Nieuws en actueel
DS1971
10-08-2022 om 09:04
Woke. Zegen of ziekte?
Onder het mom: klaag niet, maar onderneem actie open ik bij deze een algemeen onderwerp over woke. Voordat die discussie gaat over dat woke een containerbegrip is en er dus eigenlijk geen discussie over mogelijk is: waar ik woke schrijf bedoel ik de meer extremistische progressieve opvattingen, het vingerwijzen naar iedereen die zich niet daaraan houdt en de onverdraagzaamheid.
Tegen discriminatie zijn is wat mij betreft ook niet woke, maar normaal.
Overal discriminatie in zien (zoals iemand die zijn vriend Nicolaas ziet en dan een Sinterklaasliedje gaat zingen, terwijl er toevallig ook mensen van kleur in beeld zijn als racisme betitelen), mensen met een andere mening onmiddellijk de mond willen snoeren en uitmaken voor racist, homofoob, transfoob, enz. dat is waar ik denk dat de maatschappelijke relevantie zit. Vaak wordt dit aangeduid met cancel culture, maar helaas gaan de goedpraters dan net doen alsof iemand niet is gecanceld, want hij of zij is nog niet definitief van de aardbol verdwenen. U begrijpt, ik zoek geen semantische discussie, maar een discussie over de gevolgen van activistische opvattingen, vaak kritiekloos herhaald als waarheid door de media (met name DPG en NPO), die het open debat bepaald niet ten goede komen.
En ja, hierboven staat vooral ook heel duidelijk te lezen dat ik geen fan ben en dus allesbehalve objectief, maar zie dat vooral als een uitdaging om mij te overtuigen dat ik het totaal verkeerd zie.
SlushyAlbatross55
12-02-2023 om 10:48
Beertjelief schreef op 12-02-2023 om 09:24:
[..]
Feitelijk gezien omdat “de witte man” geen ras is 🤷♀️😂
Dan bestaat volgens jouw redenering racisme überhaupt niet, want er bestaan geen menselijke rassen🤷♀️😂
Moxxie
12-02-2023 om 10:51
Epic88 schreef op 12-02-2023 om 10:48:
[..]
Dan bestaat volgens jouw redenering racisme überhaupt niet, want er bestaan geen menselijke rassen🤷♀️😂
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. En dan nog wel met die emoticons erbij...
SlushyAlbatross55
12-02-2023 om 10:54
Moxxie schreef op 12-02-2023 om 10:51:
[..]
Dat is voor het eerst dat ik dat hoor. En dan nog wel met die emoticons erbij...
Ik hoorde je niet over de emoticons toen het over witte mannen ging.
Maar gelukkig zie jij ook in dat racisme gewoon bestaat, ondanks dat er geen rassen bestaan, maar dat het een sociaal construct isdat ontstaat door de manier waarop mensen elkaar bekijken en waarderen.
Poezie
12-02-2023 om 11:14
De witte man wordt op een voetstuk geplaatst. Als "we" daar nou eerst eens mee ophouden?
MeganRapinoe
12-02-2023 om 12:00
Het gaat niet om kwalijk nemen of de schuld geven. De witte man valt niks te verwijten. Het systeem is gegroeid zoals het is gegroeid. Maar…….
je kunt als samenleving het systeem veranderen, gelijkwaardiger maken. Niet om witte mannen af te kraken, maar om anderen ook een eerlijke kans te geven. Daarvoor moet je erkennen hoe de situatie nu is. En erkennen is niet vinger wijzen of schuld toewijzen, is puur zien hoe de realiteit is en hoe we daar gekomen zijn. Zodat je die realiteit realistischer kunt maken, met meer ruimte voor alle verschillen in de samenleving: op het gebied van kleur, gender, gezondheid etc.
Ieder onderzoek wijst uit dat 7 vinkjes hebben een gemiddeld voordeel is in onze samenleving. Niet altijd, niet voor iedereen, maar gemiddeld wel. Dat moet je erkennen voordat je kunt veranderen.
Maar verandering is eng. Want, en daar valt de huidige macht (of dat nu witte man is of niet) wel wat te verwijten, dan moet je ruimte maken. Misschien (tijdelijk) een stapje opzij doen zodat anderen ook kunnen groeien.
Vergelijk het met twee bomen. Onder een boom met een groot bladerdak komt weinig licht en kan weinig groeien. Dat is niet de schuld van de grote boom, die heeft zich gewoon aangepast aan de samenleving. En in de planten wereld betekent dat, dat alleen maar hele specifieke andere plantjes daaronder wel kunnen floreren. Echter, wij zijn mensen, en we willen dat iedereen kan floreren. Daarvoor moet er ruimte ontstaan voor licht onder het bladerdak. De grote boom moet een beetje gesnoeid worden. Daar lijdt hij niet onder en andere planten en bomen krijgen zo ook een plek.
