Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ja/Nee 26 september 2023 Vegetarisch eten

Peiling

Minstens één keer per week vegetarisch eten
86 stemmen
83%
17%

95% van onze maaltijden zijn vegetarisch of vegan. Ik vind vlees en de meeste soorten vis niet lekker. Mijn man eet wel een paar keer per week kipfilet op zijn boterham. 
We vervangen vlees meestal niet met vleesvervangers, maar met allerlei peulvruchten en lekkere kruiden. Kaas, zuivel en eieren worden hier ook weinig gegeten. Groente eten we des te meer

Als ik er trek in heb dan wordt er een stukje vlees gebakken, er dan wordt het meestal rund, omdat daar nu eenmaal veel smaak aan zit, maar vaak eet ik 's avonds iets waar niet per se vlees bij hoeft te liggen. Pannenkoek, broodjes, pap, pasta e.d.

Laten we zeggen dat ik eens per 10-14 dagen een nieuwe verpakking vlees haal bij de super waar dan 200-300 gr vlees in zit. Dan ligt het een poos in de koelkast en ineens maak in het open en dan komt een gedeelte in de vriezer terecht, in twee stukjes, en één stuk wordt opgebakken en meteen opgegeten. Zo kan je toch nog wel de carnivoor in mij herkennen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-09-2023 om 17:48

Ik eet vrijwel volledig vegetarisch en steeds vaker veganistisch. Maar mijn gezin eet wel af en toe vlees. En dan met name omdat er een gezinslid is die vanwege medische problemen alleen op deze manier aan voldoende makkelijk te verteren eiwitten komt. 

Verder gebruik ik zelden vleesvervangers, want die zijn - vind ik - niet lekker. Uitzondering is Quorn, dat gebruik ik af en toe als vervanging van blokjes kip of als gehakt in de pastasaus. 

Voor degenen die het te ingewikkeld vinden om lekker vegetarisch te koken zonder vleesvervanger: ik ben met een paar succesrecepten begonnen en probeer gemiddeld 1-2x per maand een nieuw recept uit op een vrije dag. Zo heb ik in de loop der jaren voldoende voorraad aan snelle recepten opgebouwd waaruit ik put op dagen dat ik geen energie of tijd heb. Je hoeft echt niet in 1x alles om te gooien. 

Één keer per week één maaltijd lukt wel, soms zelfs veganistisch. Maar niet een hele dag veganistisch. Vegetarisch lukt nog wel eens een hele dag. 

Gemiddeld kom ik daar wel aan. Niet per se uit principe maar meer omdat het zo uitkomt. Hello Fresh heeft nog wel eens vegetarische recepten die lekker zijn, dus dan bestel ik die. 

Ik eet 2 à 3 keer per week vegetarisch maar dat is een gemiddelde, ik heb geen regel met een minimum ofzo. Vleesvervangers eet ik niet, dat vind ik niet lekker en veganistisch ook niet, dat vind ik niet lekker en te ingewikkeld.

Marty1984 schreef op 26-09-2023 om 16:37:

3 kwart van de vleesvervangers en peul-toestanden krijg ik niet door mijn keel.

1 keer per 2 maanden gaan er dus quorn-blokjes door de wok en heel af en toe staat er omelet op 't menu, maar wekelijks vegetarisch daar begin ik niet aan.
Om over broodbeleg maar te zwijgen (kaas en jam zijn ook mijn ding niet - elke dag choco eten is ook al ongezond).

Goed en lekker broodbeleg:

- 100% pindakaas

- notenpasta

- tomaatplakken

- appelplakken met kaneel

- pindakaas met plakjes banaan

enz. enz.

De vegetarische kebab van HF is heel goed te eten en ook de Kipstuckjes van de vegetarische slager vind ik best lekker. Van andere producten krijg ik wel vaak last van mijn darmen en te veel soja kan ik ook niet gedragen.

Als mensen vlees willen eten moeten ze dat helemaal zelf weten. Net zo goed dat ik het ook helemaal zelf weet dat ik vegetariër ben. We hoeven elkaar niet te overtuigen 😉. Mijn ervaring is wel dat als je gewone Hollandse hap maakt, het heel lastig is om het vlees te vervangen vandaar ook de tip om eens in andere keukens te kijken.
Ik verzamel recepten op Instagram en één à twee keer per maand maak ik daar iets van. Succesnummers blijven en zo heb ik inmiddels toch aardig wat recepten.

Gelukkig ben ik gek op risotto en dat is bij mij altijd vegetarisch. Niet elke week, maar als ik het kook heb ik er wel 2 tot 3 dagen een maaltijd aan. 
Verder heb ik nog een paar recepten die vegetarisch zijn of met heel weinig vlees. Ik bak vrijwel nooit een stuk vlees, maar gebruik bijvoorbeeld een stukje chorizo in blokjes als smaakmaker.
Een favoriet is pasta putanesca waarin wat ansjovis zit en dan doe ik er ook 3 dagen mee. Met 50g ansjovis.

Op brood gebruik ik wel filet americain van de Vegetarische Slager. Gewone filet ben ik een paar keer knap ziek van geweest dus dat mijd ik liever. En met augurken, zout en peper is het verschil vrijwel niet merkbaar. 

ik eet 3 dagen in de week vlees/vis, de overige dagen vegetarisch. Gaat me prima af.
Veganistisch zal het niet snel worden, want ik vind eieren, kaas en zuivel veel te lekker.

Ik eet sinds mijn tiende vegetarisch vanwege dierenleed, daarna zijn er nog veel meer redenen bij gekomen om geen vlees te eten. Overigens eet ik zelden vleesvervangers, er zijn talloze lekkere recepten zonder te vinden.

Buitenlandse keuken bevat vaak rijst en peulvruchten waar ik niet dol op ben.

Herfstappeltaart schreef op 26-09-2023 om 18:13:

[..]

Goed en lekker broodbeleg:

- 100% pindakaas

- notenpasta

- tomaatplakken

- appelplakken met kaneel

- pindakaas met plakjes banaan

enz. enz.

Noten krijg ik niet binnen. Pindakaas ook niet (ik ben Belg, het halve land eet dat hier niet ).

Tomaat vind ik leuk in sla en warm, maar tussen mijn brood wil ik toch écht wel iets extra erbij. Na een half uur gegarandeerd terug honger bij alleen brood + tomaat (die uiteindelijk voor 't merendeel uit water bestaat). Hetzelfde met appel ... leuk als dessert of als tussendoortje, maar niet op mijn brood.

Doe mij dus echt maar iets zoutig à la surimi-sla, ham of preparé op mijn brood. Met in 't weekend af en toe een boterham choco. Waarbij er 's avonds dan gegarandeerd weer vlees, vis of zeevruchten op 't menu staat.

Mijn broodmaaltijden eet ik veelal vegetarisch met kaas, ei en tomaat bijvoorbeeld.

Appel laten karameliseren in roomboter en dan met suiker en kaneel op brood is idd wel een verwennerij..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.