Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ongevraagde adviezen waar je helemaal niks mee kunt

Lollypopje

Lollypopje

29-05-2023 om 06:08 Topicstarter

TrefleQ schreef op 28-05-2023 om 21:38:

En toch...

Mijn zoon is erg ziek geweest en op twee momenten had ik graag ongevraagd advies gehad: dat iemand ons had gewezen op de behandeling die er wél bleek te zijn, maar waar wij niets van wisten. Zijn (heftige) ziekzijn was te voorkomen geweest én hij had veel sneller genezen kunnen zijn.

Nu is hij bijna drie jaar ziek geweest, terwijl er al die tijd een vrij eenvoudige behandeling bleek te zijn. Als iemand me die had geadviseerd...... we hebben lang gezocht, veel geprobeerd. En pas na 2,5 jaar zijn we bij bij een behandelaar terecht gekomen die mijn zoon redelijk snel volledig heeft genezen. Ik had graag eerder van die behandeling gehoord...

Tegelijk snap ik jullie irritatie, we hebben toen zelf ook ongevraagd onbruikbare
adviezen gehad, maar er kán iets bruikbaar tussen zitten toch?

Wat naar om te lezen. 

Zeker kunnen er ook bruikbare adviezen tussen zitten, maar dat komt dan van mensen met kennis er van. Die adviezen vind ik zelf ook prima. Helaas krijg je ook vaak adviezen van mensen zonder enige kennis van jou of je situatie en die mensen mogen van mij hun mond houden. Want daar heb je nooit wat aan.

Lollypopje

Lollypopje

29-05-2023 om 06:55 Topicstarter

Lollypopje schreef op 28-05-2023 om 20:34:

toevallig net nog op een ander platform naar aanleiding van een gesprek over Long Covid.

- Ik ga je mailen met advies
Ik: hoeft niet. Ik heb er waarschijnlijk toch niks aan.
- lees nu maar eerst
ik lees de mail therapeut blablabla holistisch bla NLP blabla
Ik: Heb gelezen, ik heb er inderdaad niks aan.

Echt neem gewoon van me aan als ik zeg dat je me niet hoeft te mailen 🤦‍♀️

En ik heb niks tegen holistische invalshoek, vind ik vaak fijn, en er zijn NLP oefeningem waar ik op andere gebieden veel aan heb gehad. Maar ik ben er niet door genezen en ik ga er ook niet door genezen.

Dit gesprek kreeg nog een vervolg. Ik had gezegd dat ik gewoon niks kan met ongevraagde adviezen van mensen met onvoldoende kennis van Long Covid.

HIj: ik heb wel degelijk kennis van LC, want ik ken iemand die het had en die hierdoor is genezen, maar sommige mensen willen blijkbaar niet beter worden.

Ja mensen, het ligt niet aan zijn gebrek aan kennis dat zijn advies nutteloos is voor mij, maar ik wil blijkbaar gewoon niet beter worden 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Lollypopje

Lollypopje

29-05-2023 om 07:00 Topicstarter

Moirmel schreef op 28-05-2023 om 22:00:

Sta er een beetje dubbel in.
Heb zelf ASS, persoonlijkheidsstoornis, ptss en een stevige verslaving. Natuurlijk veel advies dat ik al zo vaak heb gehoord, maar op hetzelfde moment denk ik wel dat die mensen hun best proberen te doen. Het toont een zekere bezorgdheid van hun zijde.

Ik ga altijd uit van de goede bedoelingen van mensen, dat maakt ongevraagd nutteloos advies voor mij echter niet minder irritant en vervelend. Het vraagt namelijk altijd een reactie van mij en daarmee dus dat ik energie besteed aan iets waar ik mijn zeer beperkte energie liever niet aan zou besteden.

MissBobby schreef op 29-05-2023 om 00:20:

ja, die adviezen bij zwangerschapsmisselijkheid…..
Je MOET gewoon een rijstwafel nemen
Gemberthee helpt
Als je een sinaasappel eet dan gaat het weg
Hallo Gerda, ik lig elke drie weken aan het infuus in het ziekenhuis. Wat denk je zelf.
En inderdaad de opmerking dat ze zelf ook last hadden van ochtendmisselijkheid. Was het maar zo’n feest, ik had er voor getekend

Exact dit, alleen was het bij mij niet Gerda die dit zei, maar mijn eigen huisarts...  Ik was zo blij dat ik in het ziekenhuis wel serieus genomen werd (maar zelfs daar niet door iedereen).

Toen ik jonger was had ik vaak migraine-achtige klachten waardoor ik de hele dag in een verduisterde slaapkamer moest doorbrengen met een koude washand op mijn hoofd, zonder geluid van buiten en met een doos pijnstillers.
Toen ik kleine kinderen had moest mijn man daar regelmatig een dag voor thuis blijven van het werk, soms onverwacht.
Familielid: "je moet je er gewoon niet zo op focussen en afleiding zoeken".....

Lollypopje schreef op 29-05-2023 om 06:55:

[..]

