Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Daglichtlamp
25-07-2022 om 21:09
https://www.ad.nl/buitenland/moldavie-bang-voor-russische-invasie-na-beschietingen-odessa-niemand-is-veilig~a643c621/
In Moldavië maken ze zich ook zorgen. Logisch, in een deel van het land zijn al 30 jaar Russische troepen aanwezig.
EnchantedDragonfly18
25-07-2022 om 22:24
Daglichtlamp schreef op 25-07-2022 om 21:09:
https://www.ad.nl/buitenland/moldavie-bang-voor-russische-invasie-na-beschietingen-odessa-niemand-is-veilig~a643c621/
In Moldavië maken ze zich ook zorgen. Logisch, in een deel van het land zijn al 30 jaar Russische troepen aanwezig.
Rusland wil er ook een eigen regering neerzetten.
Fleurtje_5
26-07-2022 om 11:06
Fleurtje_5 schreef op 25-07-2022 om 10:27:
[..]
Inderdaad 'deze oorlog' is niet begonnen door Rusland in 2014. De anderen oorlogen vast wel. Maar deze niet. (ps. om 10:45 u.: dat is MIJN mening op deze woorden, dus niet dat Daglicht dat ook bedoelde)
Dan kan Rusland een voorbeeld nemen aan Amerika. Amerika begint nooit ergens een oorlog. Never nooit. Als ze de wereld willen verbeteren, het land veiliger willen maken voor burgers, dan beginnen ze natuurlijk niet voor hun eigen stoepje.
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220404_96827046
"Iedere wijk zijn eigen type dakloze"
Ik kom er net achter dat niet iedereen deze link kan openen. Helaas. Het is een artikel van een journalist die na jaren een stad in Amerika weer bezocht en deze met grote verwondering beschrijft. Krankzinnig. En dat niet alleen in één straat of op één hoek van de straat.
"De stad die ooit een utopie leek, lijkt nu meer op een dystopie".
Fleurtje_5
26-07-2022 om 11:37
Daglichtlamp schreef op 25-07-2022 om 20:30:
[..]
Ik heb dan ook niet gezegd dat je mij niet op de juiste manier quote, maar in je reactie doe je alsof ik iets anders gezegd heb dan ik gezegd heb. Maar goed, ik snap jouw manier van denken meestal toch niet, en ik heb de indruk dat dat omgekeerd ook het geval is.
Dat neem ik je niet kwalijk. Mijn manier van denken is vaak een vak apart (grapjuh). Ik zeg wel eens dat ik allergisch ben voor tegenstrijdigheden, maar die allergie heb ik volgens mij ook echt.
-knip-, offtopic.
Maar ik snap jou woorden wel, ik hoef het er alleen niet mee eens te zijn.
Daglichtlamp
26-07-2022 om 12:55
Wat wil je nu zeggen over MH17 en een stad in Amerika dat relevant is voor dit onderwerp? En dan graag zonder vage verwijzingen naar wat jij ooit elders hebt geschreven.
Fleurtje_5
26-07-2022 om 13:07
Daglichtlamp schreef op 26-07-2022 om 12:55:
Wat wil je nu zeggen over MH17 en een stad in Amerika dat relevant is voor dit onderwerp? En dan graag zonder vage verwijzingen naar wat jij ooit elders hebt geschreven.
Het was een reactie op jouw bericht omdat je schreef dat je mijn 'manier van denken' niet snapt. Daarom noemde ik dit als voorbeeld van hoe ik destijds in discussie stond, dat er meer forummers waren die me niet begrepen net als jij.
Daglichtlamp schreef op 25-07-2022 om 20:30:
[..]
Ik heb dan ook niet gezegd dat je mij niet op de juiste manier quote,
maar in je reactie doe je alsof ik iets anders gezegd heb dan ik gezegd
heb. Maar goed, ik snap jouw manier van denken meestal toch niet, en ik heb de indruk dat dat omgekeerd ook het geval is.
EnchantedDragonfly18
26-07-2022 om 13:14
Fleurtje_5 schreef op 26-07-2022 om 13:07:
[..]
Het was een reactie op jouw bericht omdat je schreef dat je mijn 'manier van denken' niet snapt. Daarom noemde ik dit als voorbeeld van hoe ik destijds in discussie stond, dat er meer forummers waren die me niet begrepen net als jij.
[..]
Ik vind dat je enorm veel ruis produceert door er van alles bij te halen wat er niet mee te maken heeft. Dit gaat over Rusland wat een soeverein land is binnengevallen en over wil nemen, inclusief de regering.
Fleurtje_5
26-07-2022 om 13:24
Tickel schreef op 26-07-2022 om 13:14:
[..]