MeganRapinoe
12-02-2023 om 12:10
Oh, en iemand suggereerde dat we de witte man dankbaar moesten zijn voor waar we nu staan. Maar wie zegt dat we niet veel beter er aan toe zouden zijn als de zwarte vrouw het voor het zeggen had gehad? Dat weet je helemaal niet. Wie weet zijn we dankzij de macht van de witte man wel veel minder welvarend dan mogelijk.
En het is maar ook net wat we gewend zijn. Ik dacht bijvoorbeeld altijd dat superhelden echt mannelijk moesten zijn. Onbewust hè. Vrouwelijke superhelden waren gewoon niet zo cool. Maar ik heb de afgelopen maanden Black Widow, The Woman King en Black Panther: Wakanda Forever gezien. En eerst vond ik het nog wat gekunsteld, maar inmiddels begin ik meer gewend te raken aan een actiefilm met vooral vrouwelijke hoofdpersonen. En vind ik het eigenlijk veel leuker!
felija
12-02-2023 om 14:20
Het is ook al zo lang zo: dat de witte man zijn macht opeiste. Denk aan ons koloniale verleden, Indonesië. Australië, waar zodra de witte man voet aan wal zette, de aboriginals het nakijken hadden, hetzelfde geldt voor de indianen. Het is al zo lang de basis, dat het heel moeilijk is om daar verandering in te brengen. Het gaat heel langzaam.
Qua huidskleur Zuid-Afrika, het verschil tussen Noord en Zuid-Amerika. Waar men nu nog van aan het opkrabbelen is.
Gelijkwaardigheid van vrouwen is in veel landen ook nog om te huilen, met als extreem voorbeeld, de taliban in Afghanistan. Waar meisjes niet eens naar school mogen.
We zijn het gewoon gaan vinden, dat de (witte man bepaalt, maar dat het gewoon is en overal was, betekent nog niet dat het goed is.
LMEK
12-02-2023 om 14:21
MeganRapinoe schreef op 12-02-2023 om 12:10:
Oh, en iemand suggereerde dat we de witte man dankbaar moesten zijn voor waar we nu staan. Maar wie zegt dat we niet veel beter er aan toe zouden zijn als de zwarte vrouw het voor het zeggen had gehad? Dat weet je helemaal niet. Wie weet zijn we dankzij de macht van de witte man wel veel minder welvarend dan mogelijk.
En het is maar ook net wat we gewend zijn. Ik dacht bijvoorbeeld altijd dat superhelden echt mannelijk moesten zijn. Onbewust hè. Vrouwelijke superhelden waren gewoon niet zo cool. Maar ik heb de afgelopen maanden Black Widow, The Woman King en Black Panther: Wakanda Forever gezien. En eerst vond ik het nog wat gekunsteld, maar inmiddels begin ik meer gewend te raken aan een actiefilm met vooral vrouwelijke hoofdpersonen. En vind ik het eigenlijk veel leuker!
Natuurlijk weet je dat wel. Als je prosperiteit zoekt ben je gebonden aan bepaalde grenzen. Dat kunnen bijvoorbeeld teritoriale grenzen zijn, grondstoffen, voedsel of geld. Als je die niet voldoende meer hebt ga je ze ergens anders zoeken desnoods met geweld als anderen hun middelen niet willen afstaan. Op die manier houd je je eigen samenleving in stand en laat je die groeien waardoor de bevolking tevreden blijft en jij aan de macht blijft. Als je niet sterk genoeg bent om aan te vallen of om je te verdedigen wordt je onder de voet gelopen. De zwarte vrouw zou alle stappen van de witte man moeten nemen om tot hetzelfde resultaat te komen voor haar bevolking.
Zelfs nu zien we dit in het bedrijfsleven, grote bedrijven slokken de kleinere op om zodoende hun positie te verbeteren. Huidskleur of geslacht hebben hier geen invloed op.
Dus we weten zeker dat wij er nu veel slechter vanaf zouden komen als honderden of duizenden jaren geleden de witte man anders had gehandeld.
Ik juich het niet toe, ik keur alle wreedheden en schendingen tegen andere volkeren ten strengste af en blijf mij er van bewust dat de samenleving waarin wij nu het beste hebben door de witte man van toen komt.
En daar hoeft niemand de witte man van toen dankbaar voor te zijn want wij hebben daar nooit voor gekozen. Toch zijn er echt maar weinigen die bereid zijn afstand te doen van de onrechtmatig verkregen vrijheden en privileges. Want ik vind het absoluut niet woke dat witte mensen zich inzetten voor de verbetering van de positie van witte mensen. Woke is aandacht voor al die anderen op de wereld die het vele malen slechter hebben en proberen te helpen.
