Nieuws en actueel
DS1971
10-08-2022 om 09:04
Woke. Zegen of ziekte?
Onder het mom: klaag niet, maar onderneem actie open ik bij deze een algemeen onderwerp over woke. Voordat die discussie gaat over dat woke een containerbegrip is en er dus eigenlijk geen discussie over mogelijk is: waar ik woke schrijf bedoel ik de meer extremistische progressieve opvattingen, het vingerwijzen naar iedereen die zich niet daaraan houdt en de onverdraagzaamheid.
Tegen discriminatie zijn is wat mij betreft ook niet woke, maar normaal.
Overal discriminatie in zien (zoals iemand die zijn vriend Nicolaas ziet en dan een Sinterklaasliedje gaat zingen, terwijl er toevallig ook mensen van kleur in beeld zijn als racisme betitelen), mensen met een andere mening onmiddellijk de mond willen snoeren en uitmaken voor racist, homofoob, transfoob, enz. dat is waar ik denk dat de maatschappelijke relevantie zit. Vaak wordt dit aangeduid met cancel culture, maar helaas gaan de goedpraters dan net doen alsof iemand niet is gecanceld, want hij of zij is nog niet definitief van de aardbol verdwenen. U begrijpt, ik zoek geen semantische discussie, maar een discussie over de gevolgen van activistische opvattingen, vaak kritiekloos herhaald als waarheid door de media (met name DPG en NPO), die het open debat bepaald niet ten goede komen.
En ja, hierboven staat vooral ook heel duidelijk te lezen dat ik geen fan ben en dus allesbehalve objectief, maar zie dat vooral als een uitdaging om mij te overtuigen dat ik het totaal verkeerd zie.
SlushyAlbatross55
19-01-2023 om 18:49
Coreopsis schreef op 19-01-2023 om 18:16:
Dat verhaal over geen taart wordt hier door sommigen nu wel heel erg uit zijn verband getrokken.
De betreffende dame heeft uitdrukkelijk gezegd op persoonlijke titel te spreken. Het gaat dus om de mening van een enkeling, geen advies van een organisatie, laat staan een voorstel tot een wettelijk verbod.
En begrijp ik goed dat jullie (Blomke en Epic) het begrip "woke" nu oprekken tot alles wat jullie niet zint?
Dat heb je verkeerd begrepen.
ShowyHummingbird30
19-01-2023 om 19:28
Over het gebruik van de term "woke"
https://www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/sociaal-onrecht/woke-ooit-een-waarschuwing-voor-racisme-nu-een-conservatief-hondenfluitje/
En
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Woke
Tja, ik zie niet echt de link woke - voedingsadviezen (en kun je het wel een echt advies noemen als het om de mening van slechts 1 persoon gaat?).
SlushyAlbatross55
19-01-2023 om 19:37
Het is gezegd door de voorzitter van het Britse Voedingscentrum. Dat lijkt mij iets meer dan zomaar een mening van iemand.
Ik heb al uitgelegd waarom ik snapte dat mensen dit woke noemen.
ShowyHummingbird30
19-01-2023 om 19:51
Epic88 schreef op 19-01-2023 om 17:28:
[..]
Dus het begrip woke wordt tegenwoordig heel breed gebruikt. Ik vind het dus niet raar dat zoiets in het woke topic wordt gezet. Al staat het los van discriminatie.
Dit schreef je. Een zwaktebod. En vandaar mijn conclusie dat je blijkbaar alles wat je niet zint onder woke schaart.
De taartuitspraken heeft ze uitdrukkelijk op persoonlijke titel gedaan, en níet in de functie van voorzitter van het voedingscentrum. "De media" laten die nuance graag weg, want anders levert het niet genoeg ophef/views/etc op.
SlushyAlbatross55
19-01-2023 om 19:55
Coreopsis schreef op 19-01-2023 om 19:51:
[..]
Dit schreef je. Een zwaktebod. En vandaar mijn conclusie dat je blijkbaar alles wat je niet zint onder woke schaart.
De taartuitspraken heeft ze uitdrukkelijk op persoonlijke titel gedaan, en níet in de functie van voorzitter van het voedingscentrum. "De media" laten die nuance graag weg, want anders levert het niet genoeg ophef/views/etc op.
En ik zeg dat jouw conclusie niet klopt. Maar je bent natuurlijk vrij om daar anders over te denken.
Cookielover
19-01-2023 om 22:08
Coreopsis schreef op 19-01-2023 om 18:16:
Dat verhaal over geen taart wordt hier door sommigen nu wel heel erg uit zijn verband getrokken.
De betreffende dame heeft uitdrukkelijk gezegd op persoonlijke titel te spreken. Het gaat dus om de mening van een enkeling, geen advies van een organisatie, laat staan een voorstel tot een wettelijk verbod.
En begrijp ik goed dat jullie (Blomke en Epic) het begrip "woke" nu oprekken tot alles wat jullie niet zint?
Nou, dat dus. Op de achterste benen, maar het artikel lezen: ho maar.
SlushyAlbatross55
21-01-2023 om 09:56
https://www.foxnews.com/media/norwegian-government-funds-research-find-white-paint-racist
Ik zou bijna zeggen dat het een artikel van de speld betreft
Is witte verf racistisch? De Noorse Universiteit van Bergen onderzoekt die vraag en stelt de vraag hoe de esthetiek van witte verf de natie hielp bij te dragen aan blanke suprematie en hielp "de wereld witter te maken".
