Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
BrightEchidna89
12-09-2022 om 06:52
LMEK schreef op 12-09-2022 om 02:38:
[..]
Rusland heeft nog nooit een kolonie gehad . Dat voorrecht is alleen behouden aan de westerse landen. Daarom snap ik de retoriek niet dat Rusland door de geschiedenis heen een boeman is. Als je de geschiedenis boeken leest zal je zien dat het westen of wat algemeen gezien wordt als democratie verreweg voor de meeste slachtoffers heeft gezorgd. Maar goed,ik begrijp dat de media dit graag verzwijgd. Zo werkt dat in Rusland ook.
Met dit soort berichten wordt het vrij moeilijk om je nog ernstig te nemen.
Nooit gehoord van de Sovjet-Unie?
En alleen voorbehouden aan westerse landen, net zoals de slavenhandel zeker? Dit is het teken dat je nooit hebt gelezen over grote Afrikaanse heersers, over het Ottomaanse rijk, over Djengis Khan en talloze andere heersers in de wereldgeschiedenis.
Friezinnetje
12-09-2022 om 07:01
LMEK schreef op 12-09-2022 om 02:38:
[..]
Rusland heeft nog nooit een kolonie gehad . Dat voorrecht is alleen behouden aan de westerse landen. Daarom snap ik de retoriek niet dat Rusland door de geschiedenis heen een boeman is. Als je de geschiedenis boeken leest zal je zien dat het westen of wat algemeen gezien wordt als democratie verreweg voor de meeste slachtoffers heeft gezorgd. Maar goed,ik begrijp dat de media dit graag verzwijgd. Zo werkt dat in Rusland ook.
Die verzwijgen idd ook alles, houden hun bevolking dom en als je wel je uitspreekt wordt je opgepakt en weggestopt. Of je familie ziet je nooit weer.
Daglichtlamp
12-09-2022 om 07:22
Rusland had geen kolonies aan de andere kant van de wereld zoals veel westerse landen. Ze hebben zich altijd beperkt tot landen die aan hun steeds grotere land grensden.
EnchantedDragonfly18
12-09-2022 om 10:32
LMEK schreef op 12-09-2022 om 01:28:
[..]
Dat moet toch je reinste onzin zijn?? Rusland haalt overal de banden aan en BRICS wordt op alle vlakken steeds invloedrijker. De betaling van olie is inmiddels in roebel door de de belangrijkste afnemers. De internationale politiek die je benoemt is de politiek van de westerse landen en die westerse landen gaan het erg moeilijk krijgen deze winter., en dan de voornamelijk in europa. De VS stevenen af op een republiekeinse winst in november waardoor de Amerikaanse oorlogretoriek afgezwakt gaat worden wat ook in het voordeel gaat werken van de Russen.
De wereld heeft genoeg van het westerse koloniseren en onderwerpen van de armere meerderheid door de rijke minderheid. Rusland heeft het vuurtje aangewakkerd en dat gaat voor een verschuiving in de macht zorgen. En ik sta achter deze verschuiving zodat landen zoals Nederland of Engeland nooit meer slaven dan inwoners hebben in de toekomst.
En hoe verhoud dit tot soeverein Oekraïne die een EU lidmaatschap wil hebben, vrijwillig.
EnchantedDragonfly18
12-09-2022 om 10:37
Daglichtlamp schreef op 12-09-2022 om 07:22:
Rusland had geen kolonies aan de andere kant van de wereld zoals veel westerse landen. Ze hebben zich altijd beperkt tot landen die aan hun steeds grotere land grensden.
Je kunt op de plek van kolonies ook goelag/kartoga zetten. Net zo erg, misschien wel erger.
BrightEchidna89
12-09-2022 om 16:32
LMEK schreef op 12-09-2022 om 01:28:
[..]
...
De wereld heeft genoeg van het westerse koloniseren en onderwerpen van de armere meerderheid door de rijke minderheid. Rusland heeft het vuurtje aangewakkerd en dat gaat voor een verschuiving in de macht zorgen. En ik sta achter deze verschuiving zodat landen zoals Nederland of Engeland nooit meer slaven dan inwoners hebben in de toekomst.
Toch nog dit.
Blijf maar kijken naar de stoute, stoute westerling. Dan zie je niet hoe in het vrije Congo kobalt gedolven wordt door kinderhandjes om verwerkt te worden in China (leuk communistisch landje met netten rond hun bedrijven om zelfmoord te voorkomen), voor producten die wij in het westen kopen en die bij afdanking in het vrije India gedumpt worden, waar alweer kinderhandjes de kostbare grondstoffen proberen terug te winnen.
Je hebt volledig gelijk, je focus moet liggen op het voorkomen van slaven onder westerse landen, want daar zijn wij echt mee bezig. Nu ik dit schrijf zie ik voor mij direct Rutte met zijn zweep, klaar voor handje kap.
Rondstruiner
13-09-2022 om 07:36
Talkshowgast negeert bedreiging en bekritiseert Ruslands ‘koloniale’ oorlog
https://www.volkskrant.nl/a-b67ddb7f
Steeds meer barstjes.
