Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Mija
17-06-2023 om 13:24
Hele interessante podcast: Veldheren met Peter van Uhm en Mart de Kruijf, generaals buiten dienst. Is gestart in januari met ‘een jaar oorlog’ en bespreekt sindsdien iedere week de ontwikkelingen. Ik vind het leerzaam en deze mannen zeggen allerlei slimme, wijze en ontnuchterende dingen.
In aflevering 8 worden een aantal openbare bronnen genoemd die volgens
De Kruijf, naast de grote kranten (“Die willen niet voor paal staan dus die doen goed aan factchecking”) betrouwbare informatie verschaffen.
www.understandingwar.org
www.rusi.org
En op Twitter DefenseHQ
Overigens gaat die aflevering ook juist in op het aspect misleiding als middel in een oorlog en dat informatie die niet met een tweede, onafhankelijke bron bevestigd kan worden nooit voor waar kan worden aangenomen.
LMEK
17-06-2023 om 15:46
Mija schreef op 17-06-2023 om 13:24:
Hele interessante podcast: Veldheren met Peter van Uhm en Mart de Kruijf, generaals buiten dienst. Is gestart in januari met ‘een jaar oorlog’ en bespreekt sindsdien iedere week de ontwikkelingen. Ik vind het leerzaam en deze mannen zeggen allerlei slimme, wijze en ontnuchterende dingen.
In aflevering 8 worden een aantal openbare bronnen genoemd die volgens
De Kruijf, naast de grote kranten (“Die willen niet voor paal staan dus die doen goed aan factchecking”) betrouwbare informatie verschaffen.
www.understandingwar.org
www.rusi.org
En op Twitter DefenseHQ
Overigens gaat die aflevering ook juist in op het aspect misleiding als middel in een oorlog en dat informatie die niet met een tweede, onafhankelijke bron bevestigd kan worden nooit voor waar kan worden aangenomen.
Ik wil toch een kanttekening plaatsen over grote kranten die niet voor paal willen staan en dus goed factchecken. Hoewel dat waar kan maar niet hoeft te zijn omdat er ook genoeg voorbeelden zijn waarin grote kranten steken laten vallen moeten we ook daarmee dus voorzichtig zijn. We zijn ook met zijn allen voor de gek gehouden met de massavernietigingswapens van Saddam. De waarheid over deze oorlog zal ook wel over een aantal jaren veel duidelijker worden.
Media die dingen niet onder de aandacht willen brengen zijn veel gevaarlijker.
EnglishmaninNewYork
19-06-2023 om 15:40
Een opmerkelijke uitspraak vanuit het Kremlin.
https://www.newsweek.com/kremlin-bizarrely-claims-goal-demilitarizing-ukraine-largely-completed-1807517
De focus ligt momenteel op het tegenoffensief, maar het zou zoveel ellende schelen als Rusland zich terugtrekt. Dit zou weleens het begin daarvan kunnen zijn.
Moirmel
19-06-2023 om 17:21
EnglishmaninNewYork schreef op 19-06-2023 om 15:40:
https://www.newsweek.com/kremlin-bizarrely-claims-goal-demilitarizing-ukraine-largely-completed-1807517
De focus ligt momenteel op het tegenoffensief, maar het zou zoveel ellende schelen als Rusland zich terugtrekt. Dit zou weleens het begin daarvan kunnen zijn.
Ik wacht toch af op meer informatie.
Paar dagen geleden kondigden ze nog verkiezingen in september af in de door hun "bevrijde" gebieden.
Gebruikersnaaminvullen
19-06-2023 om 21:26
EnglishmaninNewYork schreef op 19-06-2023 om 15:40:
Ze redeneren dat het wapenarsenaal van Oekraïne zo goed als weg is, dus is het gedemilitariseerd. Dat klinkt een beetje als "we draaien de gas kraan naar Europa dicht, dus hebben ze geen gas meer". Alsof Europa daarmee opeens gasloos is.
Moirmel
19-06-2023 om 22:25
Gebruikersnaaminvullen schreef op 19-06-2023 om 21:26:
[..]
Ze redeneren dat het wapenarsenaal van Oekraïne zo goed als weg is, dus is het gedemilitariseerd. Dat klinkt een beetje als "we draaien de gas kraan naar Europa dicht, dus hebben ze geen gas meer". Alsof Europa daarmee opeens gasloos is.
Wat absurd is, want met onze leveringen heeft Oekraïne meer wapens als toen het de oorlog begon.
Gebruikersnaaminvullen
19-06-2023 om 22:27
Moirmel schreef op 19-06-2023 om 22:25:
[..]
Wat absurd is, want met onze leveringen heeft Oekraïne meer wapens als toen het de oorlog begon.
Tja, alles om je volk te laten denken dat de "militaire operatie" is gelukt.
