Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Plannen van vakanties en vrije dagen op het werk

Vandaag hadden een paar collega’s het erover dat zij het dit jaar niet zo handig gepland hadden met elkaar als het gaat om de zomervakantie dit jaar. Op bepaalde afdelingen nemen/kunnen  sommigen collega’s niet tegelijk op vakantie. Ruwweg gezegd neemt bij ons het grootste deel van mijn collega’s de grote vakantie op in Juli en augustus.

Opvallend omdat er ook (veel)mensen zonder kinderen bij zitten. Goed dat kan natuurlijk ook met een partner te maken hebben die wel vast zit aan de zomer/bouwvak. 

Hoe gaat dat jullie met het plannen van de zomervakantie en of andere vrije dagen. En als laatste is een vaste week vrij met kerst en of de bouwvak weken een breekpunt voor jou of niet. 

Ik plan gewoon mijn vakantie enkele maanden van te voren en geef die door, daar wordt niets aan overlegd. Vervolgens worden dingen waar ik voor nodig ben gepland in mijn vakantie (en die van veel collega's, want inderdaad, in juli/augustus is de bezetting hooguit de helft). Dan klagen mensen dat mijn vakantie onhandig gepland is, antwoord ik dat hun project onhandig gepland is, werken we eromheen en ze leefden nog lang en gelukkig. 

MidasWolf

MidasWolf

03-08-2023 om 21:38 Topicstarter

Ik zelf kan vrij makkelijk vakantie opnemen en hoef niet met iemand af te stemmen in de zin van als ik weg ben kan iemand anders niet of andersom. Ik overleg van te voren wanneer ik graag vrij wil hebben. Hooguit als meerdere mensen van de werkvoorbereiding samen wegzijn.
Dit is gelukkig niet tijdsgebonden. Tijdens mijn afwezigheid wordt ik vervangen door iemand anders, ik heb verder geen duo baan of zo iets.

Nu helpt het ook deels dat ik zelf niet snel in juli of augustus vakantie op zal nemen, maar eerder in de andere maanden.

Ja, voor mij zou een vaste vrije periode zoals de bouwvak een mogelijk breekpunt kunnen zijn. De enige vaste/verplichte  week dat ik vrij ben is de week van kerst. Dat is prima omdat ik het niet heel erg vind om die week vrij te zijn daarnaast heb ik genoeg vrije dagen omdat op te kunnen vangen. 

Een vaste week vrij in de zomer heb ik nog nooit gehad, lijkt me erg onhandig. Rond kerst wel, maar dat vind ik wel prima. 

MidasWolf

MidasWolf

03-08-2023 om 21:41 Topicstarter

Peaches schreef op 03-08-2023 om 21:38:

Een vaste week vrij in de zomer heb ik nog nooit gehad, lijkt me erg onhandig. Rond kerst wel, maar dat vind ik wel prima.

Daarmee bedoel ik de bouwvak vakantie die is vaak 3 weken, vooral in bepaalde branches. Voor mij zou dat wel een serieus ding zijn. Omdat ik vrij wil zijn in het op vakantie gaan wanneer ik wil, ook voor de beste reistijd en of goedkopere prijs. 

Wij werken in een soort 'buddy-systeem' waarbij die andere persoon je vaste vervanger is. Je stemt dus met z'n tweeën af wie wanneer vakantie opneemt en zorgt dat dat geen overlap heeft.
Heel simpel en het werkt bij ons goed.

MidasWolf schreef op 03-08-2023 om 21:41:

[..]

Daarmee bedoel ik de bouwvak vakantie die is vaak 3 weken, vooral in bepaalde branches. Voor mij zou dat wel een serieus ding zijn. Omdat ik vrij wil zijn in het op vakantie gaan wanneer ik wil, ook voor de beste reistijd en of goedkopere prijs.

Ah, dat zou voor mij een breekpunt zijn. Lijkt me echt waardeloos, tenzij je als compensatie extra vakantiedagen krijgt maar dat gebeurt vast niet.. 

Voordat ik arbeidsongeschikt werd, boekte ik vooral buiten de hoogseizoenen om. Goedkoper voor mij, en makkelijk voor collega's met kinderen. 
Maar als ik dan óók een keer wel een kerstvakantie weg wilde (omdat ik met mijn hele familie ging incl hun kinderen) kreeg ik van veel collega's commentaar 
Vond dat zo flauw. Hun logica was "ik had geen kinderen DUS mocht ik niet in kindervakanties vrij nemen" 

ik overleg met mijn directe collega, maar we zouden in principe tegelijk met vakantie kunnen, omdat er sowieso flexers geregeld moeten worden. Maar omdat dat momenteel lastig is, heb ik er dit jaar voor gekozen om mijn vakantie in 2-en te knippen, zodat mijn collega 3 weken met bouwvak kan (ivm partner). Ik woon alleen, maar ik heb wel het liefst in de zomervakantie vakantie, omdat vriendinnen dit ook hebben en je zo nog iets samen kunt plannen. In de vakantie van mijn collega neem ik haar werk over, zodat daar geen flexer voor hoeft te komen

