Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
LMEK
09-06-2023 om 11:24
Moirmel schreef op 09-06-2023 om 08:10:
[..]
Kan geen bron meer geven omdat ik niet weet waar ik het gelezen heb, maar naar schatting zou de oorlog Rusland momenteel 3% van zijn BBP kosten; waardoor ze vrezen dat Rusland deze oorlog nog lang kan volhouden.
Langs de andere kant denk ik dat het wat voorbarig is om te stellen dat er een moment komt dat Europa en de VS stoppen om Oekraïne economisch te steunen. Het artikel dat je aanhaalt spreekt over bedragen van 18 en 40 miljard, wel op Europees vlak is dat een schijntje, zelfs een minilandje als België geeft jaarlijks meer uit aan gezondheidszorg dan dat.
Vergeet ook niet dat de Eurozone de tweede grootste economie ter wereld is.
https://european-union.europa.eu/principles-countries-history/key-facts-and-figures/economy_nlNatuurlijk zal het een pak geld kosten om Oekraïne weer op te lappen, maar ik denk dat de eerste zorg nu een beëindiging van het conflict moet zijn.
Ander nieuws:
https://www.bbc.com/news/world-europe-65818705
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230608_96638004
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230608_95943884
En als uitsmijter:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230607_96235195
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het voorbarig is dat het westen zijn economische steun gaat staken. En dan niet omdat het geld op is maar omdat er niemand meer zal zijn aan wie ze geld kunnen geven. Omdat Oekraïne niet bij machte zal zijn een militaire doorbraak te forceren die het tij zal keren. Rusland is al maanden lang bezig om verdedigende posities aan te leggen en dus goed voorbereid.
Aanvallen kost altijd meer troepen en materieel en juist daar heeft Oekraïne een gebrek aan. Mijn mening is dat dit offensief buiten enkele succesjes om faliekant gaat mislukken. Dat betekent dat de weg naar Kiev open komt te liggen omdat er niemand meer is om Kiev te verdedigen. Oekraïne heeft bij Bachmut immense verliezen geleden net zoals de Russen. Maar de Russen hebben nog genoeg personeel en materieel om dat op te vangen. Als over een week of een maand of een half jaar blijkt dat het offensief mislukt is dan zal het westen zich naar de onderhandelingstafel bewegen.
Ik zie Zelensky eigenlijk ook wel binnen korte tijd Oekraïne verlaten als gevolg van het mislukte offensief.
Moirmel
09-06-2023 om 12:34
LMEK schreef op 09-06-2023 om 11:24:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het voorbarig is dat het westen zijn economische steun gaat staken. En dan niet omdat het geld op is maar omdat er niemand meer zal zijn aan wie ze geld kunnen geven. Omdat Oekraïne niet bij machte zal zijn een militaire doorbraak te forceren die het tij zal keren. Rusland is al maanden lang bezig om verdedigende posities aan te leggen en dus goed voorbereid.
Aanvallen kost altijd meer troepen en materieel en juist daar heeft Oekraïne een gebrek aan. Mijn mening is dat dit offensief buiten enkele succesjes om faliekant gaat mislukken. Dat betekent dat de weg naar Kiev open komt te liggen omdat er niemand meer is om Kiev te verdedigen. Oekraïne heeft bij Bachmut immense verliezen geleden net zoals de Russen. Maar de Russen hebben nog genoeg personeel en materieel om dat op te vangen. Als over een week of een maand of een half jaar blijkt dat het offensief mislukt is dan zal het westen zich naar de onderhandelingstafel bewegen.
Ik zie Zelensky eigenlijk ook wel binnen korte tijd Oekraïne verlaten als gevolg van het mislukte offensief.
Hierbij ga je bij voorbaat al uit van een mislukt offensief van Oekraïne, ik zou mijn hand daarvoor niet in het vuur durven steken.
Ja, Rusland heeft maanden de tijd gehad om zich in te graven, maar ondertussen heb je ginds ook de interne conflicten.
Dit is natuurlijk allemaal giswerk, maar wat gebeurd er als Oekraïne effectief de Krim kan afsluiten?
