Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Daglichtlamp
11-09-2022 om 18:20
LMEK schreef op 11-09-2022 om 18:15:
Charkov is van strategisch belang omdat het dicht bij Donetsk en Luhansk ligt. Het is niet zo dat Putin Charkov bij Rusland wil laten horen.
Putin vindt dat heel Oekraïne onlosmakelijk deel uit maakt van Rusland.
Friezinnetje
11-09-2022 om 18:21
LMEK schreef op 11-09-2022 om 18:15:
Charkov is van strategisch belang omdat het dicht bij Donetsk en Luhansk ligt. Het is niet zo dat Putin Charkov bij Rusland wil laten horen.
nee, tuurlijk niet. Daarom hebben ze het terug heroverd, want Poetin hoeft het niet.
Maar Poetin lijdt weer mooi verlies en ik hoop dat de Oekraïners snel alles weer terug hebben
LMEK
11-09-2022 om 18:42
Friezinnetje schreef op 11-09-2022 om 18:21:
[..]
nee, tuurlijk niet. Daarom hebben ze het terug heroverd, want Poetin hoeft het niet.
Maar Poetin lijdt weer mooi verlies en ik hoop dat de Oekraïners snel alles weer terug hebben
Ik begrijp dat jij dat hoopt, echter zal het niet zo lopen. Dit kan nog jaren duren en Charkov verliezen is een tactische nederlaag voor Putin maar absoluut geen kantelpunt in de oorlog. Deze strijd is nog lang niet gestreden, helaas.
Friezinnetje
11-09-2022 om 19:09
LMEK schreef op 11-09-2022 om 18:42:
[..]
Ik begrijp dat jij dat hoopt, echter zal het niet zo lopen. Dit kan nog jaren duren en Charkov verliezen is een tactische nederlaag voor Putin maar absoluut geen kantelpunt in de oorlog. Deze strijd is nog lang niet gestreden, helaas.
Jij hebt een glazen bol?
LMEK
11-09-2022 om 19:40
Friezinnetje schreef op 11-09-2022 om 19:09:
[..]
Jij hebt een glazen bol?
Daar je je geen glazen bol voor nodig. Een beetje gezond verstand en kennis van zaken over oorlogen geven dit aan.
Friezinnetje
11-09-2022 om 19:49
LMEK schreef op 11-09-2022 om 19:40:
[..]
Daar je je geen glazen bol voor nodig. Een beetje gezond verstand en kennis van zaken over oorlogen geven dit aan.
in jouw wereld wel ja
LMEK
11-09-2022 om 20:04
Friezinnetje schreef op 11-09-2022 om 19:49:
[..]
in jouw wereld wel ja
We gaan het zien...
Daglichtlamp
11-09-2022 om 20:21
Ik zie ook geen snel einde aan deze oorlog helaas. Tenzij er in Rusland revolutie komt.
EnglishmaninNewYork
11-09-2022 om 21:03
Ik vraag me af of Rusland zich terugtrekt als Poetin op korte termijn doodgaat. Afzetten zie ik minder snel gebeuren.
LMEK
11-09-2022 om 22:34
EnglishmaninNewYork schreef op 11-09-2022 om 21:03:
Ik vraag me af of Rusland zich terugtrekt als Poetin op korte termijn doodgaat. Afzetten zie ik minder snel gebeuren.
Dat lijkt me stug. Of zijn opvolger moet denken dat de onvermijdbare NAVO uitbreiding in geval van een Russische nederlaag geen risico is. Putin en Rusland zitten in een eenrichtingstraat waar alleen vooruit de oplossing is. Een nederlaag kan goed het einde betekenen voor Rusland en dus zal een opvolger ook dat in zijn achterhoofd moeten hebben.
BrightEchidna89
12-09-2022 om 00:31
EnglishmaninNewYork schreef op 11-09-2022 om 21:03:
Ik denk het wel.
Er is onlangs een intern rapport uitgelekt met de economische prognoses voor Rusland de komende jaren:
https://businessam.be/rusland-economie-rapport-intern-oorlog-oekraine/
Hierdoor en mede door het feit dat Rusland steeds geïsoleerder staat op geopolitiek vlak, lijkt het mij aannemelijk dat een eventuele opvolger zo snel mogelijk zal zoeken naar een normalisatie van de banden in de internationale politiek.
Vandaag nog een debat gevolgd met de Belgische minister van energie waarbij zij aangaf dat voordien Rusland instond voor 40% van onze gasleveringen en dit vandaag reeds teruggebracht is tot 9% (let wel: op een moment dat onze gasvoorraden voor meer dan 80% gevuld zijn). Nog even en Poetin kan draaien met die gaskraan wat hij wilt, zonder dat het een impact heeft op onze economie.
Dus ja, tenzij zijn opvolger even megalomane ideeën heeft over een groot Russisch rijk, denk ik dat er een snel einde zal komen aan dit conflict. Of afzetten twijfelachtig is, daar zou ik niet zo zeker van zijn. Poetin heeft intern al redelijk wat figuren opzij geschoven en geschoffeerd, maar ook deze personen hebben hun connecties. Nog wat oproer bij het volk en het kan snel gebeuren.