Ik vind dat je enorm veel ruis produceert door er van alles bij te halen wat er niet mee te maken heeft. Dit gaat over Rusland wat een soeverein land is binnengevallen en over wil nemen, inclusief de regering.
Mijn antwoord kwam door deze vraag:
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7482332#7482332
Vergeten? Je moest eens weten. Maar zoals ik al zei, ik ben weg.
Fleurtje_5
27-07-2022 om 10:20
Tickel schreef op 26-07-2022 om 13:14:
[..]
Maar je schrijft dit omdat ik de situatie in 2014 aanhaalde. Dat kan idd teveel ruis zijn, (het heeft er wel mee te maken) maar waarom vroeg je dan:
...nieuwsartikelen vanaf 2014. Ga eens iets verder terug. Richting jaren 90
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7482394#7482394
EnchantedDragonfly18
27-07-2022 om 11:00
Fleurtje_5 schreef op 27-07-2022 om 10:20:
[..]
Maar je schrijft dit omdat ik de situatie in 2014 aanhaalde. Dat kan idd teveel ruis zijn, (het heeft er wel mee te maken) maar waarom vroeg je dan:
...nieuwsartikelen vanaf 2014. Ga eens iets verder terug. Richting jaren 90
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7482394#7482394
Lees dit artikel eens helemaal
https://www.raamoprusland.nl/dossiers/geschiedschrijving/2083-hoe-oekraine-kernwapenvrij-en-dus-kwetsbaar-werd
Begin jaren negentig was Poetins voorganger Jeltsin minder geobsedeerd door Oekraïne. Maar een buur met atoombommen, was ook voor hem geen aanlokkelijk vooruitzicht. Samen met Clinton bleef hij druk uitoefenen op de regering in Kiev. Dat hielp een beetje. In september 1993 sloten Kiev en Moskou in het Massandra-paleis in Jalta op de Krim een akkoord over het gebruik van de marinehaven Sevastopol en het wederzijdse beheer van de kernwapens.
Die overeenkomst leidde echter niet meteen tot een doorbraak. Pas onder zware druk liet de Oekraïense regering zich medio januari 1994 overhalen tot een trilaterale overeenkomst, waarbij Oekraïne zich committeerde aan volledige kernontwapening in ruil voor economische steun en veiligheidsgaranties van zowel Rusland als Amerika. Ruim twee weken later, op 3 februari dat jaar, ratificeerde Oekraïne uiteindelijk START. Maar voordat het ook het Non-Proliferatieverdrag zou ondertekenen, wilde Kiev nog wel extra veiligheidsgaranties van Rusland krijgen.
De nucleaire ontwapening van Oekraïne (plus Kazachstan en Belarus) kreeg zijn beslag in Boedapest eind dat jaar. Op 5 december 1994 tekenden de president Koetsjma, Jeltsin en Clinton in de Hongaarse hoofdstad een apart memorandum over de toetreding van Oekraïne tot het Non-Proliferatieverdrag. In dat memorandum verbonden de Verenigde Staten, Rusland en het Verenigd Koninkrijk– en later de twee andere nucleaire vetomachten in de Veiligheidsraad – zich aan de ‘territoriale integriteit’ en ‘politieke onafhankelijkheid’ van Oekraïne. Deze mogendheden verklaarden ook af te zullen zien van ‘economische dwang’ ter wille van de eigen belangen en ten koste van Oekraïne. De enige uitzondering werd gemaakt voor 'zelfverdediging'.
Fleurtje_5
29-07-2022 om 11:26
Tickel schreef op 27-07-2022 om 11:00:
[..]
Lees dit artikel eens helemaal
https://www.raamoprusland.nl/dossiers/geschiedschrijving/2083-hoe-oekraine-kernwapenvrij-en-dus-kwetsbaar-werd
Begin jaren negentig was Poetins voorganger Jeltsin minder geobsedeerd door Oekraïne. Maar een buur met atoombommen, was ook voor hem geen aanlokkelijk vooruitzicht. Samen met Clinton bleef hij druk uitoefenen op de regering in Kiev. Dat hielp een beetje. In september 1993 sloten Kiev en Moskou in het Massandra-paleis in Jalta op de Krim een akkoord over het gebruik van de marinehaven Sevastopol en het wederzijdse beheer van de kernwapens.
Die overeenkomst leidde echter niet meteen tot een doorbraak. Pas onder zware druk liet de Oekraïense regering zich medio januari 1994 overhalen tot een trilaterale overeenkomst, waarbij Oekraïne zich committeerde aan volledige kernontwapening in ruil voor economische steun en veiligheidsgaranties van zowel Rusland als Amerika. Ruim twee weken later, op 3 februari dat jaar, ratificeerde Oekraïne uiteindelijk START. Maar voordat het ook het Non-Proliferatieverdrag zou ondertekenen, wilde Kiev nog wel extra veiligheidsgaranties van Rusland krijgen.
