Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Nicole123
06-11-2024 om 11:42
De mensen hier die het oneerlijk vinden als statushouders voorrang krijgen voor sociale huurwoningen en vinden dat het voor iedereen helemaal gelijk moet zijn, vinden die eigenlijk ook dat dat dan helemaal moet gelden? Dus ook mensen met psychiatrische problemen, zwervers, door hun partner mishandelde vrouwen met kinderen, ex-gevangenen, ernstig zieken, etc. geen voorrang meer bieden, maar iedereen helemaal gelijk? Of ligt de scheidslijn niet op situatie maar puur op 'van buiten' versus 'autochtoon'? En wanneer ben je dan 'van buiten' of 'autochtoon'? Als je in Nederland geboren bent, vanaf de derde generatie of wanneer je gehele stamboom van beide kanten oerhollands is?
watertoren
06-11-2024 om 12:01
Miraval schreef op 06-11-2024 om 11:09:
[..]
Wat ook heel erg drukt op de woningbouw zijn idd het aantal 1 persoonshuishoudens door scheidingen bijvoorbeeld ja. Daar heb je helemaal gelijk in. Mensen die niet meer samen willen wonen uit angst om geen woning meer te kunnen krijgen na het verbreken van hun relatie. Of mensen die een woning huren en ondertussen wel een langdurige relatie hebben maar geen samenwoonde status willen omdat ze anders gekort worden op bijvoorbeeld AOW of anders subsidies zoals geen huursubsidie meer.
Nederland Is een wirwar aan regels en subsidies waar sommige mensen van profiteren ten nadele van anderen door bijvoorbeeld woningen "bezet" te houden. Hun goed recht ze doen niets verkeerds, maar heel erg sociaal is het natuurlijk niet.
Het is een kwestie van en/en en niet of/of. Alles hangt met elkaar samen en het hele systeem loopt momenteel compleet vast.
Het klopt echt helemaal wat jij zegt. Ik ken meerdere stellen die zouden best samen willen wonen maar ze durven het niet aan want ze zijn terecht bang om niet meer aan een huis te komen mocht de relatie fout lopen. Ik geef ze groot gelijk om hun huizen niet op te geven.
Twinski
06-11-2024 om 12:06
Nicole123 schreef op 06-11-2024 om 11:32:
[..]
Het ging me wat betreft de schuld bij de asielzoekers leggen vooral om de politiek. Dat als door het huidige beleid van het kabinet statushouders nog 10 jaar langer in een AZC zitten dan heeft dat nog veel meer en vollere AZCs dan nu als gevolg, een slechtere integratie en minder arbeidsparticipatie. Maar Wilders zal dan geheid niet zeggen 'Ai, dat hebben we toch verkeerd ingeschat, die bijkomende effecten, dat was een verkeerde beslissing.'. Integendeel, hij zal het aangrijpen om nóg negatiever over asielzoekers te praten, nóg meer draagvlak te creëren voor haat, xenofobie en wegpestacties en het maken van tweederangsburgers van deze mensen. Ik heb dat geprikkeld verwoord ja, want het maakt me boos.
Dit staat los van de zorgen die mensen hebben. Die zorgen zijn zeker terecht, dat schrijf ik ook. Dat er een groep is van wie de situatie momenteel net niet als schrijnend wordt beoordeeld, maar die wel steeds achter het net vissen wat betreft woningen en voor wie dat heel vervelende gevolgen heeft. Die zorgen en frustraties erken en deel ik. Ik bagatelliseer nergens het probleem. Ik wil alleen niet meegaan in de hyperfocus wat betreft de oplossing ervoor, want er zijn in mijn ogen veel betere oplossingen, die veel minder bijkomende problemen opleveren.
Oei, pas maar op voor een ban (zei de gek). 😉 Verder ben ik het met je eens, ben alleen bang dat andere :oplossingen' gaan prevaleren. Lees je verder graag Nicole.
Luchtpost
06-11-2024 om 13:32
M.b.t. het aantal arbeidsmigranten viel mij in dit (eerder door mij naar verwezen) document juist op dat van alle immigranten relatief zo weinig mensen "arbeid" als motief voor immigratie hebben: Bevolking op 31 december, immigranten niet-EU/EFTA, migratiemotief. En dat geldt echt niet alleen voor de vluchtelingenlanden.
Het aandeel gezinsvorming en gezinshereniging en "meegekomen met arbeid, studie, etc." (die aantallen staan wat 'verstopt') is vele malen groter dan zij die Arbeid als migratiemotief hebben.
