Nieuws en actueel
Poezenmeisje
06-10-2023 om 11:18
Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.
Het is niet meer 'genoeg is genoeg'.
Men zit nu op niveau 'teveel is teveel'...
Een pure volksopstand.
Dit naar aanleiding van diefstal uit een auto.
De burgemeester weet ook niet meer wat hij nog kan doen.
Hoe lang laat de demissionaire regering de mensen hier nog met de stront zitten???
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/1075109/burgerwacht-opent-klopjacht-op-asielzoeker-in-ter-apel
De burgerwacht Ter Apel kreeg maandag aan het einde van de middag een melding van diefstal, aldus Willeke Vroom van de burgerwacht. 'Onze mensen betrapten hem op heterdaad en hebben meteen de achtervolging ingezet. Hij rende het maïsveld achter de Markeweg in.'Omdat de eigenaar van de gestolen portemonnee uit Nieuw-Weerdinge komt, werd ook de burgerwacht uit dat dorp ingeschakeld. 'Daarom werd de groep zo groot', zegt Vroom. 'Het ging als een lopend vuurtje. Iemand meldde zich met een drone met warmtecamera. Een boer kwam aanzetten met een hoogwerker zodat we over het maïsveld konden kijken. Het leek bijna een soort klopjacht.'
Uiteindelijk sloten veertig tot vijftig man aan.
felija
03-11-2024 om 10:48
Fleurtje_5 schreef op 03-11-2024 om 10:18:
[..]
Heb je de beelden gezien van de jonge mannen die met open gulp voor het raam staan? Mannen die burgers en ondernemers blijven lastig vallen ongeacht hoe vaak ze door de politie opgepakt worden. Die mannen veranderen niet als ze in een andere woonplaats verblijven, is mijn mening.
Op andere plaatsen hebben ze ook al jaren overlast. En dan zijn die andere plaatsen niet eens te vergelijken met Ter Apel.
Het AZC in Ter Apel is groter dan menig dorp. Het ziet er uit als een giga dorp met rijtjeshuizen en speeltoestellen. Ik denk dat mensen in menig dorp dichter op elkaar wonen dan in dat azc in Ter Apel. Wil je daar dan relschoppers tussen stoppen zodat in Ter Apel wat minder overlast is?
Je bevestigt telkens wat ik zeg: een groot AZC wat uit zijn voegen barst, is vragen om moeilijkheden en de inwoners van Ter Apel snakken naar een oplossing, kleinschaliger en verspreid over diverse gemeentes leidt tot minder overlast. Laat jij de inwoners van Ter Apel liever in de kou staan?
Daglichtlamp
03-11-2024 om 13:40
Fleurtje_5 schreef op 03-11-2024 om 10:37:
[..]
Ik kan maar weinig functie-eisen van de commissaris van de koning vinden.
Speciaal voor jou dan: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006728/2024-03-30 Al ging het in mijn reactie natuurlijk alleen over de rol die Klijnsma heeft in de asielopvang.
Fleurtje_5
03-11-2024 om 13:40
felija schreef op 03-11-2024 om 10:48:
[..]
Je bevestigt telkens wat ik zeg: een groot AZC wat uit zijn voegen barst, is vragen om moeilijkheden en de inwoners van Ter Apel snakken naar een oplossing, kleinschaliger en verspreid over diverse gemeentes leidt tot minder overlast. Laat jij de inwoners van Ter Apel liever in de kou staan?
De burgers in Ter Apel staan al heel lang in de kou doordat er niet voldoende word opgetreden door de Overheid/politie. Waarom worden overlastgevende veilige landers niet terug gestuurd? Waarom moeten die verspreid worden?
Wil jij dit andere burgers aandoen? Burgers die zelf op de wachtlijst staan voor een woning en die niet kunnen krijgen wegens woningnood.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/wel-een-baan-maar-geen-huis-waarom-het-een-probleem-is-dat-we-economische-daklozen-niet-goed-in-beeld-hebben/ Economische daklozen hebben vaak geen verslaving of grote psychische problemen, maar staan wel op straat.
