Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ja/Nee 26 september 2023 Vegetarisch eten

Peiling

Minstens één keer per week vegetarisch eten
86 stemmen
83%
17%

Mijn hele leven (dus al bij mijn ouders) inderdaad minstens eens per week zonder vlees of vis. Sinds ongeveer 25 jaar dat ik samen ben met mijn man kwam dat denk ik op ongeveer 2x per week en soms ook vaker. Een jaar of 8 geleden werd ons kind vegetarisch en gingen wij mee maar met uitzonderingen (1 of 2 keer per week toch een beetje vlees of vis). Sinds 4 jaar eet ik geen vlees meer, omdat ik er niet meer achter sta.
Vooral voor de dieren, die bijna zonder uitzondering een afschuwelijk leven hebben voordat ze worden doodgemaakt, en ook wel vanwege het milieu (mijn man hetzelfde).

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

26-09-2023 om 13:24

Ik eet als ik zelf kook ongeveer zes dagen van de week vegetarisch. Mijn vriend is een echt vleesliefhebber en dan is de verhouding precies andersom.

En oh ja, wij eten heel gevarieerd, super lekker kookt mijn man, uit diverse landen ook. Soms veganistisch (met momenten toevallig). Ik zag in een eerdere reactie dat iemand heel soms wel zonder vlees of vis at en dan dus kaas (?), dan heb je op kookgebied denk ik wel wat gemist. 
Nu vind ik kaas ook heel lekker hoor - hoewel dat strikt genomen meestal helaas ook niet vegetarisch is (stremsel komt uit de maag van een geslacht kalf). 

Ik mis het soms wel, ook zeker vis. Of spare ribs of zo. 

Ik ben vegetariër uit milieuoverweging én omdat ik niet snap waarom je een dier dood zou willen maken om op te eten als er alternatieven zijn.
Zelfs een visje eten heeft een enorm impact op de biotoop: per x-aantal kleine vissen is een bepaalde hoeveelheid grote vissen. Haal je er wat tussenuit, verstoor je het natuurlijk evenwicht. Nog los van de schade die de visserij toebrengt.
Ik worstel nog met kaas en eieren, eigenlijk zou ik dat niet moeten eten. Koemelk is er alleen bij gratie van mannelijke kalveren die direct geslacht worden en die hele zuivelindustrie vind ik ook niet zo fris.
Ik ben momenteel de enige in het gezin die vegetariër is, we hebben alle varianten al voorbij zien komen.

Egel. schreef op 26-09-2023 om 13:26:

En oh ja, wij eten heel gevarieerd, super lekker kookt mijn man, uit diverse landen ook. Soms veganistisch (met momenten toevallig). Ik zag in een eerdere reactie dat iemand heel soms wel zonder vlees of vis at en dan dus kaas (?), dan heb je op kookgebied denk ik wel wat gemist.
Nu vind ik kaas ook heel lekker hoor - hoewel dat strikt genomen meestal helaas ook niet vegetarisch is (stremsel komt uit de maag van een geslacht kalf).

Ik mis het soms wel, ook zeker vis. Of spare ribs of zo.

Ik heb dan ook geen enkel streven minder dierlijk te eten. Kaas is gewoon een lekkere smaakmaker die ik sowieso regelmatig gebruik bij groente. En als ik een souffle bak dan zit die boordevol met kaas, eieren en yoghurt. Van de varianten die ik maak is er eentje vegetarisch met gegrilde paprika en pecannoten. Daar mis ik geen vlees/vis bij. De andere variant is met asperges en warmgerookte zalm. 

We eten al heel lang een paar dagen per week vegetarisch. Vooral omdat het lekker is en in een gevarieerd menu past. En het is natuurlijk ook beter voor mijn geweten. 

Vandaag pitabroodjes met pulled jackfruit. 

ik eet sinds mijn 18de al vegetarisch. Ik denk dat er veel onwetendheid is over de gang van zaken over hoe wat tot stand komt. Of veel struisvogelpolitiek. Want "het is gewoon lekker" vind ik enorm egoïstisch en respectloos naar een dier. We verhongeren niet als we stoppen met dieren eten op individueel niveau lichamelijk. En bijvoorbeeld eiwitten zijn ook op andere manieren binnen te krijgen dan via een stuk koe of kip (iemand gebruikte dat als argument).  
Mensen zouden wat meer onderwijs moet krijgen over de gang van zaken of eens mee moeten lopen. Dingen als dat jongenskalfjes en jongenskuikens vermoord worden omdat ze bijproducten zijn en overschot is allemaal toch te walgelijk voor woorden. 

Die worden toch ook gewoon gebruikt voor dierenvoeding of andere producten? 

