Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
LMEK
21-06-2023 om 00:03
Moirmel schreef op 20-06-2023 om 23:29:
[..]
Kan niet wachten op je volgende analyse van de oorlog. Ik kan je invalshoek wel waarderen, niet dat gewoonlijke gezeur over munitie of tanks maar over de lengte van Putin. 70 centimeter poeh poeh dat maakt veel duidelijk.
LMEK
21-06-2023 om 00:13
ik vond het verhaal van TF1 wel interessant. Die Franse zender heeft een reportage gemaakt over de Russen in hun verdedigende posities. Dat heeft ze een hoop kritiek opgeleverd van de Oekraïners want die willen niet dat mensen een ander beeld krijgen te zien van de oorlog. Nadat Zelensky de oppositie heeft uitgeschakeld alsmede de vrije media brengen ze alleen nieuws een beelden gecontroleerd door de regering.
Nu doen de Russen natuurlijk precies hetzelfde maar blijkbaar willen westerse media toch steeds meer de waarheid achterhalen.
EnglishmaninNewYork
21-06-2023 om 11:24
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-06-2023 om 22:27:
[..]
Tja, alles om je volk te laten denken dat de "militaire operatie" is gelukt.
Er zitten tegenwoordig zelfs bloggers, influencers aan tafel bij Poetin in een poging de indoctrinatie in stand te houden. Het ziet ernaar uit dat de staatsmedia er met de huidige globale communicatiemiddelen niet langer voldoende in slaagt om de publieke opinie onder controle te houden.
LMEK
21-06-2023 om 20:31
https://www.bbc.com/news/world-europe-65971790
Dit kon iedereen voorspellen die het een beetje volgt.
Moirmel
21-06-2023 om 23:03
LMEK schreef op 21-06-2023 om 20:31:
https://www.bbc.com/news/world-europe-65971790
Dit kon iedereen voorspellen die het een beetje volgt.
Bedankt voor de link.
Ik lees veel van de westerse militaire experten, maar vooralsnog blijft het koffiedik kijken. Het Oekraïense offensief bevindt zich echt aan de buitenlinies van de vijandelijke verdediging met hier en daar enkele doorbraken, maar terwijl we weten dat ze de hoofdmoot van hun troepen nog niet hebben ingezet, weten we ook dat ze nog nergens zijn doorgestoten tot de zware verdedigingslijn die de Russen hebben opgetrokken.
Biden gaf vandaag of gisteren ook aan dat de nucleaire dreiging is toegenomen met de plaatsing van tactische nucleaire wapens in Wit-Rusland, maar als buitenstaander is het moeilijk om daar zicht op te krijgen. Zou Rusland deze wapens echt inzetten in een conflict waarbij ze propageren de lokale bevolking te willen bevrijden?
LMEK
22-06-2023 om 00:52
Moirmel schreef op 21-06-2023 om 23:03:
[..]
Bedankt voor de link.
Ik lees veel van de westerse militaire experten, maar vooralsnog blijft het koffiedik kijken. Het Oekraïense offensief bevindt zich echt aan de buitenlinies van de vijandelijke verdediging met hier en daar enkele doorbraken, maar terwijl we weten dat ze de hoofdmoot van hun troepen nog niet hebben ingezet, weten we ook dat ze nog nergens zijn doorgestoten tot de zware verdedigingslijn die de Russen hebben opgetrokken.Biden gaf vandaag of gisteren ook aan dat de nucleaire dreiging is toegenomen met de plaatsing van tactische nucleaire wapens in Wit-Rusland, maar als buitenstaander is het moeilijk om daar zicht op te krijgen. Zou Rusland deze wapens echt inzetten in een conflict waarbij ze propageren de lokale bevolking te willen bevrijden?
Ik heb ook echt mijn twijfels over de troepen die Oekraïne zogenaamd nog achter de hand heeft. We schijnen te moeten geloven dat er 60.000 man klaar staan die getraind zijn in het westen met westerse wapens. Die zouden dan het langverwachte offensief starten en de Russen verslaan bla bla bla.
We begonnen met de mediastilte over het offensief gevolgd door wisselende berichten over dat het begonnen was of juist niet en eindigend met een pauze. Hetzelfde probleem hebben de Russen gehad in het begin, ongecoördineerd offensieve handelingen met catastrofale resultaten. De Russen hebben Oekraïne zeer zware verliezen toegebracht afgelopen week zowel personeel als materieel en daarom staat Oekraïne nu stil.
Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat Rusland binnen een maand een contra offensief begint een doorstoot tot Kiev. Vanuit militair oogpunt is dat een tactiek uit het boekje. Als Oekraïne niet snel genoeg echte stukken bezet land gaat heroveren worden ze weggevaagd omdat het moraal onder de Russische troepen alleen maar zal stijgen om de oorlog zo snel mogelijk te stoppen.
Hoe dan ook het bloedvergieten zal nog wel even aanhouden maar ik zie steeds meer ruimte om de oorlog te stoppen. Zoals altijd zal het aan de onderhandelingstafel worden beslist. Als die gekken aan beide kanten dat nou meteen hadden gedaan.
Moirmel
22-06-2023 om 08:34
LMEK schreef op 22-06-2023 om 00:52:
[..]
...
Hoe dan ook het bloedvergieten zal nog wel even aanhouden maar ik zie steeds meer ruimte om de oorlog te stoppen. Zoals altijd zal het aan de onderhandelingstafel worden beslist. Als die gekken aan beide kanten dat nou meteen hadden gedaan.
Ik weet het niet. Sommige menen dat dit kan uitdraaien op een patstelling die lange tijd kan aanhouden.
