Huiskamer
MidasWolf
03-08-2023 om 21:31
Plannen van vakanties en vrije dagen op het werk
Vandaag hadden een paar collega’s het erover dat zij het dit jaar niet zo handig gepland hadden met elkaar als het gaat om de zomervakantie dit jaar. Op bepaalde afdelingen nemen/kunnen sommigen collega’s niet tegelijk op vakantie. Ruwweg gezegd neemt bij ons het grootste deel van mijn collega’s de grote vakantie op in Juli en augustus.
Opvallend omdat er ook (veel)mensen zonder kinderen bij zitten. Goed dat kan natuurlijk ook met een partner te maken hebben die wel vast zit aan de zomer/bouwvak.
Hoe gaat dat jullie met het plannen van de zomervakantie en of andere vrije dagen. En als laatste is een vaste week vrij met kerst en of de bouwvak weken een breekpunt voor jou of niet.
Bakblik
04-08-2023 om 08:56
Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-08-2023 om 22:41:
[..]
In nieuwbouwwijken werkt men niet met 1 elektricien. Of 1 tegelzetter. Er werken zelfs verschillende onderaannemers in dezelfde vakgebieden. Dakdekkers werken terwijl de muren (bij prefab) tegen het beton wordt gemetseld, loze leidingen worden ingefreesd terwijl het huis nog niet helemaal waterdicht is. Er loopt zoveel door elkaar bij nieuwbouw, ik zie het iedere dag gebeuren. Behalve nu, want het is bouwvak.
Vorig jaar werd er zelfs gewoon doorgewerkt, dus geen bouwvak.
Hoe het precies gaat weet ik niet, ik zit niet in die branche. Maar dat sommige dingen nog niet gedaan kunnen worden als andere dingen niet klaar zijnlijkt me logisch en voor iedereen te begrijpen. Ik had even iets getypt ter illustratie, niet alles zo letterlijk nemen.
Vrijevlinder
04-08-2023 om 08:59
Drakenvlieg schreef op 03-08-2023 om 21:54:
Voordat ik arbeidsongeschikt werd, boekte ik vooral buiten de hoogseizoenen om. Goedkoper voor mij, en makkelijk voor collega's met kinderen.
Maar als ik dan óók een keer wel een kerstvakantie weg wilde (omdat ik met mijn hele familie ging incl hun kinderen) kreeg ik van veel collega's commentaar
Vond dat zo flauw. Hun logica was "ik had geen kinderen DUS mocht ik niet in kindervakanties vrij nemen" .
Flauw van je collega's. Mensen zonder kinderen krijgen vaak gezeur over zich heen. Zelf heb ik dat gelukkig nooit, maar ik hoor het veel om mij heen.
Bailey26
04-08-2023 om 09:23
Aanvragen voor periodes die altijd krap zijn moeten we ruim van te voren indienen (meivakantie, zomervakantie, kerstvakantie en de lange weekenden in april/mei).
Vooral de zomervakantie en kerstvakantie is vaak gedoe. En dan nog niet eens zo zeer dat de hele week krap is maar er dan net te weinig bezetting is op een woensdag of vrijdag.
Wil je een willekeurige dag in bijvoorbeeld november dan is dat nooit een probleem. Zolang je dat met je eigen agenda kan regelen.
Een verplichte vaste vrije week is voor mij onder deze cao echt een deal-breaker en daar zal ik nooit mee akkoord gaan. Onze cao is enorm gierig met vrije dagen en als ik dan al een week kwijt ben blijft er weinig over om naar eigen inzicht te gebruiken. Wij hebben wel de mogelijkheid om dagen bij te kopen. Maar dit is enorm duur en daardoor ook niet voor alle collega's een optie.
Gebruikersnaaminvullen
04-08-2023 om 09:29
Bakblik schreef op 04-08-2023 om 08:56:
[..]
Hoe het precies gaat weet ik niet, ik zit niet in die branche. Maar dat sommige dingen nog niet gedaan kunnen worden als andere dingen niet klaar zijnlijkt me logisch en voor iedereen te begrijpen. Ik had even iets getypt ter illustratie, niet alles zo letterlijk nemen.
Zal er rekening mee houden bij je volgende berichten.
MIDA
04-08-2023 om 10:35
Bij mijn werkgever (groot bedrijf) zijn er deadlines om vakanties in schoolvakanties aan te vragen. Dus bijvoorbeeld voor de zomervakantie aanvragen voor week 50 (in het jaar ervoor) dan kijkt onze teamleider of de bezetting voldoende is, minimaal 50% aanwezig. Een week later hoor je of het is goedgekeurd. Vraag je later nog vrij voor die periode kan het alleen nog maar als er ruimte is. Normaal gesproken wordt er wel overlegd binnen ons team en zijn er gelukkig ook mensen die flexibel zijn en ook buiten de schoolvakanties gaan. We hebben geen verplichte vrije dagen, want het hele jaar wordt er geproduceerd.
Tjilp
04-08-2023 om 11:24
Wij mogen maximaal 3 weken aaneengesloten zomervakantie plannen, in overleg met elkaar. We komen goed rond, elke locatie bezet, mits er niemand ziek wordt.
Er zijn allerlei redenen om als je geen kinderen hebt, toch in de schoolvakantie vrij te willen: partner die in het onderwijs werkt en geen vakantie naar keuze kan plannen, partner in de bouw, als oppasgrootouders meebewegen met de vakanties van de kinderen. Beetje geven en nemen, het ene jaar gaat dat soepeler dan het andere jaar. Zelf heb ik twee weken in juni en twee in september.
