Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Fleurtje_5
29-07-2022 om 15:54
Tickel schreef op 29-07-2022 om 13:00:
Fleurtje, lees dat memorandum eens.
https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%203007/Part/volume-3007-I-52241.pdf
Nederlands;
Inhoudelijk brachten de memoranda een aantal bestaande veiligheidsgaranties bijeen in drie documenten die specifiek gericht waren naar resp. Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan. Het ging om herbevestigingen van verbintenissen uit het Handvest van de Verenigde Naties (1945), het Non-proliferatieverdrag (1968) en de Slotakte van de Conferentie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (1975):
- Eerbiedigen van de onafhankelijkheid en soevereiniteit van Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan binnen de bestaande grenzen
- Zich onthouden van bedreiging met of gebruik van geweld tegen de territoriale integriteit of de politieke onafhankelijkheid van Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan, tenzij uit zelfverdediging of anderszins in overeenstemming met het VN-Handvest
- Zich onthouden van economische dwang om de soevereine rechten van Oekraïne, Wit-Rusland of Kazachstan ondergeschikt te maken aan het eigen belang
- Onmiddellijk actie vragen van de Veiligheidsraad om bijstand te verlenen ingeval van een daad van agressie of een bedreiging met gebruik van kernwapens tegen Oekraïne, Wit-Rusland of Kazachstan
- Zich onthouden van het gebruik van kernwapens tegen Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan
- Elkaar raadplegen wanneer een vraag opduikt in verband met deze verbintenissen
In 2014 zijn deze afspraken al geschonden en Poetin gaat gewoon door.
Dank voor je bericht. Ik zal het later vandaag aandachtiger lezen. Maar op deze regel uit je artikel wil ik nu reageren:
"Eerbiedigen van de onafhankelijkheid en soevereiniteit van Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan binnen de bestaande grenzen"
Dat 'eerbiedigen' geld dan toch voor iedereen neem ik aan.
Tijdens de winterspelen in Sotsji 7 tot 23 februari 2014, vond ik het ongepast dat onze koning een pilsje dronk met Poetin. Er was een gedoe van jewelste, wie zouden er naar de spelen gaan namens Nederland?, want er waren oproepen gedaan dat landen de spelen zouden moeten boycotten vanwege de homowet in Rusland. Maar 'sport en politiek horen niet samen te gaan'.
En toen zag ik Verhofstadt met zijn consorten in de avond van 20 feb. 2014 in Oekraïne op de planken staan, met toeters én tolk het volk vanalles beloven in ruil voor het gevecht voor de EU, (zijn woorden zal ik niet weer herhalen) toen volgde bij mij een grote walging.
Dat had niks te maken met 'eerbiedigen van de onafhankelijkheid' maar met machtswellust.
Het volk kwam in opstand, de pro-Rus-president moest vluchten voor zijn eigen volk, omdat hij op het laatste moment weigerde het verdrag te ondertekenen,
er ontstond een tweespalt tussen de bevolking, er werd zelfs gevochten in het parlement, en hopsaflops er kwam een nieuwe president.
En ik mag het vast niet noemen, maar het kan niet anders, ná de ramp met de MH17 kwamen er zoveel tegenstrijdigheden tevoorschijn dat ik niet meer alles geloof wat me word voorgeschoteld.
redbulletje
29-07-2022 om 16:01
Fleurtje_5 schreef op 29-07-2022 om 15:54:
[..]
Dank voor je bericht. Ik zal het later vandaag aandachtiger lezen. Maar op deze regel uit je artikel wil ik nu reageren:
"Eerbiedigen van de onafhankelijkheid en soevereiniteit van Oekraïne, Wit-Rusland en Kazachstan binnen de bestaande grenzen"Dat 'eerbiedigen' geld dan toch voor iedereen neem ik aan.
Tijdens de winterspelen in Sotsji 7 tot 23 februari 2014, vond ik het ongepast dat onze koning een pilsje dronk met Poetin. Er was een gedoe van jewelste, wie zouden er naar de spelen gaan namens Nederland?, want er waren oproepen gedaan dat landen de spelen zouden moeten boycotten vanwege de homowet in Rusland. Maar 'sport en politiek horen niet samen te gaan'.
En toen zag ik Verhofstadt met zijn consorten in de avond van 20 feb. 2014 in Oekraïne op de planken staan, met toeters én tolk het volk vanalles beloven in ruil voor het gevecht voor de EU, (zijn woorden zal ik niet weer herhalen) toen volgde bij mij een grote walging.
Dat had niks te maken met 'eerbiedigen van de onafhankelijkheid' maar met machtswellust.
Het volk kwam in opstand, de pro-Rus-president moest vluchten voor zijn eigen volk, omdat hij op het laatste moment weigerde het verdrag te ondertekenen,
er ontstond een tweespalt tussen de bevolking, er werd zelfs gevochten in het parlement, en hopsaflops er kwam een nieuwe president.
En ik mag het vast niet noemen, maar het kan niet anders, ná de ramp met de MH17 kwamen er zoveel tegenstrijdigheden tevoorschijn dat ik niet meer alles geloof wat me word voorgeschoteld.
Ik ben ook van mening dat de Europese expansiedrift deze ellende grotendeels heeft veroorzaakt. Als Oekraïne gewoon onder Russische invloedssfeer was gebleven zaten we hier nu niet in de shit.
Denk inmiddels zelfs dat de Berlijnse muur beter niet had kunnen vallen. Wellicht had het er dan ook een stuk beter voorgestaan.
Daglichtlamp
29-07-2022 om 16:03
Je wilt toch niet echt zeggen dat je een militaire inval wilt vergelijken met een toespraak op een plein?
Kataravrouw
29-07-2022 om 17:08
redbulletje schreef op 29-07-2022 om 16:01:
[..]
