Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woke. Zegen of ziekte?

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-12-2022 om 10:16

Moxxie schreef op 11-12-2022 om 10:11:

[..]

Het gaat net zoveel om huidskleur als eerst. Ze kozen bewust voor witte redders omdat de donateur daar graag naar kijkt, en nu kiezen ze bewust voor een mix omdat dat de realiteit is.

Maar waarom leggen ze hier zoveel nadruk op. Maak gewoon een campagne met een donkere arts en zeg er niets over. Het steeds zo expliciet benadrukken maakt de tegenstelling alleen maar groter.

Paracelsus schreef op 11-12-2022 om 10:16:

[..]

Maar waarom leggen ze hier zoveel nadruk op. Maak gewoon een campagne met een donkere arts en zeg er niets over. Het steeds zo expliciet benadrukken maakt de tegenstelling alleen maar groter.

Dat valt toch wel mee met zoveel nadruk? Misschien hadden jullie het anders gedaan maar het staat AzG vrij om er iets over te zeggen. Als je ze dan meteen diskwalificeert om die reden helpt dat ook niet om de tegenstelling te verkleinen. Het te snel trekken van de racismekaart werkt averechts maar steeds alles afdoen als woke net zo goed.

Paracelsus schreef op 11-12-2022 om 10:14:

[..]

Dit is toch invullen.
Het is toch ergens ook wel logisch dat campagnes in Europa meer Europeanen in reclame spotjes heeft. En dat het in Afrika meer Afrikanen zijn. Dat staat compleet los van rasisme of kleur.

Ik schrok er wel van. Een goede vriend van mij wil solliciteren voor een hogere functie. Hij heeft de juiste papieren, maar zodra een vrouw zich meld gaat de functie naar haar en niet naar een man. Want dat zijn de diversiteitregels binnen het bedrijf. We slaan compleet door in alles.

Dat  is omdat het eeuwenlang andersom gegaan is. Niet uit diversiteitsoverwegingen, maar omdat het nou eenmaal zo was en niemand er iets van zei.  Dus om er iets aan te doen,  moet er eerst iemand iets van zeggen.

ZanyHeron88

ZanyHeron88

11-12-2022 om 10:28

Wieder schreef op 11-12-2022 om 10:21:

[..]

Dat is omdat het eeuwenlang andersom gegaan is. Niet uit diversiteitsoverwegingen, maar omdat het nou eenmaal zo was en niemand er iets van zei. Dus om er iets aan te doen, moet er eerst iemand iets van zeggen.

Maar het is toch logisch dat de overgrote deel van de campagnes witte mensen bevat in noord Europa. In Afrika zal het overgrote deel zwart zijn. 

*nvt*

[..]

Waarom zouden ze het niet mogen benoemen? Stukje bewustwording, niets mis mee.

Het maakt "de tegenstelling" voor mij helemaal niet groter. Welke tegenstelling is dat eigenlijk? De tegenstelling tussen tussen zwarte en witte mensen in jouw hoofd? Als die hierdoor groter wordt zou je eens goed en eerlijk(!) naar jezelf en je ideeën over mensen moeten kijken.

Paracelsus schreef op 11-12-2022 om 10:28:

[..]

Maar het is toch logisch dat de overgrote deel van de campagnes witte mensen bevat in noord Europa. In Afrika zal het overgrote deel zwart zijn.

Ik had wat onzorgvuldig geciteerd, ik had het over je laatste stukje. Maar eigenlijk geldt voor het eerste stuk wat mij betreft hetzelfde. Het maakt mij persoonlijk niks uit dat er witte mensen in de advertentie staan, ik heb daar geen last van. Dus als niemand mij vertelt dat dat een beetje gek is, zal ik het zelf niet verzinnen.

Cookielover schreef op 11-12-2022 om 10:35:

*nvt*

Yep,  even opnieuw onder de juiste nick, thanks.  Niet omdat het die nick onwaardig is, maar wel omdat het mijn particuliere mening is 😉

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-12-2022 om 10:49

Toch knap hoe sommigen hier proberen om de boodschap "wij willen onze uitingen beter laten aansluiten bij de werkelijkheid" te framen als woke.

