Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Ja/Nee 26 september 2023 Vegetarisch eten

Peiling

Minstens één keer per week vegetarisch eten
86 stemmen
83%
17%

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

26-09-2023 om 15:02

Moederkareltje schreef op 26-09-2023 om 14:29:

ik eet sinds mijn 18de al vegetarisch. Ik denk dat er veel onwetendheid is over de gang van zaken over hoe wat tot stand komt. Of veel struisvogelpolitiek. Want "het is gewoon lekker" vind ik enorm egoïstisch en respectloos naar een dier. We verhongeren niet als we stoppen met dieren eten op individueel niveau lichamelijk. En bijvoorbeeld eiwitten zijn ook op andere manieren binnen te krijgen dan via een stuk koe of kip (iemand gebruikte dat als argument).
Mensen zouden wat meer onderwijs moet krijgen over de gang van zaken of eens mee moeten lopen. Dingen als dat jongenskalfjes en jongenskuikens vermoord worden omdat ze bijproducten zijn en overschot is allemaal toch te walgelijk voor woorden.

Dit vereist wel een wil om het dierenleed ook als leed van een levend wezen te zien, en niet als een bijkomstigheid waar je je even overheen moet zetten. En mensen moeten hun eigen belang ondergeschikt kunnen maken aan dat van andere levende wezens.

Zoals je hier ziet is dat niet voor iedereen vanzelfsprekend of überhaupt mogelijk.

We eten zo’n 2 tot 3 keer per week vegetarisch. Meestal van Hello Fresh. Gelukkig hebben die lekkere vegetarische gerechten. Mijn  man eet nu ook zonder te mopperen mee. In het begin moest hij niks van vegetarisch hebben, tot hij merkte dat hij niet zo’n vleesvervanger hoefde te eten. 

Schommelstoel schreef op 26-09-2023 om 14:57:

[..]

Daarmee degradeer je stierkalveren in één zin tot een nagenoeg waardeloos restproduct dat het leven niet waard is. De meeste stierkalveren worden nooit ouder dan 8 maanden. Daarna worden ze te duur (qua voeding) om nog rendabel mee te kunnen boeren.

Terwijl het gewoon legende wezens zijn. Met rechten.

Kalfsvlees is heerlijk! Snap niet dat het hier niet veel meer in de supermarkt ligt en op de kaart staat. In Oostenrijk weer zalig malse kalfsschnitzel gegeten. 

Bakblik schreef op 26-09-2023 om 14:59:

[..]

Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen echt zonder vlees gaan eten. Die vleesvervangers zijn stevig bewerkte...... ja wat eigenijk? Vegetarische spekreepjes die er uitzien als spek, ruiken als spek en smaken als spek, hoe dan? Welke schade brengt dat proces van vegetarischspek maken toe aan het milieu?

Mijn kookdocent op het hbo zei altijd: Als je oma het niet herkent als eten dan moet je het niet in je mond stoppen! Dat was nog voor de tijd van de vleesvervangers maar ik denk echt dat daar wel een kern van waarheid in zit. Als ik dus een vleesloze dag inplan dan eten we kaas of ei of peulvruchten in welke vorm dan ook.

Mijn oma herkende tomaten niet, die zei ervan: "ik heb toch zulk een vieze appel gehad!" En er zijn echt wel gerechten zonder vlees die niet ultra-processed zijn en oma's elders ter wereld wel zouden herkennen.

Schommelstoel schreef op 26-09-2023 om 14:57:

[..]

Daarmee degradeer je stierkalveren in één zin tot een nagenoeg waardeloos restproduct dat het leven niet waard is. De meeste stierkalveren worden nooit ouder dan 8 maanden. Daarna worden ze te duur (qua voeding) om nog rendabel mee te kunnen boeren.

Terwijl het gewoon legende wezens zijn. Met rechten.

Het zal wel een onpopulaire mening zijn, maar ik kan Redbulletje in deze wel volgen. Een dier is geen mens en een dier dat op voorhand niet weet dat hij over 8 maanden veevoer is, heeft daar volgens mij niet perse last van. Mits die 8 maanden in relatief goede omstandigheden worden doorgebracht uiteraard. Je kunt je afvragen of een dier dat niet beter 'weet' leidt onder het leven dat hij leeft. 
De overtuiging die sommige mensen hebben dat biologisch gehouden dieren een beter leven hebben dan dieren in de traditionele veehouderij heb ik ook niet. Elke boer weet dat een gezond dier het meest opbrengt en zal alleen al daarom zijn best doen zijn dieren gezond te houden en goed te verzorgen. Biologisch of niet. En natuurlijk zijn er uitschieters de verkeerde kant op en dat vind ik ook heus triest en afschuwelijk, maar daardoor stop ik vooralsnog niet met vlees eten.

