Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Mevrouw75
24-06-2023 om 11:18
LMEK schreef op 24-06-2023 om 11:09:
[..]
Ik weet helemaal niet wat je bedoelt als je random over iets begint dat al ruim 100 jaar niet bestaat.
En ik snap al helemaal niet waarom je Wagner wilt gaan helpen om Putin af te zetten. Ben je echt van mening dat het beter is dat Prigozhin de macht pakt? En daarmee de beschikking over tientallen kernwapens? Lijkt mij erg kortzichtig om zo te denken.
Zo random was dat niet:
Rusland-correspondent Geert Groot Koerkamp:
"We hadden verwacht dat Poetin heel duidelijk zou aangeven wat de stappen van het Kremlin zouden zijn, maar dat liet hij een beetje in het midden. Hij trok een vergelijking met 1917 en de Russische Revolutie, toen er ook sprake was van verraad en wat leidde tot een burgeroorlog. Hij noemde Prigozjin overigens niet bij naam, wel de Wagner-groep.
https://nos.nl/artikel/2480101-poetin-in-tv-toespraak-over-opstand-wagner-groep-dit-is-landverraad
Moirmel
24-06-2023 om 11:19
LMEK schreef op 24-06-2023 om 11:09:
[..]
Ik weet helemaal niet wat je bedoelt als je random over iets begint dat al ruim 100 jaar niet bestaat.
En ik snap al helemaal niet waarom je Wagner wilt gaan helpen om Putin af te zetten. Ben je echt van mening dat het beter is dat Prigozhin de macht pakt? En daarmee de beschikking over tientallen kernwapens? Lijkt mij erg kortzichtig om zo te denken.
Hij zal de macht niet pakken, maar een intern conflict op deze schaal geeft wel kansen aan Oekraïne.
Besef ook dat dit hard kan aankomen bij jou, want je bent hier al ruim een jaar aan het pleiten dat Oekraïne de wapens maar moet neerleggen en dat Poetin niets anders doet dan wat het westen al jaren doet.
Het is natuurlijk hard ontwaken als je beseft dat de oude leeuw toch nog tanden en klauwen heeft.
EnglishmaninNewYork
24-06-2023 om 11:39
Of Prigozhin de macht niet zal pakken, weet ik nog niet zo net. Zelfs al zou het niet zijn intentie zijn geweest (EDIT: overigens denk ik dat het idd niet zijn intentie was/is om een coup te plegen), inmiddels lijkt hij weinig andere keuze te hebben dan doorzetten of gedood worden.
Prigozhin schijnt al kort na zijn oorspronkelijke tirade over de aanval op zijn leger op een deel van zijn woorden terug te zijn gekomen, maar intussen was er vanuit het Kremlin al opdracht gegeven zich tegen Prigozhin te keren.
Daarmee zet Putin Prigozhin klem. Als het oorspronkelijk enkel Prigozhin's intentie was om af te dwingen dat de minister van defensie aftreed, is dat plan mislukt.
Ook lijkt het erop dat de experts ervan uit gaan dat Prigozhin deze zet nooit had genomen als hij niet had ingeschat, uitgewerkt, dat hij een reëele kans van slagen heeft.
Wat overigens niet te hopen is, want ook Prigozhin gelooft dat de oorlog tegen Oekraïne gerechtvaardigd is. De ene gek vervangt de andere.
felija
24-06-2023 om 12:01
Mevrouw75 schreef op 24-06-2023 om 11:18:
[..]
Zo random was dat niet:
Rusland-correspondent Geert Groot Koerkamp:
"We hadden verwacht dat Poetin heel duidelijk zou aangeven wat de stappen van het Kremlin zouden zijn, maar dat liet hij een beetje in het midden. Hij trok een vergelijking met 1917 en de Russische Revolutie, toen er ook sprake was van verraad en wat leidde tot een burgeroorlog. Hij noemde Prigozjin overigens niet bij naam, wel de Wagner-groep.
https://nos.nl/artikel/2480101-poetin-in-tv-toespraak-over-opstand-wagner-groep-dit-is-landverraad
Ik ben heel benieuwd waar dit heen gaat.