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2468846-groeiende-groep-mensen-met-een-baan-toch-dakloos Groeiende groep mensen met een baan tóch dakloos Werken of studeren, mentaal en fysiek in goede gezondheid verkeren, maar toch dakloos raken. Het overkomt steeds meer mensen in Nederland.
https://www.rtl.nl/nieuws/nederland/artikel/5330913/steeds-daklozen-wonen-auto-meer-mensen-wonen-permanent-hun-auto Een nieuwe vorm van dakloosheid rukt op: mensen die permanent in hun auto wonen. Naar schatting wonen in ons land een paar honderd mensen noodgedwongen op deze manier. Deskundigen verwachten dat het er steeds meer worden door de groeiende armoede en de woningnood. "Ik had geen keus nadat mijn huur werd opgezegd."
https://www.hartvannederland.nl/het-beste-van-hart/persoonlijke-verhalen/artikelen/dakloze-mila-woont-met-pasgeboren-baby-auto-gemeente-wijst-verzoek-woning Dakloze Mila woont met pasgeboren baby in auto, gemeente wijst verzoek woning af
Fleurtje_5
03-11-2024 om 13:45
Fleurtje_5 schreef op 28-09-2024 om 15:05:
[..]
Tuurlijk. Maar als er geen geld meer is voor het appartementje in een verzorgingstehuis voor de oudere hulpbehoevende dame of meneer (waar de bewoner zelf huur voor betaalde). En premier Rutte zei dat ze aan zelfredzaamheid moesten doen. Langer in eigen huis blijven wonen. Het participatie pannetje soep. Hopen dat de buurman een pannetje soep voor je maakt. Dan vind ik dat best ernstig en denk ik 'soheey we zitten behoorlijk krap. We moeten elk dubbeltje omdraaien'.
Hoe leg je het dan uit als sterke gezonde mannen dat appartementje wel krijgen, plus een flinke zakcent. En de rest van zijn familie mag ook nog nakomen. En die worden dan opgevangen in een van de luxe hotels of vakantieparken.
En als die gezonde sterke mannen uit veilige landen geen huis krijgen maken ze problemen in Ter Apel Budel Maarheeze etc.
Waarom zorgt het land van herkomst niet beter voor hun eigen burgers? En waarom vond onze goedlachse premier dat er geen plaats meer was voor een verzorgingstehuis voor onze hulpbehoevenden?
AFSCHUIVEN dus.
Ik herhaal mijn woorden nog maar eens.
Daglichtlamp
03-11-2024 om 13:54
Fleurtje_5 schreef op 03-11-2024 om 13:45:
[..]
Ik herhaal mijn woorden nog maar eens.
Daarom juist de spreidingswet in plaats van veel te dure noodopvang. Het is echt zonde zoals we nu het geld besteden, en dat allemaal om te kunnen blijven zeggen dat er grote problemen zijn.
Fleurtje_5
03-11-2024 om 13:59
Daglichtlamp schreef op 03-11-2024 om 13:54:
[..]
Daarom juist de spreidingswet in plaats van veel te dure noodopvang. Het is echt zonde zoals we nu het geld besteden, en dat allemaal om te kunnen blijven zeggen dat er grote problemen zijn.
Nee.
Als men de overlastgevende veilige landers terug stuurt, of oppakt én straft om een duidelijk signaal af te geven dat overlast niet getolereerd word in dit land. Dan is er meer plaats voor echte vluchtelingen. Verspreiden is een signaal van 'oké je doet moeilijk daarom krijg je nu nog meer mogelijkheden'. Dan denkt de volgende 'met moeilijk doen bereik ik meer'.
En dan nog wil ik zeggen 'ga dan eerst die daklozen verspreiden in woningen', zodat ze niet (met baby) in een tentje of auto of noodgedwongen bij kennissen moeten wonen als zwervers.
En ik wil zeggen 'heropen de verzorgingstehuizen, waar ouderen een klein appartementje kunnen huren, zodat het grote huis vrij komt voor woningzoekenden'. In plaats van die dure seniorenresort waar een normale burger met een normaal inkomen niet naar toe kan vanwege de te dure huur.
Miraval
03-11-2024 om 14:03
Ik snap het nut van die spreidingswet heel goed hoor, maar ik denk dat 75% van de kiezers vindt dat er iets aan de instroom gedaan moet worden. En ik denk dat het probleem op veel plaatsen is dat veel bewoners gewoon geen enkele vorm van opvang in hun buurt willen. Dan kun je als landelijke politiek wel doordrukken dat het moet, maar wanneer de bewoners tegen zijn dan is het ook heel lastig. Want wat is een democratie dan nog waard?
Daglichtlamp
03-11-2024 om 14:05
Fleurtje_5 schreef op 03-11-2024 om 13:59:
[..]
Nee.
Als men de overlastgevende veilige landers terug stuurt, of oppakt én straft om een duidelijk signaal af te geven dat overlast niet getolereerd word in dit land. Dan is er meer plaats voor echte vluchtelingen. Verspreiden is een signaal van 'oké je doet moeilijk daarom krijg je nu nog meer mogelijkheden'. Dan denkt de volgende 'met moeilijk doen bereik ik meer'.