Het is een bekend fenomeen dat zodra het over immigratie gaat, sommige mensen de discussie onmiddellijk proberen af te leiden van asielimmigratie door over arbeidsmigranten te beginnen. ("want we hebben ze nodig" argument).
Hoeveel zijn he er nu echt? (arbeidsmigranten)
Adviesraad Migratie: https://www.adviesraadmigratie.nl/actueel/weblog/blogseries-en-commentaren/2023/uitgelicht-waarom-de-schattingen-van-het-aantal-arbeidsmigranten-sterk-varieren. O.a. (quotes):
De schattingen van het aantal arbeidsmigranten in Nederland variëren sterk, afhankelijk van de geraadpleegde bron. Het totaal aantal arbeidsmigranten van binnen én van buiten de Europese Unie is volgens SEO economisch onderzoek bijvoorbeeld 735.000 [1], terwijl de CBS Migratiecijfers uitkomen op 220.000. [2] Daarnaast is er ook de CBS Migrantenmonitor die alléén EU-arbeidsmigranten telt en die uitkomt op ongeveer 550.000. [3] Hoe kan het dat de schattingen zo verschillen? En voor welk doel is welke bron het meest passend?
De belangrijkste redenen voor de grote verschillen in de aantallen zijn de gebruikte bronbestanden en de gehanteerde definities. De CBS Migratiecijfers komen allereerst lager uit doordat het gebruikte bronbestand (in dit geval de Basisregistratie Personen, ofwel de BRP inschrijvingen) niet alle arbeidsmigranten bevat die werken voor een Nederlandse werkgever. Het bronbestand dat door SEO en voor de Migrantenmonitor is gebruikt (de zogeheten polisadministratie) bevat wél alle arbeidsmigranten die werken voor een Nederlandse werkgever. [4] De CBS Migratiecijfers vallen daarnaast lager uit doordat SEO en de Migrantenmonitor veel ruimere definities hanteren (zie onderstaande tabel).
Zie staatje met cijfers (in het linkje)
Het CBS telt voor zijn migratiecijfers personen die zich inschrijven in de Basisregistratie Personen. SEO en het CBS (voor de Migrantenmonitor) tellen op basis van aangiften bij de Belastingdienst (polisadministratie en het bestand over inkomens van zelfstandig ondernemers). Dit is dus ongeacht of men al dan niet staat ingeschreven in de BRP. Hoewel iedereen die in Nederland aankomt en die verwacht hier meer dan vier maanden te blijven, zich hoort in te schrijven in de BRP, gebeurt dat door een groot deel van de (tijdelijke) EU-arbeidsmigranten niet. Uit de CBS Migrantenmonitor blijkt dat ongeveer 200.000 van de 550.000 werkzame personen niet stond ingeschreven in de BRP. Het maakt dus nogal uit of de BRP of de polisadministratie de bron is om het aantal arbeidsmigranten in Nederland te schatten.
De CBS Migratiecijfers lijken het fenomeen arbeidsmigratie te ‘onderschatten’ door het gebruik van de BRP bestand als bron. Een vraag die zich hierbij aandient is overigens of alle niet-ingeschreven arbeidsmigranten wel als ‘migranten’ zijn te beschouwen, gelet op het vaak tijdelijke karakter van de werkzaamheden. Migratie betekent immers verplaatsing van het hoofdverblijf naar een ander land [5] en dat zal bij kortlopende werkzaamheden in Nederland niet altijd het geval zijn.
Daglichtlamp
06-11-2024 om 13:35
Gezinsmigranten komen natuurlijk deels ook volgend aan studie- en arbeidsmigranten.
Fleurtje_5
06-11-2024 om 13:37
Daglichtlamp schreef op 06-11-2024 om 11:12:
[..]
Ik bewonder Timmermans juist voor dat hij hij geweigerd heeft voor politiek gewin beloftes te doen waarvan je kunt weten dat je die niet voor iedereen kunt nakomen. Heeft die mevrouw nu rechts aan de macht is wel een huis?
Voor de verkiezingen lieten politici zich van de beste kant zien. Ook Timmermans. Kun je nagaan hoe het er uit zou zien als hij gewonnen had. Hij kon zelfs toen-het-er-op-aan-kwam niet eens beloven dat hij op z'n minst zijn best zou doen. Want hij wist dat het niet ging lukken voor deze vrouw.
Het had hem juist gesierd als hij evengoed zijn stinkende best zou doen, óók voor die mevrouw. In plaats van te blêren dat iedereen welkom was ongeacht waar z'n wieg had gestaan.
