Huiskamer
PhilDunphy
14-08-2022 om 15:17
Nieuwe gewoontes - topic
Dit topic maak ik voor iedereen die zichzelf nieuwe gewoontes wil aanleren.
Dat kunnen gewoontes zijn over voeding, beweging, huishouden, ontspanning, zelfbewustzijn, opvoeding, of wat dan ook. Je kan je gewenste gewoonte zo groot en klein maken als je zelf wil. Van elke dag je gordijnen openen, tot dagelijks 2 uur wandelen. De essentie van het aanwennen van de gewoonte is dat je hoopt dat het dusdanig in je routine wordt opgenomen, dat het op de lange termijn net zo gewoon wordt als je tanden poetsen. Geen tijdelijk karakter dus. Niet het einddoel staat centraal, maar de kleine stap die je dagelijks wil zetten in een richting die je wenst.
In dit topic kunnen we elkaar motiveren, inspireren en aanvullen.
Je kan het gebruiken om jezelf even een compliment te geven (niks heerlijker dan schrijven dat je al 5 dagen achter elkaar netjes je vaat meteen na de maaltijd in de vaatwasser hebt gezet.. <of vul iets anders in naar keuze> ) of juist een schop onder de kont te zoeken als het niet is gelukt.
Wie doet er mee?
Handige tips:
* Het boek 'Elementaire gewoontes' van James Clear schrijft uitgebreid over hoe je nieuwe gewoontes eigen kan maken. Op youtube zijn er onder "Atomic habits" ook veel samenvattingen van dit boek te vinden.
* Habitica is een app die routines tot een game hebben gemaakt. Je wint punten door je gewoonte te hebben uitgevoerd en verliest punten als je ze bent vergeten. Met punten kun je zelfbedachte beloningen winnen, of beloningen die het spel heeft bedacht.
PhilDunphy
14-08-2022 om 21:42
Rockstar schreef op 14-08-2022 om 20:42:
[..]
Oh maar je kan het taakje ook mini maken: Aanrecht afnemen, 1 keukenkastje/laatje afnemen, 1 wasbak schoonmaken. Dan heb je toch alsnog 1 ding gedaan wat morgen niet meer hoeft. Dan morgen een ander kastje, een andere wasbak, of 2 nachtkastjes stoffen, etc. Soms doe je dan in plaats van 1 kastje 3 kastjes, of in plaats van 1 nachtkastje 2 nachtkastjes en de vensterbank, als je dan lekker bezig bent. Alle beetjes helpen.
Ja of zelfs ook hier de 2 minuten regel. Dan bedenk je je waar je gedurende de dag wel ruimte zou zien om standaard (dus elke dag) in je routine 2 minuten kwijt te zijn aan opruimen of schoonmaken. Dat kan voor een werkdag een ander moment zijn dan in het weekend natuurlijk. En op dat moment ga je 2 minuten opruimen. Meer hoeft niet, mag wel. Maar 2 minuten is ook prima. Het gaat er om dat je er aan went om na activiteit A (bijv. eten) daarna aan het opruimen te beginnen, 2 minuutjes. Na een paar maanden ben je daar zo aan gewend, dat je standaard, zonder erbij na te denken, aan het opruimen slaat na het eten. En op die manier heb je je een gewoonte eigen gemaakt. Je kan het dan gaan uitbreiden naar 10 minuten of naar 3 momenten op de dag. Of wat dan ook. In 1x eisen dat je een volledige huishoudelijke klus klaart, kan een te grote stap zijn.
(dit is de theorie, of het ook zo werkt moet ik zelf ook nog ervaren )
PhilDunphy
14-08-2022 om 21:50
Ambra schreef op 14-08-2022 om 19:51:
ik heb de app gedownload maar moet nog even kijken hoe het werkt.
Over die app.. de app heeft een in-game gedeelte waarbij je een soort warrior bent en allerlei materiaal kan verdienen of vinden, op basis van hoe vaak je je routines hebt uitgevoerd. Maar dat deel gebruik ik zelf niet. Ik gebruik alleen verdiensten (goud) voor routines en die kan ik inzetten voor mijn eigen gemaakte beloningen.
Globaal geldt:
* Je kan een 'gewoonte' opgeven. Dit zijn dingen die je niet elke dag doet, maar waarvoor je jezelf wel wil prijzen als je je daartoe hebt aangezet. Denk aan 10.000 stappen gezet of een huishoudelijke klus volledig geklaard. Je krijgt geen strafpunten als je het niet doet.
Je kan ook een negatieve gewoonte opgeven. Dit is bijvoorbeeld 'gesnackt'. Je klikt dan alleen als je het slecht hebt gedaan en dan krijg je wél strafpunten.
