Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Daglichtlamp
26-03-2024 om 08:42
Poezenmeisje schreef op 26-03-2024 om 08:25:
Elke twee weken pleegt een boer in Nederland zelfmoord. Die gewenste landbouwgrond komt dus vanzelf wel vrij, nog even geduld en nog wat meer pesten.
https://groenkennisnet.nl/nieuwsitem/grote-onzekerheid-overheerst-bij-boeren
In Frankrijk liggen deze cijfers nog hoger, in 2016 anderhalve zelfmoord onder boeren per dag... Voor het grootste deel zijn dit mannen van 45 tot 65 jaar.
https://www.francetvinfo.fr/replay-radio/le-vrai-du-faux/vrai-ou-faux-est-ce-vrai-que-deux-agriculteurs-se-suicident-par-jour-en-moyenne-en-france_6291126.html
https://www.113.nl/sites/default/files/2019-03/Zelfdoding%20per%20werksector.pdf
Ter relativering: Gemiddeld genomen wordt er meer zelfmoord gepleegd door mensen in dienst van de overheid, dan door agrariërs.
https://www.bnr.nl/nieuws/binnenland/10514343/nee-boeren-sterven-niet-vaker-aan-zelfdoding
Yumi
26-03-2024 om 08:51
Goedemorgen, wat een lekker sfeertje weer hier. Denken dat je het gelijk aan je zijde hebt, blijven wijzen naar de ander en woorden in de mond leggen. Mag het wat vriendelijker? Het zou fijn zijn als er ruimte is voor een andere mening. Bedankt en een fijne dag
Nicole123
26-03-2024 om 09:06
Luchtpost schreef op 26-03-2024 om 00:04:
[..]
Nog afgezien van leefruimte, maar de "voorzieningen" die jij noemt, is dat juist niet het probleem (huisartsen, scholing, ouderenzorg, etc.) dat al langer dan vandaag behoorlijk nijpend begint te worden?
Kassen: vergeleken met 40-50 jaar geleden heeft NL toch nog maar nauwelijks kassen? Ik zeg niet dat het niet minder kan, maar als ik jouw posts lees, dan lijkt het alsof NL nog steeds bomvol kassen staat "en als die nou maar weg zijn dan is het probleem met arbeidsmigranten opgelost". En daarnaast: in de kassen die er nog staan doet men veel aan innovatie/robotisering. Op de langere termijn bezien is dat m.i. een veel geringer probleem dan 1000 asielzoekers per week ontvangen waarvan 80 % een vergunning krijgt en een ander deel in de illegaliteit verdwijnt.
Behalve Malta, welk land in Europa is dan dichter bevolkt dan NL? Technisch gesproken heb je gelijk als je zegt dat NL niet "het" dichtstbevolkte land van Europa is, want dat is Malta. Maar A) neemt Malta relatief méér asielzoekers op dan NL? en B ) wat weten we van de voorzieningen in Malta en of die al/niet onder druk staan?
Zelf woon ik ook in een zeer dichtbevolkt deel van NL en ik ervaar het hier als véél en véél te vol.
Wat betreft die voorzieningen: wat ik bedoel is dat je wel in de allerdunstbevolkte gebieden de meeste asielzoekers kunt plaatsen, maar dat dat één manier is om ernaar te kijken. Want een AZC van 2000 mensen in een klein dorpje, is dat nou echt handig? Op die manier kun je ook naar landen kijken. Heel veel inwoners erbij als er ergens nauwelijks mensen wonen en dus ook nauwelijks scholen, ziekenhuizen, etc. zijn is geen wenselijke oplossing. Dat er ook in dichtbevolkte gebieden een probleem kan zijn met de hoeveelheid huisartsen, scholen, etc. dat is inderdaad zo, maar ik had het er meer in het algemeen over.
In Zuid-Holland en in het bijzonder het Westland staat het nog wel bomvol kassen. De hoeveelheid bedrijven is afgenomen, maar door schaalvergroting is de hoeveelheid kassen en de oppervlakte die ze innemen juist toegenomen. 40-50 jaar geleden, zoals jij noemt, dus rond 1980, was de oppervlakte 8800 hectare, nu meer dan 13.000 hectare.
