Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

Wat als Prigozhin naar Belarus is 'verbannen' om Lukashenko te vervangen? Een paar weken geleden lag Lukashenko in het ziekenhuis na vermoedelijke vergiftiging tijdens een bezoekje aan het Kremlin. 

Prigozhin taait niet zomaar af en Putin ook niet. Lukashenko is onderdanig aan Putin. 

Als Prigozhin met zijn leger Belarus overneemt, heeft Prigozhin zijn 'eigen' land die hij naar eigen inzicht kan runnen. Hij staat voor zover ik weet nog steeds achter de oorlog in Oekraïne en kan dan vanaf Belarus Oekraïne aanvallen. 

Daarmee is Putin op zijn beurt ook geholpen, want het ziet er niet naar uit dat Putin de oorlog die hij begonnen is op eigen kracht in stand kan houden. 

Een zwarter scenario dan dat valt er niet te verzinnen. 

Het is gewoon zo raar, hoe het gelopen is. Het komt ook zo onwaarschijnlijk over dat Lukashenko degene is geweest die in staat bleek Prigozhin terug te fluiten. 

Putin en Prigozhin zijn allebei machtswellustelingen. Lukashenko ook, maar is onderdanig aan Putin. Putin en Prigozhin zijn dat niet, aan niemand. 

Wat als Putin en Prigozhin een akkoord hebben gemaakt en Putin daarna een (nep)beroep op Lukashenko heeft gedaan om zogenaamd te bemiddelen?

Prigozhin is naar Belarus gegaan omdat hij nergens anders op de wereld welkom is. Lukashenko heeft hem een soort van asiel aangeboden omdat Prigozhin op de dodenlijst staat. De FSB had al aangekondigd Prigozhin op te willen pakken. Overigens was Wagner met 25.000 man tegen de 900.000 reguliere militairen aan een onmogelijke opdracht begonnen. 
Het schijnt dat het Russische leger een aanval op Wagner had gedaan en Wagner dit als wraak heeft gedaan. Belarus was ook bereid hun leger naar Rusland te sturen om Putin te helpen. Prigozhin heeft eieren voor zijn geld gekozen. 

Ik denk dat we Prigozhin nooit weer zien, want valt óf van een balkon òf wordt vergiftigd. Is Poetin er van af. 

Lukashenko zou Prigozhin nooit 'asiel' hebben aangeboden zonder toestemming van Putin.

Prigozhin heeft het alleen heel hard geroepen, dat de Russen een aanval op de Wagner groep heeft gepleegd. Voor zover ik weet zijn de Wagner groep nog niet met bewijzen gekomen dat het daadwerkelijk de Russen waren.

De Russische elite is goed in geroeptoeter en stampvoeterij. Het zorgt voor afleiding, chaos en verwarring, maar ondertussen.

Overigens kreeg de Wagner groep zo goed als vrije doorgang naar Moskou, mede daardoor konden ze ook zo snel oprukken. Ook weer zoiets. Waar waren al die Russische militairen om de Wagner groep tegen te houden? En wilden ze de Wagner groep überhaupt tegenhouden? 

EnglishmaninNewYork schreef op 25-06-2023 om 21:45:

Lukashenko zou Prigozhin nooit 'asiel' hebben aangeboden zonder toestemming van Putin.

Prigozhin heeft het alleen heel hard geroepen, dat de Russen een aanval op de Wagner groep heeft gepleegd. Voor zover ik weet zijn de Wagner groep nog niet met bewijzen gekomen dat het daadwerkelijk de Russen waren.

De Russische elite is goed in geroeptoeter en stampvoeterij. Het zorgt voor afleiding, chaos en verwarring, maar ondertussen.

Dat Lukashenko niks zonder Putin doet mag duidelijk zijn. Maar dat Prigozhin bang is voor Putin ook. Wat wij ook van Putin mogen vinden het blijft een van de machtigste personen op de wereld en dat blijkt nu ook weer. 

Niet iedereen is bang voor Putin. 

EnglishmaninNewYork schreef op 25-06-2023 om 22:00:

Overigens kreeg de Wagner groep zo goed als vrije doorgang naar Moskou, mede daardoor konden ze ook zo snel oprukken. Ook weer zoiets. Waar waren al die Russische militairen om de Wagner groep tegen te houden? En wilden ze de Wagner groep überhaupt tegenhouden?

Hoezo waar waren de Russische militairen om Wagner tegen te houden? Hij is gewoon omgedraaid, militairen waren niet eens nodig. Waarom zou je het op bloedvergieten tussen Russen laten komen als het met een goed gesprek ook op kunt lossen? 

