Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Poezenmeisje schreef op 11-10-2024 om 11:31:

[..]

De meeste Iraniërs hier zijn gevlucht voor de moellahs.

Klopt. Waarom zie jij ze dan zo als bedreiging? Waarom denk je dat ze hier de denkbeelden van die moellahs heen brengen, als ze daar nou juist voor gevlucht zijn?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

11-10-2024 om 11:42 Topicstarter

Nee, jij stelt dat er emancipatie is bij poldermoslims.

Het in het artikel vetgedrukte geeft aan dat de jongere generatie de behoudender kant opdraait.

Luchtpost schreef op 11-10-2024 om 11:35:

@Zilver-Gray: Ik lees vooral veel aannames, invulling en verwijten in jouw post.

Maar, ter toelichting: voor een blik in de toekomst kan je terugkijken naar het verleden o.a. omdat daar informatie en cijfers over beschikbaar zijn. Dan zie je dat mensen die zich in NL vestigen vanuit een westers land/cultuur relatief snel integreren. Bij mensen die uit niet westerse landen/culturen komen, verloopt dat proces minder snel.

En ja, het is relevant om dan ook te kijken naar of/hoeveel mensen in NL zijn geboren, want daar zijn gewoon gegevens over. Het CBS is er niet voor niets op overgestapt om alle gegevens steeds naar geboorteland (van de inwoner en diens ouders) te registreren; daar zitten -soms heel goed waarneembare- verschillen in. En van die cijfers gaat dus ook een zekere voorspellende waarde uit t.a.v. de toekomst.

Nog even voor de goede orde: ik spreek zelf nergens over een “bedreiging” voor de NL cultuur. Termen zoals “afschuw van buitenlanders” laat ik ook geheel voor jouw rekening. Ik zeg ook nergens dat de immigratie volledig moet stoppen. En ook niet dat de NL cultuur superieur zou zijn aan andere culturen… etc.

Waar ik wél o.a. over heb gesproken, heeft bijvoorbeeld te maken met de opnamecapaciteit en de betaalbaarheid van m.n. het sociale stelsel op de langere termijn; over de asielinstroom heb ik gesproken over het niet op dezelfde voet voortzetten; over het afstemmen van de verhoudingsgetallen en het tempo e.d.

En dan kom je bij het linkje dat ik eerder heb geplaatst; inwoners met een migratieachtergrond 1972-2022. Als je daar kijkt naar het verschil tussen immigranten van de eerste en de tweede generatie daar kan je zien hoeveel (procentueel) van de -totaal- niet westerse nieuwkomers uit de traditionele immigratielanden komen en hoeveel uit ‘overig niet westerse’ landen. Dat zegt dus iets over het tempo, de aantallen, de verhoudingen en de leeftijden.

Hoe meer “eerste generatie” immigranten, hoe kleiner de kans dat deze immigranten beschikken over een netwerk, (familie hebben die) de NL taal spreken, etc. En dat heeft dus blijkbaar consequenties voor de integratie e.d. En ja, de ervaring leert dat daar soms vele jaren en/of meerdere generaties voor nodig zijn.

De cijfers van het CBS geven gewoon de feiten aan. Prima als je mij niet gelooft en allerlei verwijten aan mensen van Nederlandse herkomst in het algemeen maakt (ook daarvoor geldt trouwens “…ja maar, ze zijn niet allemaal zo…”), maar als je bijv. de cijfers m.b.t. de bijstand wil nakijken (vanaf 2015, tabel 9 is 2023 – herkomst NL onder kolom D, Overig NW onder kolom N) dan kan dat hier: Tabel - Bijstand

Ook daarvoor geldt dat mensen met westerse herkomst redelijk dicht bij de NL cijfers liggen en mensen van niet westerse herkomst (plm. 20 % van de bevolking van 15-65 jaar) 55 % van het totale aantal uitkeringen ontvangen. Dus blijkbaar zijn er verschillen.

Mag je mij op aanvallen als boodschapper van het nieuws, maar de feiten veranderen daar niet door. Met struisvogelpolitiek gaan we niet ver komen. Verwijten aan “de Nederlanders” helpen ook niet; dat werkt eerder averechts.

Dan blijft bij mij nog steeds de vraag hoe is dit alles relevant in een topic over asielzoekers.

Poezenmeisje schreef op 11-10-2024 om 11:42:

Nee, jij stelt dat er emancipatie is bij poldermoslims.

