Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-12-2024 om 11:46 Topicstarter

Ik zie nog geen reden om hem dan maar hier te willen houden. 

Poezenmeisje schreef op 04-12-2024 om 11:46:

Volgens mij willen we hier vooral dat hij niet vrij op straat loopt.

Poezenmeisje schreef op 04-12-2024 om 11:46:

Ik wel, die man heeft hulp nodig. Het is niet ok om hem in een ander land dan maar brand te stichten of mensen aan te vallen oid..

Poezenmeisje

Poezenmeisje

04-12-2024 om 12:23 Topicstarter

"Een ander land" is gewoon het land waar hij vandaan komt. Armenië. 

Waarom moet die man hier op de zorgkosten drukken? Of kunnen we de rekening naar Armenië sturen?

Zolang kinderen in Nederland op wachtlijsten worden gezet bij de hulpverlening, voel ik mij niet geroepen om gestoorde zielepieten uit andere landen te verzorgen.

Willekeurige plaatsen.

https://www.jeugdggz.nl/wachttijden-apeldoorn

We hebben op dit moment geen ruimte voor aanmeldingen van jonge kinderen (kinderen t/m 5 jaar).
We hebben op dit moment geen ruimte voor aanmeldingen van kinderen / jongeren vanaf 6 jaar.

https://www.deviersprong.nl/voor-verwijzers-en-gemeenten/wachttijden-voor-jeugd/

Per 1 december 2024
Hier vindt u de verwachte wachttijd tot behandeling (na indicatie) in Amsterdam. Dit is de verwachte wachttijd ná intake en advies (kijk hier voor de wachttijd voor een intake). De precieze wachttijd hangt af van uw situatie. Voor een persoonlijk advies neemt u contact op met ons Klantburo.

Niemand wil graag dat dit soort mensen hier in Nederland zijn en al helemaal niet dat ze op straat rondzwerven. Als Faber denkt hem hoppa uit te kunnen zetten, laat ze dat dan doen. Blijkbaar lukt het zelfs haar niet, wie dan wel? 

Tot deze man uitgezet wordt lijkt het mij in ieder geval niet verstandig hem vrij te laten rondlopen. Deze persoon hoort zolang hij nog in Nederland is in een gesloten instelling, ofwel Veldzicht ofwel een detentiecentrum. Het lijkt er wel op alsof Faber graag wil dat het faliekant fout loopt, om weer meer munitie te hebben voor haar 'die nare asielzoekers brengen alleen maar ellende' frame.

Wie doet alsof door de BedBadBrood regeling mensen als deze niet uitgezet worden begrijpt die hele regeling niet en heeft daar een heel eigen versie van gemaakt (al dan niet geholpen door social media of sites als GeenStijl). Ten eerste wordt deze man helemaal niet daar opgevangen, ten tweede zorgt die regeling er juist voor dat veel mensen wél teruggaan naar hun land van herkomst. Ze gaan dan niet op straat rondzwerven en de illegaliteit in, maar worden daar geholpen met bijv papieren om terug te kunnen keren. Het is zelfs een voorwaarde van de BedBadBrood regeling dat mensen meewerken aan hun terugkeer.

Daglichtlamp schreef op 04-12-2024 om 11:54:

[..]

Volgens mij willen we hier vooral dat hij niet vrij op straat loopt.

Nee, ik wil vooral dat hij terug gaat.

Daglichtlamp schreef op 04-12-2024 om 10:31:

[..]

Wat op dit moment gebeurd is dat deze gevaarlijke mensen letterlijk op straat staan. Wanneer pakt Faber haar verantwoordelijkheid? Of is dit dermate cynisch beleid dat het politiek handig uitkomt als het weer eens een keer mis gaat met 1 van deze personen?

Faber wil haar verantwoordelijkheid wel pakken, maar als gemeentes vervolgens precies het omgekeerde doen gaat dat niet lukken.

Alice12 schreef op 04-12-2024 om 13:41:

[..]

Faber wil haar verantwoordelijkheid wel pakken, maar als gemeentes vervolgens precies het omgekeerde doen gaat dat niet lukken.

De gemeenten willen helemaal niet dat deze gevaarlijke mensen vrij rondlopen of dat ze opgevangen worden in een open opvang zoals de bed bad brood opvang.

Alice12 schreef op 04-12-2024 om 13:41:

[..]

Wat doet de gemeente dan precies verkeerd wat betreft deze man? Wat moeten ze volgens jou doen?

