Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ja/Nee 26 september 2023 Vegetarisch eten

Peiling

Minstens één keer per week vegetarisch eten
86 stemmen
83%
17%

Het is geen doel voor mij, maar het gebeurt wel regelmatig. Maar niet bewust dus. 

Mevrouw75 schreef op 26-09-2023 om 16:21:

[..]

Precies, schromelijk overdreven en een beetje een rare uitspraak. Ik vind het daarnaast ook schromelijk overdreven om het alleen maar over de combi ultra-processed food - vleesvervangers te hebben.

Eens. Ik heb toevallig afgelopen maand een onderzoek gelezen waarin vleesopvolgers vergeleken worden met vlees op een aantal voedingswaardes. Sommige opvolgers kwamen beter uit de test dan vlees. 

En laten we niet naïef zijn met zijn allen: het meeste vlees wordt bij bereiding nog gezouten en gekruid en van veel vlees wat in de supermarkt ligt kun je ook niet zeggen dat het 'puur' is.

Mevrouw75 schreef op 26-09-2023 om 16:21:

[..]

Precies, schromelijk overdreven en een beetje een rare uitspraak. Ik vind het daarnaast ook schromelijk overdreven om het alleen maar over de combi ultra-processed food - vleesvervangers te hebben.

Het gaat mij niet alleen om de voedingswaarde maar ook of het geknutseld is. En hoe je het ook wendt of keert, een standaard vleesvervanger is geknutseld eten dus ultra processed food. Net als veel vlees. Een compleet andere discussie maar ik eet het liefst zo onbewerkt mogelijk.

Geen rare uitspraak, kijk maar waar zo'n vleesvervanger van gemaakt is. Er zijn veel ingrediënten nodig om die sojaboon of wat ze ook gebruikt hebben op een schnitzel of een worst te laten lijken.

Natuurlijk is er ook heel veel vegetarisch eten te krijgen wat geen UPF is. Maar dan moet je niet naar het schap van de vleesvervangers en wel kijken naar andere keukens.

Fenyw schreef op 26-09-2023 om 19:37:

[..]

Het gaat mij niet alleen om de voedingswaarde maar ook of het geknutseld is. En hoe je het ook wendt of keert, een standaard vleesvervanger is geknutseld eten dus ultra processed food. Net als veel vlees. Een compleet andere discussie maar ik eet het liefst zo onbewerkt mogelijk.

Geen rare uitspraak, kijk maar waar zo'n vleesvervanger van gemaakt is. Er zijn veel ingrediënten nodig om die sojaboon of wat ze ook gebruikt hebben op een schnitzel of een worst te laten lijken.

Natuurlijk is er ook heel veel vegetarisch eten te krijgen wat geen UPF is. Maar dan moet je niet naar het schap van de vleesvervangers en wel kijken naar andere keukens.

Jou koken is dan ook gewoon geknutseld en dus ultra-processed, 'dat zou je niet eens moeten willen eten'. dus het is alsnog een beetje raar om het lekker hyperachtig over ultra-processed food dat je niet eens zou moeten willen eten te hebben als je het hebt over vegetarisch vs vlees.

jammer dat het nu een discussie wordt of het wel of niet goed is. Laat iedereen lekker dat eten wat hij/zij lekker vindt. 

Tuinfluiter

Tuinfluiter

26-09-2023 om 20:03 Topicstarter

Ik houd van koken en nieuwe recepten uitproberen. Ik kook nooit met kant en klare vleesvervangers uit nieuwsgierigheid wel eens uitgeprobeerd maar mijn eigen recepten zijn gewoon veel lekkerder.
Ik kook vaak oosters, maak een quiche of ovengerecht, gebruik verschillende soorte paddestoelen in pastagerechten of met risotto. Ik maak ook verschillende vegan maaltijdsoepen.
Ik heb een lijst gemaakt van alle vegetarische gerechten die ik maak en daar kijk ik regelmatig op om zo veel mogelijk te variëren.
Ik houd enorm van groenten. Ook als ik kook met vlees of vis speelt groenten bij mij de hoofdrol op mijn bord.

Mevrouw75 schreef op 26-09-2023 om 19:56:

[..]

Jou koken is dan ook gewoon geknutseld en dus ultra-processed, 'dat zou je niet eens moeten willen eten'. dus het is alsnog een beetje raar om het lekker hyperachtig over ultra-processed food dat je niet eens zou moeten willen eten te hebben als je het hebt over vegetarisch vs vlees.