* Je kan een 'dagtaak' opgeven. Dit is iets wat je elke dag wil doen. Bijvoorbeeld je bed opmaken, je tanden flossen, een gezond ontbijt eten of 6000 stappen zetten. Je krijgt een beloning als je zo'n taak afvinkt, maar ook punten aftrek als je het een dag niet hebt gedaan. Overigens heet het dagtaak, maar kun je hier ook weektaken of maandtaken invoegen. Het gaat er om dat het dan standaard een verplichtend, terugkerend karakter heeft.
* Je kan een 'to do' opgeven. Dit is een eenmalige taak. Bijvoorbeeld 'de fietsenmaker regelen' oid.
* Je kan zelf je beloningen beheren en instellen.
Voor elke taak (of het nou een gewoonte, dagtaak of to-do is) geef je op hoe moeilijk je die taak vindt. Van triviaal tot moeilijk. Afhankelijk van die instelling word je beloond. Dus 0,1 goud voor iets super simpels tot ruim 2 goud voor iets moeilijks. Het volhouden van streaks, of juist het doen van iets wat je al een tijdje niet lukt, draagt volgens mij ook bij aan de vergoeding die je krijgt.
Als je te vaak een dagtaak verzaakt raak je overigens ál je goud kwijt. Dus dat kan een motivatie zijn om toch echt redelijk trouw te blijven.
Ik probeer het nu een week uit en voor mij werkt dit echt heel goed. Vanaf morgen tel ik 'voor het echt', omdat mijn vakantie dan afgelopen is.
Auwereel
14-08-2022 om 21:53
Herfstappeltaart schreef op 14-08-2022 om 19:50:
[..]
Hoe komt het dan dat het thuis zo laat wordt? T.v.?
Werk... Ik had een project waarin ik samenwerkte met iemand die 's avonds tijd had tot half 11, 11 uur, dan nog even ontspannen (ViaFora...!) cavia's verzorgen en voordat ik het weet is het laat! Het project is nu klaar, dus hopelijk nu een verstandiger dagindeling. Voordeel van laat werken is wel dat ik overdag tijd had om te wandelen, uitgebreid te lunchen enz.
Dutchgirly
14-08-2022 om 22:01
Ik zou heel graag meer water willen drinken. Niet in plaats van iets anders, maar omdat ik te weinig drink. Ik denk er gewoon niet aan, ook al staat het voor mijn neus. Ik heb soms ook gewoon hoofdpijn ervan, echt slecht eigenlijk. Misschien is wat iemand hier schreef, om het te combineren met een activiteit wel een idee. Dus voor het eten of na het tandenpoetsen of zoiets. Dan wordt het ineens een concrete afspraak ipv iets vaags als 'meer water drinken'.
Rockstar
14-08-2022 om 22:17
Dutchgirly schreef op 14-08-2022 om 22:01:
Ik zou heel graag meer water willen drinken. Niet in plaats van iets anders, maar omdat ik te weinig drink. Ik denk er gewoon niet aan, ook al staat het voor mijn neus. Ik heb soms ook gewoon hoofdpijn ervan, echt slecht eigenlijk. Misschien is wat iemand hier schreef, om het te combineren met een activiteit wel een idee. Dus voor het eten of na het tandenpoetsen of zoiets. Dan wordt het ineens een concrete afspraak ipv iets vaags als 'meer water drinken'.
Ik check bij elke maaltijd altijd even of ik al aan mijn quotum van dat moment zit. Dus als ik ga koken denk ik even na of ik tussen lunch en nu al een glas heb gedronken, zo nee dan at ik er ter plekke eentje. ‘S ochtends wil ik 2-3 glazen (in mijn geval dus die pot met thee), bij de lunch 1, dan tussen lunch en avond eten minimaal 1, bij avondeten 1 en dan het liefste in de avond weer die pot thee, maar minimaal nog 1 glas water.
PhilDunphy
14-08-2022 om 22:23
Dutchgirly schreef op 14-08-2022 om 22:01:
Even wat ideeën:
* Voor elke maaltijd een glas water.
* 's ochtends op vaste plekken al flesjes water neerzetten, zodat je makkelijker wat drinkt. (op werk: thermoskan ook een optie)
* Bij het pakken van drinken 2 glazen nemen ipv 1 (dit doe ik zelf op het werk met die kleine thee bekertjes. Ik pak er steeds 2 tegelijk)
* 's avonds voor het slapen gaan een flesje water meenemen en op je nachtkastje naast je wekker zetten. Begin je de dag meteen goed.
* 's avonds als je op de bank gaat zitten een flesje water / karaf water / pot thee pakken en op de salontafel zetten. De gang richting keuken is misschien groter dan het bijvullen van je glas als alles al binnen handbereik is.
