Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Yumi
26-03-2024 om 19:15
Libertine schreef op 26-03-2024 om 13:19:
[..]
Schermen met suïcide cijfers onder boeren, vind je dat prettig? De context is bij dit soort zaken nogal belangrijk. Want er is nooit maar één factor bij suïcide. Daarnaast plegen mannen in een bepaalde leeftijd uberhaubt vaker zelfmoord dan anderen en boer zijn op zich is daar niet enkelvoudig een factor in. Dus het is echt wel een rare causaliteit die er nu ter tafel wordt gebracht (en die tegelijk heel impliciet anderen de schuld geeft of in ieder geval een oorzakelijkheid impliceert). Ik werk in de ggz, maak wekelijks suïcides mee, dus dit soort berichtgevingen vind ik serieus schadelijk.
Nee dat vind ik zeker niet prettig, maar ik heb dat bericht niet geplaatst.
Goed voorbeeld, van iemand woorden in de mond leggen en hoe verschrikkelijk naar dit kan overkomen.
Ik vind het heel erg dat je mij hierover aanspreekt. Ik maak het niet wekelijks mee, maar ik heb wel een partner verloren, die zichzelf van het leven heeft beroofd.
Ik zei vanmorgen al wat een lekker sfeertje hier, maar bedankt voor het verzieken van mijn dag beste Libertine!
Poezenmeisje
26-03-2024 om 19:44
Ik vind het jammer dat er een wedstrijdje van gemaakt moet worden waar de meeste suïcides plaats zouden vinden.
Het is geen wedstrijd, het is in alle gevallen tragisch.
Maar met al dat gekat dat de boeren gewoon moeten opsodemieteren voor meer ruimte...
Die mensen werken met hart en ziel en alle liefde 20 uur per dag, elke dag, soms al meerdere generaties op diezelfde plek.
Daglichtlamp
26-03-2024 om 19:49
Poezenmeisje schreef op 26-03-2024 om 19:44:
Ik vind het jammer dat er een wedstrijdje van gemaakt moet worden waar de meeste suïcides plaats zouden vinden.
Maar met al dat gekat dat de boeren gewoon moeten opsodemieteren voor meer ruimte...
Die mensen werken met hart en ziel en alle liefde 20 uur per dag, elke dag, soms al meerdere generaties op diezelfde plek.
Het gaat niet om een wedstrijd, maar als je de zelfmoorden onder boeren gebruikt als argument dan is het logisch dat je daar weerwoord op krijgt. Zeker als je misleidende cijfers gebruikt.
Libertine
26-03-2024 om 21:42
Yumi schreef op 26-03-2024 om 19:15:
[..]
Nee dat vind ik zeker niet prettig, maar ik heb dat bericht niet geplaatst.
Goed voorbeeld, van iemand woorden in de mond leggen en hoe verschrikkelijk naar dit kan overkomen.
Ik vind het heel erg dat je mij hierover aanspreekt. Ik maak het niet wekelijks mee, maar ik heb wel een partner verloren, die zichzelf van het leven heeft beroofd.
Ik zei vanmorgen al wat een lekker sfeertje hier, maar bedankt voor het verzieken van mijn dag beste Libertine!
Knip
Nicole123
26-03-2024 om 22:03
Juist, het is in alle gevallen tragisch. Misschien moet je er dan zelf niet over beginnen, met nog misleidende informatie ook, om de emoties maar op te wekken. En als opeens uit de feiten blijkt dat het niet de boeren zelf zijn maar vooral hun buitenlandse werknemers dan mag dat niet genoemd worden want dan is het opeens een wedstrijdje? Kom op zeg.
Er zijn heel erg veel mensen in Nederland die keihard werken, niet alleen de boeren. De mijnwerkers en textielarbeiders van weleer werkten ook keihard. Dat is geen argument om een beroep in die mate te behouden, of beter gezegd: het gebied dat hun sector beslaat. Want het aantal boerenbedrijven hoeft niet per se kleiner wat mij betreft, maar de hoeveelheid grond en arbeiders. Dat kan ook door schaalverkleining, terug naar de grootte van de jaren ‘90 (met financiële compensatie). Er is niemand hier die iets tegen boeren persoonlijk heeft. Maar blijkbaar mag je in dit topic over asielzoekers de meest nare dingen zeggen, maar als je ook maar aanstipt dat het wel heel erg veel is dat 50% van het Nederlandse grondgebied een agrarische bestemming heeft en dat je een deel anders zou kunnen bestemmen, bijv huizen en natuur op de plek van leegstaande kassen, dan is dat verschrikkelijk?
Miraval
26-03-2024 om 22:30
Wanneer een boer zelf kiest om te stoppen met een ruime compensatieregeling heb ik er helemaal niks op tegen. Ik ben wel tegen een eventuele verplichte uitkoop.