En dan nog wil ik zeggen 'ga dan eerst die daklozen verspreiden in woningen', zodat ze niet (met baby) in een tentje of auto of noodgedwongen bij kennissen moeten wonen als zwervers.
Op dit moment staan er 140 aanvragen van veilige landers open (en dat zullen natuurlijk niet allemaal overlastgevende veiligelanders zijn) .
https://ind.nl/nl/documenten/10-2024/202409-tabel-september-2024-publicatie-002.pdf
Dat is zo ongeveer de enige wachtlijst bij de IND die niet toeneemt. Dus ja zelfs als je die allemaal afhandelt, heb je nog steeds de problemen van het AZC in Ter Apel niet opgelost.
Fleurtje_5
03-11-2024 om 14:07
Fleurtje_5 schreef op 16-09-2024 om 11:42:
[..]
Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Misschien draagt hij een oplossing aan in zijn boek. Ik weet het niet. Ik mag toch hopen dat iemand die er dertig jaar mee bezig was er meer van af weet wat een goede oplossing is. Bij VI zei hij ook duidelijk dat er problemen zijn.
Hij zei ook dit:
.........
De lobby schreeuwt ‘laat ze maar komen’ en de illegale uitbating is daar nog veel erger dan hier. Daar erger ik me aan, die hypocrisie. Politici die aan de ene kant oproepen ‘we moeten het aanpakken’ en aan de andere kant die misstanden gewoon toelaten.
Ik ben deze zomer in Senegal en Marokko geweest. Jonge mensen daar weten het gewoon. Negen op de tien Afrikanen komen gewoon legaal, dat wil ik even onderstrepen, maar sommigen komen illegaal met zo’n bootje. Ze weten: als je in Europa bent kun je werk krijgen, je wordt niet gepakt en je kunt vijf tot tien keer meer verdienen dan in je herkomstland. En wij staan dat met z’n allen toe in Zuid-Europa, maar tot op zekere hoogte ook in Nederland.”.............
Aldus Hein de Haas
https://www.metronieuws.nl/televisie/2024/09/lof-hein-de-haas-vandaag-inside-asiel-migratie/
......................................
Hein de Haas vindt dat de politiek er niets van bakt
Terug naar serieuzere zaken. „Hebben we nou een migratiecrisis of niet in Nederland?”, brandde het op de tong van Wilfred Genee. Hein de Haas: „Nou… het is eigenlijk een crisis van de politiek, die al jaren, al decennia roept van ‘we moeten dingen oplossen rond migratie’. Maar die er eigenlijk niks van bakt. Je ziet dat met asiel, je ziet het met arbeidsmigratie. Kijk, het heeft positieve en negatieve kanten. Je kunt het niet wegdenken of wegwensen en dat zie je aan de politiek.”
................etc.etc.etc............
felija
03-11-2024 om 16:17
Fleurtje_5 schreef op 03-11-2024 om 14:07:
[..]
Aldus Hein de Haas
https://www.metronieuws.nl/televisie/2024/09/lof-hein-de-haas-vandaag-inside-asiel-migratie/
......................................
Hein de Haas vindt dat de politiek er niets van bakt
Terug naar serieuzere zaken. „Hebben we nou een migratiecrisis of niet in Nederland?”, brandde het op de tong van Wilfred Genee. Hein de Haas: „Nou… het is eigenlijk een crisis van de politiek, die al jaren, al decennia roept van ‘we moeten dingen oplossen rond migratie’. Maar die er eigenlijk niks van bakt. Je ziet dat met asiel, je ziet het met arbeidsmigratie. Kijk, het heeft positieve en negatieve kanten. Je kunt het niet wegdenken of wegwensen en dat zie je aan de politiek.”
................etc.etc.etc............
Helemaal mee eens en onder de huidige overheid komt er nog steeds helemaal niets van terecht, terwijl dat wel is, waarom een kwart van de bevolking op deze regering heeft gestemd.
De problemen in Ter Apel zijn nog steeds levensgroot en uit niets van de plannen blijkt dat dat binnenkort gaat veranderen. Zeer frustrerend, vooral voor de inwoners van Ter Apel en de vluchtelingen in het AZC.
Fleurtje_5
03-11-2024 om 17:59
felija schreef op 03-11-2024 om 16:17:
[..]
Helemaal mee eens en onder de huidige overheid komt er nog steeds helemaal niets van terecht, terwijl dat wel is, waarom een kwart van de bevolking op deze regering heeft gestemd.