LMEK
12-09-2022 om 01:28
Valdemar schreef op 12-09-2022 om 00:31:
[..]
Hierdoor en mede door het feit dat Rusland steeds geïsoleerder staat op geopolitiek vlak, lijkt het mij aannemelijk dat een eventuele opvolger zo snel mogelijk zal zoeken naar een normalisatie van de banden in de internationale politiek.
Dat moet toch je reinste onzin zijn?? Rusland haalt overal de banden aan en BRICS wordt op alle vlakken steeds invloedrijker. De betaling van olie is inmiddels in roebel door de de belangrijkste afnemers. De internationale politiek die je benoemt is de politiek van de westerse landen en die westerse landen gaan het erg moeilijk krijgen deze winter., en dan de voornamelijk in europa. De VS stevenen af op een republiekeinse winst in november waardoor de Amerikaanse oorlogretoriek afgezwakt gaat worden wat ook in het voordeel gaat werken van de Russen.
De wereld heeft genoeg van het westerse koloniseren en onderwerpen van de armere meerderheid door de rijke minderheid. Rusland heeft het vuurtje aangewakkerd en dat gaat voor een verschuiving in de macht zorgen. En ik sta achter deze verschuiving zodat landen zoals Nederland of Engeland nooit meer slaven dan inwoners hebben in de toekomst.
BrightEchidna89
12-09-2022 om 01:39
LMEK schreef op 12-09-2022 om 01:28:
[..]
Dat moet toch je reinste onzin zijn?? Rusland haalt overal de banden aan en BRICS wordt op alle vlakken steeds invloedrijker. De betaling van olie is inmiddels in roebel door de de belangrijkste afnemers. De internationale politiek die je benoemt is de politiek van de westerse landen en die westerse landen gaan het erg moeilijk krijgen deze winter., en dan de voornamelijk in europa. De VS stevenen af op een republiekeinse winst in november waardoor de Amerikaanse oorlogretoriek afgezwakt gaat worden wat ook in het voordeel gaat werken van de Russen.
De wereld heeft genoeg van het westerse koloniseren en onderwerpen van de armere meerderheid door de rijke minderheid. Rusland heeft het vuurtje aangewakkerd en dat gaat voor een verschuiving in de macht zorgen. En ik sta achter deze verschuiving zodat landen zoals Nederland of Engeland nooit meer slaven dan inwoners hebben in de toekomst.
Oh, je bent een echte tegenstander.
Is het aangenaam om jouw gedachtengoed te verspreiden terwijl je wel leeft in die westerse wereld en gebruik kunt maken van de vrijheid van meningsuiting? Of zullen we even gebruikmaken van de Russische methode: je opsporen, je uit je huis sleuren en voor onbepaalde tijd naar een heropvoedingskamp sturen?
Het is goed dat er mensen zijn als jij. Dat laat ons beseffen dat we nooit mogen rusten, dat we ons leger moeten blijven uitrusten omdat er altijd personen zullen zijn die onze waarden in twijfel zullen trekken en dat we paraat moeten zijn om hen uit te schakelen alvorens ze schade toebrengen.
Lollypopje
12-09-2022 om 02:06
LMEK schreef op 12-09-2022 om 01:28:
[..]
Dus daarom moeten we maar gaan voor het Russische koloniseren en onderdrukken van de arme bevolking, want die arme bevolking heeft daar uiteraard veel meer te zeggen dan in dit verschrikkelijke dictatoriale westerse Nederland.
Ik ben absoluut tegen kolonisatie en de dingen die het Westen in de geschiedenis heeft uitgespookt op dat gebied is walgelijk, maar doen alsof Rusland nu zoveel beter en geweldiger is is pas echt bespottelijk.
LMEK
12-09-2022 om 02:38
Lollypopje schreef op 12-09-2022 om 02:06:
[..]
Dus daarom moeten we maar gaan voor het Russische koloniseren en onderdrukken van de arme bevolking, want die arme bevolking heeft daar uiteraard veel meer te zeggen dan in dit verschrikkelijke dictatoriale westerse Nederland.
Ik ben absoluut tegen kolonisatie en de dingen die het Westen in de geschiedenis heeft uitgespookt op dat gebied is walgelijk, maar doen alsof Rusland nu zoveel beter en geweldiger is is pas echt bespottelijk.
Rusland heeft nog nooit een kolonie gehad . Dat voorrecht is alleen behouden aan de westerse landen. Daarom snap ik de retoriek niet dat Rusland door de geschiedenis heen een boeman is. Als je de geschiedenis boeken leest zal je zien dat het westen of wat algemeen gezien wordt als democratie verreweg voor de meeste slachtoffers heeft gezorgd. Maar goed,ik begrijp dat de media dit graag verzwijgd. Zo werkt dat in Rusland ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.