Op die 13.000 hectare zou je als je zou willen ook 400.000 huizen kunnen bouwen en zo in 1 klap van het woningtekort af zijn. Er werken verder zo'n 80.000 arbeidsmigranten, dus dat zou ook enorm schelen. Nou vind ik niet dat je rigoreus alle kassen neer zou moeten halen, maar we zouden naar mijn idee af moeten van het idee dat agrarische grond 'heilig' is. In het Westland is er maar één politieke partij die vindt dat op het gebied van verlaten leegstaande kassen wel woningbouw zou mogen komen, van alle andere partijen moet het per se agrarisch gebied blijven: https://www.groentennieuws.nl/article/9575243/kritiek-op-stilstand-tuinbouw-westland-hoeveel-glas-is-heilig/ Begin daar eens, zou ik zeggen. Verder noem ik de kassen als voorbeeld, maar voor megastallen en de grote hoeveelheid akkers kun je hetzelfde zeggen.
Waarom 'behalve Malta'? Ik stel alleen dat jij overdreef doordat Malta boven Nederland staat. Als je op Malta rondloopt dan is het daar overigens ook niet extreem druk of vol.
Dat jij in een zeer dichtbevolkt gebied het te druk vindt woont doet af aan je argumentatie over heel Nederland. Jij projecteert jouw regio blijkbaar op heel Nederland: als jij het daar als druk ervaart is voor jou opeens heel Nederland onleefbaar als er meer mensen zouden wonen. Als je nou zelf in een heel dunbevolkt gebied had gewoond en het zelfs dáár veel te druk had gevonden dan had je een punt gehad. Maar als jij het in, ik noem maar, Amsterdam te druk vindt dan zegt dat helemaal niets over de vraag of er bijv. in Drenthe nog meer mensen zouden kunnen wonen.
Zilver_gray
26-03-2024 om 09:22
Yumi schreef op 26-03-2024 om 08:51:
Goedemorgen, wat een lekker sfeertje weer hier. Denken dat je het gelijk aan je zijde hebt, blijven wijzen naar de ander en woorden in de mond leggen. Mag het wat vriendelijker? Het zou fijn zijn als er ruimte is voor een andere mening. Bedankt en een fijne dag
Je bedoelt zoals (vooral) in het begin van dit topic met zijn allen eensgezind asielzoekers bashen, ja dat is gezellig. Het is juist goed om zaken van de andere kant te belichten, en degene die dat hier doen, onderbouwen dat prima. Hulde!
Nicole123
26-03-2024 om 09:28
Miraval schreef op 26-03-2024 om 08:10:
@Nicole mijn opmerking was gericht aan Libertine en was als sarcasme bedoeld. Ik heb jou dan ook niet gequote maar Libertine die zei "zie daar de oplossing".
Ook heb ik niet gereageerd op jouw bericht over verstedelijking. Dat had ook weer te maken met die opmerking en ik haalde als voorbeeld mijn eigen omgeving aan.
Ook als je die 80% arbeidsmigranten weglaat uit de agrarische sector zal de bevolking in Nederland blijven groeien. Door natuurlijke aanwas en migratie. Dan is het toch gewoon zo dat je meer mensen in Nederland krijgt op meer grondoppervlakte? (Die vrijkomt door dat boeren stoppen).Tenzij je de vergrijzing straks de sterfte van die mensen meetelt. Dan heb je wel kans dat de bevolking afneemt over pakweg 50 jaar. Maar voor die tijd neemt die eerst nog toe. Misschien minder hard maar neemt wel toe.
Jij hebt mij in deze echt verkeerd begrepen.
