Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woke. Zegen of ziekte?

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-02-2023 om 19:23

Libertine schreef op 10-02-2023 om 19:21:

[..]

Natuurlijk. Er zijn uitzonderingen. Maar kijk even om je heen. Daar waar de macht zit. Wat zie je dan? Als je niet naar de uitzonderingen kijkt?

Waar doel je op als ik moet kijken naar daar waar de macht zit? Naar D66? Naar het koningshuis? Kan je wat specifieker zijn. 

Epic88 schreef op 10-02-2023 om 19:23:

[..]

Waar doel je op als ik moet kijken naar daar waar de macht zit? Naar D66? Naar het koningshuis? Kan je wat specifieker zijn.

Wie zijn de leiders? Wie zitten er in besturen van vermogende bedrijven. Waar zit het geld? Hebben we ooit een vrouwelijke minister president gehad? Heeft Amerika die ooit gehad? Rusland dan? China wellicht? Wie leidt de politiek over het algemeen? Wie zijn oververtegenwoordigd op tv? In de krant? In praatprogramma’s. 

Je vraagt echt naar de bekende weg. Onnodig en dat weet je zelf ook. Er zijn een massa aan onderzoeken die dat stelselmatig aantonen. En die zijn niet eens nodig want als je je een beetje goed kijkt zie je dat heel snel. Kleutergedrag om mij dat te laten specificeren trouwens  

Ignorance is bliss. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-02-2023 om 19:37

Libertine schreef op 10-02-2023 om 19:27:

[..]

Wie zijn de leiders? Wie zitten er in besturen van vermogende bedrijven. Waar zit het geld? Hebben we ooit een vrouwelijke minister president gehad? Heeft Amerika die ooit gehad? Rusland dan? China wellicht? Wie leidt de politiek over het algemeen? Wie zijn oververtegenwoordigd op tv? In de krant? In praatprogramma’s.

Je vraagt echt naar de bekende weg. Onnodig en dat weet je zelf ook. Er zijn een massa aan onderzoeken die dat stelselmatig aantonen. En die zijn niet eens nodig want als je je een beetje goed kijkt zie je dat heel snel. Kleutergedrag om mij dat te laten specificeren trouwens

Ignorance is bliss.

Ik zie genoeg gekleurde tv hoor als ik naar de npo kijk of naar Netflix. Israël heeft een vrouwelijke minister president gehad. Of telt dat niet?ik geloof niet echt dat je ons wil gaan vergelijken met China of Rusland toch? Je ziet volgens mij vooral wat je wil zien. Ik hoef trouwens niet perse een vrouwelijke minister president. Het is overigens opvallend dat alle ministers op defensie in Europa overwegend vrouw zijn. 

Epic88 schreef op 10-02-2023 om 19:37:

[..]

Ik zie genoeg gekleurde tv hoor als ik naar de npo kijk of naar Netflix. Israël heeft een vrouwelijke minister president gehad. Of telt dat niet?ik geloof niet echt dat je ons wil gaan vergelijken met China of Rusland toch? Je ziet volgens mij vooral wat je wil zien. Ik hoef trouwens niet perse een vrouwelijke minister president. Het is overigens opvallend dat alle ministers op defensie in Europa overwegend vrouw zijn.

Israël? Doel je op Golda Meir in 1969?? En Netflix? Zit daar macht? Inspraak? Geld? 

Maar okay. Toon jij op jouw beurt dan maar eens aan waar de macht van vrouwen, mensen van kleur of lhbtq zit. En niet op uitzonderingen hè. We gaan voor de norm. 

Het klopt natuurlijk wel dat bij de mensen met macht, de witte hetero man het meest vertegenwoordigd is. Deels logisch omdat de Nederlandse bevolking nog steeds meer wit dan zwart en meer hetero dan lhbtq is. Dus statistisch gezien horen er ook meer te zijn. Alleen de verdeling man-vrouw kun je dan nog over twisten.
Bovendien is de groep witte hetero mannen met macht maar een klein deel van alle witte hetero mannen. Het grootste deel zijn mannen die gewoon naar hun werk gaan, voor hun gezin zorgen, met vrienden wat doen, vrijwilligerswerk doen etc. Die soms ook worstelen om het hoofd boven water te houden en gewoon moeten doen wat de baas zegt.

