Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
LostJellyfish83
13-09-2022 om 11:31
EnglishmaninNewYork schreef op 13-09-2022 om 11:28:
[..]
Ik denk niet dat anti-Poetin gelijk staat aan anti-oorlog.
Ik denk wel dat de anti-Poetinisten andere (toekomstige) problemen zien waardoor de optie 'het is tactisch beter om terug te trekken uit Oekraïne', onder hun veel realistischer is dan onder Poetin.
Dit hoopte ik inderdaad ook.
Na een staatsgreep heb je andere zaken aan je hoofd en kun je wellicht zonder veel gezichtsverlies terugtrekken uit de oorlog. Eerst intern dan weer de zaken op orde brengen.
EnglishmaninNewYork
13-09-2022 om 11:32
https://edition.cnn.com/2022/09/12/china/russia-ukraine-retreat-china-support-intl-hnk/index.html
Dit wordt ook wel een interessante de komende weken. Wat gaat China doen?
redbulletje
13-09-2022 om 11:45
EnglishmaninNewYork schreef op 13-09-2022 om 11:32:
https://edition.cnn.com/2022/09/12/china/russia-ukraine-retreat-china-support-intl-hnk/index.html
Dit wordt ook wel een interessante de komende weken. Wat gaat China doen?
Dit is wel het enige belangrijke waar het voor ons om draait:
Some experts see the growing relationship between China and Russia as a mainly pragmatic one, based on cost-benefit calculations that can easily shift.
Als Europa te arm wordt door de sancties waardoor we geen geld meer hebben om massaal Chinese producten te kopen, zou dat hopelijk nadeliger gezien worden door China dan de relatie met Rusland qua kosten/baten. Het is verder natuurlijk volkomen begrijpelijk dat China de oorlog van Rusland niet veroordeelt, want ze willen zelf ook Hongkong en Taiwan hebben.
EnglishmaninNewYork
13-09-2022 om 11:56
Ik voeg dit er even aan toe:
"The China-Russia relationship is not one based on 'shared values' or a sense of respect/affection...It is mostly based on interests. And interests can shift quickly as dynamics change," wrote Hart, the CSIS expert."
This does not mean the China-Russia relationship is weak. Only that it is not necessarily durable," he added.
LMEK
13-09-2022 om 14:34
Welcome to sanction-hit Russia, where prices are DOWN as Brits suffer from soaring inflation https://www.thesun.co.uk/news/19698308/russia-uk-prices-sanctions-food?utm_source=native_share&utm_medium=sharebar_native&utm_campaign=sharebaramp
EnchantedDragonfly18
13-09-2022 om 16:35
LMEK schreef op 13-09-2022 om 14:34:
Welcome to sanction-hit Russia, where prices are DOWN as Brits suffer from soaring inflation https://www.thesun.co.uk/news/19698308/russia-uk-prices-sanctions-food?utm_source=native_share&utm_medium=sharebar_native&utm_campaign=sharebaramp
De prijzen in Rusland zijn alleen maar laag omdat ze gesubsidieerd worden. Poetin doet er blijkbaar alles aan om maar oorlog te kunnen blijven voeren zonder weerstand van de bevolking.
EnchantedDragonfly18
13-09-2022 om 21:17
Ze vallen wel bij bosjes, de "vrienden" van Poetin.
Voor de zoveelste keer is een vertrouweling van de Russische president Vladimir Poetin op verdachte wijze overleden. De 39-jarige Ivan Pechorin, die door Poetin was aangewezen als luchtvaartdirecteur voor de Russische Ontwikkelingsmaatschappij voor het Verre Oosten en het Noordpoolgebied (KRDV), zou aan zijn einde gekomen zijn nadat hij uit zijn eigen boot was gevallen. De KRDV beschrijft Pechorins dood als een ontroostbaar verlies.
https://www.hln.be/buitenland/opnieuw-verdacht-overlijden-in-poetins-inner-circle-russische-luchtvaartdirecteur-39-valt-uit-boot~ac857541/
LMEK
14-09-2022 om 00:04
Tickel schreef op 13-09-2022 om 16:35:
[..]
De prijzen in Rusland zijn alleen maar laag omdat ze gesubsidieerd worden. Poetin doet er blijkbaar alles aan om maar oorlog te kunnen blijven voeren zonder weerstand van de bevolking.