Witheid is niet alleen een culturele en maatschappelijke aandoening die verband houdt met huidskleur, privileges en systematische uitsluiting, maar komt overal om ons heen voor”, aldus een overzicht van de studie.
"Hoewel Noorwegen geen conventionele koloniale macht is, zal dit project laten zien hoe het land een wereldwijde leidende rol heeft gespeeld bij het vestigen van wit als een superieure kleur", aldus het. "Tot nu toe was dit verhaal echter minder bekend bij wetenschappers en het publiek."
De studie over witheid en verf, bedacht als NorWhite, observeert het in Noorwegen ontwikkelde verfpigment titaniumwit door "historische, esthetische en kritische" lenzen om te bepalen hoe de ontwikkeling van de kleur bijdroeg aan "sociale transformatie" en hoe de innovatie leidde tot 'planetaire gevolgen'.
Poezenmeisje
21-01-2023 om 15:21
Dat ze dat onderzoek willen doen, boeien. Maar als de overheid ervoor betaalt? Ruim 1 miljoen euro.
The Research Council of Norway, a government agency, is funding the study with 12 million NOK
Malibu2
21-01-2023 om 17:26
Ook linkse en progressieve sociaal wetenschapper van de UvA luidt de noodklok over woke op de universiteit. Op zijn Twitter account noemt hij woke "levensgevaarlijk". Als zelfs links-progressieven dat al zeggen...
En typische woke reactie weer van een student, zie onderaan tweede artikel.
https://www.folia.nl/opinie/155109/woke-cultuur-bedreigt-de-academische-vrijheid-bij-sociale-wetenschappen
https://www.folia.nl/actueel/155153/uva-stelt-onderzoek-in-naar-woke-cultuur-bij-sociale-wetenschappen
BrightEchidna89
21-01-2023 om 19:35
@Malibu2:
Dat willen ze niet horen.
Ze willen heel dat woke gedoe doorduwen in het onderwijs en het zal hen allicht ook lukken.
Men spreekt al jaren over het gegeven dat ons onderwijs internationaal een neerwaartse trend toont, maar oh wee als er dan gewezen wordt op de vervrouwelijking van het lerarenkorps.
En ja, hiermee zeg ik inderdaad dat heel die woke bullshit voor mij een uitloper is van het huidige feminisme waarin men gefocust is op het zogenaamde white male privilege.
Poezenmeisje
21-01-2023 om 21:11
Is er al een onderzoek gedaan naar ingebouwd racisme bij zoogdieren omdat moedermelk van nature wit is?
Ik denk dat ik maar eens om subsidie ga schooien. Moet dat bij de faculteit Biologie of PPSW?
SlushyAlbatross55
21-01-2023 om 21:34
Poezenmeisje schreef op 21-01-2023 om 21:11:
Is er al een onderzoek gedaan naar ingebouwd racisme bij zoogdieren omdat moedermelk van nature wit is?
Ik denk dat ik maar eens om subsidie ga schooien. Moet dat bij de faculteit Biologie of PPSW?
Terwijl juist wit als kleur heel inclusief is.
Malibu2
21-01-2023 om 21:36
Valdemar schreef op 21-01-2023 om 19:35:
@Malibu2:
Dat willen ze niet horen.
Ze willen heel dat woke gedoe doorduwen in het onderwijs en het zal hen allicht ook lukken.
Men spreekt al jaren over het gegeven dat ons onderwijs internationaal een neerwaartse trend toont, maar oh wee als er dan gewezen wordt op de vervrouwelijking van het lerarenkorps.
En ja, hiermee zeg ik inderdaad dat heel die woke bullshit voor mij een uitloper is van het huidige feminisme waarin men gefocust is op het zogenaamde white male privilege.
Ik ben het met je eens.
Volgens mij werden vroeger in het Derde Rijk van de nazi's bepaalde groepen achtergesteld of juist bevoorrecht op basis van kenmerken zoals ras of seksuele voorkeur. Met name de Joden kregen de schuld van de problemen. Alles voor het Arische volk, ten koste van de rechten van andere groepen. Kritiek op het regime en haar denkbeelden was niet toegestaan. Kritische publicaties waren niet toegestaan, je moest denken, spreken en doen zoals je opgelegd werd. En deed je dat niet dan werd je vakkundig monddood gemaakt.
Woke maakt onderscheid naar ras en kenmerken als seksuele voorkeur, op basis daarvan worden bepaalde groepen bevoorrecht. Mensen met een bepaalde huidskleur, geslacht en seksuele voorkeur (lees: hetero blanke mannen) krijgen de schuld van de dingen die volgens de woke niet goed gaan. Alles voor de LGBTQWERTY, ten koste van bijvoorbeeld vrouwenrechten. Kritiek op de woke en haar denkbeelden is niet toegestaan. Kritische publicaties moeten verwijderd worden, mogen niet meer toegankelijk zijn voor het brede publiek. Je moet denken, spreken en doen zoals je opgelegd wordt. Anders dreigt schorsing, ontslag of word je gecanceld. Of word je voor fascist uitgemaakt...
Mischa83
25-01-2023 om 17:53
Valdemar schreef op 25-01-2023 om 17:42:
Pas gezien dat deze documentaire vrij beschikbaar is op youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=Q7MkSpJk5tM
Vond hem zeer evenwichtig.
Vind het wat veel om nu een docu van twee uur te kijken. Maar klopt het dat die incels die aanslagen hebben gepleegd ook dit gedachtengoed aanhingen? Ongeveer wel toch?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.