Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
Fleurtje_5
06-11-2024 om 10:42
Yumi schreef op 05-11-2024 om 23:16:
[..]
Je mag dat kul vinden en ik mag daar anders overdenken.
Precies dit.
Miraval
06-11-2024 om 10:42
even vwb arbeidsmigranten. De reden dat die mensen hierheen komen is ook voor een betere toekomst aangezien de lonen hier nog altijd hoger liggen dan in Oost Europa. Dus als je het werk daarheen brengt wil dat niet gelijk zeggen dat er hier geen vraag meer zal zijn. Want we zullen hier ook altijd vraag hebben naar laaggeschoolde arbeiders.
Wat je dan moet doen is werken met werlvergunningen voor bepaalde tijd, een maximum afgifte van vergunningen per sector (daar waar de tekorten zijn op dat moment) en ervoor zorgen dat die mensen na afloop van het werk ook echt teruggaan naar land van herkomst. Dus je moet iets doen aan het vrije verkeer van vestiging en arbeid in Europa. Dus daar zul je op Europees niveau afspraken over moeten maken.
Helaas hebben wij ook heel veel arbeidsmigranten nodig in verschillende sectoren, denk aan de logistiek en de bouw en seizoenswerk. Dus het blijft een lastig iets. Verminderen jazeker maar voor mij geldt dat voor alle vormen van migratie.
Fleurtje_5
06-11-2024 om 10:47
Poezie schreef op 05-11-2024 om 23:50:
[..]
Wat heb je aan je jarenlange inschrijving op woningnet als anderen alsmaar voorrang op jou krijgen?
Inderdaad.
Die mevrouw (met baan) die al dertien jaar in een te kleine caravan woont omdat ze na haar scheiding geen huis kan kopen, en ze steeds met lede ogen moest toezien dat huurhuizen werden weg gegeven aan jonge sterke mannen.
En Timmermans kon haar toen niet beloven dat ze binnen een jaar wel een huis zou krijgen. Zo beschamend dit. Ik vermoed dat er veel geld in omgaat. Voor die gescheiden mevrouw zullen ze geen subsidie krijgen.
Loeki72
06-11-2024 om 10:53
Miraval schreef op 06-11-2024 om 10:42:
even vwb arbeidsmigranten. De reden dat die mensen hierheen komen is ook voor een betere toekomst aangezien de lonen hier nog altijd hoger liggen dan in Oost Europa. Dus als je het werk daarheen brengt wil dat niet gelijk zeggen dat er hier geen vraag meer zal zijn. Want we zullen hier ook altijd vraag hebben naar laaggeschoolde arbeiders.
Wat je dan moet doen is werken met werlvergunningen voor bepaalde tijd, een maximum afgifte van vergunningen per sector (daar waar de tekorten zijn op dat moment) en ervoor zorgen dat die mensen na afloop van het werk ook echt teruggaan naar land van herkomst. Dus je moet iets doen aan het vrije verkeer van vestiging en arbeid in Europa. Dus daar zul je op Europees niveau afspraken over moeten maken.
Helaas hebben wij ook heel veel arbeidsmigranten nodig in verschillende sectoren, denk aan de logistiek en de bouw en seizoenswerk. Dus het blijft een lastig iets. Verminderen jazeker maar voor mij geldt dat voor alle vormen van migratie.
Ik las van de week in de krant dat het aantal van arbeidsmigranten inmiddels een miljoen is. Dat is echt enorm veel. Maar het kleine aantal asielzoekers is de oorzaak van alle problemen. Geloven mensen dit echt?
Fleurtje_5
06-11-2024 om 10:59
https://www.limburger.nl/cnt/dmf20241102_95115493 3 november 2024
Zweden gooit roer om: Denemarken nu voorbeeld voor Stockholm
[foto]
.........