Fleurtje_5
06-11-2024 om 13:42
Daglichtlamp schreef op 06-11-2024 om 11:28:
Wilders had op voorhand al de linkse partijen uitgesloten om mee te regeren, dus hij wist op voorhand al dat hij wat dat betreft ook VVD beleid zou moeten gaan uitvoeren.
Vind je dat gek?
Fleurtje_5
06-11-2024 om 13:46
Daglichtlamp schreef op 06-11-2024 om 13:35:
Gezinsmigranten komen natuurlijk deels ook volgend aan studie- en arbeidsmigranten.
Als men een gezin durft te stichten met 17 kinderen dan gaat het goed met je lijkt mij. Al helemaal als 12 kinderen in Somalië geboren zijn.
Hier durven jonge ouders vaak niet eens aan vier kinderen te beginnen. Ook omdat men met tweeën moet blijven werken om de maandlasten te kunnen betalen.
Daglichtlamp
06-11-2024 om 13:47
Fleurtje_5 schreef op 06-11-2024 om 13:37:
[..]
Voor de verkiezingen lieten politici zich van de beste kant zien. Ook Timmermans. Kun je nagaan hoe het er uit zou zien als hij gewonnen had. Hij kon zelfs toen niet eens beloven dat hij op z'n minst zijn best zou doen. Want hij wist dat het niet ging lukken voor deze vrouw.
Het had hem juist gesierd als hij evengoed zijn stinkende best zou doen, óók voor die mevrouw. In plaats van de blêren dat iedereen welkom was ongeacht waar z'n wieg had gestaan.
Dat hij geen beloften wilde doen die hij niet waar kon maken betekent natuurlijk niet dat hij zijn best niet wilde doen. Dat is een rare conclusie.
Poezie
06-11-2024 om 14:02
Twinski schreef op 06-11-2024 om 08:03:
[..]
Ik neem jaloers terug. Ik maak er wrok van.
Ja top, super hoor dat begrip van jou naar deze groep mensen toe.
Fleurtje_5
06-11-2024 om 14:10
Daglichtlamp schreef op 06-11-2024 om 13:47:
[..]
Dat hij geen beloften wilde doen die hij niet waar kon maken betekent natuurlijk niet dat hij zijn best niet wilde doen. Dat is een rare conclusie.
"blêren dat iedereen welkom was ongeacht waar z'n wieg had gestaan", is dan ook een belofte die hij niet waar zou kunnen maken als iedereen het zelfde behandelt word.
De oudere hulpbehoevende moest het bejaardenhuis uit terwijl hun wieg ook in dit landje heeft gestaan. In Limburg zijn er nog steeds heel veel woningzoekenden wiens wieg hier heeft gestaan. De huizenmarkt is overspannen en er zijn onvoldoende opvangplekken.
Twinski
06-11-2024 om 14:15
Poezie schreef op 06-11-2024 om 14:02:
[..]
Ja top, super hoor dat begrip van jou naar deze groep mensen toe.
Als je het zo wil lezen, prima. Jouw begrip richting statushouders is ook super.
Twinski
06-11-2024 om 14:21
Fleurtje_5 schreef op 06-11-2024 om 14:10:
[..]
"blêren dat iedereen welkom was ongeacht waar z'n wieg had gestaan", is dan ook een belofte die hij niet waar zou kunnen maken als iedereen het zelfde behandelt word.
De oudere hulpbehoevende moest het bejaardenhuis uit terwijl hun wieg ook in dit landje heeft gestaan. In Limburg zijn er nog steeds heel veel woningzoekenden wiens wieg hier heeft gestaan. De huizenmarkt is overspannen en er zijn onvoldoende opvangplekken.
Mooi, die Limburgse gastvrijheid van Timmermans. Daar kun je een voorbeeld aan nemen. Dat noem ik bepaald geen blèren.
Daglichtlamp
06-11-2024 om 14:32
Fleurtje_5 schreef op 06-11-2024 om 14:10:
[..]
Ik ga deze discussie niet opnieuw met je voeren, maar je weet best dat je dit nu uit de context haalt.
Poezie
06-11-2024 om 14:40
Twinski schreef op 06-11-2024 om 14:21:
[..]
Mooi, die Limburgse gastvrijheid van Timmermans. Daar kun je een voorbeeld aan nemen. Dat noem ik bepaald geen blèren.
Schuif jij je huis dan maar uit om plaats te maken voor statushouders, gezien jij je graag schaart onder diezelfde gastvrijheid.