Ik ben absoluut voor duurzame(re) veehouderij en wij kopen daarom vlees direct bij de boer (gehakt en 'lapjes') of bij de plaatselijke slager die heel duidelijk is in waar hij zijn vlees vandaan haalt. Dat doe ik dan wel, ik koop vlees niet bij de super en wil best extra betalen voor 'goed' vlees.  

Wij eten minstens 4x per week vegetarisch, dus ja.

Bakblik schreef op 26-09-2023 om 14:59:

[..]

Dat is ook mijn grootste bezwaar tegen echt zonder vlees gaan eten. Die vleesvervangers zijn stevig bewerkte...... ja wat eigenijk? Vegetarische spekreepjes die er uitzien als spek, ruiken als spek en smaken als spek, hoe dan? Welke schade brengt dat proces van vegetarischspek maken toe aan het milieu?

Mijn kookdocent op het hbo zei altijd: Als je oma het niet herkent als eten dan moet je het niet in je mond stoppen! Dat was nog voor de tijd van de vleesvervangers maar ik denk echt dat daar wel een kern van waarheid in zit. Als ik dus een vleesloze dag inplan dan eten we kaas of ei of peulvruchten in welke vorm dan ook.

Dit soort vleesvervangers eet ik eigenlijk zelden of nooit. Ik vervang vlees echt door noten, peulvruchten of ei. Ik heb wel laatst vegetarisch rulgehakt van Lidl gebruikt in de lasagne en die stond in de schijf van 5 (app van voedingscentrum). We eten ook soms een Valess-schnitzel.

Zuivel en eieren vind ik ook nog moeilijk. Ik koop wel uitsluitend biologisch en vervang zuivel regelmatig door soja. Bij mij gaat het voornamelijk om het dierenwelzijn. Helaas krijg ik buikpijn van sojamelk dus ik drink kleine beetjes.

Duufje schreef op 26-09-2023 om 15:22:

[..]

Het zal wel een onpopulaire mening zijn, maar ik kan Redbulletje in deze wel volgen. Een dier is geen mens en een dier dat op voorhand niet weet dat hij over 8 maanden veevoer is, heeft daar volgens mij niet perse last van. Mits die 8 maanden in relatief goede omstandigheden worden doorgebracht uiteraard. Je kunt je afvragen of een dier dat niet beter 'weet' leidt onder het leven dat hij leeft.
De overtuiging die sommige mensen hebben dat biologisch gehouden dieren een beter leven hebben dan dieren in de traditionele veehouderij heb ik ook niet. Elke boer weet dat een gezond dier het meest opbrengt en zal alleen al daarom zijn best doen zijn dieren gezond te houden en goed te verzorgen. Biologisch of niet. En natuurlijk zijn er uitschieters de verkeerde kant op en dat vind ik ook heus triest en afschuwelijk, maar daardoor stop ik vooralsnog niet met vlees eten.

Ik ben absoluut voor duurzame(re) veehouderij en wij kopen daarom vlees direct bij de boer (gehakt en 'lapjes') of bij de plaatselijke slager die heel duidelijk is in waar hij zijn vlees vandaan haalt. Dat doe ik dan wel, ik koop vlees niet bij de super en wil best extra betalen voor 'goed' vlees.

Ik heb die overtuiging (dat biologisch beter is) ook. Megastallen zijn dierenmishandeling.

Mijn darmen kunnen niet goed tegen teveel peulvruchten en behalve malse erwtjes en een boterham pindakaas vind ik het ook niet echt lekker. 
En granen bevatten teveel koolhydraten, ik gedij beter op eiwitten qua energie en mijn eetlust in bedwang houden. 

Herfstappeltaart schreef op 26-09-2023 om 15:36:

[..]

Ik heb die overtuiging (dat biologisch beter is) ook. Megastallen zijn dierenmishandeling.

Wat mij betreft is het niet zo rechtlijnig. Ik geloof niet dat elk dier in een megastal perse een slecht leven heeft en ik geloof ook niet dat elk dier op een biologische boerderij een beter leven heeft.
Ik ben absoluut geen voorstander van megastallen overigens, zeker niet. Mar het staat bij mij niet perse gelijk aan dierenmishandeling.

Fenyw schreef op 26-09-2023 om 14:45:

[..]

De meeste vleesvervangers zijn ook gewoon niet lekker en bovendien ultraprocessed food. Dat zou je niet eens moeten willen eten.