Poetin heeft in zijn recente bijeenkomst met de Afrikaanse leiders wel gezegd dat hij bereidt is om te praten, maar zal hij genoegen nemen met enkel de Krim, want ik kan mij niet voorstellen dat Oekraïne de andere gebieden zomaar zal afstaan.
Hoop inderdaad ook dat het snel stopt. Vorig weekend nog een interview gelezen van een psychologe die de Oekraïense militairen behandeld: mannen die gecastreerd waren zodat ze zich niet meer konden voortplanten, vrouwen die na verkrachting chemisch spul in hun vagina gespoten kregen om dezelfde reden.
Momenteel blijven de officiële bronnen spreken over minder dan 10 000 burgerslachtoffers, maar ik vraag me af hoe die cijfers zullen evolueren eens er onafhankelijke waarnemers in de bezette gebieden kunnen komen.
LMEK
22-06-2023 om 10:45
Moirmel schreef op 22-06-2023 om 08:34:
[..]
Ik weet het niet. Sommige menen dat dit kan uitdraaien op een patstelling die lange tijd kan aanhouden.
Poetin heeft in zijn recente bijeenkomst met de Afrikaanse leiders wel gezegd dat hij bereidt is om te praten, maar zal hij genoegen nemen met enkel de Krim, want ik kan mij niet voorstellen dat Oekraïne de andere gebieden zomaar zal afstaan.Hoop inderdaad ook dat het snel stopt. Vorig weekend nog een interview gelezen van een psychologe die de Oekraïense militairen behandeld: mannen die gecastreerd waren zodat ze zich niet meer konden voortplanten, vrouwen die na verkrachting chemisch spul in hun vagina gespoten kregen om dezelfde reden.
Momenteel blijven de officiële bronnen spreken over minder dan 10 000 burgerslachtoffers, maar ik vraag me af hoe die cijfers zullen evolueren eens er onafhankelijke waarnemers in de bezette gebieden kunnen komen.
Maar Oekraïne staat die gebieden toch niet zomaar af? Ze hebben voor miljarden dollars allerlei hulp gekregen in een poging die gebieden te heroveren. Als dan na 2 jaar blijkt dat de tegenstander simpelweg te sterk is vind ik niet dat je kunt spreken van zomaar opgeven. Oekraïne zal die gebieden moeten afstaan in ruil voor vrede.
Putin heeft met dat nep referendum die gebieden bij Rusland gehaald. Dan zul je zien dat een hoop Afrikaanse en BRICS landen dat officieel gaan erkennen net zoals met Kosovo. The rest is history.
Voor slachtoffers aantallen is het inderdaad nog veel te vroeg. Strijdende partijen manipuleren deze cijfers vaak voor verschillende redenen. Na gedegen onderzoek in over het aantal slachtoffers als gevolg van de Joegoslavische burgeroorlog is in 2007 gebleken dat het aantal daadwerkelijke slachtoffers ongeveer 50% lager lag dan dat algemeen aangenomen werd. Laten we hopen dat dat nu ook het geval is.
Moirmel
24-06-2023 om 08:59
Veel te vroeg om hier iets over te zeggen, maar mag ik toch stilletjes hopen dat we hier de implosie van het Russische rijk te zien krijgen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230624_92188002
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230624_92267376
Benieuwd hoe Oekraïne hierop zal reageren evenals de buitengebieden van Rusland.
EnglishmaninNewYork
24-06-2023 om 09:07
Ik las het net op RTL. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat en wat de uitwerking gaat zijn.
LMEK
24-06-2023 om 10:03
Moirmel schreef op 24-06-2023 om 08:59:
Veel te vroeg om hier iets over te zeggen, maar mag ik toch stilletjes hopen dat we hier de implosie van het Russische rijk te zien krijgen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230624_92188002
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230624_92267376
Benieuwd hoe Oekraïne hierop zal reageren evenals de buitengebieden van Rusland.
Serieus? Het Russische rijk? Dat bestaat sinds 1917 al niet meer.
Moirmel
24-06-2023 om 10:30
LMEK schreef op 24-06-2023 om 10:03:
[..]
Serieus? Het Russische rijk? Dat bestaat sinds 1917 al niet meer.
Je weet goed genoeg wat ik bedoel, net zoals je weet dat de gesneuvelden aan Russische zijde niet uit de regio van Moskou kwamen.
Dus ja, ik ben heel benieuwd naar wat er de komende dagen zal gebeuren.
Edit: En daar Wagner huurlingen zijn, moeten we misschien maar een duit in het zakje doen.
EnglishmaninNewYork
24-06-2023 om 10:49
Putin blijft achter Shoigu staan (misschien dat hij 'm later alsnog een raam uitduwt, maar voor nu vormen ze een front tegen Prigozhin en zijn volgelingen).
https://edition.cnn.com/2023/06/23/europe/wagner-prigozhin-criminal-case-explainer-intl/index.html
LMEK
24-06-2023 om 11:09
Moirmel schreef op 24-06-2023 om 10:30:
[..]
Je weet goed genoeg wat ik bedoel, net zoals je weet dat de gesneuvelden aan Russische zijde niet uit de regio van Moskou kwamen.
Dus ja, ik ben heel benieuwd naar wat er de komende dagen zal gebeuren.Edit: En daar Wagner huurlingen zijn, moeten we misschien maar een duit in het zakje doen.
Ik weet helemaal niet wat je bedoelt als je random over iets begint dat al ruim 100 jaar niet bestaat.
En ik snap al helemaal niet waarom je Wagner wilt gaan helpen om Putin af te zetten. Ben je echt van mening dat het beter is dat Prigozhin de macht pakt? En daarmee de beschikking over tientallen kernwapens? Lijkt mij erg kortzichtig om zo te denken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.