Daarnaast vind ik dat gemeenten veel eerder een vergunning af moeten geven voor het wijzigen van het bestemmingsplan. Er zijn namelijk ook boeren die plannen hadden voor woningbouw maar door de gemeente werden tegengewerkt. Ja wat willen we dan vraag ik me af? Meer woningen of vasthouden aan strakke regels? Dit geldt ook voor ombouwen van leegstaande kantoorpanden naar appartementen. Ook hier moeten gemeenten veel meer pro actief in worden.
Fleurtje_5
27-03-2024 om 08:44
felija schreef op 25-03-2024 om 11:23:
[..]
Het blijft wel gênant om te lezen hoe bijzonder weinig jij begrijpt van complexe problematiek.
Ik begrijp gênant veel te veel van hoe complex de problematiek is en hoe groot het nog gaat worden.
En jij? Nog op zoek naar nog meer hotels en cruiseschepen voor veilige landers? Heb je gezien wat dat elke week kost? Terwijl de huidige partijen nu al grijze haren krijgen, en goed moeten bekijken hoe om te gaan met de financiële lijken van de afgelopen jaren, die het vorige kabinet in de kast heeft gehouden.
Die 800 verzorgingstehuizen die gesloten werden vanwege bezuinigingen hebben dat 'bij elkaar opgeteld' niet eens gekost wat nu 50 hotels per week kosten.
Fleurtje_5
27-03-2024 om 08:49
Daglichtlamp schreef op 25-03-2024 om 13:44:
[..]
In noodopvanglocaties in grote hallen is het zelfs vaak vier stapelbeden, dus acht mensen per hokje zonder plafond.
Onderstaande werd er in 2022 al gezegd. Waarom doe je mensen dit twee jaren later nog steeds aan?
Asielzoekers in Ter Apel moeten wekenlang wachten: 'Spijt dat ik ben gekomen'
Fleurtje_5
27-03-2024 om 08:52
Miraval schreef op 25-03-2024 om 17:11:
Ik ben ook voor de spreidingswet maar tegelijkertijd ook voor een mindere instroom hoe die dan ook tot stand moet komen. Misschien eens bekijken wie we een status toe kennen?
Als alle nieuwe opvangplaatsen vol zijn hoe dan verder? Nieuwe blijven zoeken? Want de doorstroming is er niet, er zijn geen woningen. Op dit moment is het gewoon echt dweilen met de kraan open.
Ik vind het absurd.
Fleurtje_5
27-03-2024 om 08:59
Mick87 schreef op 25-03-2024 om 17:30:
[..]
Ik denk dat er wel iets aan de instroom moet gebeuren. Helemaal maakbaar is het niet. Maar de sociale voorzieningen hier hebben wel een aanzuigende werking. Ook al suggereert een door de overheid gefinancierd onderzoek anders.
Ik zou zeggen:
- minder snel aanspraak maken op zaken als uitkeringen.
- minder snel Nederlands paspoort.
- minder gezinshereniging.
Verder: hoe kan het dat hier vergeleken buurlanden veel meer mensen een status krijgen ? Is dat toeval of hanteren wij andere criteria.
Ik denk dat e.e.a. wel minder maakbaar is als men denkt. Maar tegelijkertijd kunnen we denk ik niet anders dan erkennen dat we de huidige instroom niet aankunnen, dat onze sociale voorzieningen dat niet aankunnen en ook dat de culturele verschillen op den duur frictie gaan geven. En tel daarbij op dat we met deze instroom een grotere groep sociaal economisch zwakkeren krijgen. Want velen worden en blijven afhankelijk van uitkeringen, blijven afstand houden van de maatschappij etc. Statistieken liegen niet.
Ik vraag me af of het vluchtelingenverdrag opzeggen mogelijk is. En dan naar een systeem van gecontroleerde migratie
Dat kwartje is nog steeds niet gevallen. Hoewel, Mark Rutte zei tien jaar geleden al dit:
https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/rutte-er-is-geen-draagvlak-voor-zoveel-asielzoekers
Premier Rutte reageert in zijn wekelijkse persconferentie vrijdag op de plotselinge toenemende asielinstroom van met name uit Eritrea afkomstige vluchtelingen. Zo noemt hij de asielinstroom onder meer ‘maatschappelijk ontwrichtend’.
Kwamen er voorheen zo’n duizend Eritreeërs per jaar naar Nederland, nu zouden dat er duizend per week zijn, aldus staatssecretaris Fred Teeven woensdag in het televisieprogramma Eén op Eén.
Volgens de premier zijn mensen die echt in de problemen zitten welkom in Nederland. Maar, niet als ze met te veel komen. Hoeveel te veel is, is niet duidelijk. Rutte zei tijdens zijn persconferentie:
Onze hele samenleving is gebaat bij maatschappelijk draagvlak. Als mensen echt in de problemen zitten dan dragen we een steentje bij, maar deze aantallen zijn niet te dragen.”
