wordt uitgenodigd, de partner en kinderen ook uitgenodigd zijn. In ieder geval in mijn omgeving was dat heel normaal.

En de laatste keer dat ik zei, als ik ooit ga trouwen, wil ik er geen kinderen bij, lieten al diverse moeders weten dat ze dan niet zouden komen. Dus tja...

Maar raar was het wel, want het was echt een sympatieke man, werkte in de zorg, ze hadden echt een sociaal netwerk. Heel vaag.

[..]

Maar aangezien de meeste mensen niet begrijpen dat het meer een mededeling is dan een uitnodiging, zou ik het niet op de kaart zetten.

Ach, we waren nog jong 🤪. Het is inmiddels 14 jaar geleden en gescheiden. Als mijn vriend en ik trouwen als de kinderen groot zijn dan zullen we het sowieso anders doen dan hoe we beide eerder getrouwd zijn. 

Zijn bruiloft was grotendeels georkestreerd door zijn schoonmoeder (want ze vond: wie betaalt bepaalt) waardoor er naast familie maar een handjevol vrienden van hem was, van haar nauwelijks een vriend gezien (want niet goedgekeurd door haar) en vooral heel veel zakenrelaties van haar. We waren alleen voor de receptie uitgenodigd en niet voor het feest terwijl zij juist liever ons op het feest hadden. We moesten een gebakje ergens vandaag vissen en mochten maar 1 kopje thee of koffie. De ceremoniemeesters hadden bedacht dat het leuk was dat we allemaal een leuke wens op kussenslopen zouden schrijven. Leuk idee, daar het niet dat er veel mensen het niet eens waren met de trouwerij omdat zijn ex waarschijnlijk van een ander zwanger was… Dus moest dat proces opnieuw want kussenslopen met teksten als ‘ik hoop dat je snel weer van haar af bent’ was geen goed idee… 

En ik ben zelf dus zo ongelofelijk low budget getrouwd (we waren €600,- kwijt) dat het uiteraard een mooie dag was maar met iets meer budget er wat meer van te maken was. Dan hoef ik niet mijn eigen boeket te maken, de corsages zelf te maken, zelf alle boodschappen van tevoren doen voor het feest enz. En kan ik kleding uitzoeken die ik vooral mooi vindt ipv goedkoop 🙃. 

Aaaanne schreef op 29-08-2021 om 14:17:

Toen wij gingen trouwen en 's ochtends door de stad liepen om foto's te maken kwamen we de moeder van een vriendin tegen, die helemaal niet bij ons in de buurt woont. Wij dachten nog toeval, maar ze bleek naar onze ceremonie te komen en was een beetje te vroeg. Vriendin was daggast en had dus ook de ceremonie op de kaart staan, via haar wist ze dat we gingen trouwen en hoe laat etc. En zij vond het belangrijk en wilde daarom bij de ceremonie zijn. Wij hadden moeder niet uitgenodigd. Ze zei al meteen dat we ons geen zorgen hoefden te maken want na de ceremonie zou ze gewoon weer vertrekken. Wij zijn verder gegaan met foto's maken en inderdaad, buiten de ceremonie om hebben we haar niet gezien.
Maar ik vond het wel apart. Het was ook niet dat ik vroeger al bij hen over de vloer kwam want toen ik vriendin leerde kennen woonde zij al op zichzelf. Moeder kende ik alleen van verjaardagen van vriendin en haar man.
Maar inderdaad, ceremonies zijn openbaar en sommige mensen verwachten dat dus ook gewoon blijkbaar. Zij bedoelde het goed en your interesse, ik vond het op dat moment gewoon erg vreemd en een beetje gênant want normaal biedt je iemand die voor je komt koffie aan maar het was toch echt niet mijn bedoeling dat ze bleef.

Vriendin had trouwens die ochtend pas gehoord dat haar moeder van plan was te gaan komen.

Zoiets is hier juist weer totaal  niet vreemd. Er zijn best wat mensen komen kijken naar ons huwelijk bij het gemeentehuis (wél buiten). Dat is in het dorp hier echt niet uniek, als er getrouwd wordt staan er meestal veel mensen buiten te kijken. 

Moet zeggen dat ik het juist wel hartverwarmend vond dat er best wat mensen waren die de moeite namen om even te komen kijken en op afstand even hand opstaken, knipoog gaven enz als blijk van groet. Waren ook ouders van vrienden, mensen uit de straat, ouders van school enz.

Aaaanne schreef op 29-08-2021 om 14:17:

Maar inderdaad, ceremonies zijn openbaar en sommige mensen verwachten dat dus ook gewoon blijkbaar. Zij bedoelde het goed en your interesse, ik vond het op dat moment gewoon erg vreemd en een beetje gênant want normaal biedt je iemand die voor je komt koffie aan maar het was toch echt niet mijn bedoeling dat ze bleef.

Sorry, lees nu pas dat ze ook bij de ceremonie zelf aanwezig was. Dat is wel anders dan hoe ik het hierboven schreef. Excuus

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.