Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
ScarceKudu74
24-03-2022 om 13:20
Moxxie schreef op 24-03-2022 om 13:09:
[..]
Dit soort subtiele steekjes die er in zijn woorden zitten, zo goed: Alliance can still prevent deaths
Briljant ja! Je moet je toch wel haast schuldig gaan voelen als leider van een navo land en je doet niks. Ik zou 'm niet meer aan durven kijken als hij zo tegen mij begon te praten.
WickedCurlew89
24-03-2022 om 14:06
Lijkt mij niet dat er nu ineens andere of ingrijpende beslissingen genomen gaan worden.
Ik denk dat er vooral meer van hetzelfde wordt afgesproken.
Moxxie
24-03-2022 om 14:55
Hetvrijewoord schreef op 24-03-2022 om 14:06:
Lijkt mij niet dat er nu ineens andere of ingrijpende beslissingen genomen gaan worden.
Ik denk dat er vooral meer van hetzelfde wordt afgesproken.
Stoltenberg heeft gezegd dat ze Oekraïne gaan helpen zich te verdedigen tegen o.a. chemische en biologische wapens, maar dat wordt natuurlijk achter gesloten deuren besproken.
En wat jij eerder al zei, hoe lang kunnen ze nog wegkijken van de situatie in Marioepol, die wordt ieder uur ernstiger.
Mlah!
25-03-2022 om 13:51
Ik luisterde gisteren naar een podcast van De Correspondent, artikel van Thomas Oudman, met een interessante invalshoek. Rusland is Ukraine ingevallen voor het graan. Een geschiedenis die teruggaat tot de tijd van Catharina de Grote. Wie het graan heeft, heeft de macht.
SophisticatedCaribou75
25-03-2022 om 14:03
Twee kanten van dezelfde medaille:
Diplomaten manen Rutte tot actie: sluit havens vandaag nog voor Russische schepen
https://www.ad.nl/buitenland/diplomaten-manen-rutte-tot-actie-sluit-havens-vandaag-nog-voor-russische-schepen~a5bffac3/
https://www.nrc.nl/nieuws/2022/03/25/van-de-oekraiense-matroos-is-niets-meer-vernomen-a4104906
Friezinnetje
25-03-2022 om 20:57
Van de NOS-site:
Russische tv-activist niet de cel in, wel kans op boete
De Russische tv-journalist Marina Ovsyannikova, die wereldberoemd werd door haar anti-oorlogsprotest in een live-uitzending, loopt niet langer het risico om in de cel te belanden vanwege haar actie.
De BBC meldt op basis van het Russische persbureau Interfax dat een rechtbank in Moskou haar zaak heeft geregistreerd als 'administratieve overtreding', er wordt geen strafrechtelijke vervolging ingesteld. Dit betekent dat ze nog wel een boete tot 50.000 roebel (ongeveer 465 euro) riskeert, maar niet de gevreesde 15 jaar cel die een nieuwe Russische wet mogelijk maakt.
EnchantedDragonfly18
25-03-2022 om 22:44
Die nieuwe wetten, ik begrijp niet dat mensen daar niet tegen in opstand komen. Bij alles wat Poetin niet zint komt een nieuwe wet.
Friezinnetje
25-03-2022 om 22:48
Tickel schreef op 25-03-2022 om 22:44:
Die nieuwe wetten, ik begrijp niet dat mensen daar niet tegen in opstand komen. Bij alles wat Poetin niet zint komt een nieuwe wet.
Maar die durven allemaal niet.
Ze worden zelfs gebeld, hoe zij denken over de hoe ze denken over de inval van Rusland. Dan wordt er gezegd, 80% is het er mee eens. Maar de inwoners durven al niet eens te zeggen dat ze het er niet mee eens zijn, omdat de dezelfde dag de politie voor de deur staat.
EnchantedDragonfly18
25-03-2022 om 22:52
Friezinnetje schreef op 25-03-2022 om 22:48:
[..]
Maar die durven allemaal niet.
Ze worden zelfs gebeld, hoe zij denken over de hoe ze denken over de inval van Rusland. Dan wordt er gezegd, 80% is het er mee eens. Maar de inwoners durven al niet eens te zeggen dat ze het er niet mee eens zijn, omdat de dezelfde dag de politie voor de deur staat.