SlushyAlbatross55
12-02-2023 om 18:19
felija schreef op 12-02-2023 om 14:20:
Het is ook al zo lang zo: dat de witte man zijn macht opeiste. Denk aan ons koloniale verleden, Indonesië. Australië, waar zodra de witte man voet aan wal zette, de aboriginals het nakijken hadden, hetzelfde geldt voor de indianen. Het is al zo lang de basis, dat het heel moeilijk is om daar verandering in te brengen. Het gaat heel langzaam.
Qua huidskleur Zuid-Afrika, het verschil tussen Noord en Zuid-Amerika. Waar men nu nog van aan het opkrabbelen is.
Gelijkwaardigheid van vrouwen is in veel landen ook nog om te huilen, met als extreem voorbeeld, de taliban in Afghanistan. Waar meisjes niet eens naar school mogen.
We zijn het gewoon gaan vinden, dat de (witte man bepaalt, maar dat het gewoon is en overal was, betekent nog niet dat het goed is.
Geef je nou de witte man de schuld ? Sorry dit vind ik echt lachwekkend hoor. De witte man heeft de islam niet uitgevonden hoor. Dat is voor zover ik weet een religie die is ontstaan in het midden-oosten, door een Arabier.
SlushyAlbatross55
12-02-2023 om 18:21
LMEK schreef op 12-02-2023 om 14:21:
[..]
Want ik vind het absoluut niet woke dat witte mensen zich inzetten voor de verbetering van de positie van witte mensen. Woke is aandacht voor al die anderen op de wereld die het vele malen slechter hebben en proberen te helpen.
Strijden voor gelijkheid zou moeten zijn, voor iedereen een goede positie. Dus ook voor witte mensen, want dat is inclusief.
felija
12-02-2023 om 18:23
Epic88 schreef op 12-02-2023 om 18:19:
[..]
Geef je nou de witte man de schuld ? Sorry dit vind ik echt lachwekkend hoor. De witte man heeft de islam niet uitgevonden hoor. Dat is voor zover ik weet een religie die is ontstaan in het midden-oosten, door een Arabier.
Nee, dit staat los van de witte man natuurijk, bovendien, zoals al vele malen eerder gezegd, gaat het dus niet om de schuldvraag.
Bovenstaande is een voorbeeld van hoe vrouwen worden achtergesteld.
SlushyAlbatross55
12-02-2023 om 18:24
felija schreef op 12-02-2023 om 18:23:
[..]
Nee, dit staat los van de witte man natuurijk, bovendien, zoals al vele malen eerder gezegd, gaat het dus niet om de schuldvraag.
Bovenstaande is een voorbeeld van hoe vrouwen worden achtergesteld.
Maar je noemt de taliban en het achterstellen van vrouwen in 1 adem met de witte man
met als extreem voorbeeld, de taliban in Afghanistan. Waar meisjes niet eens naar school mogen.
We zijn het gewoon gaan vinden, dat de (witte man bepaalt, maar dat het gewoon is en overal was
Miraval
12-02-2023 om 18:24
Epic88 schreef op 12-02-2023 om 18:19:
[..]
Ik vind idd dat daar wel een nuance mag zijn ja. De landen waar de vrouwen enorm onderdrukt worden zijn toch wel de landen in het Midden Oosten. Tellen we daar de mannen voor het gemak ook mee als witte mannen? Of zijn het gewoon mannen die vanwege religie een kronkel in hun hoofd hebben?
Mannen over het algemeen hebben van oudsher al de neiging gehad om vrouwen te onderdrukken dat is niet voorbehouden aan witte mannen alleen maar alle mannen van alle kleuren.
Gelukkig is dat hier in het Westen aan het veranderen. Misschien niet zo snel als sommigen zouden willen maar het veranderd wel. Gelukkig maar! Ook bij veel vrouwen zit de rol van zorgende er zo ingesleten dat dit lastig te doorbreken is. En die kiezen ook vaak zelf voor parttime werk en zorgen voor de kinderen, ook omdat ze dit gewoon leuk vinden. Maar we hebben hier als vrouw wel de keuze om zelf te kiezen. Dat is al veel meer dan andere vrouwen hebben in andere landen.
felija
12-02-2023 om 18:28
Epic88 schreef op 12-02-2023 om 18:24:
[..]
Maar je noemt de taliban en het achterstellen van vrouwen in 1 adem met de witte man
met als extreem voorbeeld, de taliban in Afghanistan. Waar meisjes niet eens naar school mogen.
We zijn het gewoon gaan vinden, dat de (witte man bepaalt, maar dat het gewoon is en overal was
Gelijkwaardigheid van vrouwen is in veel landen ook nog om te huilen, met als extreem voorbeeld.......Dat schreef ik. Wel graag goed en volledig citeren. Het begon ook met een nieuwe alinea. Mijn eerste alinea betrof de witte man, zoals je hebt kunnen lezen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.