Sorry, ik vind het een uiterst moeilijke situatie, maar ik kan me niet voorstellen dat de Navo Rusland hier een overwinning gunt. En ja, hiermee zeg ik dat volgens mij de Navo zich hiermee kan bemoeien ondanks de Russische dreiging van kernwapens; op dit moment leveren we materieel en inlichtingen, maar als we merken dat dit niet genoeg is, zou het mij niet verbazen dat we ook onze legers inzetten en dat Rusland geen andere keuze meer heeft dan afdruipen.
Heel die alliantie is gebouwd uit het principe om ons te verdedigen tegen Rusland, het zou me echt verbazen als we hiervan niet de volle macht inzetten op een moment dat Rusland een soeverein land binnenvalt.
LMEK
09-06-2023 om 13:42
Moirmel schreef op 09-06-2023 om 12:34:
[..]
Hierbij ga je bij voorbaat al uit van een mislukt offensief van Oekraïne, ik zou mijn hand daarvoor niet in het vuur durven steken.
Ja, Rusland heeft maanden de tijd gehad om zich in te graven, maar ondertussen heb je ginds ook de interne conflicten.
Dit is natuurlijk allemaal giswerk, maar wat gebeurd er als Oekraïne effectief de Krim kan afsluiten?
Sorry, ik vind het een uiterst moeilijke situatie, maar ik kan me niet voorstellen dat de Navo Rusland hier een overwinning gunt. En ja, hiermee zeg ik dat volgens mij de Navo zich hiermee kan bemoeien ondanks de Russische dreiging van kernwapens; op dit moment leveren we materieel en inlichtingen, maar als we merken dat dit niet genoeg is, zou het mij niet verbazen dat we ook onze legers inzetten en dat Rusland geen andere keuze meer heeft dan afdruipen.
Heel die alliantie is gebouwd uit het principe om ons te verdedigen tegen Rusland, het zou me echt verbazen als we hiervan niet de volle macht inzetten op een moment dat Rusland een soeverein land binnenvalt.
Waarbij dus duidelijk wordt dat de NAVO geweld inzet wanneer de NAVO dat nodig denkt te hebben. En jij zit aan de goede kant van de streep want jij zult geen slachtoffer worden van NAVO agressie dus ik begrijp je volkomen. Vele anderen waaronder ik vinden dit een zeer gevaarlijke ontwikkeling dat er tegen alle internationale wetten in wordt besloten iets te doen omdat je de sterkste bent en je boven de wet staat. Oekraïne is geen NAVO of EU land vergeet dat niet.
Juist tegen deze vorm van machtsmisbruik is de wereld nu aan het opstaan. Andere verbonden worden aangegaan, economische en militaire krachten worden gebundeld, kennis en kunde gedeeld om de NAVO partij te kunnen bieden. In het recente verleden is al gebleken dat de NAVO geen verantwoording hoeft af te leggen voor zijn daden. Amerika misbruikt zijn macht al zo lang over de hele wereld dat er steeds meer landen zijn die dat niet kunnen en willen accepteren. En wat doet Amerika in dat geval? Bomb the shit out of people.
De westerse rijkdommen en privileges zijn met geweld gevormd en ze zullen met geweld verdedigd worden. Ik ben niet voor Russische of Chinese hegemonie maar voor een betere balans zodat de wereld niet is overgeleverd aan de nukken en grillen van Amerika. Wij als westerlingen onderdrukken anderen nog in veel te grote mate.
Moirmel
09-06-2023 om 14:50
LMEK schreef op 09-06-2023 om 13:42:
[..]
Waarbij dus duidelijk wordt dat de NAVO geweld inzet wanneer de NAVO dat nodig denkt te hebben. En jij zit aan de goede kant van de streep want jij zult geen slachtoffer worden van NAVO agressie dus ik begrijp je volkomen. Vele anderen waaronder ik vinden dit een zeer gevaarlijke ontwikkeling dat er tegen alle internationale wetten in wordt besloten iets te doen omdat je de sterkste bent en je boven de wet staat. Oekraïne is geen NAVO of EU land vergeet dat niet.