En het blijven natuurlijk ook gewoon Russen die enorm belangrijk waar voor Rusland in Oekraïne. 

EnglishmaninNewYork schreef op 25-06-2023 om 22:11:

Niet iedereen is bang voor Putin.

Alleen zijn vijanden. 

LMEK schreef op 25-06-2023 om 22:13:

[..]

Hoezo waar waren de Russische militairen om Wagner tegen te houden? Hij is gewoon omgedraaid, militairen waren niet eens nodig. Waarom zou je het op bloedvergieten tussen Russen laten komen als het met een goed gesprek ook op kunt lossen?

En het blijven natuurlijk ook gewoon Russen die enorm belangrijk waar voor Rusland in Oekraïne.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230625_96022997

Twee fragmenten:

"Al een halve dag later werden die dreigementen van tafel geveegd na een compromis. Prigozjin vertrok uit Rusland, waarna alle huurlingen die betrokken waren bij de gewapende opstand gratie kregen. Nochtans had de opstand tot heel wat materieel verlies aan helikopters, vliegtuigen en artillerie geleid. Officieus wordt gesproken van dertig dode piloten en enkele tientallen soldaten."

"Vóór de mars begon, sloopte hij voor heel Rusland de drogredenen van het Kremlin waarom deze oorlog onvermijdelijk is. Er was géén aanval van NAVO-landen in voorbereiding, er was de voorbije acht jaar géén genocide op Russisch sprekenden in de Donbas, er werd zelfs geen énkele raket op het bezette gebied afgevuurd, beklemtoonde hij. Het animo voor deze oorlog moet nu wel helemaal weg zijn."

Moirmel schreef op 25-06-2023 om 22:27:

[..]

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230625_96022997

Twee fragmenten:

"Al een halve dag later werden die dreigementen van tafel geveegd na een compromis. Prigozjin vertrok uit Rusland, waarna alle huurlingen die betrokken waren bij de gewapende opstand gratie kregen. Nochtans had de opstand tot heel wat materieel verlies aan helikopters, vliegtuigen en artillerie geleid. Officieus wordt gesproken van dertig dode piloten en enkele tientallen soldaten."

"Vóór de mars begon, sloopte hij voor heel Rusland de drogredenen van het Kremlin waarom deze oorlog onvermijdelijk is. Er was géén aanval van NAVO-landen in voorbereiding, er was de voorbije acht jaar géén genocide op Russisch sprekenden in de Donbas, er werd zelfs geen énkele raket op het bezette gebied afgevuurd, beklemtoonde hij. Het animo voor deze oorlog moet nu wel helemaal weg zijn."

Ik kan het niet lezen vanwege de betaalmuur. Wiens woorden zijn dat? 

LMEK schreef op 25-06-2023 om 22:49:

[..]

Ik kan het niet lezen vanwege de betaalmuur. Wiens woorden zijn dat?

Tweede fragment: Prigozjin

Niet gezien dat het achter een betaalmuur zat, excuses daarvoor. 
En omdat ik geen betere bronnen kan vinden, denk ik dat het voorlopig het beste is om alle info met een korrel zou te nemen. 
Circuleren wel wat filmpjes over wegen die in Rusland met artillerie bestookt worden en neergehaalde helikopters, maar allemaal onbevestigd. 

Moirmel schreef op 26-06-2023 om 00:12:

[..]

Tweede fragment: Prigozjin

Niet gezien dat het achter een betaalmuur zat, excuses daarvoor.
En omdat ik geen betere bronnen kan vinden, denk ik dat het voorlopig het beste is om alle info met een korrel zou te nemen.
Circuleren wel wat filmpjes over wegen die in Rusland met artillerie bestookt worden en neergehaalde helikopters, maar allemaal onbevestigd.

Ik hoorde gisteren ook nog een andere uitleg namelijk dat dit hele gebeuren opgezet is door Putin en Prigozhin. Wagner en de troepen van Kadyrov zijn geroteerd bij de grens met Belarus. Omdat geen van de partijen hun posities kon verlaten. Nu heeft Oekraïne het offensief gestaakt om te zien wat er ging gebeuren en dat hebben de Russen benut om verse troepen naar het front te sturen.  Ik weet het allemaal niet. 

De Amerikanen schijnen 6,5 miljard euro kwijt te zijn. Ik sta er ook niet van te kijken dat ze Wagner om hebben gekocht of in ieder geval geprobeerd aangezien ze zijn gestopt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.