Maar het gaat om het totale plaatje, toch? Je quote Libertine, maar Libertine en ik waren het in dezen eens. We zien beiden de enorme hoeveelheid grond voor de agrarische sector als een probleem en oplossingsrichting voor de 'volheid' van Nederland, het onderwerp waar het over ging. Ik vind het niet bijdragen aan een oprechte discussie om dan vervolgens met sarcastische overdreven 'alles volbouwen' en 'hiermee extra mensen binnenhalen' scenario's te komen en voorbeelden van distributiecentra, terwijl je volgens mij best weet dat dat mijn en ook haar mening helemaal niet is. Dan ga je het in het extreme trekken en dingen erbij halen die er weinig mee te maken hebben en dat doet af aan een rationele, constructieve discussie.
Ik weet helemaal niet of de bevolking in Nederland wel zal blijven en blijven groeien. Dat is nou juist wat ik steeds zeg: het migratiesaldo is hoofdzakelijk een golfbeweging, geen recht stijgende lijn. Het geboortecijfer is relatief laag t.o.v. pak 'em beet 40 of 70 jaar geleden en over een jaar of 10-20 zal gemiddeld de babyboom generatie komen te overlijden. Dat moet je juist meenemen. Ik vind het heel goed om alert te zijn op bevolkingsgroei, te kijken naar wat we aankunnen als land en te bedenken hoe we groei kunnen voorkomen of behappen, maar wel dan op een realistische manier, waarbij je alles meeneemt en het niet in het extreme gaat trekken.
Wat ik verder bedoelde is dat als je een deel van de agrarische sector bestemt voor woningen en natuur, dat dat in zichzelf geen extra mensen aantrekt (in tegendeel, juist omgekeerd). Ik betoog ook niet dat als je iets doet aan die agrarische sector dat je dús niets meer aan instroom zou hoeven te doen, of dat die instroom geen enkel probleem meer is. Het kan ook en-en. Wel hebben we op het landgebruik in ons land gewoon veel meer invloed dan op migratie-instroom. En wat betreft de migratie-instroom hebben we meer invloed op (sectoren waar) arbeidsmigranten (in werken) dan op vluchtelingen. Je kunt niet even een oorlog uitzetten (was het maar zo), een regime veranderen, doen alsof Nederland een geïsoleerd eiland is of uit de EU stappen. Dus je kunt blijven roepen dat de asielinstroom lager moet, maar dit is maar één onderdeel van het probleem van veel mensen op een kleine oppervlakte en juist precies het onderdeel waar we het minste invloed op hebben.
Nicole123
26-03-2024 om 09:46
Elke twee weken pleegt een boer in Nederland zelfmoord. Die gewenste landbouwgrond komt dus vanzelf wel vrij, nog even geduld en nog wat meer pesten.
Vreselijk. Ik vind ook niet dat je boeren zou moeten pesten of zomaar hun bedrijf af moet pakken. En de onzekerheid waarin veel boeren verkeren is zeker slopend. Juist daarom vind ik dat de tijd van 'we willen dit' naar 'oh nee we trekken het toch weer in', van investeren in A en dan toch weer in B, van gepusht worden tot schaalvergroting en dan weer moeten inkrimpen voorbij moet zijn. Durf als land eens keuzes te maken in plaats van dat continue pappen en nathouden en keuzes wéér vooruitschuiven, waardoor het zwaard van Damocles maar blijft dreigen. Geef duidelijkheid aan de boeren. En begin gewoon met bijv. leegstaande kassen of met het stimuleren van kleinschaliger landbouw en veeteelt. Daar hoeft geen boer van weg, maar het helpt al wel een stukje. Zelfmoord, dreigende zelfmoord, depressie of nare gevoelens bij een beroepsgroep zijn wat mij geen reden om helemaal niets te doen in een bepaalde sector, wel om dat met goed beleid te doen. We hebben destijds ook de mijnen gesloten, die hebben we ook niet toch maar gehouden om zelfmoord of depressie onder mijnwerkers te voorkomen, toch?
Yumi
26-03-2024 om 10:38
Zilver_gray schreef op 26-03-2024 om 09:22:
[..]
Je bedoelt zoals (vooral) in het begin van dit topic met zijn allen eensgezind asielzoekers bashen, ja dat is gezellig. Het is juist goed om zaken van de andere kant te belichten, en degene die dat hier doen, onderbouwen dat prima. Hulde!