..............etc.etc.etc........
Fleurtje_5
27-03-2024 om 09:02
Miraval schreef op 25-03-2024 om 23:29:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2000/41/per-dag-elf-boeren-minder
Jongens maak je geen zorgen. Boerenbedrijven gaan in rap tempo eruit.
https://www.businessinsider.nl/boerenland-bebouwing-landbouwgrond-agragrisch-terrein-stikstof-nederland/#:~:text=Sinds%20begin%20deze%20eeuw%20verdween%20ruim%2090.000%20hectare%20boerenland%3A%20maar,bodem%20is%20nog%20agrarisch%20terrein&text=In%20de%20periode%20tussen%202000,Nederland%2C%20zo%20meldt%20het%20CBS.
En daarmee dus ook het bijbehorende land.
Triest dit.
Fleurtje_5
27-03-2024 om 09:04
Luchtpost schreef op 26-03-2024 om 00:04:
[..]
Nog afgezien van leefruimte, maar de "voorzieningen" die jij noemt, is dat juist niet het probleem (huisartsen, scholing, ouderenzorg, etc.) dat al langer dan vandaag behoorlijk nijpend begint te worden?
Kassen: vergeleken met 40-50 jaar geleden heeft NL toch nog maar nauwelijks kassen? Ik zeg niet dat het niet minder kan, maar als ik jouw posts lees, dan lijkt het alsof NL nog steeds bomvol kassen staat "en als die nou maar weg zijn dan is het probleem met arbeidsmigranten opgelost". En daarnaast: in de kassen die er nog staan doet men veel aan innovatie/robotisering. Op de langere termijn bezien is dat m.i. een veel geringer probleem dan 1000 asielzoekers per week ontvangen waarvan 80 % een vergunning krijgt en een ander deel in de illegaliteit verdwijnt.
Behalve Malta, welk land in Europa is dan dichter bevolkt dan NL? Technisch gesproken heb je gelijk als je zegt dat NL niet "het" dichtstbevolkte land van Europa is, want dat is Malta. Maar A) neemt Malta relatief méér asielzoekers op dan NL? en B ) wat weten we van de voorzieningen in Malta en of die al/niet onder druk staan?
Zelf woon ik ook in een zeer dichtbevolkt deel van NL en ik ervaar het hier als véél en véél te vol.
Inderdaad, er zijn dorpen zonder huisarts, daklozen nemen toe, en men overwoog zelfs een ziekenhuis te sluiten.
Fleurtje_5
27-03-2024 om 09:10
Precies dit.
Ik hou van de weiden, de akkers, vooral als die pas omgeploegd en ingezaaid zijn. Van te zien als er gewerkt word op het land, en het voedsel dat ze produceren.
Een dik applaus voor de boeren.
Miraval
27-03-2024 om 09:14
https://www.nu.nl/economie/6299772/waarom-drie-keer-zoveel-asielzoekers-in-2023-een-werkvergunning-kregen.html#nujij
Bericht van een maand geleden weliswaar maar positief nieuws.
Vandaag staat er iets over in de Telegraaf maar dat kan ik niet lezen.
Nicole123
27-03-2024 om 09:44
Miraval schreef op 27-03-2024 om 09:14:
https://www.nu.nl/economie/6299772/waarom-drie-keer-zoveel-asielzoekers-in-2023-een-werkvergunning-kregen.html#nujij
Bericht van een maand geleden weliswaar maar positief nieuws.
Vandaag staat er iets over in de Telegraaf maar dat kan ik niet lezen.
Fijn, voor alle partijen, dat dit dus echt vruchten afwerpt. Het is een van mijn stokpaardjes: je kunt mensen niet kwalijk nemen niks bij te dragen als je ze lange tijd verbiedt bij te dragen en laat denken en wennen aan dat dat normaal zou zijn. Wel van de zotten dat er een rechtszaak voor nodig was ipv dat de politiek dit zelf heeft bedacht en besloten, maar beter laat dan nooit. Ik denk dat er op dit vlak nog veel meer winst te behalen is. Als ze de regel van het eerste half jaar niet mogen werken ook nog laten vallen, procedures versnellen en zorgen voor niet te vaak hoeven verhuizen dan zal het waarschijnlijk nog een heel stuk beter gaan. Prettig voor de mensen zelf, voor buurtbewoners van AZCs, voor het oplossen van tekorten arbeidsmarkt, voor het inzetten van deze mensen ipv arbeidsmigranten, waardoor de netto migratie-instroom minder zal worden, voor de betaalbaarheid van de maatschappij en minder druk op uitkeringen en voorzieningen.