Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

Tickel schreef op 24-07-2022 om 10:24:

[..]

Hoe dan?

Ik zie jou steeds reageren met nieuwsartikelen vanaf 2014. Ga eens iets verder terug. Richting jaren 90.

Ik gaf antwoord op de vraag van Daglichtlamp of ik de MH17 was vergeten.

Tickel schreef op 24-07-2022 om 10:24:

[..]

Hoe dan?

Ik zie jou steeds reageren met nieuwsartikelen vanaf 2014. Ga eens iets verder terug. Richting jaren 90.

Waarschuwingen (van een Nederlandse diplomate die bij de briefing 
voor westerse diplomaten was) serieus nemen, en vooral niet liegen dat het veilig zou zijn boven een bepaalde hoogte, als men weet met welk zwaar materiaal een militair transport vliegtuig, de Antonov-26, werd neer gehaald.
(materiaal dat een doelwit op alle hoogten kan raken) Meerdere landen vlogen er al een paar weken niet omdat "het gevaar duidelijk was" volgens Luitenant-kolonel Jay Lanzen van de NAVO.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-07-2022 om 15:50 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 24-07-2022 om 15:47:

[..]

Ik gaf antwoord op de vraag van Daglichtlamp of ik de MH17 was vergeten.

Ik noemde niet alleen de MH17. Volgens jou is Rusland pas in 2022 begonnen met oorlog voeren. Dat is aantoonbaar onjuist. Maar dat is allang veel eerder in dit draadje een keer aan de orde geweest. Dus dat ga ik niet allemaal nog een keer herhalen.

Daglichtlamp schreef op 24-07-2022 om 15:50:

[..]

Ik noemde niet alleen de MH17. Volgens jou is Rusland pas in 2022 begonnen met oorlog voeren. Dat is aantoonbaar onjuist. Maar dat is allang veel eerder in dit draadje een keer aan de orde geweest. Dus dat ga ik niet allemaal nog een keer herhalen.

Over de Krim gaf ik ook antwoord.

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7482370#7482370

Daglichtlamp schreef op 24-07-2022 om 15:50:

[..]

Ik ben juist degene die hier steeds schrijft dat die oorlog al in 2014 is
begonnen. Tussen het leger van Oekraïne en het pro-Rus-bevolking van
Oost-Oekraïne. Er was een splijtzwam ontstaan tussen de Pro-Rus-bevolking en de pro-EU-bevolking terwijl ze voorheen vriendschappelijk door één deur konden. Er zullen vast en zeker vrienden en of familieleden de grens naar Oekraïne zijn overgestoken om dat gedeelte van Oekraïne te helpen, net zoals de EU en de VS het leger van Oekraïne ook helpt.

Het is een machtswaanzin tussen leiders uit het westen en het oosten.

Destijds zaten er ook burgers angstig in hun schuilkelders in Oost-Oekraïne, werd een ziekenhuis geraakt, werden voedseltransporten naar Oost-Oekraïne tegengehouden, en er werd ook een bejaardenhuis geraakt. Over dat laatste zag ik maar één NOS-bericht.

En Frans Timmermans, die zich in 2014 de moeite nam om een voetbalclub in Nederland te overtuigen om vooral toch te gaan voetballen in Oekraïne, want hij kon gewoon veilig over straat lopen in Kiev als hij een restaurant bezocht. De voetballers hadden moeite om daar te gaan voetballen zo vlak na de ramp met de MH17. Uit respect gingen ze liever niet, maar ze zijn uiteindelijk toch gegaan.

Sinds Poetin dit jaar is begonnen met aanvallen lijkt het net alsof mensen denken dat de oorlog nu pas is begonnen.

https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7482328#7482328

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-07-2022 om 16:27 Topicstarter

Rusland is niet pas in 2014 begonnen met oorlog voeren.

Valdemar schreef op 23-07-2022 om 17:10:

[..]

Sorry RB, maar op dit punt zullen wij het nooit eens worden. Het is te makkelijk om de torenhoge inflatie momenteel toe te schrijven aan de oorlog in Oekraïne, er zijn veel meer factoren die daarin een rol spelen.
Ik denk dat iedereen ondertussen wel beseft dat jij niet bereidt bent om in te leveren op je levensstijl, maar met het oog op de klimaatverandering (de grootste crisis in ons bestaan ooit) gaan we toch moeten investeren en inleveren en geloof mij: dat zal heel wat pijnlijker worden dan wat we nu meemaken.