Maar ook de wet waarbij álle journalisten het woord oorlog niet mogen gebruiken, of die waar poetin tot 2036 als president aan kan blijven. Of die ene waarbij tech bedrijven verplicht worden een vestiging te hebben in Rusland als ze meer dan 500.000 gebruikers hebben. En die ene waardoor poetin en zijn familie voor altijd onschendbaar zijn.
Friezinnetje
25-03-2022 om 22:54
tja, hij heerst met harde hand, alle tegenstanders worden opgeruimd, dat interesseert hem niet. Plus dat ze ook alleen propaganda krijgen te zien.
Athan
26-03-2022 om 00:14
Geweldig bericht op de NOS:
'Russische brigadecommandant gedood door eigen troepen'
Een Russische brigadecommandant in Oekraïne is gedood door zijn eigen troepen. Dat zeggen westerse bronnen tegen de Britse nieuwszender Sky News. Volgens de berichten zou de brigadecommandant bewust zijn overreden, vanwege de vele doden binnen zijn eigen brigade.Deborah Haynes@haynesdeborahBREAKING: A Russian brigade commander has been killed deliberately by his own troops after his unit suffered many losses in Ukraine, a western official said. Colonel Medvechek, commander of 37 Motor Rifle Brigade, was run over by his soldiers, the official said8 uur geleden
Volgens de bron van Sky News zou het incident tekenend zijn "voor de morele uitdagingen waarmee de Russische troepen te maken hebben".
Verder meldt de zender dat volgens dezelfde bron opnieuw een Russische luitenant-generaal om het leven is gekomen. Hij zou de zevende dode Russische generaal zijn.
Fleurtje_5
27-03-2022 om 11:00
Moxxie schreef op 13-03-2022 om 11:51:
Om eerlijk te zijn hoop ik dat ze een keer te ver gaan en dat we dan wel gaan ingrijpen.
Dat hoop ik dus echt niet.
Fleurtje_5
27-03-2022 om 11:00
MidasWolf schreef op 13-03-2022 om 12:05:
[..]
Weet wat je zegt Moxxie, hoe sneu ik het ook voor deze mensen vind, wanneer het westen ingrijpt dan is het helemaal aan.
Dan zullen wij de serieuze gevolgen hier ook gaan merken, ik durf daar eigenlijk helemaal niet aan te denken als ik eerlijk ben.En Oekraïne is dan waarschijnlijk nog veel slechter af want dan nemen ze dat land met nog grover geweld in om hun machtsmiddelen weer in te zetten om de aanval vol te openen op het westen.
Dit dus.
Fleurtje_5
27-03-2022 om 11:07
Moxxie schreef op 13-03-2022 om 12:19:
[..]
Ik weet heel goed wat ik zeg en begrijp de gevolgen prima. Alleen ben ik waarschijnlijk minder bang voor Poetin dan jij. Ik geloof niet dat ze op de knop zullen drukken en ik geloof evenmin dat ze uit zijn op WOIII.
Waar ik echt boos om kan worden is die vergoelijkende redenering 'we kunnen beter niet verder ingrijpen, dan zijn de Oekrainers nog verder van huis'. Dat is natuurlijk gewoon niet waar maar geklets om je schuldgevoel te temperen.
Dat kan dan wel zo wezen dat JIJ minder bang bent, maar het gaat hier niet alleen om 'jij'.
Onderstaand artikel is van 14 maart 2022. Daarin spreekt men over 'een orkaan van honger proberen te voorkomen'. Terwijl de honger in veel landen nu al een giga probleem is:
.........
,,We moeten er alles aan doen om een orkaan van honger en een
ineenstorting van het wereldwijde voedselsysteem te voorkomen”, zei de
secretaris-generaal. Volgens hem is dat een dreigend gevaar voor de
internationale economie.
...........
Link AD artikel gewist. Titel: vn-vreest-wereldwijde-hongercrisis-na-invasie-oekraine-we-moeten-orkaan-van-honger-voorkomen
14 mrt. 2022
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.