Beterhier
13-09-2022 om 10:12
Rondstruiner schreef op 13-09-2022 om 07:36:
Talkshowgast negeert bedreiging en bekritiseert Ruslands ‘koloniale’ oorlog
https://www.volkskrant.nl/a-b67ddb7f
Steeds meer barstjes.
Als dat bericht een juiste weergave is van het gesprek dan zijn dat behoorlijke barsten!
Tel daarbij op de gemeentelijke afgevaardigden van Moskou en Sint-Petersburg die het ontslag van Putin hebben gevraagd dan begint de lading toch behoorlijk te schuiven.
LostJellyfish83
13-09-2022 om 10:40
In Moskou gonst het dat met name rechts-radicale rangen binnen de veiligheidsdienst FSB ongelukkig zijn met Poetin, die ze zwakte verwijten ten aanzien van Oekraïne. De onvrede is zo groot, dat analisten een staatsgreep tegen Poetin niet uitsluiten. ,,Dit is de allereerste keer dat de siloviki (de mensen uit de veiligheidsdiensten en het leger, red.) afstand nemen van de president’’,
Zo dan. Het einde van Poetin kon weleens nabij zijn.
redbulletje
13-09-2022 om 10:47
Beterhier schreef op 13-09-2022 om 10:12:
[..]
Als dat bericht een juiste weergave is van het gesprek dan zijn dat behoorlijke barsten!
Tel daarbij op de gemeentelijke afgevaardigden van Moskou en Sint-Petersburg die het ontslag van Putin hebben gevraagd dan begint de lading toch behoorlijk te schuiven.
Zijn die berichten geverifieerd? Het zou wel mooi zijn als het waar is.
redbulletje
13-09-2022 om 10:49
Mug schreef op 13-09-2022 om 10:40:
In Moskou gonst het dat met name rechts-radicale rangen binnen de veiligheidsdienst FSB ongelukkig zijn met Poetin, die ze zwakte verwijten ten aanzien van Oekraïne. De onvrede is zo groot, dat analisten een staatsgreep tegen Poetin niet uitsluiten. ,,Dit is de allereerste keer dat de siloviki (de mensen uit de veiligheidsdiensten en het leger, red.) afstand nemen van de president’’,
Zo dan. Het einde van Poetin kon weleens nabij zijn.
Maar als ze Poetin zwakte verwijten tegen Oekraine, is dat dan niet juist nadelig? Als ze hem afzetten en zelf nog een tandje bij willen zetten in de oorlog is dat niet bepaald in ons voordeel lijkt me.
LostJellyfish83
13-09-2022 om 11:08
redbulletje schreef op 13-09-2022 om 10:49:
[..]
Maar als ze Poetin zwakte verwijten tegen Oekraine, is dat dan niet juist nadelig? Als ze hem afzetten en zelf nog een tandje bij willen zetten in de oorlog is dat niet bepaald in ons voordeel lijkt me.
Hm ja, dat zou ook nog kunnen. Goed punt.
Of ze denken: mooi, hij is weg dan kunnen we ook van die onzinnige oorlog af. Dat hoop ik dan eigenlijk.
redbulletje
13-09-2022 om 11:12
Mug schreef op 13-09-2022 om 11:08:
[..]
Hm ja, dat zou ook nog kunnen. Goed punt.
Of ze denken: mooi, hij is weg dan kunnen we ook van die onzinnige oorlog af. Dat hoop ik dan eigenlijk.
Maar dan zou de motivatie van de anti-Putins moeten zijn dat ze van de oorlog af willen en weer vriendjes willen worden met Oekraine en het westen. Dat lijkt helaas niet 't geval.
EnglishmaninNewYork
13-09-2022 om 11:19
redbulletje schreef op 13-09-2022 om 10:49:
[..]
Dat vereist dan nog steeds organisatie en kennis van zaken. Je kunt niet zomaar de boel overnemen en voortzetten wat was. Ook als Poetin wordt afgezet (hoewel ik verwacht dat hij eerder omgelegd dan afgezet wordt) zullen ze eerst moeten inventariseren en met nieuwe actieplannen moeten komen. Daar zijn ze ongetwijfeld al mee bezig, maar zullen niet alle ins en outs tot hun beschikking hebben. Laat staan dat je even 1-2-3 eenheid hebt gecreëerd onder nieuwe leiding. Dat is een proces die tijd nodig heeft.
Daarbij is helemaal niet zeker of het volk net zo mak en stilletjes blijft als het byebye Poetin moment eenmaal daar is. Het is nog maar de vraag of het volk een extremere overname zou accepteren.
Plus, dat Oekraïne -gesteund door het Westen- juist strategisch gebruik kan maken van de intern onrustige periode die zal volgen als Poetin afgezet/vermoord wordt.
EnglishmaninNewYork
13-09-2022 om 11:28
redbulletje schreef op 13-09-2022 om 11:12:
[..]
Maar dan zou de motivatie van de anti-Putins moeten zijn dat ze van de oorlog af willen en weer vriendjes willen worden met Oekraine en het westen. Dat lijkt helaas niet 't geval.
Ik denk niet dat anti-Poetin gelijk staat aan anti-oorlog.
Ik denk wel dat de anti-Poetinisten andere (toekomstige) problemen zien waardoor de optie 'het is tactisch beter om terug te trekken uit Oekraïne', onder hun veel realistischer is dan onder Poetin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.