* Bij elke keer dat je je laatste keer drinken uit een glas op hebt, afspreken met jezelf dat je direct naar de kraan loopt om je glas bij te vullen. Een gevuld glas is aanlokkelijker om wat te gaan drinken.
* Een zakje knikkers pakken en elke keer als je een glas leeg hebt, mag je een knikker in een glazen potje doen. Voelt als voldoening (net als een afvinklijst) als je een knikker mag overhevelen én visualiseert meteen of je goed op weg bent of eigenlijk nog veel te weinig op hebt.
* Een app installeren waarop je je glazen bijhoudt en die ook waarschuwt als je te lang niks hebt gedronken.
Ambra
14-08-2022 om 22:25
Rockstar schreef op 14-08-2022 om 20:42:
[..]
Oh maar je kan het taakje ook mini maken: Aanrecht afnemen, 1 keukenkastje/laatje afnemen, 1 wasbak schoonmaken. Dan heb je toch alsnog 1 ding gedaan wat morgen niet meer hoeft. Dan morgen een ander kastje, een andere wasbak, of 2 nachtkastjes stoffen, etc. Soms doe je dan in plaats van 1 kastje 3 kastjes, of in plaats van 1 nachtkastje 2 nachtkastjes en de vensterbank, als je dan lekker bezig bent. Alle beetjes helpen.
Ja klopt. Maar dat doe ik eigenlijk altijd wel. Het zijn de grote dingen die me zwaar vallen: stofzuigen, ramen lappen. Maar ook die doe ik uiteindelijk. Beetje valsspelen als ik daar dan een taak van maak. Het gaat toch om nieuwe dingen doen?
Rockstar
14-08-2022 om 22:27
Ambra schreef op 14-08-2022 om 22:25:
[..]
Ja klopt. Maar dat doe ik eigenlijk altijd wel. Het zijn de grote dingen die me zwaar vallen: stofzuigen, ramen lappen. Maar ook die doe ik uiteindelijk. Beetje valsspelen als ik daar dan een taak van maak. Het gaat toch om nieuwe dingen doen?
Ja ik ken dat wel. Ik probeer al weken te dweilen, haha. Ik neem mezelf voor dat ik gewoon 1 kamer ga doen. Maar ja dan krijg ik weer error, want stap 1 is een emmer vullen, stap 2 de dweil gereed maken...Misschien moet ik gewoon beginnen met die emmer vullen en dan neerzetten. Dan komt stap 2 hopelijk vanzelf aangerold.
Ambra
14-08-2022 om 22:27
PhilDunphy schreef op 14-08-2022 om 21:50:
[..]
Over die app.. de app heeft een in-game gedeelte waarbij je een soort warrior bent en allerlei materiaal kan verdienen of vinden, op basis van hoe vaak je je routines hebt uitgevoerd. Maar dat deel gebruik ik zelf niet. Ik gebruik alleen verdiensten (goud) voor routines en die kan ik inzetten voor mijn eigen gemaakte beloningen.
Globaal geldt:
* Je kan een 'gewoonte' opgeven. Dit zijn dingen die je niet elke dag doet, maar waarvoor je jezelf wel wil prijzen als je je daartoe hebt aangezet. Denk aan 10.000 stappen gezet of een huishoudelijke klus volledig geklaard. Je krijgt geen strafpunten als je het niet doet.
Je kan ook een negatieve gewoonte opgeven. Dit is bijvoorbeeld 'gesnackt'. Je klikt dan alleen als je het slecht hebt gedaan en dan krijg je wél strafpunten.* Je kan een 'dagtaak' opgeven. Dit is iets wat je elke dag wil doen. Bijvoorbeeld je bed opmaken, je tanden flossen, een gezond ontbijt eten of 6000 stappen zetten. Je krijgt een beloning als je zo'n taak afvinkt, maar ook punten aftrek als je het een dag niet hebt gedaan. Overigens heet het dagtaak, maar kun je hier ook weektaken of maandtaken invoegen. Het gaat er om dat het dan standaard een verplichtend, terugkerend karakter heeft.
* Je kan een 'to do' opgeven. Dit is een eenmalige taak. Bijvoorbeeld 'de fietsenmaker regelen' oid.
* Je kan zelf je beloningen beheren en instellen.
Voor elke taak (of het nou een gewoonte, dagtaak of to-do is) geef je op hoe moeilijk je die taak vindt. Van triviaal tot moeilijk. Afhankelijk van die instelling word je beloond. Dus 0,1 goud voor iets super simpels tot ruim 2 goud voor iets moeilijks. Het volhouden van streaks, of juist het doen van iets wat je al een tijdje niet lukt, draagt volgens mij ook bij aan de vergoeding die je krijgt.
