Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

Terwijl BRIKS bijna dagelijks in militair en economisch opzicht groeit en het devalueren van de petrodollar in volle gang is blijven de meesten hier toch nog te worstelen met de visie dat de westerse visie de enige juiste visie is. Buiten het feit dat ik begrijp dat de westerse rijkdommen zijn vergaard over de rug van het gros der volkeren en dat anderen duizenden jaren lang als minderwaardig zijn gezien door hun afkomst en huidskleur begrijp ik niet dat de gemiddelde mens anno 2023 dit accepteert. Waarom blijft de Nederlandse wens om oorlog te voeren sterker dan de Afrikaanse wens voor vrede? Waarom luisteren wij niet meer naar andere volkeren? 

LMEK schreef op 09-09-2023 om 00:42:

Terwijl BRIKS bijna dagelijks in militair en economisch opzicht groeit en het devalueren van de petrodollar in volle gang is blijven de meesten hier toch nog te worstelen met de visie dat de westerse visie de enige juiste visie is. Buiten het feit dat ik begrijp dat de westerse rijkdommen zijn vergaard over de rug van het gros der volkeren en dat anderen duizenden jaren lang als minderwaardig zijn gezien door hun afkomst en huidskleur begrijp ik niet dat de gemiddelde mens anno 2023 dit accepteert. Waarom blijft de Nederlandse wens om oorlog te voeren sterker dan de Afrikaanse wens voor vrede? Waarom luisteren wij niet meer naar andere volkeren?

Als Rusland zich terugtrekt is de oorlog voorbij. waarom accepteer jij niet dan het niet acceptabel is dat een land zomaar een ander land invalt. 
Maar jij trekt weer de “alles is de schuld van het boze westen” kaart. 

Loeki72 schreef op 09-09-2023 om 01:43:

[..]

Als Rusland zich terugtrekt is de oorlog voorbij. waarom accepteer jij niet dan het niet acceptabel is dat een land zomaar een ander land invalt.
Maar jij trekt weer de “alles is de schuld van het boze westen” kaart.

Ik begrijp dat geschiedenisboeken niet je grootste vriend zijn maar sla ze voor de lol eens open. Dan zul je zien dat het boze westen geen loze uitdrukking is maar gitzwarte hoofdstukken zijn. Het komt niet zomaar uit de lucht vallen natuurlijk dat het acceptabel is om zomaar andere landen binnen te vallen. Dan kun je weer de “ja maar wij bombarderen anderen voor hun eigen bestwil” kaart wel weer trekken. 

Jij weet donders goed dat de oorlog stopt zodra  Oekraïne geen militairen meer heeft.   Er gaan geen Nederlandse, Engelse, Amerikaanse of NAVO militairen hun plaats innemen. Ons materieel en jullie levens is het NAVO devies. En Oekraïne is gigantisch aan het verliezen en nu gaan hun vrienden de boel ook nog eens vergiftigen met verarmd uranium. 

Het recht van de sterkste wint weer van rechtvaardigheid. Zoals dat in Joegoslavië het geval was. Probeer dat eens te rechtvaardigen en deze oorlog te veroordelen. Ben benieuwd. 

LMEK schreef op 09-09-2023 om 00:26:

[..]

Schandalig dat jij de strijd hebt verloren van Musk over de verdeling van de ruimte. Ik had graag gezien dat jouw geïnvesteerde miljarden het hadden gewonnen van Musk. Nu hebben we pech dat de krankzinnige miljardair Musk het heeft gewonnen van de miljardair Athan. 19,95e voor de maandelijkse internet rekening geeft je geen zeggenschap over de satellieten in de ruimte. Dat is pas van de zotte.

Starlink is geen recht maar een gunst. De oorlog tegen Rusland is geen must maar een keuze.

De oorlog tegen Oekraïne bedoel je

Loeki72 schreef op 09-09-2023 om 01:43:

[..]

Maar jij trekt weer de “alles is de schuld van het boze westen” kaart

LMEK schreef op 09-09-2023 om 00:42: Terwijl BRIKS bijna dagelijks in militair en economisch opzicht groeit en het devalueren van de petrodollar in volle gang is blijven de meesten hier toch nog te worstelen met de visie dat de westerse visie de enige juiste visie is. Buiten het feit dat ik begrijp dat de westerse rijkdommen zijn vergaard over de rug van het gros der volkeren en dat anderen duizenden jaren lang als minderwaardig zijn gezien door hun afkomst en huidskleur begrijp ik niet dat de gemiddelde mens anno 2023 dit accepteert. Waarom blijft de Nederlandse wens om oorlog te voeren sterker dan de Afrikaanse wens voor vrede? Waarom luisteren wij niet meer naar andere volkeren?

Briks groeit helemaal niet dagelijks in militair en al helemaal niet in economisch opzicht. Hoe kom je daar bij?  Je hebt een sterke stabiele economie en sterke munt nodig voor groei....en dat zijn / hebben die aangesloten landen nou niet bepaald! 
Waarom luisteren wij niet naar andere volkeren?  Volkeren zat die niet eens naar hun eigen volk luisteren en zelfs de behoefte hebben hun eigen volk de mond te snoeren of zels te elimineren van deze aardkloot. Wij willen geen putin in ukraine, dat ie maar mooi in Rusland blijft, alhoewel ik de russische bevolking een andere leider gun.  Wij willen geen oorlog, niemand wil dat, behalve machtswellustige psychopaten.

Waarom is de wens voor vrede in Afrika niet zo sterk denk je?

Kataravrouw schreef op 09-09-2023 om 18:25:

[..]