De eerste scheuren in het Zweedse ‘open armen beleid’ ontstaan in 2015 na de asielzoekerscrisis. Dat jaar belanden ruim 160.000 asielzoekers, vanuit onder andere het door oorlog verscheurde Syrië, in Zweden. Denemarken neemt er veel minder op en stuurt de meeste asielzoekers direct door naar Zweden. Een schande, zo oordeelt onder andere de toenmalige Zweedse premier Stefan Löfven. Maar de politieke opinie slaat al snel om.
„Er ontstond paniek over de aantallen. Ze werden verspreid over heel Zweden. Elk dorp en elke gemeente kreeg er mee te maken. Het werd opeens heel zichtbaar en de kritiek onder het volk groeide”, zegt de Zweedse migratieonderzoeker Henrik Emilsson van de Universiteit van Malmö.
.............etc.etc.etc...........
Twinski
06-11-2024 om 11:04
Miraval schreef op 06-11-2024 om 10:42:
Wat je dan moet doen is werken met werkvergunningen voor bepaalde tijd, een maximum afgifte van vergunningen per sector (daar waar de tekorten zijn op dat moment) en ervoor zorgen dat die mensen na afloop van het werk ook echt teruggaan naar land van herkomst. Dus je moet iets doen aan het vrije verkeer van vestiging en arbeid in Europa. Dus daar zul je op Europees niveau afspraken over moeten maken.
Ben dat tweede stuk wel met je eens. Het probleem is dat we migranten nodig hebben maar er onvoldoende huizen zijn. Daarom vind ik focussen op statushouders oneerlijk. Onze economische spagaat neerleggen bij hen resoneert waarschijnlijk meer door slechte ervaringen met islamieten uit eerdere migratieperiodes.
Dat begrijp ik, maar dat is nog geen begrip. Je kunt toch ook kijken naar andere demografische verschijnselen zoals meer singles? Of langdurig falen bij Ruimtelijke Ordening?
Als ik problemen zou bagatelliseren, sta het mij dan toe om van anderen te vinden dat zij problemen overdrijven. Gelukkig hoef ik geen beleid te maken want dan moet je compromissen sluiten. Ik zit liever op een forum te spetteren. 😉
Miraval
06-11-2024 om 11:05
Loeki72 schreef op 06-11-2024 om 10:53:
[..]
Ik las van de week in de krant dat het aantal van arbeidsmigranten inmiddels een miljoen is. Dat is echt enorm veel. Maar het kleine aantal asielzoekers is de oorzaak van alle problemen. Geloven mensen dit echt?
Momenteel verblijven er zo'n 800.000 arbeidsmigranten in Nederland. De verwachting is dat dit aantal zal groeien naar 1.2 miljoen in 2030. Ja dat zijn enorme aantallen en die kunnen zeker wel een stuk naar beneden. Onder andere door asielzoekers direct te laten werken in sectoren waar geen scholing voor nodig is, of althans minder scholing. Denk aan logistiek of seizoenswerk of in de landbouw bijvoorbeeld. Slachthuizen (maar dat moet je echt willen... en vooral kunnen)
Daarnaast zijn er ook veel arbeidsmigranten werkzaam in de bouwsector en voor de aanleg van glasvezel. Een asielzoeker kun je niet zomaar laten metselen of stukadoren. Of een kozijn laten timmeren. Daar heeft die eerst scholing voor nodig. En dan heb ik het nog niet eens over de kennismigranten in de ICT bijvoorbeeld. Die hard nodig zijn om alles hier draaiende te houden.
Twinski
06-11-2024 om 11:05
Loeki72 schreef op 06-11-2024 om 10:53:
[..]
Ja. Analytische gemakzucht gemixt met slechte ervaringen waarschijnlijk.
Miraval
06-11-2024 om 11:09
Twinski schreef op 06-11-2024 om 11:04:
[..]