Als je te vaak een dagtaak verzaakt raak je overigens ál je goud kwijt. Dus dat kan een motivatie zijn om toch echt redelijk trouw te blijven.Ik probeer het nu een week uit en voor mij werkt dit echt heel goed. Vanaf morgen tel ik 'voor het echt', omdat mijn vakantie dan afgelopen is.
Fijne uitleg! Dan kan mijn huishouden er dus wel in.
Ambra
14-08-2022 om 22:30
Rockstar schreef op 14-08-2022 om 22:27:
[..]
Ja ik ken dat wel. Ik probeer al weken te dweilen, haha. Ik neem mezelf voor dat ik gewoon 1 kamer ga doen. Maar ja dan krijg ik weer error, want stap 1 is een emmer vullen, stap 2 de dweil gereed maken...Misschien moet ik gewoon beginnen met die emmer vullen en dan neerzetten. Dan komt stap 2 hopelijk vanzelf aangerold.
Ik zou beginnen met stap 2: de dweil klaarzetten. Daar kun je nog best een week omheen lopen. Om een inmiddels afgekoelde emmer water ook wel maar dan moet je nog een keer een emmer vullen.
PhilDunphy
14-08-2022 om 22:44
Ik zie dweilen niet echt als een gewoonte. Tenzij je dat dagelijks of wekelijks wil gaan doen op een relatief vast moment (bijv. vaste dag). Desalniettemin denk ik dat je best wat van de gewoonte-strategieën kan toepassen. Ik zou dat alsvolgt doen:
* Maak concreet wanneer je het gaat doen. Koppel het aan een activiteit die je sowieso al gaat doen, bijv. als je je ontbijt op hebt. Of als je thuis komt uit werk. Dus laat niet open wanneer je het een keer gaat doen.
* Zorg dat de dweil en emmer als reminder klaar staan voor dat moment. Dus ga je het na je ontbijt doen, zet dan 's avonds de dweil en emmer naast de eettafel voor de volgende dag. Ga je het na je werk doen, zet dan bij het weggaan richting je werk de dweil en emmer op een pontificale plek waar het je niet kan ontgaan. Je wil voorkomen dat je het vergeet en alsnog al iets anders bent gaan doen.
* Kijk of je het dweilen kan koppelen aan iets leuks en bedenk dat al van te voren. Je zou ofwel jezelf nadien kunnen belonen. Ofwel tijdens het dweilen iets anders leuks doen (bijv. koptelefoon op en de podcast luisteren waar je interesse in hebt).
* Kijk of je het dweilen ook een positiever thema kan geven. Je móet niet dweilen, maar je mág een schoon ervaren. Dat gun je jezelf, omdat je iemand bent die graag verzorgd / hygiënisch is en een schoon huis verdient.
Oke, die vind ik ook nogal zweverig, maar die stond in het boek. Ik probeer dat zelf nu ook toe te passen, dus vandaar dat ik hem nog even noem
* Vertel anderen (ons? ) wanneer je het precies gaat doen. Sociale support kan je die extra push geven. Je kan er zelfs met mensen uit je omgeving een conclusie aan verbinden ( als ik het niet heb gedaan dan.. )
Ambra
14-08-2022 om 22:55
het is hier toch meer.. ik moet dweilen/ stofzuigen en dan maar met het snot voor de ogen aan de gang. De benedenverdieping stofzuigen doe ik een dagdeel over, steeds een stukje,vaak zittend op de grond. Dan uitrusten en weer door. Energie is er nooit. Het is niet dat ik lui ben.
Ambra
14-08-2022 om 22:56
maar goed,ik heb wel gelopen naar het pleintje, toen ik zag hoe mooi rood de lucht was toen de zon onderging..
Dutchgirly
14-08-2022 om 23:02
Bedankt voor de waterdrink tips rockstar en Phil! Ik ga morgen gelijk eens wat van deze tips uitproberen om te kijken wat voor mij goed werkt. Veel van de dingen die jullie noemen deed ik nog niet, dus dat is zeker de moeite om te kijken of het voor mij helpt 😊
Ik kijk er ook echt naar uit om dit te laten slagen. Geen hoofdpijn meer en ik heb maanden last van een schouderblessure en meer water drinken kan een positieve bijdrage leveren aan het afvoeren van afvalstoffen in die spier. Aangezien ik daar heel graag vanaf wil, heb ik hoop dat alle beetjes helpen.
Kizomba
15-08-2022 om 00:12
Ik ga draadje volgen. Wil ook meer dingen automatiseren. Heb net Habitica gedownload. Maar ook HabitBull. In de tweede heb ik al wat dingen gezet. In de eerste ga ik me later even goed verdiepen. En dan kijken welke er beter bevalt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.