Tara82 schreef op 26-09-2023 om 13:20:

Een paar keer geprobeerd om elke week een dag vegetarisch te eten, maar het is nooit goed gelukt om het er structureel in te krijgen. Dus we eten wel af en toe vegetarisch, maar niet zo vaak. Van mij zou het wel wat vaker mogen, maar dan wel lekkere recepten en niet een of andere vleesvervanger bij mijn aardappelen en groente.

De meeste vleesvervangers zijn ook gewoon niet lekker en bovendien ultraprocessed food. Dat zou je niet eens moeten willen eten.

Probeer los te laten dat je vlees moet vervangen en ga op zoek naar nieuwe recepten. De Indiase keuken is vegetarisch gezien een echte schatkamer. Investeer in een paar  specerijen zodat je aan de slag kunt. Wanneer je een graan met een peulvrucht combineert, heb je een volwaardige vleesvervanger. Bijna alle culturen hebben wel een maaltijd met graan en peulvruchten:

Falafel in een pitabroodje

Chili sin carne met en beetje rijst

Boterham met pindakaas

Boterham met hummus  

Vega erwtensoep met roggebrood 

redbulletje schreef op 26-09-2023 om 14:40:

Die worden toch ook gewoon gebruikt voor dierenvoeding of andere producten?

Inderdaad "gewoon gebruikt" voor diervoeding of andere producten. Het stoffelijke gaat niet in de prullenbak maar het leven wel.  

Ben al sinds mijn 17e vegetarier, al zo'n 40 jaar dus. Begon met de toestanden in de vleessector en daar sta ik nog steeds achter. Ben nu flexi-veganist, ik probeer regelmatig een vegan-dag in te lassen.
Volgens het gezondsheidsprogramma van mijn werk dat ik nu volg is dat geheel volgens de huidige gezondsheidrichtlijnen. 

ja we eten 2 a 4 keer per week vegetarisch. Vooral uit milieu/klimaat/dierwelzijnsovertuiging. Het vlees wat we eten komt van een biologische slagerij vandaan waar de beesten zoveel mogelijk buiten lopen. Niet goedkoop, maar hebben ze nog wel een enigszins prima leven gehad. 
We houden beide veel van vlees, dus helemaal vegetarisch is nog een stap te ver. Maar vond dit een goed compromis voor ons 😉

redbulletje schreef op 26-09-2023 om 14:40:

Die worden toch ook gewoon gebruikt voor dierenvoeding of andere producten?

Daarmee degradeer je stierkalveren in één zin tot een nagenoeg waardeloos restproduct dat het leven niet waard is. De meeste stierkalveren worden nooit ouder dan 8 maanden. Daarna worden ze te duur (qua voeding) om nog rendabel mee te kunnen boeren. 

Terwijl het gewoon legende wezens zijn. Met rechten. 

Dan moet je daar wel van houden. Ik vind dingen zoals hummus, falafal, kikkererwten helemaal niet lekker en zo ook de vleesvervangers niet. Soms eet ik wel eens iets van witte of bruine bonen maar ook niet vaak. Als ik dat eet dan wel met aardappelen en vlees erbij en jus. Ik zou echt niet meer lekker kunnen eten zonder vlees. Ben ook al geen grote fan van veel groenten bij de maaltijd.

Fenyw schreef op 26-09-2023 om 14:45:

[..]

De meeste vleesvervangers zijn ook gewoon niet lekker en bovendien ultraprocessed food. Dat zou je niet eens moeten willen eten.

Probeer los te laten dat je vlees moet vervangen en ga op zoek naar nieuwe recepten. De Indiase keuken is vegetarisch gezien een echte schatkamer. Investeer in een paar specerijen zodat je aan de slag kunt. Wanneer je een graan met een peulvrucht combineert, heb je een volwaardige vleesvervanger. Bijna alle culturen hebben wel een maaltijd met graan en peulvruchten:

Falafel in een pitabroodje

Chili sin carne met en beetje rijst

Boterham met pindakaas

Boterham met hummus

Vega erwtensoep met roggebrood

Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen echt zonder vlees gaan eten. Die vleesvervangers zijn stevig bewerkte...... ja wat eigenijk?  Vegetarische spekreepjes die er uitzien als spek, ruiken als spek en smaken als spek, hoe dan?  Welke schade brengt dat proces van vegetarischspek maken toe aan het milieu?

Mijn kookdocent op het hbo zei altijd: Als je oma het niet herkent als eten dan moet je het niet in je mond stoppen! Dat was nog voor de tijd van de vleesvervangers maar ik denk echt dat daar wel een kern van waarheid in zit.  Als ik dus een vleesloze dag inplan dan eten we kaas of ei of peulvruchten in welke vorm dan ook. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.