Huiskamer
PhilDunphy
14-08-2022 om 15:17
Nieuwe gewoontes - topic
Dit topic maak ik voor iedereen die zichzelf nieuwe gewoontes wil aanleren.
Dat kunnen gewoontes zijn over voeding, beweging, huishouden, ontspanning, zelfbewustzijn, opvoeding, of wat dan ook. Je kan je gewenste gewoonte zo groot en klein maken als je zelf wil. Van elke dag je gordijnen openen, tot dagelijks 2 uur wandelen. De essentie van het aanwennen van de gewoonte is dat je hoopt dat het dusdanig in je routine wordt opgenomen, dat het op de lange termijn net zo gewoon wordt als je tanden poetsen. Geen tijdelijk karakter dus. Niet het einddoel staat centraal, maar de kleine stap die je dagelijks wil zetten in een richting die je wenst.
In dit topic kunnen we elkaar motiveren, inspireren en aanvullen.
Je kan het gebruiken om jezelf even een compliment te geven (niks heerlijker dan schrijven dat je al 5 dagen achter elkaar netjes je vaat meteen na de maaltijd in de vaatwasser hebt gezet.. <of vul iets anders in naar keuze> ) of juist een schop onder de kont te zoeken als het niet is gelukt.
Wie doet er mee?
Handige tips:
* Het boek 'Elementaire gewoontes' van James Clear schrijft uitgebreid over hoe je nieuwe gewoontes eigen kan maken. Op youtube zijn er onder "Atomic habits" ook veel samenvattingen van dit boek te vinden.
* Habitica is een app die routines tot een game hebben gemaakt. Je wint punten door je gewoonte te hebben uitgevoerd en verliest punten als je ze bent vergeten. Met punten kun je zelfbedachte beloningen winnen, of beloningen die het spel heeft bedacht.
Zilver_gray
14-08-2022 om 16:10
nlies schreef op 14-08-2022 om 16:04:
Met 2 minuten lezen kom je toch nooit in het verhaal? dat zijn 2 bladzijdes
Bedoel je mij?
Ik ga ook pas lezen als ik er tijd voor heb, dus geen 2 minuten.
PhilDunphy
14-08-2022 om 16:33
nlies schreef op 14-08-2022 om 16:04:
Met 2 minuten lezen kom je toch nooit in het verhaal? dat zijn 2 bladzijdes
Het blijft ook zelden bij 2 minuten. Maar als ik mezelf bij het slapen gaan ten doel stel "30 minuten lezen", dan zal er 9 van de 10x een zucht klinken en is die telefoon veel interessanter. Met als gevolg dat ik 0 minuten lees. Staat er (in mijn geval in de app) dat ik 2 minuten moet lezen en lonkt de telefoon, dan kan ik denken "nou vooruit, 2 minuten dan". En voor je het weet zit ik veel langer dan 2 minuten te lezen, misschien alsnog wel die 30 minuten. Maar er zullen ook dagen zijn dat ik het wel bij 2 minuten hou. Dan is er inderdaad qua lees resultaat weinig gewonnen. Wel hoop ik dan resultaat te hebben gewonnen in het aanleren van de routine "altijd als je je slaapkamer in gaat, pak je nog even de e-reader", zodat ik op den duur de routine van de telefoon een beetje verlies. (Weet niet of ik het duidelijk uit leg)
vertelsel
14-08-2022 om 17:48
PhilDunphy schreef op 14-08-2022 om 16:33:
[..]