Nee daar heb ik het niet over, dat maak jij ervan!
Zoals ik al schreef, de ander geen woorden in de mond leggen!
De andere kant belichten is prima, maar de manier waarop is verre van prettig.
felija
26-03-2024 om 10:42
In Frankrijk liggen deze cijfers nog hoger, in 2016 anderhalve zelfmoord onder boeren per dag... Voor het grootste deel zijn dit mannen van 45 tot 65 jaar.
https://www.francetvinfo.fr/replay-radio/le-vrai-du-faux/vrai-ou-faux-est-ce-vrai-que-deux-agriculteurs-se-suicident-par-jour-en-moyenne-en-france_6291126.html
Ik snap de boeren echt wel, er wordt met ze gesold. De regels veranderen voortdurend, ze moeten telkens weer aan nieuwe voorwaarden voldoen, een mens zou van minder gek worden.
Er is jarenlang een beleid van pappen en nathouden geweest. Het belang van de boer staat niet voorop, dat van de boerenlobby wel. Het draait zoals altijd weer om geld.
Dat verandering noodzakelijk is voor de agrarische sector, ben ik voor, op de oude manier doorgaan is niet meer houdbaar, dat had al lang eerlijk gecommuniceerd moeten worden met de boeren, in plaats van ze aan het lijntje te houden.
Daglichtlamp
26-03-2024 om 10:56
Laten we nu niet tig keer herhalen dat elke twee weken een boer zelfmoord pleegt. Wat klopt uit die cijfers is dat elke twee weken iemand die werkt in de agrarische sector zelfmoord pleegt.
Sectoren waar de zelfmoordcijfers hoger liggen dan in de agrarische sector zijn o.a. de bouwsector, taxi- en ambulance vervoer, de overheid en uitzendbedrijven.
Nicole123
26-03-2024 om 10:58
Yumi schreef op 26-03-2024 om 10:38:
[..]
Ja, het is jammer dat als je een andere mening hier hebt dan het gemiddelde in dit topic en daarbij met feiten en argumenten komt er door anderen meteen van gemaakt wordt dat je dus de instroom dikke prima zou vinden, dat je denkt dat het simpel op te lossen zou zijn, dat Nederland dunbevolkt zou zijn en maar vol gebouwd moet worden, dat je alle boeren weg wil hebben of er geen stukje agrarisch land meer over mag blijven. De nuance en het constructief over problemen nadenken is hier bij sommigen helaas volledig weg.
Nicole123
26-03-2024 om 11:10
Daglichtlamp schreef op 26-03-2024 om 10:56:
Laten we nu niet tig keer herhalen dat elke twee weken een boer zelfmoord pleegt. Wat klopt uit die cijfers is dat elke twee weken iemand die werkt in de agrarische sector zelfmoord pleegt.
Sectoren waar de zelfmoordcijfers hoger liggen dan in de agrarische sector zijn o.a. de bouwsector, taxi- en ambulance vervoer, de overheid en uitzendbedrijven.
Elke zelfmoord is er een teveel en ik denk wel dat door steeds wisselend beleid en het niet bieden van duidelijkheid er veel stress is onder de boeren.
Maar er zijn inderdaad zowel relatief als absoluut geen heel hoge aantallen van zelfdoding onder boeren en het neemt ook niet toe. Ook vinden de zelfdodingen met name plaats onder de uitzendkrachten, niet onder de eigenaren van de boerderijen. Dus concreet gezegd die Poolse arbeidsmigranten die door malafide uitzendbureaus uitgebuit worden en met 10 man in een flatje bivakkeren. Het klopt dus niet dat die zelfmoorden zoveel zouden voorkomen bij de eigenaren van boerderijen uit stress om het behoud van hun boerenbedrijf. Ik denk dat het heel goed is om te monitoren onder welke groepen veel zelfdoding voorkomt en daarop actie te ondernemen, maar laten we dan alsjeblieft wel bij de feiten blijven.
https://www.bnr.nl/nieuws/binnenland/10514343/nee-boeren-sterven-niet-vaker-aan-zelfdoding
Gebruikersnaaminvullen
26-03-2024 om 11:16
Nicole123 schreef op 25-03-2024 om 23:53:
[..]