De nucleaire ontwapening van Oekraïne (plus Kazachstan en Belarus) kreeg zijn beslag in Boedapest eind dat jaar. Op 5 december 1994 tekenden de president Koetsjma, Jeltsin en Clinton in de Hongaarse hoofdstad een apart memorandum over de toetreding van Oekraïne tot het Non-Proliferatieverdrag. In dat memorandum verbonden de Verenigde Staten, Rusland en het Verenigd Koninkrijk– en later de twee andere nucleaire vetomachten in de Veiligheidsraad – zich aan de ‘territoriale integriteit’ en ‘politieke onafhankelijkheid’ van Oekraïne. Deze mogendheden verklaarden ook af te zullen zien van ‘economische dwang’ ter wille van de eigen belangen en ten koste van Oekraïne. De enige uitzondering werd gemaakt voor 'zelfverdediging'.
Interessant artikel. Feit is dat de situatie die nu in deze hoedanigheid gaande is nog niet speelde in 1990, 1994 of 2000 (om maar wat te noemen).
Toen ik op dit topic een interview herhaalde uit 31 juli 2014 van Frank Knopers met de Amerikaanse econoom Paul Craig Roberts
(was werkzaam in het ministerie van Financien onder Reagan)
vond men dat desinformatie en ouwe koek. Maar ik vind dat interview nog altijd heel actueel. Heeeeeel erg actueel. En daarin staat:
Q: Is dit het begin van een nieuwe Koude Oorlog?
A: De Koude Oorlog begon 23 jaar geleden met de val van de Sovjet
Unie. De adviseurs van president Reagan schonden de overeenkomsten die
Reagan eerder had getekend met Gorbatsjov. Ze breidden de NAVO uit naar
Oost-Europa tot aan de Russische grens. Ze verbraken elke overeenkomst
ten aanzien van het terugbrengen van het aantal wapens die Washington
had met Moskou. De Amerikaanse overheid financierde en sponsorde
revoluties in voormalige lidstaten van de Sovjet Unie, waaronder
Georgie, het geboorteland van Joseph Stalin. Georgië is nu een
schoothond van de Verenigde Staten. Ze willen het land laten toetreden
tot de NAVO en dat betekent nog meer Amerikaanse antiraket-installaties
aan de grens met Rusland. Nu wil de Amerikaanse regering Oekraïne ook omvormen tot een schoothond van de Verenigde Staten.
Dat betekent meer Amerikaanse antiraket-installaties aan de grens met
Rusland. Washington plaatst Rusland in een uitermate lastige situatie:
“Geef je over of het is oorlog”.
EnchantedDragonfly18
29-07-2022 om 13:00
Fleurtje, lees dat memorandum eens.
https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%203007/Part/volume-3007-I-52241.pdf
Nederlands;
Inhoudelijk brachten de memoranda een aantal bestaande veiligheidsgaranties bijeen in drie documenten die specifiek gericht waren naar resp. Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan. Het ging om herbevestigingen van verbintenissen uit het Handvest van de Verenigde Naties (1945), het Non-proliferatieverdrag (1968) en de Slotakte van de Conferentie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (1975):
- Eerbiedigen van de onafhankelijkheid en soevereiniteit van Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan binnen de bestaande grenzen
- Zich onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan, tenzij uit zelfverdediging of anderszins in overeenstemming met het VN-Handvest
- Zich onthouden van economische dwang om de soevereine rechten van Oekraïne, Wit-Rusland of Kazachstan ondergeschikt te maken aan het eigen belang
- Onmiddellijk actie vragen van de Veiligheidsraad om bijstand te verlenen ingeval van een daad van agressie of een bedreiging met gebruik van kernwapens tegen Oekraïne, Wit-Rusland of Kazachstan
- Zich onthouden van het gebruik van kernwapens tegen Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan
- Elkaar raadplegen wanneer een vraag opduikt in verband met deze verbintenissen
In 2014 zijn deze afspraken al geschonden en Poetin gaat gewoon door.
LMEK
29-07-2022 om 13:59
Volgens datzelfde memorandum moeten ook de VS zich onthouden van economische dwang richting die landen. Dat doen ze dus ook niet aangezien ze sancties hebben opgelegd aan Belarus. En dat al in 2006 dus ruim voordat Putin hetzelfde verdrag schond. En ze gaan tot de dag van vandaag gewoon door en de sancties nemen alleen maar toe.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.