Schemerlampje schreef op 10-02-2023 om 19:45:

Het klopt natuurlijk wel dat bij de mensen met macht, de witte hetero man het meest vertegenwoordigt is. Deels logisch omdat de Nederlandse bevolking nog steeds meer wit dan zwart en meer hetero dan lhbtq is. Dus statistisch gezien horen er ook meer te zijn. Alleen de verdeling man-vrouw kun je dan nog over twisten.
Bovendien is de groep witte hetero mannen met macht maar een klein deel van alle witte hetero mannen. Het grootste deel zijn mannen die gewoon naar hun werk gaan, voor hun gezin zorgen, met vrienden wat doen, vrijwilligerswerk doen etc. Die soms ook worstelen om het hoofd boven water te houden en gewoon moeten doen wat de baas zegt.

De groep witte hetero mannen met macht is nog altijd groter. Net als dat de groep vrouwen, mensen van kleur en lhbtq die worstelen om hun hoofd boven water te houden groter is dan de groep witte mannen die dat moet. 

Laten we gewoon ophouden met het slachtofferschap en de vermeende onderdrukking van witte mannen. De andere groepen hebben het vrijwel altijd een tikkie lastiger dan zij. Simpelweg omdat ze de norm niet zijn. Pas na die erkenning komt er ruimte voor anderen. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-02-2023 om 19:49

Libertine schreef op 10-02-2023 om 19:39:

[..]

Netflix? Zit daar macht? Inspraak? Geld?

Maar okay. Toon jij op jouw beurt dan maar eens aan waar de macht van vrouwen, mensen van kleur of lhbtq zit. En niet op uitzonderingen hè. We gaan voor de norm.

Volgens Eurostat was in 2019  het aandeel vrouwen onder CEO's in de EU 28% Dat is een derde. Dat vind ik zelf persoonlijk best veel. Niet alle vrouwen zitten namelijk op een CEO functie te wachten. De meeste willen een parttime functie. het punt is, als je wil, dan is het mogelijk. 
De lhbtq vind ik er compleet buiten vallen. Wat heeft seksualiteit / gender met je werk te maken. Voor mij helemaal niets. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-02-2023 om 19:51

Schemerlampje schreef op 10-02-2023 om 19:45:

Het klopt natuurlijk wel dat bij de mensen met macht, de witte hetero man het meest vertegenwoordigt is. Deels logisch omdat de Nederlandse bevolking nog steeds meer wit dan zwart en meer hetero dan lhbtq is. Dus statistisch gezien horen er ook meer te zijn. Alleen de verdeling man-vrouw kun je dan nog over twisten.

Dat is inderdaad mijn punt. Je woont neem ik aan in Nederland en dan is de meerderheid wit. Heeft niets met discriminatie te maken. Maar dan zal daar ook een oververtegenwoordiging zijn in het bedrijfsleven. En dat veranderd nu, omdat de bevolkingssamenstelling veranderd. 

Epic88 schreef op 10-02-2023 om 19:49:

[..]

Volgens Eurostat was in 2019 het aandeel vrouwen onder CEO's in de EU 28% Dat is een derde. Dat vind ik zelf persoonlijk best veel. Niet alle vrouwen zitten namelijk op een CEO functie te wachten. De meeste willen een parttime functie. het punt is, als je wil, dan is het mogelijk.
De lhbtq vind ik er compleet buiten vallen. Wat heeft seksualiteit / gender met je werk te maken. Voor mij helemaal niets.

Vrouwen zitten niet op een ceo functie te wachten??? En willen een parttime functie???

Denk je dat werkelijk?  Of spelen er wellicht andere zaken? Heb je je daar al eens in verdiept?

en volgens mij klopt je bron niet. 

Malibu2 schreef op 10-02-2023 om 14:48:

[..]

Klopt, ik vind dit inderdaad belachelijk. In de ICT heb je nu eenmaal termen als master en slave. Dat zijn woorden die totaal ongerelateerd zijn aan de slavenhandel. En een blind review is geen belediging van blinde mensen.