Waarom leg je me steeds dingen in de mond die ik niet zeg? Ik zeg nergens dat we dunbevolkt zijn.
Oorlog is er momenteel in Oekraïne, maar ook nog in Syrië en met het talibanregime in Afghanistan is het ook daar niet veilig. Maar jij ziet een stijgende lijn, die gaat blijven stijgen? Waar baseer je die precies op dan? Waarom is de lijn steeds golvend en zou hij nu lineair zijn?
En zeker is ook mijn ervaring subjectief, dat bedoelde ik juist, dat je hierover niet in feiten kunt spreken. Jij schreef: Nederland is het dichtstbevolkt van Europa en nog meer mensen op een km2 maakt het land onleefbaar. Met het eerste deel overdrijf je en met het tweede deel maak je van je mening een feit, wat je argumentatie niet sterker maakt. Ik wuifde niet weg wat jij ervaart, jij wuift weg wat ik ervaar. Ik ben wel eens op Malta geweest trouwens, jij ook? Ik heb het ook daar niet als super druk en al helemaal niet als onleefbaar ervaren.
Ja ik ben daar ook geweest. Ontzettend fijn dat jij het niet als onleefbaar ervaart. Helaas kan ik daar niets mee.
Nicole123
26-03-2024 om 11:18
Om weer wat meer on topic te komen, onder asielzoekers kampt maar liefst 35% met suïcidale gedachten. Dat vind ik dan weer schrikbarend hoog.
Zij zijn gevlucht uit het land van herkomst, vanwege oorlog en geweld, en hebben dierbaren verloren of hebben moeten vluchten vanwege discriminatie van seksuele geaardheid of religie. Ze voelen zich in Nederland geïsoleerd en eenzaam, vaak niet in de gelegenheid om te werken, en ervaren in Nederland een heel andere status dan in hun thuisland. Daarnaast leidt een dreigende uitzetting niet zelden tot een toename van wanhoop en suïcidaliteit. We zien bij onze patiënten dat suïcidale gedachten juist erg veel voorkomen. Van een groep van 379 vluchtelingen voelt bij intake ruim 80% zich nogal, tot heel erg hopeloos over de toekomst en heeft ruim 35% gedachten aan suïcide, blijkt uit de vragenlijsten die zijn afgenomen.
https://psychotraumanet.org/sites/default/files/documents/Simone%20de%20la%20Rie%2C%20Larissa%20van%20Beek%20%26%20Jitske%20Rullmann_Su%C3%AFdice%20bij%20vluchtelingen_Impact%20magazine-2021-03.pdf
Tot zover dus het onterechte beeld van de gelukszoekers die in Nederland alles maar in de schoot geworpen zouden krijgen. Ik denk dat niemand van ons met hen zou willen ruilen. Procedures zouden veel sneller moeten, opvang humaner en integratie en mogen werken/leren vanaf dag 1, zodat deze mensen niet afglijden of uitgekotst worden, maar erbij horen.
Libertine
26-03-2024 om 13:19
Yumi schreef op 26-03-2024 om 10:38:
[..]
Nee daar heb ik het niet over, dat maak jij ervan!
De andere kant belichten is prima, maar de manier waarop is verre van prettig.
Schermen met suïcide cijfers onder boeren, vind je dat prettig? De context is bij dit soort zaken nogal belangrijk. Want er is nooit maar één factor bij suïcide. Daarnaast plegen mannen in een bepaalde leeftijd uberhaubt vaker zelfmoord dan anderen en boer zijn op zich is daar niet enkelvoudig een factor in. Dus het is echt wel een rare causaliteit die er nu ter tafel wordt gebracht (en die tegelijk heel impliciet anderen de schuld geeft of in ieder geval een oorzakelijkheid impliceert). Ik werk in de ggz, maak wekelijks suïcides mee, dus dit soort berichtgevingen vind ik serieus schadelijk.