Ben dat tweede stuk wel met je eens. Het probleem is dat we migranten nodig hebben maar er onvoldoende huizen zijn. Daarom vind ik focussen op statushouders oneerlijk. Onze economische spagaat neerleggen bij hen resoneert waarschijnlijk meer door slechte ervaringen met islamieten uit eerdere migratieperiodes.
Dat begrijp ik, maar dat is nog geen begrip. Je kunt toch ook kijken naar andere demografische verschijnselen zoals meer singles? Of langdurig falen bij Ruimtelijke Ordening?
Als ik problemen zou bagatelliseren, sta het mij dan toe om van anderen te vinden dat zij problemen overdrijven. Gelukkig hoef ik geen beleid te maken want dan moet je compromissen sluiten. Ik zit liever op een forum te spetteren. 😉
Wat ook heel erg drukt op de woningbouw zijn idd het aantal 1 persoonshuishoudens door scheidingen bijvoorbeeld ja. Daar heb je helemaal gelijk in. Mensen die niet meer samen willen wonen uit angst om geen woning meer te kunnen krijgen na het verbreken van hun relatie. Of mensen die een woning huren en ondertussen wel een langdurige relatie hebben maar geen samenwoonde status willen omdat ze anders gekort worden op bijvoorbeeld AOW of anders subsidies zoals geen huursubsidie meer.
Nederland Is een wirwar aan regels en subsidies waar sommige mensen van profiteren ten nadele van anderen door bijvoorbeeld woningen "bezet" te houden. Hun goed recht ze doen niets verkeerds, maar heel erg sociaal is het natuurlijk niet.
Het is een kwestie van en/en en niet of/of. Alles hangt met elkaar samen en het hele systeem loopt momenteel compleet vast.
Daglichtlamp
06-11-2024 om 11:12
Fleurtje_5 schreef op 06-11-2024 om 10:47:
[..]
Inderdaad.
Die mevrouw (met baan) die al dertien jaar in een te kleine caravan woont omdat ze na haar scheiding geen huis kan kopen, en ze steeds met lede ogen moest toezien dat huurhuizen werden weg gegeven aan jonge sterke mannen.
En Timmermans kon haar toen niet beloven dat ze binnen een jaar wel een huis zou krijgen. Zo beschamend dit. Ik vermoed dat er veel geld in omgaat. Voor die gescheiden mevrouw zullen ze geen subsidie krijgen.
Ik bewonder Timmermans juist voor dat hij hij geweigerd heeft voor politiek gewin beloftes te doen waarvan je kunt weten dat je die niet voor iedereen kunt nakomen. Heeft die mevrouw nu rechts aan de macht is wel een huis?
Nicole123
06-11-2024 om 11:20
Miraval schreef op 06-11-2024 om 10:01:
@nicole dat is toch precies wat ik ook zeg? Er moet als de sodemieter iets gedaan worden aan de woningcrisis? Een paar posts geleden heb ik dat precies gezegd. Dmv snellere vergunningen, wijzigen van bestemmingsplannen, mogelijkheden op bezwaar maken beperken, stikstofregels bij woningbouw even in de koelkast, initiatieven van burgers aanmoedigen en niet afwijzen (zoals van bijvoorbeeld boeren). Allemaal zaken die nu nodig zijn. Maar dat lost nog niet de problemen op qua personeel, bouwmaterialen, aansluiten op het elektriciteitsnet bijvoorbeeld.
Daarnaast zeg ik dat sommige eigen inwoners wel degelijk de dupe zijn van de voorrangsregel voor statushouders. Zij moeten immers langer wachten. Daarmee wijs is nog steeds niet naar asielzoekers maar naar de woningcrisis. En de gevolgen daarvan.
Verder heb ik helemaal nergens iets gezegd over criminaliteit van asielzoekers of luiheid. Dus neem aan dat dat niet aan mij gericht was?