Juist tegen deze vorm van machtsmisbruik is de wereld nu aan het opstaan. Andere verbonden worden aangegaan, economische en militaire krachten worden gebundeld, kennis en kunde gedeeld om de NAVO partij te kunnen bieden. In het recente verleden is al gebleken dat de NAVO geen verantwoording hoeft af te leggen voor zijn daden. Amerika misbruikt zijn macht al zo lang over de hele wereld dat er steeds meer landen zijn die dat niet kunnen en willen accepteren. En wat doet Amerika in dat geval? Bomb the shit out of people.
De westerse rijkdommen en privileges zijn met geweld gevormd en ze zullen met geweld verdedigd worden. Ik ben niet voor Russische of Chinese hegemonie maar voor een betere balans zodat de wereld niet is overgeleverd aan de nukken en grillen van Amerika. Wij als westerlingen onderdrukken anderen nog in veel te grote mate.
Go Nato, and fuck the bullshit van regimes die samenhangen door een schijndemocratie.
Knip
LMEK
09-06-2023 om 15:01
Moirmel schreef op 09-06-2023 om 14:50:
[..]
Go Nato, and fuck the bullshit van regimes die samenhangen door een schijndemocratie. [Quote aangepast]
Schaam je. De kolonisatie is een donkere bladzijde in onze geschiedenis. Dat je die periode als een goede beschouwd is een klap in het gezicht van alle slachtoffers.
Moirmel
09-06-2023 om 15:26
LMEK schreef op 09-06-2023 om 15:01:
[..]
Schaam je. De kolonisatie is een donkere bladzijde in onze geschiedenis. Dat je die periode als een goede beschouwd is een klap in het gezicht van alle slachtoffers.
Ja, dat is de "populaire" mening, laten we ook eens kijken naar hoe het gaat met die landen na zowat 70 jaar onafhankelijkheid.
LMEK
09-06-2023 om 15:45
Moirmel schreef op 09-06-2023 om 15:26:
[..]
Ja, dat is de "populaire" mening, laten we ook eens kijken naar hoe het gaat met die landen na zowat 70 jaar onafhankelijkheid.
Populaire mening? Misschien in jouw kring wel. Ik persoonlijk ken geen mensen die het kolonialisme bejubelen zoals jij dat doet. Ik heb je gestaft omdat kolonialisme en slavernij hand in hand gaan en je dat als iets positiefs ervaart. Toen was de wereld beter 🤢
felija
09-06-2023 om 16:06
LMEK schreef op 09-06-2023 om 13:42:
[..]
Het heeft alleen allemaal geen klap te maken met het feit dat er toch echt maar één agressor is die deze smerige en zinloze oorlog is begonnen en wie daar dus voor verantwoordelijk is en dat is niet de NAVO.
LMEK
09-06-2023 om 16:23
felija schreef op 09-06-2023 om 16:06:
[..]
Het heeft alleen allemaal geen klap te maken met het feit dat er toch echt maar één agressor is die deze smerige en zinloze oorlog is begonnen en dat is niet de NAVO.
Elke oorlog is smerig en zinloos.
In dit specifieke geval is Rusland de agressor. In andere gevallen was dat de NAVO. De schuldige aanwijzen is niet meer nodig, die hebben we in de vorm van Rusland. Maar wat hebben wij daar aan wetende dat soortgelijke aanvallen door anderen nooit zijn bestraft?
Nogmaals, Putin mogen ze ophangen voor zijn daden wat mij betreft. Maar ik wil dat iedereen hetzelfde lot ondergaat en niet uitgezonderd worden omdat het west-Europeanen zijn.
Gebruikersnaaminvullen
09-06-2023 om 17:28
LMEK schreef op 09-06-2023 om 16:23:
[..]
In dit specifieke geval is Rusland de agressor. In andere gevallen was dat de NAVO. De schuldige aanwijzen is niet meer nodig, die hebben we in de vorm van Rusland. Maar wat hebben wij daar aan wetende dat soortgelijke aanvallen door anderen nooit zijn bestraft?