TO heeft het over 'breekpunt': je bedoelt dat je een baan dan niet wilt?
MidasWolf
04-08-2023 om 11:31
Tjilp schreef op 04-08-2023 om 11:24:
Wij mogen maximaal 3 weken aaneengesloten zomervakantie plannen, in overleg met elkaar. We komen goed rond, elke locatie bezet, mits er niemand ziek wordt.
Er zijn allerlei redenen om als je geen kinderen hebt, toch in de schoolvakantie vrij te willen: partner die in het onderwijs werkt en geen vakantie naar keuze kan plannen, partner in de bouw, als oppasgrootouders meebewegen met de vakanties van de kinderen. Beetje geven en nemen, het ene jaar gaat dat soepeler dan het andere jaar. Zelf heb ik twee weken in juni en twee in september.
TO heeft het over 'breekpunt': je bedoelt dat je een baan dan niet wilt?
Ik heb het dan over dat je “verplicht” bent in een bepaalde periode vrij te nemen, branche gerelateerd. In mijn voorbeeld bedoelde ik een bouwvak, maar dit kan ook een andere periode zijn.
Wat ik eerder al aangaf voor mij zou dat een serieus ding zijn, en hiermee de vraag of ik een baan zou willen met een bepaalde periode vrij af.
In de horeca en het toerisme zal waarschijnlijk ook wel worden gestimuleerd om bijvoorbeeld de vakantie van oktober tot april op te nemen. In hoeverre dit een soort “sociale verplichting” is weet ik niet.
Boarn
04-08-2023 om 11:59
Zeker met de mogelijkheid om veel thuis te werken, zou je je niet direct meer hoeven te houden aan verplichte feestdagen of vakantie weken. Ik heb collega's die gewoon lekker door werken tijdens de Pasen, Pinksteren, de dag na Hemelvaart en dat soort dagen, omdat het voor hun niet een belangrijke feestdag is. Ze werken toch vanuit huis, dus dan kun je net zo goed er een werkdag van maken. En zeker voor onze internationale collega's is dat fijn, die kiezen dan bijv het Suikerfeest als hun feestdag.
BlairW
04-08-2023 om 16:05
Boarn schreef op 04-08-2023 om 11:59:
Zeker met de mogelijkheid om veel thuis te werken, zou je je niet direct meer hoeven te houden aan verplichte feestdagen of vakantie weken. Ik heb collega's die gewoon lekker door werken tijdens de Pasen, Pinksteren, de dag na Hemelvaart en dat soort dagen, omdat het voor hun niet een belangrijke feestdag is. Ze werken toch vanuit huis, dus dan kun je net zo goed er een werkdag van maken. En zeker voor onze internationale collega's is dat fijn, die kiezen dan bijv het Suikerfeest als hun feestdag.
Ik werk ook een dag per week thuis, maar op feestdagen zijn alle vestigingen gewoon gesloten en belt er niemand. Dan heb ik dus geen werk, aangezien ik de telefoon opneem voor al onze vestigingen. Dus ook al kan ik thuiswerken, dan nog heb ik me te houden aan de verplichte feestdagen hoor.
Mischa83
04-08-2023 om 16:28
Gelukkig is er bij ons nooit gedoe om en kan ik op vakantie wanneer ik het wil. Ik zou het heel slecht trekken als dit moeizaam gaat of dat een ander voor me bepaalt wanneer en hoe lang ik weg 'mag'.
Vind het trouwens ook onzin dat mensen zonder kinderen geen vrij mogen in de zomervakantie, of dat anderen daarin voorrang krijgen. Ook niet dat je een verklaring schuldig bent waarom je dan weg wilt.
Daglichtlamp
04-08-2023 om 16:44
Hier plannen we ook allemaal zelf. Op het moment dat ik op vakantie ga, ga ik na wie er nog is, zodat ik een collega in mijn automatische mailantwoord kan zetten met wie men contact op kan nemen als er spoed is. Maar praktisch moet iedereen gewoon wachten tot ik weer terug ben. Aangezien het voor de meeste projecten niet tijdelijk door een collega over te nemen is.
Schemerlampje
04-08-2023 om 19:42
Ik werk nu in het onderwijs, dus vakanties liggen vast. Hiervoor werkte ik in het ziekenhuis en daar was het altijd veel gedoe om de vakanties rond te krijgen. Was ook heel lastig voor de planners, want veel collega’s hadden verschillende plekken waar ze ingezet konden worden. Dus veel puzzelen voor de planners. En altijd kwam de vraag of mensen wilden/konden schuiven met de vakantie om het voor elkaar te krijgen. We moesten ook in november al vrij vragen voor de zomervakantie. Ik ben wel heel blij dat ik daarvan af ben!
Miraval
04-08-2023 om 20:09
Ik ben dicht 4 weken in de zomer en 2 weken met de kerst. Verdere vrije dagen gaan in overleg en nooit meer dan 1 tegelijk ivm bezetting.
Poezenmeisje
04-08-2023 om 21:41
Ik heb mijn collega vrije keuze gegeven omdat mijn zoon niet meer mee wil met ons.
Okee, dan hoef ik niet persé de zomerschoolvakantie en kan zij lekker een groot deel van die vakantie pakken. Ik krijg vervolgens geen commentaar over kerst en boek links en rechts twee weken vrij.
Poezenmeisje
04-08-2023 om 21:42
Het 'buddysysteem' waarover ik hier lees, klinkt wel relaxt.
Ik houd van leidinggevenden die hun medewerkers vertrouwen geven dat mensen dit samen wel uit kunnen werken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.