Dit gesprek kreeg nog een vervolg. Ik had gezegd dat ik gewoon niks kan met ongevraagde adviezen van mensen met onvoldoende kennis van Long Covid.

HIj: ik heb wel degelijk kennis van LC, want ik ken iemand die het had en die hierdoor is genezen, maar sommige mensen willen blijkbaar niet beter worden.

Ja mensen, het ligt niet aan zijn gebrek aan kennis dat zijn advies nutteloos is voor mij, maar ik wil blijkbaar gewoon niet beter worden 🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️

Ik lees jou vaak en daardoor heb ik een heel goed beeld gekregen van je energiebeperking. Laatst vertelde ik een collega dat ik een tijdje niet aanwezig was geweest door ziekte, ik was destijds bij een project betrokken en die had mij ‘ineens’ gemist. Die vroeg of ik ernstig ziek was geweest en toen antwoordde ik: “nee, het is niets ernstigs zoals long covid ofzo, het was kanker”. Stilte. Ehm. Ik nog verder uitleggen: “tegen kanker weten ze namelijk doorgaans wat ze moeten doen en die vermoeidheid gaat weer over”. Vraagtekens op hoofd collega. Ik heb het maar gelaten en ben overgestapt op hoe het is project x is vergaan. 

ToetieToover schreef op 29-05-2023 om 07:52:

[..]

Ik lees jou vaak en daardoor heb ik een heel goed beeld gekregen van je energiebeperking. Laatst vertelde ik een collega dat ik een tijdje niet aanwezig was geweest door ziekte, ik was destijds bij een project betrokken en die had mij ‘ineens’ gemist. Die vroeg of ik ernstig ziek was geweest en toen antwoordde ik: “nee, het is niets ernstigs zoals long covid ofzo, het was kanker”. Stilte. Ehm. Ik nog verder uitleggen: “tegen kanker weten ze namelijk doorgaans wat ze moeten doen en die vermoeidheid gaat weer over”. Vraagtekens op hoofd collega. Ik heb het maar gelaten en ben overgestapt op hoe het is project x is vergaan.

Nou weet ik de toon niet natuurlijk, maar ik zou denken dat je mega-sarcastisch was. Toon je interesse, geef je geen ongevraagd advies, krijg je dit😂

Herfstappeltaart schreef op 29-05-2023 om 07:20:

Toen ik jonger was had ik vaak migraine-achtige klachten waardoor ik de hele dag in een verduisterde slaapkamer moest doorbrengen met een koude washand op mijn hoofd, zonder geluid van buiten en met een doos pijnstillers.
Toen ik kleine kinderen had moest mijn man daar regelmatig een dag voor thuis blijven van het werk, soms onverwacht.
Familielid: "je moet je er gewoon niet zo op focussen en afleiding zoeken".....

Ik word ook regelmatig nog door migraine geveld. ‘Gelukkig’ heeft mijn manager een partner die het ook heel erg heeft dus die is mega begripvol. Maar collega’s, pffffft, “ik werk ook gewoon door met hoofdpijn, dan neem ik een pilletje”. Ja muts, als dat kon, denk je nou écht dat ik dan niet zou doen!? En dat familielid, zou die nou écht denken dat je het liefste lekker focust op je hoofdpijn? Je kan nog niet eens uit je ogen kijken, welke afleiding dan.

Mevrouw75 schreef op 29-05-2023 om 07:55:

[..]

Nou weet ik de toon niet natuurlijk, maar ik zou denken dat je mega-sarcastisch was. Toon je interesse, geef je geen ongevraagd advies, krijg je dit😂

Hahaha ik was echt serieus maar ik bagatelliseer het misschien een ietsiepietsie teveel.

Lollypopje

Lollypopje

29-05-2023 om 08:01 Topicstarter

ToetieToover schreef op 29-05-2023 om 07:52:

[..]

Ik vind het fijn dat ik door mijn openheid een goed beeld kan schetsen van wat het kan inhouden. Al vind ik kanker ook behoorlijk ernstig, zelfs ermstiger,,dus jij ook veel sterkte. Maar het is wel fijn dat er voor jou gelukkig een oplossing is.

Maar het klopt wel dat de impact van LC vaak nog wordt onderschat, tegelijkertijd verschilt ook dat net als bij kanker zo ontzettend per soort en per persoon. En ik zit bij mijn diagnose gewoon in de pechvogel groep. Daardoor kun je als je een iemand kent voor wie iets werkte, ook niet zeggen dat je kennis hebt of dat jij de oplossing hebt. En als iemand, zoals bovenstaande, het vervolgens nodig vind om te gaan beledigen om zijn gelijk te halen dan lach ik er maar om en ben ik blij voor hem dat hij echt geen idee heeft.

Lollypopje schreef op 29-05-2023 om 08:01:

[..]

Ik vind het fijn dat ik door mijn openheid een goed beeld kan schetsen van wat het kan inhouden. Al vind ik kanker ook behoorlijk ernstig, zelfs ermstiger,,dus jij ook veel sterkte. Maar het is wel fijn dat er voor jou gelukkig een oplossing is.