Probeer los te laten dat je vlees moet vervangen en ga op zoek naar nieuwe recepten. De Indiase keuken is vegetarisch gezien een echte schatkamer. Investeer in een paar specerijen zodat je aan de slag kunt. Wanneer je een graan met een peulvrucht combineert, heb je een volwaardige vleesvervanger. Bijna alle culturen hebben wel een maaltijd met graan en peulvruchten:

Falafel in een pitabroodje

Chili sin carne met en beetje rijst

Boterham met pindakaas

Boterham met hummus

Vega erwtensoep met roggebrood

Het probleem is vooral dat ik weinig tijd heb om lekkere dingen uit te zoeken en te proberen. Ik heb een heerlijk recept van rode linzen soep, maar om dat nou elke week te maken is ook niks. Ik maak er ook te weinig tijd voor, maar met een fulltime baan, kind, depressieve man en een huishouden ben ik al lang blij als er een goede maaltijd op tafel staat en het huis enigszins netjes is. Gelukkig is mijn kind dol op groente, dus daar eten we veel van. Ik ben ook helemaal niet creatief met eten helaas, dus het kost mij best wat moeite om echt iets anders op tafel te zetten en ik val dus heel snel terug op de vertrouwde recepten. Ik hoop dat ik over een tijdje meer tijd en ruimte in mijn hoofd heb om dit beter te doen.

Moederkareltje schreef op 26-09-2023 om 14:29:

ik eet sinds mijn 18de al vegetarisch. Ik denk dat er veel onwetendheid is over de gang van zaken over hoe wat tot stand komt. Of veel struisvogelpolitiek. Want "het is gewoon lekker" vind ik enorm egoïstisch en respectloos naar een dier. We verhongeren niet als we stoppen met dieren eten op individueel niveau lichamelijk. En bijvoorbeeld eiwitten zijn ook op andere manieren binnen te krijgen dan via een stuk koe of kip (iemand gebruikte dat als argument).
Mensen zouden wat meer onderwijs moet krijgen over de gang van zaken of eens mee moeten lopen. Dingen als dat jongenskalfjes en jongenskuikens vermoord worden omdat ze bijproducten zijn en overschot is allemaal toch te walgelijk voor woorden.

Dat was ik, maar daarbij miste je dat ik afhankelijk ben van kant en klaar maaltijden omdat ik door ziekte niet in staat ben om te koken. Er zijn helaas maar weinig betaalbare vegetarische eiwitrijke kant en klaar maaltijden en voldoende eiwit binnenkrijgen is bij mijn ziekte ook belangrijk.

Voorheen at ik, zoals ik ook al schreef, regelmatig vegetarisch of veganistisch, maar nu maak ik even keuzes die beter aansluiten bij mijn zware beperkingen. 

Als ze in de aanbieding zijn koop ik overigens zakken van Happy Vegan, maar dat betekent wel weer extra afwas waar ik ook vaak geen energie voor heb. En tja, mijn gezondheid gaat toch voor dierenleed.

Auwereel schreef op 26-09-2023 om 15:20:

[..]

Mijn oma herkende tomaten niet, die zei ervan: "ik heb toch zulk een vieze appel gehad!" En er zijn echt wel gerechten zonder vlees die niet ultra-processed zijn en oma's elders ter wereld wel zouden herkennen.

Precies, schromelijk overdreven en een beetje een rare uitspraak. Ik vind het daarnaast ook schromelijk overdreven om het alleen maar over de combi ultra-processed food - vleesvervangers te hebben.

3 kwart van de vleesvervangers en peul-toestanden krijg ik niet door mijn keel.

1 keer per 2 maanden gaan er dus quorn-blokjes door de wok en heel af en toe staat er omelet op 't menu, maar wekelijks vegetarisch daar begin ik niet aan.
Om over broodbeleg maar te zwijgen (kaas en jam zijn ook mijn ding niet - elke dag choco eten is ook al ongezond).

Naast de vegetarische maaltijden, ben ik trouwens ook minder vlees gaan gebruiken op de dagen dat we wèl vlees eten. Je hebt geen halve kipfilet pp nodig als er ook ei, noten, zaden en/of kikkererwten in je salade zitten. Je hoeft geen 75-100 gram gehakt pp in je Mexicaanse maaltijd als je er ook bonen en wat kaas bij doet. En sinds ik heb ontdekt dat gehaktballen eigenlijk lekkerder worden met wat linzen door het gehakt (gare linzen eerst heel even bakken tot ze open knappen), eten we regelmatig half-vegetarische gehaktballetjes waar zelfs de meest conservatieve vleeseters dol op zijn. Hetzelfde doe ik ook met dingen als köfte, hamburgers, tacovulling. Minder vet, minder zwaar op de maag, gewoon echt lekkerder. Vinden wij dan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.