Niets huichelachtigs aan, mijn eten is zeer zeker niet UPF. De vegetarische dingen niet want dat zijn enkel noten en peulvruchten en de rest wat ik eet is zeer zelden in de fabriek bewerkt. 

Een vegetarische burger uit de supermarkt is imo even gezond als bewerkt vlees. Ik denk dat je beter biefstuk of kip of zo kan eten dan een cordon bleu.

Friezinnetje schreef op 26-09-2023 om 19:59:

jammer dat het nu een discussie wordt of het wel of niet goed is. Laat iedereen lekker dat eten wat hij/zij lekker vindt.

Het hele punt is juist dat er verder wordt gedacht dan wat wel of niet lekker is omdat er levende wezens mee gemoeid zijn. Als iedereen maar gewoon eet wat die lekker vind stopt het leed nooit. 

Moederkareltje schreef op 26-09-2023 om 20:17:

[..]

Het hele punt is juist dat er verder wordt gedacht dan wat wel of niet lekker is omdat er levende wezens mee gemoeid zijn. Als iedereen maar gewoon eet wat die lekker vind stopt het leed nooit.

Ik denk niet dat het stopt het eten van vlees. Misschien als vlees duurder wordt dat sommige mensen minder grote porties gaan eten.

Moederkareltje schreef op 26-09-2023 om 20:17:

[..]

Het hele punt is juist dat er verder wordt gedacht dan wat wel of niet lekker is omdat er levende wezens mee gemoeid zijn. Als iedereen maar gewoon eet wat die lekker vind stopt het leed nooit.

maar daar ging het hier toch helemaal niet om? De vraag is of je wel eens vegetarisch eet. 

Is altijd zo jammer dat het meteen een welles/nietus moet worden. Ik laat jou vegetarisch eten en laat mij mijn stukje vlees eten. Je haalt me echt niet over hier en de anderen die vlees eten ook niet.

Momenteel eten we zeker éénmaal per week vegetarisch, maar ik probeer dit op te drijven. Niet zo makkelijk in ons huishouden. 

Het wisselt hoe vaak ik vegetarisch eet, 1-2 keer in de week, er zijn ook weken dat ik niet vegetarisch eet. Wat mij wel helpt om (meer)vegetarisch is om op internet/Supermarkt magazine  vegetarische recepten uit te zoeken.

Dat brengt meer inspiratie dan dat ik zo kan bedenken, dan bedenk ik gerechten waar dan toch vlees bij zit. Terwijl er best veel lekkere gerechten zijn zonder vlees. Nu heb ik geluk ik heel veel lekker vindt. 

Vleesvervangers eet ik niet, ik vind dat niet heel lekker en te bewerkt. De houdbaarheidsdata zeggen voor mij al veel. Die producten zijn voor “vers” producten lang houdbaar. 

Het is voor mensen die veel lekker vinden ook iets gemakkelijker om vaker vegetarisch te eten. Voor een buurman van mij is vlees ook een heel belangrijk onderdeel van de maaltijd, omdat hij een aantal groentes/alternatieve dingen niet lekker vind. Dat maakt keuze beperkter.

Friezinnetje schreef op 26-09-2023 om 20:29:

[..]

maar daar ging het hier toch helemaal niet om? De vraag is of je wel eens vegetarisch eet.

Is altijd zo jammer dat het meteen een welles/nietus moet worden. Ik laat jou vegetarisch eten en laat mij mijn stukje vlees eten. Je haalt me echt niet over hier en de anderen die vlees eten ook niet.

Maar jij eet een dier en ik niet en daar ligt een gevoelige snaar. Ik wil dan op de tafel staan en roepen! Ik voel dat ik voor hen die geen stem hebben moet opkomen. Dus nee, ik zou de rest van mijn leven op die tafel gaan staan. 

Het is niet ik houd van brocolli en jij van bloemkool. 

Moederkareltje schreef op 26-09-2023 om 20:41:

[..]

Maar jij eet een dier en ik niet en daar ligt een gevoelige snaar. Ik wil dan op de tafel staan en roepen! Ik voel dat ik voor hen die geen stem hebben moet opkomen. Dus nee, ik zou de rest van mijn leven op die tafel gaan staan.

Het is niet ik houd van brocolli en jij van bloemkool.

nou ga maar mooi op die tafel staan, ik zie je niet 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.