Briks groeit helemaal niet dagelijks in militair en al helemaal niet in economisch opzicht. Hoe kom je daar bij? Je hebt een sterke stabiele economie en sterke munt nodig voor groei....en dat zijn / hebben die aangesloten landen nou niet bepaald!
Waarom luisteren wij niet naar andere volkeren? Volkeren zat die niet eens naar hun eigen volk luisteren en zelfs de behoefte hebben hun eigen volk de mond te snoeren of zels te elimineren van deze aardkloot. Wij willen geen putin in ukraine, dat ie maar mooi in Rusland blijft, alhoewel ik de russische bevolking een andere leider gun. Wij willen geen oorlog, niemand wil dat, behalve machtswellustige psychopaten.

Waarom is de wens voor vrede in Afrika niet zo sterk denk je?

De lijst van landen die bij Briks willen horen worden steeds langer. Vorige maand zijn er 6 landen lid geworden waaronder Saudi-Arabië, Iran en de VAE. Die hebben vooral qua olie wat in de melk te brokkelen natuurlijk. En dat heet groei in economisch opzicht. Tevens brengen die 6 landen het aandeel van Briks tot 46% van de gehele wereldbevolking. Dat is groei in militair opzicht. Heel simpel eigenlijk, raar dat dat nog uitleg vergt. Hoe kom jij er eigenlijk bij dat Briks niet groeit? Volg je het wel nauwkeurig?

Wij willen geen oorlog maar constant wapens sturen gaat niet samen. De enige reden dat de oorlog nog steeds gaande is blijft de westerse wapenleverantie. En het frappante is dat het net niet goed genoeg is om de oorlog te winnen maar precies goed genoeg om de oorlog te laten voortkabbelen. Afrikaanse leiders roepen steevast op om de wapens neer te leggen en de dialoog te openen. Het westen wil dat niet en dus wordt de Afrikaanse wens genegeerd. Machtswellustige psychopaten zijn de Clintons, Bushes, Obamas, Blairs en de Merkels maar die lopen lekker vrij rond. 

Dus Lmek, jij vindt Putin geen machtswellustige psychopaat?  

De enige reden dat de oorlog door gaat is dat Putin zijn troepen niet terug trekt. Waarom doet hij eigenlijk niet?

Kataravrouw schreef op 10-09-2023 om 10:42:

De enige reden dat de oorlog door gaat is dat Putin zijn troepen niet terug trekt. Waarom doet hij eigenlijk niet?

Ik denk omdat het in Putin's ogen nog niet nodig is en er ook nog geen opzet voor een uitweg is voor Putin (die hij zelf kan orchestreren of aangeboden door het Westen). 

Zolang hij o.a. aan wapens kan komen, mensen kan ronselen, interne opstand de kop in kan drukken en er dus geen massale weerstand (ook vanuit het Westen) komt, is er voor hem denk ik geen reden om te stoppen. Stoppen = machtsverlies. 

In dit stadium van de oorlog hoeft hij niet te winnen, enkel lang genoeg rekken totdat de gelegenheid is ontstaan om weer de overhand te krijgen (of dat ooit nog gaat gebeuren is glazen bol werk denk ik). 

Als het afwachten wordt wanneer Putin zelf de handdoek in ring gooit zijn er maar weinig opties. Een ervan is dat Oekraïne de Russen terugjaagt naar hun eigen land, een andere is de Amerikaanse verkiezingen waarbij de democraten een tweede termijn winnen.

Kataravrouw schreef op 10-09-2023 om 10:39:

Dus Lmek, jij vindt Putin geen machtswellustige psychopaat?

Ook, ik heb dat al verschillende keren aangegeven dat ze Putin op mogen hangen voor zijn aandeel in deze oorlog. Maar waar ik vooral mee worstel is het feit dat er veel meer Putins zijn die ongestraft zijn gebleven. 

Waarom wel?

Gezichtsverlies. 

Zelensky heeft vandaag in een interview met de Economist gezegd dat hij een omslag ziet bij de betrokkenheid van de westerse landen. Een stukje uit dat interview:
They still talk the good talk, pledging that they will stand with Ukraine “as long as it takes”. But Mr Zelensky, a former television actor with an acute sense of his audience, has detected a change of mood among some of his partners. “I have this intuition, reading, hearing and seeing their eyes [when they say] ‘we’ll be always with you,’” he says, speaking in English (a language in which he is increasingly fluent). “But I see that he or she is not here, not with us.”

Je bent een marionet Zelensky, niet de persoon die de dienst uitmaakt. Voor je het weet dwingt Amerika je tot vredesonderhandelingen waarbij je alsnog delen van je land kwijtraakt. G20 was ook heel erg mild en dat komt natuurlijk door de toenemende stem van Briks in het hele verhaal. Het lijkt er steeds meer op dat het westen Rusland probeert te verleiden tot onderhandelingen omdat het ook beseft dat ze die oorlog nooit meer gaan winnen. 

Inzetten op vrede lijkt mij natuurlijk de beste oplossing voor iedereen. Ik schrik wel erg van de instelling van veel Nederlanders, maar ook andere Europeanen. Zij hebben liever een oorlog waarbij Oekraïners sterven dan ervoor zorgen dat het bloedvergiet stopt en Poetin zijn zin krijgt. 
Mijn gedachte is bij alle Oekraïners en Russen die door verschrikkelijke oorlog tegenover elkaar worden gezet. Totdat de instelling van Nederland verandert heeft 4 en 5 mei voor nu ook geen betekenis meer. Het voortjagen van een oorlog door wapens te blijven sturen hoort voor mij niet bij het herdenken van oorlogsslachtoffers en het vieren van vrijheid...

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-09-2023 om 14:55 Topicstarter

Stopt het bloedvergieten dan als Poetin zijn zin krijgt? Heeft dat geholpen nadat hij de Krim ingenomen had? Of nadat hij in 2008 al Georgië binnenviel?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.