De problemen in Ter Apel zijn nog steeds levensgroot en uit niets van de plannen blijkt dat dat binnenkort gaat veranderen. Zeer frustrerend, vooral voor de inwoners van Ter Apel en de vluchtelingen in het AZC.
Diegene waar de bevolking massaal op heeft gestemd mag niet zoals hij zou willen. Want hij moet namelijk handelen zoals zijn voorgangers dat deden en er niks van bakten.
Als er niets in Ter Apel gaat veranderen, dat de burgers de zooi zelf op moeten soppen, dan ga ik de volgende keer wel op Wilders stemmen. Men kan dan wel afgeven op de nare woorden van Wilders, en hem een botte hark noemen, maar erger dan die woorden van Wilders vind ik de wantoestanden met veilige landers. En de toestanden dat burgers buiten hun schuld dakloos worden en er zelfs vrouwen op straat moeten leven omdat statushouders voorrang kregen bóven bv een moeder met een babytje.
Die gemeente die vond dat de jonge vrouw (zwanger en later met baby) geen urgentie kreeg, die gemeente vind ik vele male erger dan Wilders.
Yumi
03-11-2024 om 18:13
Daglichtlamp schreef op 03-11-2024 om 14:05:
[..]
Op dit moment staan er 140 aanvragen van veilige landers open (en dat zullen natuurlijk niet allemaal overlastgevende veiligelanders zijn) .
https://ind.nl/nl/documenten/10-2024/202409-tabel-september-2024-publicatie-002.pdf
Dat is zo ongeveer de enige wachtlijst bij de IND die niet toeneemt. Dus ja zelfs als je die allemaal afhandelt, heb je nog steeds de problemen van het AZC in Ter Apel niet opgelost.
In het verleden is hier aldoor geroepen dat het de veilige landers zijn die overlast veroorzaken, en het verpesten voor de rest. Daarnaast lees ik steeds dat ze maar een klein percentage zijn van alle asielzoekers.
Om die reden heb ik al vaker de vraag gesteld, als het maar zo'n klein percentage is die overlast veroorzaken, waarom hebben we er dan zoveel last van? Waarom maken we deze groep niet meteen duidelijk dat we dit gedrag hier niet accepteren? Ik denk dat het niet alleen de veilige landers zijn, maar dat er meer bevolkingsgroepen zijn die overlast geven.
Jij geeft aan dat het er op dit moment maar 140 zijn. Ik vind het moeilijk te geloven dat het alleen deze kleine groep is die overlast veroorzaakt, en we daar blijkbaar geen enkele grip op hebben.
Daglichtlamp
03-11-2024 om 18:16
Ik was ook verbaasd dat er maar 140 in deze procedure zitten. Wellicht zitten er ook nog veilige landers in de dublinprocedure. Daar staan er nu 1990 open. Zoals ik al eerder zei, lijkt het me ook voor deze groep goed om de wachtlijst bij de IND zo snel mogelijk terug te brengen.
Daglichtlamp
03-11-2024 om 18:31
Helemaal eens trouwens dat overlastgevers in AZC's strenger aangepakt moeten worden. Daar zijn we het volgens mij gewoon over eens. Laat Faber werk maken van de PBL's.
felija
03-11-2024 om 18:33
Fleurtje_5 schreef op 03-11-2024 om 17:59:
[..]
Diegene waar de bevolking massaal op heeft gestemd mag niet zoals hij zou willen. Want hij moet namelijk handelen zoals zijn voorgangers dat deden en er niks van bakten.
Als er niets in Ter Apel gaat veranderen, dat de burgers de zooi zelf op moeten soppen, dan ga ik de volgende keer wel op Wilders stemmen. Men kan dan wel afgeven op de nare woorden van Wilders, en hem een botte hark noemen, maar erger dan die woorden van Wilders vind ik de wantoestanden met veilige landers. En de toestanden dat burgers buiten hun schuld dakloos worden en er zelfs vrouwen op straat moeten leven omdat statushouders voorrang kregen boven bv een moeder met een babytje.
Die gemeente die vond dat de jonge vrouw (zwanger en later met baby) geen urgentie kreeg, die gemeente vind ik vele male erger dan Wilders.
Wilders heeft zich te houden aan de wetten van de democratie, er is wel degelijk wat aan te doen, maar dat wil Wilders niet. Hij had van tevoren kunnen weten dat de ingeslagen weg doodlopend zou zijn, dat kan hij echt alleen zichzelf aanrekenen en daarmee maakt hij zijn kiezers blij met een dode mus.