Het antwoord ‘gewoon uitzetten die hap’ op deze vraag is in ieder geval onzinnig, want dat is helemaal de taak niet van een gemeente. En het antwoord ‘geen BedBadBrood aanbieden’ is ook geen oplossing, want die regeling is niet de oorzaak waarom deze gevaarlijke man rondzwerft.

De BedBadBrood regeling is helemaal niet voor deze mensen en wordt er ook niet voor gebruikt. De locaties weigeren deze mensen zelfs, omdat ze te gevaarlijk zijn. Het probleem is het sluiten van gesloten opvang en behandeling in Veldzicht door het kabinet. Zie de info uit de link die hier gedeeld werd (ASKV is de BedBadBrood organisatie in Groningen):

Het ASKV noemt het een politieke keuze om asielzoekers met psychische problemen niet meer in Veldzicht te behandelen. "Met deze beslissing creëert de politiek bewust een chaotische en onveilige situatie in de asielketen", vindt Erik Rouw, directeur van de organisatie. Volgens hem wordt het probleem nu naar de samenleving geschoven. "Dit zal onvermijdelijk leiden tot gevaarlijke situaties."

Het ASKV heeft ook al een aanmelding binnen van iemand die Veldzicht op zeer korte termijn moet verlaten. Beldman: "Ik moet hem weigeren. Deze cliënten zijn 'te zwaar' om in onze opvang te kunnen. En ik kan niet bedenken waar dan wel."

Daglichtlamp schreef op 04-12-2024 om 11:21:

Veldzicht is/was geen bed bad brood regeling. Weet je eigenlijk wel waar je het over hebt?
Overigens is het NOS bericht waar je uit citeert al weer verouderd. De laatste stand van zaken kun je lezen in de Kamerbrief van Faber van afgelopen week.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024D46959&did=2024D46959

Ik citeerde het volgende uit de link die jij had geplaatst:

Ondanks waarschuwingen van gemeenteambtenaren en hulpverleners aan de minister van Asiel en Migratie en de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid verblijft een gevaarlijke ongedocumenteerde man in Amsterdam nog steeds op straat. De afgelopen week waren er rond hem twee serieuze veiligheidsincidenten, betrokkenen vrezen verdere escalatie.

De uitgeprocedeerde asielzoeker
van Armeens-Syrische afkomst, die al sinds 2004 in Nederland is, heeft een ernstig gewelddadig verleden. Zo stak hij meerdere mensen neer en zette zichzelf ooit voor de deur van een opvanglocatie in brand. Volgens hulpverleners heeft de man psychiatrische problemen die verergeren omdat hij op straat leeft.

Veldzicht is van oorsprong een TBS-kliniek. Quote: De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI), waar Veldzicht onder valt, kijkt nu of de groep asielzoekers elders ondergebracht kan worden.

Veldzicht valt niet onder BBB. En de man is uitgeprocedeerd. Ik blijf nog steeds bij mijn mening: Waarom is die man uitgeprocedeerd? Wie beslist dat hij terug moet? Hij is hier al sinds 2004.  Die periode valt niet onder Faber. Hoe is het mogelijk dat die man dan zolang kon blijven? Men kan het dan nu wel bij minister Faber neer willen leggen, maar de burgemeester van Amsterdam hoort hier daadkrachtig op te treden. Gewoon zoals ze op zou treden bij elke andere geweldsdelict-dader. Hij heeft mensen neer gestoken. Deed hij dat in hoop dat hij dan weer opgesloten en verzorgd word? Gevangenis in of terug naar land van herkomst. Hij mag niet op straat verblijven. Dat moet toch niet zo moeilijk te begrijpen zijn.

Als je denkt dat burgemeesters mensen in de gevangenis kunnen zetten of mensen Nederland uit kunnen zetten zijn we denk ik uitgepraat.

Sinds wanneer is het regelen van het uitzetten van asielzoekers de taak van een burgemeester? 

Zolang we die mensen blijven opvangen, is de noodzaak dus ook niet om ze naar hun eigen land terug te sturen. Ik snap best dat je die mensen niet op straat wil hebben, maar ik wil ze ook niet in een opvang. Ik wil ook niet betalen voor hun behandeling. Ik heb liever dat dat geld naar bv. de jeugdzorg gaat. 
Het is gewoon niet meer op te brengen. Ik zou graag willen dat ontwikkelingsgeld en subsidies worden stopgezet als een land niet meewerkt aan de terugkeer van hun eigen inwoners.

We hebben het hier op dit moment dus juist niet over uitgeprocedeerden die alsnog worden opgevangen, maar over gevaarlijke ongedocumenteerden die dus letterlijk op straat staan en daar dus een gevaar vormen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.