Nogmaals, Putin mogen ze ophangen voor zijn daden wat mij betreft. Maar ik wil dat iedereen hetzelfde lot ondergaat en niet uitgezonderd worden omdat het west-Europeanen zijn.
Hoeveel West Europese landen zijn een oorlog begonnen de afgelopen 100 jaar omdat ze vinden dat een land hun toebehoort?
felija
09-06-2023 om 17:33
LMEK schreef op 09-06-2023 om 16:23:
[..]
Uit welke windstreken agressors ook komen, ze zouden allemaal voor hun daden bestraft moeten worden, helaas komen er veel teveel mee weg, zowel westerse als niet-westerse machthebbers.
Onderdrukking, machtsmisbruik, kolonialisme, inhaligheid, slavernij, het verleden en heden staan er bol van, de toekomst laat zich makkelijk raden. Het is allemaal even verwerpelijk en het is vreselijk oneerlijk verdeeld in de wereld en dat is zeker het westen aan te rekenen, maar daar gaat het hier niet over.
Het verleden draai je niet meer terug, we kunnen en moeten in het heden wel de wil hebben om landen te hulp te schieten en ook moeten we onszelf kunnen verdedigen, mocht dat nodig zijn.
En dat is de huidige realiteit, de werkelijkheid waarin we nu leven: de schurk Poetin die zo ongelofelijk veel ellende en leed op zijn geweten heeft. We kunnen niet toekijken hoe de Oekraïners onder zijn terreur worden vertrapt.
Daar gaat het nu om en daar gaat dit topic over. Kolonialisme en slavernij, de geërfde schuld van het westen is een eigen topic waard maar is in dit specifieke onderwerp niet relevant.
LMEK
09-06-2023 om 19:09
Gebruikersnaaminvullen schreef op 09-06-2023 om 17:28:
[..]
Hoeveel West Europese landen zijn een oorlog begonnen de afgelopen 100 jaar omdat ze vinden dat een land hun toebehoort?
Ik vind het motief onbelangrijk. Of het nu is om een regime change, blatante leugens over massavernietigingswapens of denazificatie een valide reden bestaat niet om een invasie te beginnen.
Hitler vond zijn reden ook vast ook wel goed 80 jaar geleden
felija
09-06-2023 om 19:33
LMEK schreef op 09-06-2023 om 19:09:
[..]
Ik vind het motief onbelangrijk. Of het nu is om een regime change, blatante leugens over massavernietigingswapens of denazificatie een valide reden bestaat niet om een invasie te beginnen.
Hitler vond zijn reden ook vast ook wel goed 80 jaar geleden
?? Dat motief is juist belangrijk. Een land wat een ander land militair te hulp schiet itegen een agressor is nogal een ander motief dan zomaar een soeverein land binnenvallen om het te willen inlijven. Gelukkig maar dat indertijd de geallieerden ons kwamen helpen, anders zaten we mooi met de gebakken peren.
Dus altijd armen over elkaar en passief toezien hoe een land ten onder gaat?
LMEK
09-06-2023 om 19:46
felija schreef op 09-06-2023 om 19:33:
[..]
?? Dat motief is juist belangrijk. Een land wat een ander land militair te hulp schiet itegen een agressor is nogal een ander motief dan zomaar een soeverein land binnenvallen om het te willen inlijven. Gelukkig maar dat indertijd de geallieerden ons kwamen helpen, anders zaten we mooi met de gebakken peren.
Dus altijd armen over elkaar en passief toezien hoe een land ten onder gaat?
Het motief is een slechte poging het kromme recht te lullen. Diegene die nu hulp bieden vielen in het recente verleden zelf soevereine landen binnen.
felija
09-06-2023 om 20:17
LMEK schreef op 09-06-2023 om 19:46:
[..]
Het motief is een slechte poging het kromme recht te lullen. Diegene die nu hulp bieden vielen in het recente verleden zelf soevereine landen binnen.
Met het doel ze in te lijven onder valse voorwendselen, ze de taal door de strot te duwen en ze de vrijheid van meningsuiting en identiteit af te nemen?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.