Maar het lijkt momenteel in de mode te zijn om je gekwetst te voelen door woorden of geschreven tekst, ook al is de betekenis volledig anders. En daar moet de taal voor worden aangepast, terwijl ik zou zeggen: verman jezelf (of versterkt die term ook male-dominated language en impliceert dat dat vrouwen niet sterk kunnen zijn? 🤔) Je krijgt zo een samenleving die steeds minder kan hebben. Mijn generatie (ik ben begin 40) had voor deze woorden echt geen trigger warning nodig. De huidige lichting studenten blijkbaar wel. Wat zegt dat over de mentale gesteldheid van de huidige generatie studenten? En als je er niet mee geconfronteerd wordt, dan kun je steeds minder hebben.

Dus net zoals kinderen die niet geconfronteerd worden met gezinnen die niet de 'standaard'-samenstelling hebben of met mensen die een andere seksuele geaardheid of genderidentiteit hebben dan wat zij in hun nabije omgeving ervaren: dan vinden ze het raar en kunnen ze het 'niet hebben'. 

Het is dus beter als ze er in boeken over (kunnen) lezen, want dan leren ze dat het niet raar is en kunnen ze er op een normale manier mee omgaan.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

10-02-2023 om 19:55

Libertine schreef op 10-02-2023 om 19:53:

[..]

Vrouwen zitten niet op een ceo functie te wachten??? En willen een parttime functie???

Denk je dat werkelijk? Of spelen er wellicht andere zaken? Heb je je daar al eens in verdiept?

Uu ja! Dat was laatst op tv. Weer je nog met Sander Schimmelpenninck die onze vrouwen deeltijdprinsesjes noemt. 

Libertine schreef op 10-02-2023 om 19:19:

[..]

Datzelfde kan ik zeggen natuurlijk. Ik dacht dat je zo dol was op goede argumenten? Ik hoor de jouwe vooralsnog niet.

Zie je de woede en de haat en de wrok en de afgunst in je post? 

Jij stelt dat er iets niet goed is aan de huidige situatie, maar generaliseert erop los. Ik zie geen bewijzen dat de huidige "witte cis-gender man" geprivilegieerd is. In eerdere generaties was dat wellicht zo, maar wil je werkelijk de mannen die lijken op de mannen die vroeger meer macht hadden, straffen ten gunste van de mensen die lijken op de mensen die het vroeger niet goed hadden? 

Epic88 schreef op 10-02-2023 om 18:12:

[..]

Dit vind ik dus ook het enge aan woke. Het zet groepen tegen elkaar op. En zet specifiek 1 groep neer als het grote kwaad.

Ja, alleen woke doet dat. 

Epic88 schreef op 10-02-2023 om 19:55:

[..]

Uu ja! Dat was laatst op tv. Weer je nog met Sander Schimmelpenninck die onze vrouwen deeltijdprinsesjes noemt.

Je bedoelt een witte cis gender hetero man die wel even vertelt wat de vrouwtjes zouden moeten doen? terwijl hij zelf niet eens een gezin heeft en dus bij God niet weet op welke achterstand het krijgen van kinderen betekent voor vrouwen? Met z’n gelul over deeltijd prinsesjes. Dat probleem wordt veroorzaakt door voltijd prinsen. Mind you. 

Lees het boek van Liesbeth Staats. Die weet tenminste waar ze het over heeft. 

Malibu2 schreef op 10-02-2023 om 19:59:

[..]

Zie je de woede en de haat en de wrok en de afgunst in je post?

Jij stelt dat er iets niet goed is aan de huidige situatie, maar generaliseert erop los. Ik zie geen bewijzen dat de huidige "witte cis-gender man" geprivilegieerd is. In eerdere generaties was dat wellicht zo, maar wil je werkelijk de mannen die lijken op de mannen die vroeger meer macht hadden, straffen ten gunste van de mensen die lijken op de mensen die het vroeger niet goed hadden?

Geen bewijzen? Als je die niet ziet ben je echt stekeblind. Omdat het je goed uitkomt wel te verstaan. Dat heet privilege  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.