Het enige wat ik heb gezegd is dat er iets aan de instroom gedaan moet worden, en met nadruk ook alle vormen van instroom. Niet alleen asiel. En ik denk dat we best binnen de mogelijkheden van de wet wat strenger kunnen zijn op het geven van permanente verblijfsvergunningen, gezinshereniging, en uitzetten van ongewenste vreemdelingen. Maar dan moeten we dit landelijk doen en op Europees niveau.
Ja, we zijn het grotendeels eens dan. Je leek er een of-of van te maken (X is ridicuul en Y niet) en het helemaal op asielzoekers te gooien, maar wat je hierboven schrijft daar ben ik het helemaal mee eens. Oók met je stelling dat sommige eigen inwoners de dupe zijn van de voorrangsregels. Dat schrijf ik zelfs letterlijk, dus ik snap je 'wel degelijk' daarin niet, want we zijn het hierin gewoon eens. Alleen zijn er in mijn ogen betere opties om wat aan die situatie te doen dan hyperfocussen op statushouders. Ten eerste omdat de problemen helemaal niet enkel door statushouders worden gevormd, maar meer door het woningbeleid en door arbeidsmigranten. Dan moet je dus ook dáár de oplossing vooral zoeken. Ten tweede omdat als je statushouders 10 jaar laat wachten op een woning je enorme bijkomende problemen krijgt: nog veel bomvollere AZCs, met bijbehorende kosten en overlast. Vluchtelingen die 10 jaar on hold gezet worden wat betreft integratie en werk. En dat is nou juist niet wat we willen, toch? Partijen als de PVV maken er een 'wij versus zij' situatie van, maar als je statushouders geen voorrang meer geeft dan gaat onder de problemen die dat veroorzaakt de hele maatschappij lijden. Wij dus ook. Terwijl er ook 'wij én zij' oplossingen mogelijk zijn, waar je je mijns inziens beter op kunt focussen. Helaas kiest de politiek momenteel voor die hyperfocus op asiel en de 'wij versus zij' polarisatie.
Miraval
06-11-2024 om 11:25
Daglichtlamp schreef op 06-11-2024 om 11:12:
[..]
Ik bewonder Timmermans juist voor dat hij hij geweigerd heeft voor politiek gewin beloftes te doen waarvan je kunt weten dat je die niet voor iedereen kunt nakomen. Heeft die mevrouw nu rechts aan de macht is wel een huis?
Nee waarschijnlijk niet. Dat lukt ook niet gezien alle problemen met vergunningen stikstof en personeelstekorten.
Dat kan zowel links als rechts niet in 1 jaar oplossen. Daarnaast even voor de duidelijkheid, Wilders had dat beloofd, niet alle rechtse partijen.
Ik vind dat je daar wel onderscheid in moet maken, VVD is wel rechts maar geen Wilders. En ik als rechtse stemmer vind het vervelend dat Wilders steeds de voorman genoemd wordt voor rechts terwijl ik niks met die man op heb.
Ik heb wel rechtse standpunten maar ook sommige punten van links vind ik heel goed.
Wat ik een beetje mis in de wereld nu is dat men niet meer naar elkaar wil luisteren, elkaars zorgen en problemen, kijken waar die vandaan komen. (Ik maak me daar soms ook schuldig aan dat weet ik) en je ziet dat mensen steeds verder opschuiven naar de uiterste linkse en rechtse kant terwijl ik denk dat het midden de beste weg is. En dat begint met luisteren naar elkaar en elkaar serieus nemen in hun zorgen, op regionaal gebied uitlopend naar landelijk en naar internationaal. Verbinding zoeken dus. (Om even het andere forum erbij te halen).
Daglichtlamp
06-11-2024 om 11:28
Wilders had op voorhand al de linkse partijen uitgesloten om mee te regeren, dus hij wist op voorhand al dat hij wat dat betreft ook VVD beleid zou moeten gaan uitvoeren.
Nicole123
06-11-2024 om 11:32
Twinski schreef op 06-11-2024 om 10:14:
[..]