EnglishmaninNewYork
20-06-2023 om 12:36
Moirmel schreef op 19-06-2023 om 22:25:
[..]
Dat werd in een ander artikel met gelijke strekking ook aangehaald, onder het mom Oekraïne heeft alleen nog wapens omdat ze wapens krijgen geleverd, maar de onzindoelen waarmee Putin zijn oorlog recht wil blijven praten, zijn zo goed als gehaald.
Het kan nog alle kanten op gaan, maar in de uitspraak zit een opening die Rusland gelegenheid biedt om terug te trekken.
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2023/06/18/7407380/index.amp
Overigens vindt ik het wel een essentieel verschil of een land zelf voldoende wapens, militaire kennis & personeel heeft om die wapens in te zetten of dat ze volledig afhankelijk zijn van steun uit het buitenland. Maar goed, daar heeft Rusland nu zelf ook mee te kampen met dank aan Putin's wanbeleid.
Moirmel
20-06-2023 om 16:39
@EnglishmaninNewYork:
Mocht het echt zo zijn dat Poetin dit zou gebruiken als een uitweg en zijn troepen volledig terugtrekt uit Oekraïne, acht ik de het mogelijk dat de NAVO via een soort van spoedberaad besluit om Oekraïne lid te maken, zodat we ginds onze echte troepen kunnen stationeren en daarmee een toekomstig incident als dit uitsluiten.
Vraag me wel af wat er op dat moment met de Russische verzetsgroepen zal gebeuren. Gaan die ook gewoon hun wapens neerleggen? Want hun doel is Moskou zelf.
LMEK
20-06-2023 om 17:53
Moirmel schreef op 20-06-2023 om 16:39:
@EnglishmaninNewYork:
Mocht het echt zo zijn dat Poetin dit zou gebruiken als een uitweg en zijn troepen volledig terugtrekt uit Oekraïne, acht ik de het mogelijk dat de NAVO via een soort van spoedberaad besluit om Oekraïne lid te maken, zodat we ginds onze echte troepen kunnen stationeren en daarmee een toekomstig incident als dit uitsluiten.
Vraag me wel af wat er op dat moment met de Russische verzetsgroepen zal gebeuren. Gaan die ook gewoon hun wapens neerleggen? Want hun doel is Moskou zelf.
Klinkt aannemelijk. Misschien dat hij zich daarna ook nog vrijwillig gaat melden bij het ICJ.
EnglishmaninNewYork
20-06-2023 om 19:07
Ik denk niet dat de Russische verzetstroepen hun wapens zullen neerleggen. Ze willen die elite uit het Kremlin hebben en zullen hooguit van tactiek veranderen om dat voor elkaar te krijgen. Mogelijk zullen ze vereniging zoeken bij o.a. de aanhang van Navalny, als ze dat niet al doen.
Navalny heeft overigens vorig jaar in de Washington Post aangegeven dat het Westen moet nadenken over hoe het na-de-oorlog-Rusland eruit gaat zien om (proberen) te voorkomen dat we een nieuw, erger, tijdperk van oorlog en ellende door Russische agressie tegemoet gaan.
Zolang die Russische elite intact blijft zonder (alternatief) perspectief verwacht Navalny dat de problemen met Russische agressie heviger gaan worden, met of zonder Putin aan het roer.
https://www.washingtonpost.com/opinions/2022/09/30/alexei-navalny-parliamentary-republic-russia-ukraine/
Moirmel
20-06-2023 om 21:16
LMEK schreef op 20-06-2023 om 17:53:
[..]
Klinkt aannemelijk. Misschien dat hij zich daarna ook nog vrijwillig gaat melden bij het ICJ.
Waarschijnlijk wel. Moeten we wel even rekening houden met zijn postuur. Die lange tafel gebruikt hij namelijk om het perspectief, daar hij zelf slechts 70 cm meet.
Werken we dan met voetbankjes, of laten we hem staan op de ruggen van westerlingen die hem steunden?
Gebruikersnaaminvullen
20-06-2023 om 21:50
Moirmel schreef op 20-06-2023 om 21:16:
[..]
Waarschijnlijk wel. Moeten we wel even rekening houden met zijn postuur. Die lange tafel gebruikt hij namelijk om het perspectief, daar hij zelf slechts 70 cm meet.
Werken we dan met voetbankjes, of laten we hem staan op de ruggen van westerlingen die hem steunden?
Misschien kunnen al zijn dubbelgangers zich ook melden.
LMEK
20-06-2023 om 21:52
Moirmel schreef op 20-06-2023 om 21:16:
[..]
😂😂😂😂😂
Wederom een sterk verhaal!
Moirmel
20-06-2023 om 23:29
LMEK schreef op 20-06-2023 om 21:52:
[..]
😂😂😂😂😂
Wederom een sterk verhaal!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.