Maar het klopt wel dat de impact van LC vaak nog wordt onderschat, tegelijkertijd verschilt ook dat net als bij kanker zo ontzettend per soort en per persoon. En ik zit bij mijn diagnose gewoon in de pechvogel groep. Daardoor kun je als je een iemand kent voor wie iets werkte, ook niet zeggen dat je kennis hebt of dat jij de oplossing hebt. En als iemand, zoals bovenstaande, het vervolgens nodig vind om te gaan beledigen om zijn gelijk te halen dan lach ik er maar om en ben ik blij voor hem dat hij echt geen idee heeft.

Dank je. Uiteraard is er verschil in de herstelmogelijkheden per soort en fase van kanker/per persoon en bij Covid kun je een pechvogel zijn. Heel stom dat iemand, die weet dat jij in de pechvogel categorie zit, gaat roepen dat je niet beter wilt worden. Mijn oma zei daarover altijd: “holle vaten klinken het hardst”.

Lollypopje

Lollypopje

29-05-2023 om 08:15 Topicstarter

ToetieToover schreef op 29-05-2023 om 08:11:

[..]

Dank je. Uiteraard is er verschil in de herstelmogelijkheden per soort en fase van kanker/per persoon en bij Covid kun je een pechvogel zijn. Heel stom dat iemand, die weet dat jij in de pechvogel categorie zit, gaat roepen dat je niet beter wilt worden. Mijn oma zei daarover altijd: “holle vaten klinken het hardst”.

Ik kende de persoon in kwestie verder niet, maar het is daar wel bekend dat ik al lang ziek ben. Dus dat je dan überhaupt denkt meer te weten dan ik. Ik weet meer dan de meeste artsen over mijn aandoening 🤦

Dat is ook de reden dat ik elke keer weer moet zuchten bij ongevraagd advies. Echt lief dat je mee wilt denken, maar doe maar niet.

ToetieToover schreef op 29-05-2023 om 07:56:

[..]

Ik word ook regelmatig nog door migraine geveld. ‘Gelukkig’ heeft mijn manager een partner die het ook heel erg heeft dus die is mega begripvol. Maar collega’s, pffffft, “ik werk ook gewoon door met hoofdpijn, dan neem ik een pilletje”. Ja muts, als dat kon, denk je nou écht dat ik dan niet zou doen!? En dat familielid, zou die nou écht denken dat je het liefste lekker focust op je hoofdpijn? Je kan nog niet eens uit je ogen kijken, welke afleiding dan.

Nou inderdaad. Ik was in die dagen een zombie. Pas als 's avonds de zon onder was kon ik soms weer even naar beneden strompelen om nog even op de bank te zitten voor de nacht inging. Mensen hebben vaak geen idee wat hoofdpijn kàn zijn.  De gewone hoofdpijn (soms matig, soms ernstiger) heb ik nog steeds. Ik ga ook nooit de deur uit zonder pijnstillers, maar de migraine-achtige klachten duiken gelukkig steeds minder vaak op. Ik durf het niet als echte migraine te bestempelen omdat ik geen flitsen voor mijn ogen zag enzo. Wel hele ernstige hoofdpijn, geen licht en geluid kunnen verdragen en misselijk.

ToetieToover, ik vind die opmerking naar je collega onnodig hard en bovendien onjuist. Mijn schoonmoeder heeft kanker en kan niet worden geholpen. Ze heeft nog een paar maanden. Zelf heb ik kanker gehad en één van de restverschijnselen is vermoeidheid. Ik ben nu vijf jaar na diagnose, dus die vermoeidheid gaat niet meer weg. 
Over ongevraagde adviezen: ik heb zes maanden sondevoeding gehad, omdat ik niet kon eten en drinken, alles ging eruit. Advies: ‘gewoon’ kleine hapjes en slokjes nemen, dan blijft het wel zitten.
Terwijl zelfs een slokje water eruit kwam. Ik bleek een medicijnvergiftiging te hebben. Toen ik met alle medicijnen was gestopt en twee had vervangen, knapte ik binnen een week op.

ToetieToover schreef op 29-05-2023 om 07:59:

[..]

Hahaha ik was echt serieus maar ik bagatelliseer het misschien een ietsiepietsie teveel.

Even off-topic, maar voor mij is het erg pijnlijk om te lezen. Ik vind het natuurlijk heel fijn dat jij blijkbaar te genezen was, maar dat is natuurlijk niet altijd zo. En ook als je er wel van geneest kun je door de gevolgen de rest van je leven ernstig beperkt zijn. 

Ik denk dan even in bijzonder aan m'n neefje en nichtjes die veel te jong zonder ouders verder moeten, een aantal andere kinderen in mijn omgeving die hun vader of moeder missen, het zoontje van Millie, Sini die nog niet weet wat haar te wachten staat, m'n vader en een lieve vriendin die op elk moment van de dag nog geconfronteerd worden met de schade die de kanker en de behandeling bij ze achter heeft gelaten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.