LMEK
24-06-2023 om 12:12
Moirmel schreef op 24-06-2023 om 11:19:
[..]
Hij zal de macht niet pakken, maar een intern conflict op deze schaal geeft wel kansen aan Oekraïne.
Besef ook dat dit hard kan aankomen bij jou, want je bent hier al ruim een jaar aan het pleiten dat Oekraïne de wapens maar moet neerleggen en dat Poetin niets anders doet dan wat het westen al jaren doet.
Het is natuurlijk hard ontwaken als je beseft dat de oude leeuw toch nog tanden en klauwen heeft.
Wie is oude leeuw?
Daglichtlamp
24-06-2023 om 17:23
De beste uitkomst voor Oekraïne is dat men intern elkaar in Rusland zo lang bezig houdt, dat dat zorgt voor veel minder inzet van militairen en andere middelen in Oekraïne. Het is niet te hopen dat de Wagnerbaas inderdaad de macht grijpt. Dan heb ik nog veel liever Poetin aan de macht.
EnglishmaninNewYork
24-06-2023 om 17:36
Daglichtlamp schreef op 24-06-2023 om 17:23:
De beste uitkomst voor Oekraïne is dat men intern elkaar in Rusland zo lang bezig houdt, dat dat zorgt voor veel minder inzet van militairen en andere middelen in Oekraïne. Het is niet te hopen dat de Wagnerbaas inderdaad de macht grijpt. Dan heb ik nog veel liever Poetin aan de macht.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5392507/rusland-prigozjin-moskou-verdedigen
Het lijkt er niet op dat dit lang gaat duren en als het klopt dat Wagner groep (deels) vrij baan krijgt van de Russische militairen kan dit weleens in rap tempo heel vervelend gaan worden en niet alleen voor Oekraïne.
LMEK
24-06-2023 om 20:02
Huurlingen zijn mensen zonder karakter en die hebben een prijs. Lukashenko heeft die prijs betaald en alles is weer pais en vree. Wagner heeft een grens overschreden, Rusland heeft daar tegen opgetreden, Wagner was boos, Wagner kreeg geld en Wagner is niet meer boos.
EnglishmaninNewYork
24-06-2023 om 20:51
Ik betwijfel dat dit met een sisser af gaat lopen. Putin heeft gezichtsverlies geleden, heeft rake klappen gekregen daar waar het hem raakt: zijn macht is ondermijnd.
En je kunt er gif op innemen (pun intended) dat het zijn eveneens vluchtende 'vrienden' & ministers ook niet is ontgaan.
Putin is niet langer in staat ze uit de vuurlinie te houden en dat is een probleem voor hem.
LMEK
24-06-2023 om 21:53
EnglishmaninNewYork schreef op 24-06-2023 om 20:51:
Ik betwijfel dat dit met een sisser af gaat lopen. Putin heeft gezichtsverlies geleden, heeft rake klappen gekregen daar waar het hem raakt: zijn macht is ondermijnd.
En je kunt er gif op innemen (pun intended) dat het zijn eveneens vluchtende 'vrienden' & ministers ook niet is ontgaan.
Putin is niet langer in staat ze uit de vuurlinie te houden en dat is een probleem voor hem.
Mwah wishfull thinking.
Als Lukashenko het kan regelen dan stuurt Putin dat aan. In vele oorlogen komt er een kink in de kabel door verschil in inzicht tussen presidenten, generaals en soldaten. Nu denk ik zelf aan propaganda van het westen om het falende offensief te verbloemen. Hoe dan ook, mocht Putin zich bedreigd voelen ondanks dat ik dat niet geloof kan het misschien toch leiden tot vervroegde besprekingen. Dat is dan wel positief.
In alle andere gevallen gaat het wegvagen van het Oekraïense gewoon door. Hartverscheurende filmpjes heb ik gezien van soldaten die vluchten om hun leven te redden en daar niet in slagen. Dat zijn vaders en zoons, broers of weet ik veel wat. Die zijn voorgelogen over de kansen van slagen met westerse wapens. Zoals we weten hebben Exxon, Haliburton en Chevron afgelopen maart een contract getekend om olie en gas uit Oekraïne in beheer te nemen. Zogenaamd om het maximale eruit te halen.