Ik pik deze er toch even uit, want ik zie een onbegrip van wat er speelt bij jou die ik bij velen zie. 

Op zich heb je geen ongelijk dat de inflatie niet alleen aan de oorlog in Oekraïne is toe te schrijven. Het is wel primair gedreven door energie en voedsel. Vanwege de energietransitie neemt aanbod aan fossiele brandstoffen sowieso af en de vraag neemt nog altijd toe. Dat was al gaande. Maar een oorlog heeft meer invloed op energieprijzen dan de energietransitie momenteel heeft. Echter, wat nog meer invloed heeft gehad is de sancties van de EU, waardoor de prijzen echt gewoon ruim 10-voudig zijn geworden.

Ten aanzien van voedsel is het veel rechtstreekser de oorlog (zowel de export van graan uit Oekraïne en Rusland, maar ook kunstmest wat vooral uit Rusland komt).

Maar nu het tegengaan van de klimaatverandering. Want we moeten nu nog sneller van fossiele brandstoffen af, dat schijnt de oplossing te zijn. Ik dacht dat in het begin ook dat we daar gewoon vol op in moesten zetten (maar dan zonder die sancties die Oekraïne niet helpt, Rusland alleen maar meer geld oplevert en de EU op ongekende schaal verarmt).

Alleen: daar hebben we grondstoffen voor nodig en raad eens waar je die grondstoffen primair vandaan dient te halen? Juist. Rusland en Oekraïne (Donbas, dat stuk Oekraïne wat definitief onder controle is gekomen van de Russen).

Dus wat gaan we nu nog doen aan klimaatverandering nu we Rusland met sancties hebben bestookt en we daardoor nu veel minder geld hebben voor de energietransitie en op onze knietjes moeten smeken bij Putin om de grondstoffen daarvoor (naast dat we moeten smeken om kunstmest)?

Ik ben echt benieuwd wat onze leiders (tegenwoordig heb je leiders en lijders) daarvoor gaan bedenken. Want Putin heeft werkelijk alle touwtjes stevig in handen. En gelukkig heeft hij ons ook nodig, dus er komt straks gewoon een akkoord waarbij Rusland de controle krijgt over een groot deel van Oekraïne (door de VS is dat al impliciet erkend... in de EU hebben we nog een rare mevrouw die blijft roepen dat we de oorlog gewoon gaan winnen), de sancties gewoon teruggedraaid worden, de gaskraan weer verder opengaat, er zal worden gehandeld in vanalles en nogwat, maar die energietransitie heeft door de oorlog een paar jaar vertraging opgelopen en de EU heeft door werkelijk oliedom beleid daar nog eens een decennium aan vertraging bovenop gedaan.

Niet voor niets komen er ineens documenten boven tafel die niet meer praten over hoe klimaatverandering tegen te gaan, maar hoe we er mee om moeten gaan.

(Aangezien de mens heel vindingrijk is, is iedere voorspelling flawed: er is zomaar een Nederlander die een vinding heeft waarmee hij CO2 uit de lucht kan halen en als hij daarin slaagt, dan komen we weer in een totaal andere wereld terecht... maar nog steeds met hoge energieprijzen. Wel toont een en ander aan dat die 60 miljard voor stikstof en CO2 weggegooid geld gaat zijn met de onzekerheden van nu)

Daglichtlamp

Daglichtlamp

24-07-2022 om 16:41 Topicstarter

Het is gewoon ook heel lastig onderhandelen met een leider die zulke andere waarden heeft dan wij erop nahouden. Een hongersnood in Afrika wel prima vinden omdat het vooral zijn vijanden zijn die er last van hebben.
Je handtekening zetten onder een akkoord om graanexport weer mogelijk te maken en dan de volgende dag raketten op de belangrijkste uitvoerhaven afvuren.

Daglichtlamp schreef op 24-07-2022 om 16:41:

Het is gewoon ook heel lastig onderhandelen met een leider die zulke andere waarden heeft dan wij erop nahouden. Een hongersnood in Afrika wel prima vinden omdat het vooral zijn vijanden zijn die er last van hebben.
Je handtekening zetten onder een akkoord om graanexport weer mogelijk te maken en dan de volgende dag raketten op de belangrijkste uitvoerhaven afvuren.

Wat je merkt is dat de macht van de VS om hun wil op te leggen aan andere landen uit hun vingers glipt. Net als dat uit de vingers van Europa is geglipt. 