Het blijft ook zelden bij 2 minuten. Maar als ik mezelf bij het slapen gaan ten doel stel "30 minuten lezen", dan zal er 9 van de 10x een zucht klinken en is die telefoon veel interessanter. Met als gevolg dat ik 0 minuten lees. Staat er (in mijn geval in de app) dat ik 2 minuten moet lezen en lonkt de telefoon, dan kan ik denken "nou vooruit, 2 minuten dan". En voor je het weet zit ik veel langer dan 2 minuten te lezen, misschien alsnog wel die 30 minuten. Maar er zullen ook dagen zijn dat ik het wel bij 2 minuten hou. Dan is er inderdaad qua lees resultaat weinig gewonnen. Wel hoop ik dan resultaat te hebben gewonnen in het aanleren van de routine "altijd als je je slaapkamer in gaat, pak je nog even de e-reader", zodat ik op den duur de routine van de telefoon een beetje verlies. (Weet niet of ik het duidelijk uit leg)
Je legt het heel duidelijk uit en het is voor mij wel een eye-opener! Ik heb op dit moment een Alp aan taken voor me liggen en dat maakt eigenlijk dat ik niet de moed heb om eraan te beginnen. Maar als ik nu een taak kies en daar een afgebakende tijd aan ga werken (morgenochtend van 10 tot 11), dan is het in ieder geval in gang gezet en wellicht inspireert het tot meer!
ToetieToover
14-08-2022 om 18:00
Misschien een tip: ik zet in de avond mijn eten klaar voor de volgende dag, of onderdelen daarvan. Zoals het slachten van een ananas of meloen, het koken van bonen en lunchsalade klaarzetten als het een werkdag is. Ik heb een uur gereserveerd voor allerlei avondklusjes zoals deze. Vriend doet ook mee. Van 21 uur ongeveer maak ik nog wat dingen klaar, ruimen we de keuken op, verzorgen de katten, verzorgen onszelf, wasmachine programmeren, vuilnisbak aan de weg. Wat het ook is: we doen het samen, soms beginnen we later vanwege sport, soms zijn we snel klaar. Dit werkt voor mij heel goed anders krijg ik mezelf in de avond niet naar bed gesleept want dan ‘moet er nog van alles’ en dat is nu altijd klaar voor 22 uur, dus voordat ik te moe ben.
Auwereel
14-08-2022 om 18:23
Ik ga na mijn vakantie meedoen met een doel dat ervoor zorgt dat ik eerder in bed lig. Op vakantie gaat dat vanzelf goed. We zijn geen uitgaanders, dus na het avondeten gaan we naar onze hotelkamer en liggen er vaak dan om 21:30 al in, lekker liggen lezen en dan ga ik wel op tijd slapen (als het tenminste een niet te warme kamer is). Thuis wordt het vaak 00:30-01:00 voordat ik erin lig.
Nog even bedenken hoe ik het doel stel. Haalbaar, niet te vroeg of te laat.
Herfstappeltaart
14-08-2022 om 19:50
Auwereel schreef op 14-08-2022 om 18:23:
Ik ga na mijn vakantie meedoen met een doel dat ervoor zorgt dat ik eerder in bed lig. Op vakantie gaat dat vanzelf goed. We zijn geen uitgaanders, dus na het avondeten gaan we naar onze hotelkamer en liggen er vaak dan om 21:30 al in, lekker liggen lezen en dan ga ik wel op tijd slapen (als het tenminste een niet te warme kamer is). Thuis wordt het vaak 00:30-01:00 voordat ik erin lig.
Nog even bedenken hoe ik het doel stel. Haalbaar, niet te vroeg of te laat.
Hoe komt het dan dat het thuis zo laat wordt? T.v.?
Ambra
14-08-2022 om 19:51
ik heb de app gedownload maar moet nog even kijken hoe het werkt.
Heb nu als doelen: 2 keer fruit per dag, 1 huishoudelijke taak per dag en lopen naar het pleintje verderop. Dat is denk ik 30 meter. En meteen de grootste uitdaging. Ik loop wel maar veelal binnenshuis. Puur functioneel. Echt buiten lopen om het lopen doe ik niet zo maar. Meestal auto en dan rolstoel mee,of elektrische fiets.