Drakenvlieg schreef op 03-08-2023 om 21:54:

Voordat ik arbeidsongeschikt werd, boekte ik vooral buiten de hoogseizoenen om. Goedkoper voor mij, en makkelijk voor collega's met kinderen.
Maar als ik dan óók een keer wel een kerstvakantie weg wilde (omdat ik met mijn hele familie ging incl hun kinderen) kreeg ik van veel collega's commentaar
Vond dat zo flauw. Hun logica was "ik had geen kinderen DUS mocht ik niet in kindervakanties vrij nemen" .

belachelijk. 

Ik zit vast aan de vakantieweken van het academisch jaar. Ik ben elk kwartaal betrokken bij onderwijs, dat maakt plannen van vakantie buiten kerst en zomervakantie lastig. Toen ik werd gevraagd voor de bsa-commissie (bindend studieadvies) waarvan het zwaartepunt rond de zomervakantie ligt, heb ik nee gezegd, om te voorkomen dat ik nooit meer dan één week achter elkaar weg kan.

Ik vind de bouwvak zo achterhaald in deze economie. Alsof álle bouwvakker gebonden zijn aan kindervakanties. 

Wij zijn allemaal vaak redelijk laat en ik ben meestal de laatste met plannen. Ik heb ook de minste mensen thuis om rekening mee te houden en de meeste mensen om rekening mee te houden op kantoor en ik plan daar dus omheen. De rest heeft redelijk vrije ruimte. Ik hoop wel dat als ik een keer, als kinderloze, een reden heb om een bepaalde periode weg te willen, al zou dat in de zomervakantie zijn, er door mijn collega's meegedacht wordt. 

Verder heb ik de regel dat verlof rondom feestdagen geen mededeling is en ook geen schriftelijke aanvraag, maar in overleg gebeurt. Ik heb wel eens een collega gehad die in januari een briefje inleverde met wat losse data in april/mei/juni wat dan de dag na of voor een feestdag bleek te zijn. Alle makkelijke lange weekenden voor haar. 

Geen verplichte weken, maar ik ben graag vrij in december. Omdat ik natuurlijk niet ieder jaar de weken van kerst en oud en nieuw kan hebben, is mijn uitgangspunt 'zolang het maar twee weken zijn'. Of dat nou half december is of de eerste twee van januari, dat maakt me dan niet uit. Ook die gaan in overleg met elkaar. 
Bouwvak zou ik niet blij mee zijn. Ik houd niet van hitte en die periode beperkt het aantal bestemmingen wel een beetje. Dealbreaker afhankelijk van de baan

Vroeger werd de puzzel rond november gelegd.
Ouders hebben voorrang, mensen met partners in de bouw of het onderwijs hebben voorrang, mensen die al 20 jaar op een bepaald moment gaan hebben voorrang, ...
Resultaat: Ik mocht als kinderloze zonder partner in de bouw of 't onderwijs en zonder 20 jaar dienst al heel blij zijn als ik begin juni of eind september wegraakte.

Sinds er een aantal mensen met pensioen zijn en vertrokken zijn is het iets flexibeler.
En wordt de puzzel in 't voorjaar gelegd. Ik ben dit jaar zowaar 1 week weggeraakt begin juli.

We mogen sowieso niet allemaal tegelijk weg. Er moet permanentie zijn. En ik hang van nogal veel diensten af op dat vlak waarmee ik mijn vakantie-plannen moet aftoetsen.

Vroeger was de tent met Kerst een week dicht, maar dat is een jaar of 3 geleden afgeschaft. Het "wordt sterk aangeraden vakantie te nemen" (dan kunnen ze de verwarming lager draaien en hoeft er geen telefoonpermanentie te zijn  ), maar het is geen dwang meer.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 03-08-2023 om 22:09:

Ik vind de bouwvak zo achterhaald in deze economie. Alsof álle bouwvakker gebonden zijn aan kindervakanties.

Even om te overdenken:

Er wordt een nieuwbouw wijk neergezet. De tegelzetter kan niet in de badkamers terecht als de elektricien nog niet klaar is. De schilder kan niet beginnen als de tegelzetter nog niet klaar is. De verwarmingsmonteur heeft het aangelegde electra nodig om de ketel goed aan te kunnen sluiten. Als iedereen vakantie plant op zijn voorkeurtijd duurt de bouw veel langer, omdat de en op de ander moet wachten.  Dat was vroeger zo een gat is nog steeds zo. 

ik werk in het onderwijs. Dus nooit discussie. Maar ook  nooit in t laagseizoen weg..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.