Oekraïne heeft geen vrienden, alleen maar vijanden.
EnglishmaninNewYork
24-06-2023 om 23:52
Prigozhin gaat naar Belarus. Waar strategische kernwapens naar vervoerd zijn en worden. Het gaat niet om geld (hebben ze al veel te veel van), het gaat om macht. Prigozhin krijgt de kinderversie uit het kernwapen arsenaal van Putin en gaat dat gebruiken.
Moirmel
25-06-2023 om 01:05
LMEK schreef op 24-06-2023 om 21:53:
[..]
Mwah wishfull thinking.
Als Lukashenko het kan regelen dan stuurt Putin dat aan. In vele oorlogen komt er een kink in de kabel door verschil in inzicht tussen presidenten, generaals en soldaten. Nu denk ik zelf aan propaganda van het westen om het falende offensief te verbloemen. Hoe dan ook, mocht Putin zich bedreigd voelen ondanks dat ik dat niet geloof kan het misschien toch leiden tot vervroegde besprekingen. Dat is dan wel positief.
...
Westerse propaganda? Die soldaten en tanks in Rostov hebben we in scène gezet, de Russische helikopter die een oliedepot opblies kwam uit een Hollywoodfilm, de blokkering van wegen naar Moskou was fotoshop en Poetins speech was deepfake?
Denk niet dat hiervan al het einde hebben gezien.
Wagner mag zich nu hebben teruggetrokken, maar geen kans dat Rusland het nu nog kan propageren als een speciale operatie.
Laten we eens bekijken hoe de volgende dagen lopen.
LMEK
25-06-2023 om 01:22
Moirmel schreef op 25-06-2023 om 01:05:
[..]
Westerse propaganda? Die soldaten en tanks in Rostov hebben we in scène gezet, de Russische helikopter die een oliedepot opblies kwam uit een Hollywoodfilm, de blokkering van wegen naar Moskou was fotoshop en Poetins speech was deepfake?
Denk niet dat hiervan al het einde hebben gezien.
Wagner mag zich nu hebben teruggetrokken, maar geen kans dat Rusland het nu nog kan propageren als een speciale operatie.
Laten we eens bekijken hoe de volgende dagen lopen.
Jij weet wie die soldaten en tanks in Rostov waren? Strijders tegen het Russische rijk 😇😇😇
Besef ook dat dit hard kan aankomen bij jou want je bent nu al een jaar aan het pleiten bent dat Oekraïne een kans heeft.
Het is natuurlijk hard ontwaken als je beseft dat de oude leeuw nooit tanden of klauwen heeft gehad.
Mensen laten we elkaar niet voor de gek houden, deze oorlog kent geen winnaars alleen maar verliezers…
We hebben het over mensenlevens, ieder die vanuit duizenden kilometers verderop huurlingen aanmoedigt anderen te vermoorden is helemaal van het padje af. Knettergek en dom.
ToetieToover
25-06-2023 om 08:19
LMEK schreef op 25-06-2023 om 01:22:
[..]
Jij weet wie die soldaten en tanks in Rostov waren? Strijders tegen het Russische rijk 😇😇😇
Besef ook dat dit hard kan aankomen bij jou want je bent nu al een jaar aan het pleiten bent dat Oekraïne een kans heeft.
Het is natuurlijk hard ontwaken als je beseft dat de oude leeuw nooit tanden of klauwen heeft gehad.
Mensen laten we elkaar niet voor de gek houden, deze oorlog kent geen winnaars alleen maar verliezers…
We hebben het over mensenlevens, ieder die vanuit duizenden kilometers verderop huurlingen aanmoedigt anderen te vermoorden is helemaal van het padje af. Knettergek en dom.
Nou hier zijn we het dan over eens. Of die huurlingen nou in Afrika of Oekraïne of Rusland rondlopen. Knettergek en dom.
felija
25-06-2023 om 17:19
Aanval Wagner klap voor Poetin: 'Z'n gezag en militaire macht zijn verzwakt' https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6269529/aanval-wagner-klap-voor-poetin-zn-gezag-en-militaire-macht-zijn-verzwakt.html
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.