Ik ben ook van mening dat de Europese expansiedrift deze ellende grotendeels heeft veroorzaakt. Als Oekraïne gewoon onder Russische invloedssfeer was gebleven zaten we hier nu niet in de shit.
Denk inmiddels zelfs dat de Berlijnse muur beter niet had kunnen vallen. Wellicht had het er dan ook een stuk beter voorgestaan.
Ik vermoed zo dat de oost duitsers daar heel anders over denken.
Ik vraag me zo wie zo af wie er graag onder de russische invloedsfeer wil leven.
Friezinnetje
29-07-2022 om 17:40
Kataravrouw schreef op 29-07-2022 om 17:08:
[..]
Ik vraag me zo wie zo af wie er graag onder de russische invloedsfeer wil leven.
Nou idd, maar RB kijkt alleen naar zichzelf
Fleurtje_5
30-07-2022 om 10:55
Daglichtlamp schreef op 29-07-2022 om 16:03:
Je wilt toch niet echt zeggen dat je een militaire inval wilt vergelijken met een toespraak op een plein?
Wie heeft het over vergelijken?
Ik schreef: Dat had niks te maken met 'eerbiedigen van de onafhankelijkheid' maar met machtswellust. (en opruiing)
Al eerder schreef ik dat het machtswaanzin is van beide kanten. En die mening heb ik nog steeds. Zie:
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7482682#7482682
In het stukje uit 2014 dat ik aanhaalde zag je alleen de walgelijke machtswaanzin van die ene kant. De andere kant van machtswellust komt nu regelmatig in het nieuws en is zo klaar als een klontje.
LMEK
30-07-2022 om 20:12
Kataravrouw schreef op 29-07-2022 om 17:08:
[..]
Ik vraag me af wie er zo graag onder de amrikaanse invloedssfeer wil blijven leven?
BrightEchidna89
30-07-2022 om 21:37
LMEK schreef op 30-07-2022 om 20:12:
[..]
Ik vraag me af wie er zo graag onder de amrikaanse invloedssfeer wil blijven leven?
Je bedoelt onder een invloedsfeer van democratie, vrijheid van pers, vrijheid om te betogen, scheiding der machten, etc.; hoe verschrikkelijk is het niet.
Kataravrouw
30-07-2022 om 22:33
LMEK schreef op 30-07-2022 om 20:12:
[..]
jij kennelijk niet?
Athan
30-07-2022 om 23:05
Valdemar schreef op 30-07-2022 om 21:37:
[..]
Je bedoelt onder een invloedsfeer van democratie, vrijheid van pers, vrijheid om te betogen, scheiding der machten, etc.; hoe verschrikkelijk is het niet.
Nou... de democratie en de scheiding der machten balanceren daar wel op het randje.
LMEK
30-07-2022 om 23:06
[..]
En ook van de slavernij, genocide, racisme, oorlogen, atoombommen en invasies.
Fleurtje_5
30-07-2022 om 23:20
[..]
In het begin van deze discussie schreef men er schande over dat er mensen in Rusland (en Oekraïne?) wonen die geen riolering hebben. Dat is zeker niet fijn, maar ik kan het toch enigszins begrijpen als men ver afgelegen woont dat tot daar geen riolering is gelegd.
Maar dat er een hele stad is waar s' nachts alleen maar daklozen rondzwerven, zoveel dat het er bijna gewoon is geworden, én vooral niet veilig, dat kan ik niet begrijpen. Zeker niet in een land dat geregeld 'met een opgestoken vinger' wel ergens oorlog gaat voeren.
Het artikel geschreven door Leon Verdonschot, in april 2022 heet:
"Iedere wijk zijn eigen type dakloze"
"De stad die ooit een utopie leek, lijkt nu meer op een dystopie".
Daarin beschrijft hij dat hij na jaren een stad in Amerika
overnieuw bezocht. Hij zegt oa"....een opeenstapeling van scènes die ik zelfs in derdewereldlanden nooit heb gezien"
Krankzinnig die toestand. En dat niet alleen in één straat of op één hoek, maar elke straat en elke hoek. "Extreem veel mensen, hele stoepen vol. Allemaal mensen die geen dak boven hun hoofd hebben en/of dringend psychiatrische hulp nodig hebben.
BrightEchidna89
31-07-2022 om 00:01
LMEK schreef op 30-07-2022 om 23:06:
[..]
Op de atoombommen na, beschrijf je vrijwel elke beschaving.
Kataravrouw
31-07-2022 om 09:57
LMEK schreef op 30-07-2022 om 23:06:
[..]
Schei toch uit, dictaturen zijn hier ook niet bepaald vies van.
Geef eens antwoord op mijn vraag, waar zou je liever willen wonen, in amerika of in rusland?
Fleurtje_5
31-07-2022 om 16:25
Kataravrouw schreef op 31-07-2022 om 09:57:
[..]
Schei toch uit, dictaturen zijn hier ook niet bepaald vies van.
Geef eens antwoord op mijn vraag, waar zou je liever willen wonen, in amerika of in rusland?
Er was eens een verliefd stel bij "Grenzeloos verliefd", een jonge man uit Nederland die verliefd was geworden op een jonge blonde vrouw uit Rusland. Ze kwam uiteindelijk in Nederland wonen. Flatje was leuk ingericht. Maar ze miste Rusland, haar eigen auto, het luxe leventje en luxe shoppen met haar vriendinnen in Rusland. Dat kan ook hé.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5287202/recordaantal-mensen-doodgeschoten-politie-verenigde-staten
10 februari 2022
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5253219/demente-vrouw-schadevergoeding-amerika-hardhandige-arrestatie
09 september 2021
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.