SuzyQFive
14-08-2022 om 20:14
Ik heb een revalidatietraject gevolgd en dat is twee jaar geleden afgerond maar daar zit echt de klad in…
Ik ga ook weer regelmatig ruim over mijn eigen grenzen 😅. Zo heb ik erg beperkte energie maar vanmiddag was ik naar mijn dochter gefietst (20km - elektrisch) en vervolgens ging ik met een omweg terug. Wel mooie route maar daardoor heb ik echt teveel van mijzelf gevraagd. Lig dus ook nu al op bed omdat andere plekken niet goed zitten. Vakantietijd helpt ook niet echt mee trouwens 🤣
Ambra
14-08-2022 om 20:17
ik heb de huishoudelijke taak al weer verwijderd. Niet te doen op een werkdag of slechte dag. En uiteindelijk poets ik altijd wel het of der een beetje meer of minder. Maar mezelf dat opleggen is niet slim.
Ambra
14-08-2022 om 20:19
zit nu wel aan mijn tweede fruithap: watermeloen salade. In de zomer is het niet zo'n probleem. En deze is klaargemaakt door man. Dan is het nog wat makkelijker mijn doel te behalen.
SuzyQFive
14-08-2022 om 20:22
Oeps, iets te snel geplaatst.
Ik ben onlangs met covidreva begonnen maar dat is vooral onder begeleiding weer bewegen en spieropbouw en daarnaast een diëtiste bezocht.
Van dat laatste heb ik nu als doel om deze maand 2kg af te vallen door minder koolhydraten en meer eiwitten te eten.
Daarnaast moet ik ook beter om mijn b12 spuiten denken. Elke maandagochtend spuiten.
Minder op de telefoon hangen
En nog een doel is om op een vast moment in de week met mijn administratie bezig te zijn. Nu vergeet ik het zo vaak en dan ligt het zo weer een week te niksen.
Dus concreet:
* weer inbouwen dat ik in elk dagdeel (OMA) iets ontspannends doe en iets inspannends
* 2kg afvallen door minder koolhydraten te eten en meer eiwitten
* Op maandagochtend b12 spuit zetten
* Op woensdagochtend administratie doen
* Minder telefoongebruik, iets instellen zodat ik een waarschuwing krijg.
Ambra
14-08-2022 om 20:38
hm Suzy.. meer eiwitten minder koolhydraten zou hier mss ook goed zijn. Ik ben niet zwaar maar zo uit model de laatste maanden
Rockstar
14-08-2022 om 20:42
Ambra schreef op 14-08-2022 om 20:17:
ik heb de huishoudelijke taak al weer verwijderd. Niet te doen op een werkdag of slechte dag. En uiteindelijk poets ik altijd wel het of der een beetje meer of minder. Maar mezelf dat opleggen is niet slim.
Oh maar je kan het taakje ook mini maken: Aanrecht afnemen, 1 keukenkastje/laatje afnemen, 1 wasbak schoonmaken. Dan heb je toch alsnog 1 ding gedaan wat morgen niet meer hoeft. Dan morgen een ander kastje, een andere wasbak, of 2 nachtkastjes stoffen, etc. Soms doe je dan in plaats van 1 kastje 3 kastjes, of in plaats van 1 nachtkastje 2 nachtkastjes en de vensterbank, als je dan lekker bezig bent. Alle beetjes helpen.
Miepjecody
14-08-2022 om 20:43
PhilDunphy schreef op 14-08-2022 om 15:25:
[..]
Dat is mooi concreet! Heb je altijd genoeg fruit in huis daarvoor? Denk je dat het beter gaat lukken als je start met je fruit of juist afsluit met een stuk fruit? Succes!!
Ik kwam er achter dat ik 1 soort fruit tegelijk eten saai vond.
Ik maak elke ochtend een bakje van minstens 3 soorten fruit. Dat eet ik op samen met crackers met kaas en koffie.
gaat al 5 jaar goed.
LostJellyfish83
14-08-2022 om 21:08
Goed topic!
Ik kan lichamelijk niet zoveel momenteel, maar wil toch elke dag een paar momenten inbouwen om wel iets te doen. Twee minuten taken klinken dan wel erg aantrekkelijk en overzichtelijk
Ik ga concreet dingen bedenken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.