Rondstruiner schreef op 11-12-2022 om 09:52:

[..]

Precies. Het heeft in mijn ogen helemaal niets met woke te maken, ze gaan nu de realiteit laten zien. Dat wordt tijd. Wat kun je hier nou op tegen hebben? Het antwoord op die vraag zal ik maar niet plaatsen...

Maar daarnaast ook: het is gewoon een feit dat het voortdurend laten zien van witte mensen die arme ongelukkige zwarte mensen komen helpen bewust en onbewust voor een bepaalde beeldvorming zorgt bij mensen die er naar kijken. Dat ontkennen vind ik best een beetje dom. Ik vond de 2doc "Stop filming us" een hele mooie docu.

https://www.2doc.nl/documentaires/2020/10/Stop-Filming-Us.html

Maar zoals ik hier al eerder opmerkte: het is een beetje een trend in conservatieve kringen om alles wat niet bevalt woke te noemen.

Yep, het is een containerbegrip geworden. 

Wieder schreef op 11-12-2022 om 10:40:

[..]

Yep, even opnieuw onder de juiste nick, thanks. Niet omdat het die nick onwaardig is, maar wel omdat het mijn particuliere mening is 😉

[..]

O ja, dat is zogenaamd het probleem 😂 Jij bent nu degene die er een probleem van maakt, hè. 

Sowieso beginnen bijna alle reclame campagnes woke te worden. Bijna elk spotje op tv moet tegenwoordig vooral deugerij diversiteit promoten, nog meer dan het product waar het spotje om draait. 

Alles woke noemen wat je niet bevalt een trend noemen is ook niet terecht. De woke beweging heeft van zichzelf lange tenen. 

Zo zat ik bijvoorbeeld laatst dat stukje van Hans Teeuwen als sinterklaas bij Jiskefet te kijken. Ja, het was grof maar (bijna) iedereen kon er destijds hard om lachen en vond het geweldig. Als dat dit jaar werd uitgezonden was de wereld te klein. Dat vind ik jammer, het geeft weer hoe erg Nederland de laatste decennia gepolariseerd is.

Blomke82 schreef op 11-12-2022 om 20:04:

Sowieso beginnen bijna alle reclame campagnes woke te worden. Bijna elk spotje op tv moet tegenwoordig vooral deugerij diversiteit promoten, nog meer dan het product waar het spotje om draait.

Alles woke noemen wat je niet bevalt een trend noemen is ook niet terecht. De woke beweging heeft van zichzelf lange tenen.

Zo zat ik bijvoorbeeld laatst dat stukje van Hans Teeuwen als sinterklaas bij Jiskefet te kijken. Ja, het was grof maar (bijna) iedereen kon er destijds hard om lachen en vond het geweldig. Als dat dit jaar werd uitgezonden was de wereld te klein. Dat vind ik jammer, het geeft weer hoe erg Nederland de laatste decennia gepolariseerd is.

Die lange tenen zie ik aan beide kanten. Er zijn mensen die verongelijkt mokken omdat we het niet meer normaal vinden om te lachen om racistische grappen en er zijn dus mensen die het woord neger zelfs strafbaar willen stellen. Ik vind het allebei extreem.

Paracelsus schreef op 11-12-2022 om 10:14:

[..]

Ik schrok er wel van. Een goede vriend van mij wil solliciteren voor een hogere functie. Hij heeft de juiste papieren, maar zodra een vrouw zich meld gaat de functie naar haar en niet naar een man. Want dat zijn de diversiteitregels binnen het bedrijf. We slaan compleet door in alles.

Het is vast niet dat een willekeurige vrouw binnen kan lopen, zich kan melden voor de functie en de baan krijgt he. Het is vaak bij gelijke geschiktheid, dan de voorkeur voor een vrouw. Omdat de man al tig jaar die voorkeur heeft gekregen en daardoor het team een beetje uit verhouding is. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.