Daar kun je je tegen verzetten, maar dat komt als een boemerang terug. Beter is het om te accepteren dat de wereldorde verschoven is en daarnaar gaan handelen. Er zijn ongeveer 200 landen en maar iets van 40 doen er mee met de sancties. De rest is niet alleen in aantal landen groter, ook in aantal wereldbewoners.

Onze waarden worden niet echt gedragen mondiaal gezien. 

Daglichtlamp schreef op 24-07-2022 om 16:27:

Rusland is niet pas in 2014 begonnen met oorlog voeren.

Inderdaad 'deze oorlog' is niet begonnen door Rusland in 2014. De anderen oorlogen vast wel. Maar deze niet. (ps. om 10:45 u.: dat is MIJN mening op deze woorden, dus niet dat Daglicht dat ook bedoelde)

Dan kan Rusland een voorbeeld nemen aan Amerika. Amerika begint nooit ergens een oorlog. Never nooit. Als ze de wereld willen verbeteren, het land veiliger willen maken voor burgers, dan beginnen ze natuurlijk niet voor hun eigen stoepje.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220404_96827046

"Iedere wijk zijn eigen type dakloze"

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-07-2022 om 10:31 Topicstarter

Je verdraait mijn woorden.

Daglichtlamp schreef op 25-07-2022 om 10:31:

Je verdraait mijn woorden.

Nee, ik heb je woorden ,helemaal compleet, en precies zoals jij het schreef, mee gequote. Iedereen kan lezen wat je schreef en wat je bedoeld.

Ik geef er alleen mijn eigen mening op.

ps. Ik heb er voor de duidelijkheid een ps aan toegevoegd.

DS1971 schreef op 24-07-2022 om 17:17:

[..]

Wat je merkt is dat de macht van de VS om hun wil op te leggen aan andere landen uit hun vingers glipt. Net als dat uit de vingers van Europa is geglipt.

Daar kun je je tegen verzetten, maar dat komt als een boemerang terug. Beter is het om te accepteren dat de wereldorde verschoven is en daarnaar gaan handelen. Er zijn ongeveer 200 landen en maar iets van 40 doen er mee met de sancties. De rest is niet alleen in aantal landen groter, ook in aantal wereldbewoners.

Onze waarden worden niet echt gedragen mondiaal gezien.

Dat bleek wel uit een NOS bericht van 24 april. Of dat nu nog steeds zo word gezien weet ik niet.

https://nos.nl/artikel/2426324-zo-kijken-ze-buiten-het-westen-naar-rusland-en-de-oorlog-in-oekraine

........
Maar buiten de westerse wereld is de toon over Rusland vaak een heel
andere. Dat geldt niet alleen voor China en India, maar ook voor landen
in het Midden-Oosten Afrika en Zuid-Amerika. Vijf NOS-correspondenten
over de blik op Rusland vanuit hun land of regio.

..........

Daglichtlamp

Daglichtlamp

25-07-2022 om 20:30 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 25-07-2022 om 10:43:

[..]

Nee, ik heb je woorden ,helemaal compleet, en precies zoals jij het schreef, mee gequote. Iedereen kan lezen wat je schreef en wat je bedoeld.

Ik heb dan ook niet gezegd dat je mij niet op de juiste manier quote, maar in je reactie doe je alsof ik iets anders gezegd heb dan ik gezegd heb. Maar goed, ik snap jouw manier van denken meestal toch niet, en ik heb de indruk dat dat omgekeerd ook het geval is.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-07-2022 om 20:47

Fleurtje_5 schreef op 25-07-2022 om 10:27:

[..]

Inderdaad 'deze oorlog' is niet begonnen door Rusland in 2014. De anderen oorlogen vast wel. Maar deze niet. (ps. om 10:45 u.: dat is MIJN mening op deze woorden, dus niet dat Daglicht dat ook bedoelde)

Dan kan Rusland een voorbeeld nemen aan Amerika. Amerika begint nooit ergens een oorlog. Never nooit. Als ze de wereld willen verbeteren, het land veiliger willen maken voor burgers, dan beginnen ze natuurlijk niet voor hun eigen stoepje.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220404_96827046

"Iedere wijk zijn eigen type dakloze"

Je leest echt niet goed hoor. Daglicht zegt dat Rusland deze oorlog(en) wel is begonnen, maar eerder dan 2014.

Jij leest het echt totaal anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.