En wij zijn niet in oorlog en onze regering laat alles maar gebeuren. Of het komt te laat of het is niet genoeg. De roebel wordt in stand gehouden door onder andere China en India en wij moeten maar toekijken en slava ukraini roepen. Rusland gaat dit nog jaren volhouden.
BrightEchidna89
14-09-2022 om 00:09
LMEK schreef op 14-09-2022 om 00:04:
[..]
En wij zijn niet in oorlog en onze regering laat alles maar gebeuren. Of het komt te laat of het is niet genoeg. De roebel wordt in stand gehouden door onder andere China en India en wij moeten maar toekijken en slava ukraini roepen. Rusland gaat dit nog jaren volhouden.
Wat is nu eigenlijk je probleem?
Moet ik je bericht zien als kritiek op de Nederlandse regering omdat hun positie het voor jou een beetje moeilijker maakt?
LMEK
14-09-2022 om 10:43
Valdemar schreef op 14-09-2022 om 00:09:
[..]
Wat is nu eigenlijk je probleem?
Moet ik je bericht zien als kritiek op de Nederlandse regering omdat hun positie het voor jou een beetje moeilijker maakt?
Als je een beetje had opgelet dan zou je moeten weten dat het niet een beetje moeilijker is voor mij maar heel veel moeilijker voor heel Europa. En wat wij inmiddels ook weten is dat Rutte wel eens een leugentje voor bestwil gebruikt. En dat wij dus helemaal niet weten hoe de gasvoorraad is. En of het deze winter wel zo makkelijk gaat worden omdat Rutte altijd te laat is met hulp voor het volk.
En dit voor een oorlog waar wij niks te zoeken hebben. Dat is het probleem van miljoenen mensen in Europa omdat daar ook een Rutte zit die zijn bevolking in een oorlog heeft gesleept. En dat is wat Putin nu als troef gebruikt.
Daglichtlamp
14-09-2022 om 10:46
LMEK schreef op 14-09-2022 om 10:43:
[..]
Als je een beetje had opgelet dan zou je moeten weten dat het niet een beetje moeilijker is voor mij maar heel veel moeilijker voor heel Europa. En wat wij inmiddels ook weten is dat Rutte wel eens een leugentje voor bestwil gebruikt. En dat wij dus helemaal niet weten hoe de gasvoorraad is. En of het deze winter wel zo makkelijk gaat worden omdat Rutte altijd te laat is met hulp voor het volk.
En dit voor een oorlog waar wij niks te zoeken hebben. Dat is het probleem van miljoenen mensen in Europa omdat daar ook een Rutte zit die zijn bevolking in een oorlog heeft gesleept. En dat is wat Putin nu als troef gebruikt.
Je wilt toch niet beweren dat wij die oorlog begonnen zijn? Het is Rusland die Europa in een oorlog heeft gestort.
LMEK
14-09-2022 om 10:57
Daglichtlamp schreef op 14-09-2022 om 10:46:
[..]
Je wilt toch niet beweren dat wij die oorlog begonnen zijn? Het is Rusland die Europa in een oorlog heeft gestort.
Rusland is een oorlog begonnen tegen Oekraïne dat geen lid is van de NAVO of EU. Dus wij zijn die oorlog niet begonnen maar doen er wel vrijwillig aan mee.
Daglichtlamp
14-09-2022 om 13:53
LMEK schreef op 14-09-2022 om 10:57:
[..]
Rusland is een oorlog begonnen tegen Oekraïne dat geen lid is van de NAVO of EU. Dus wij zijn die oorlog niet begonnen maar doen er wel vrijwillig aan mee.
Ja ik zie dat anders. Rusland gaat al decennia steeds een stapje verder. Onvermijdelijk zouden we hier uitgekomen zijn gezien de huidige Russische politiek.
LMEK
14-09-2022 om 14:18
Daglichtlamp schreef op 14-09-2022 om 13:53:
[..]
Ja ik zie dat anders. Rusland gaat al decennia steeds een stapje verder. Onvermijdelijk zouden we hier uitgekomen zijn gezien de huidige Russische politiek.
En de reden daarvoor ligt bij het westerse alleenrecht om wereldwijd oorlogen en invasies te beginnen al decennia lang.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.