Natuurlijk heb ik ook gelijk. Ik krijg het zelden, maar ik heb het wel 😁 Jammer voor de rest dat ze die feiten niet onderkennen. Echt heel jammer. Jammer dat jij ook weer zo geprikkeld reageert. Dat is onnodig polariseren en het triggert de zoektocht naar verbinding. Je moet, ik herhaal, je moet luisteren naar die terechte zorgen. Ze zijn immers terecht. Althans dat vind ik, maar dat is hetzelfde.
Het zal 2 en een beetje 3 worden gok ik. Het is namelijk de bedoeling dat er geen woningen zijn voor statushouders (de afschrikwekkende werking is nu juist dakloosheid, geen hulp, geen geld, geen toekomst).
Het ging me wat betreft de schuld bij de asielzoekers leggen vooral om de politiek. Dat als door het huidige beleid van het kabinet statushouders nog 10 jaar langer in een AZC zitten dan heeft dat nog veel meer en vollere AZCs dan nu als gevolg, een slechtere integratie en minder arbeidsparticipatie. Maar Wilders zal dan geheid niet zeggen 'Ai, dat hebben we toch verkeerd ingeschat, die bijkomende effecten, dat was een verkeerde beslissing.'. Integendeel, hij zal het aangrijpen om nóg negatiever over asielzoekers te praten, nóg meer draagvlak te creëren voor haat, xenofobie en wegpestacties en het maken van tweederangsburgers van deze mensen. Ik heb dat geprikkeld verwoord ja, want het maakt me boos.
Dit staat los van de zorgen die mensen hebben. Die zorgen zijn zeker terecht, dat schrijf ik ook. Dat er een groep is van wie de situatie momenteel net niet als schrijnend wordt beoordeeld, maar die wel steeds achter het net vissen wat betreft woningen en voor wie dat heel vervelende gevolgen heeft. Die zorgen en frustraties erken en deel ik. Ik bagatelliseer nergens het probleem. Ik wil alleen niet meegaan in de hyperfocus wat betreft de oplossing ervoor, want er zijn in mijn ogen veel betere oplossingen, die veel minder bijkomende problemen opleveren.
Twinski
06-11-2024 om 11:42
Miraval schreef op 06-11-2024 om 11:25:
[..]
Nee waarschijnlijk niet. Dat lukt ook niet gezien alle problemen met vergunningen stikstof en personeelstekorten.
Dat kan zowel links als rechts niet in 1 jaar oplossen. Daarnaast even voor de duidelijkheid, Wilders had dat beloofd, niet alle rechtse partijen.
Ik vind dat je daar wel onderscheid in moet maken, VVD is wel rechts maar geen Wilders. En ik als rechtse stemmer vind het vervelend dat Wilders steeds de voorman genoemd wordt voor rechts terwijl ik niks met die man op heb.
Ik heb wel rechtse standpunten maar ook sommige punten van links vind ik heel goed.
Wat ik een beetje mis in de wereld nu is dat men niet meer naar elkaar wil luisteren, elkaars zorgen en problemen, kijken waar die vandaan komen. (Ik maak me daar soms ook schuldig aan dat weet ik) en je ziet dat mensen steeds verder opschuiven naar de uiterste linkse en rechtse kant terwijl ik denk dat het midden de beste weg is. En dat begint met luisteren naar elkaar en elkaar serieus nemen in hun zorgen, op regionaal gebied uitlopend naar landelijk en naar internationaal. Verbinding zoeken dus. (Om even het andere forum erbij te halen).
De beruchte lange arm. Ach, moralisten luisteren amper. Die weten namelijk wat goed voor u is. Een ander iets leren bijvoorbeeld (na eerst aandachtig aanhoren). Aan mij heb je een makkelijke, want ik verander snel van mening bij betere inzichten en heb ook een slecht geheugen. De goede mix tussen wendbaar en vasthoudend zijn moet je blijven bewaken.