Het in het artikel vetgedrukte geeft aan dat de jongere generatie de behoudender kant opdraait.

Huh? Wat haal jij uit mijn posts? Dat is helemaal niet wat ik zeg. Je haalt nu Twinski en mij door elkaar volgens mij.

Mijn vraag was: is de Nederlandse wetgeving dan veranderd door de Iraniërs of al die zovele andere moslimimmigranten die we al hebben? Het antwoord is volgens mij nee.

Jij zegt daarop: In het VK zijn mensen al jaren bezig om sharia wetgeving te implementeren. Dus dat het volgens jou zo is dat momenteel in het VK al die Sharia de Engelse wetgeving aantast. Maar in het nieuwsbericht staat dat helemaal niet, er staat dat ten eerste het helemaal niet over andere wetgeving gaat, maar om een juridisch adviesbureau. En ten tweede dat ze alleen adviezen geven die óók in lijn zijn met de Engelse wet en daar dus juist niet tegenin gaan. 

En nou maak je er opeens van: de jongere generatie draait de behoudender kant op? Ik volg je echt niet. 

Poezenmeisje schreef op 11-10-2024 om 11:20:

[..]

Kijk naar Engeland, zou ik zeggen.
Daar zijn mensen al jaren bezig om sharia wetgeving te implementeren.

...


Incidentenbewijs kun je toch niet veralgemeniseren tot een generieke aanpassing van onze wetgeving?

Wat bepaalt eigenlijk of je een migratieachtergrond hebt en in hoeverre dat erg zou zijn? Heeft iemand als Wilders een migratieachtergrond, met zijn Indische roots? Markuszower, geboren in Tel Aviv? Onze toekomstige koningin, met haar Argentijnse moeder? Katja Schuurman, met een Surinaams-Chinese moeder? Ranomi Kromowidjojo, die een Surinaams-Javaanse vader heeft? Humberto Tan, geboren in Suriname? Olcay Gulsen, met Turkse ouders?

Twinski schreef op 11-10-2024 om 12:02:

[..]


Incidentenbewijs kun je toch niet veralgemeniseren tot een generieke aanpassing van onze wetgeving?

Ook dat, en het is niet eens een incident als je kijkt naar wat er echt aan de hand is. Als een christelijke jurist hier in Nederland advies geeft op grond van een specifieke interpretatie van de bijbel is er geen haan die ernaar kraait, zo lang het maar niet in strijd is met de Nederlandse wet. Dat is precies wat daar gebeurt, maar dan met de Sharia ipv de bijbel. 

Nicole123 schreef op 11-10-2024 om 12:10:

Wat bepaalt eigenlijk of je een migratieachtergrond hebt en in hoeverre dat erg zou zijn? Heeft iemand als Wilders een migratieachtergrond, met zijn Indische roots? Markuszower, geboren in Tel Aviv? Onze toekomstige koningin, met haar Argentijnse moeder? Katja Schuurman, met een Surinaams-Chinese moeder? Ranomi Kromowidjojo, die een Surinaams-Javaanse vader heeft? Humberto Tan, geboren in Suriname? Olcay Gulsen, met Turkse ouders?

“Een persoon heeft een migratieachtergrond als ten minste één van de ouders in het buitenland is geboren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen personen die zelf in het buitenland zijn geboren (de eerste generatie) en personen die in Nederland zijn geboren (de tweede generatie)”

Nicole123 schreef op 11-10-2024 om 12:10:

Wat bepaalt eigenlijk of je een migratieachtergrond hebt en in hoeverre dat erg zou zijn? Heeft iemand als Wilders een migratieachtergrond, met zijn Indische roots? Markuszower, geboren in Tel Aviv? Onze toekomstige koningin, met haar Argentijnse moeder? Katja Schuurman, met een Surinaams-Chinese moeder? Ranomi Kromowidjojo, die een Surinaams-Javaanse vader heeft? Humberto Tan, geboren in Suriname? Olcay Gulsen, met Turkse ouders?

Ik denk dat het vooral aan de mensen zelf ligt. Als je een Nederlands paspoort hebt maar jezelf profileert als Surinaams, Javaans, Turks etc  dan vind ik dat wel bijzonder. En al helemaal als je dan gaat afgeven op 'die Nederlanders'.

Nicole123 schreef op 11-10-2024 om 12:15:

[..]

Ook dat, en het is niet eens een incident als je kijkt naar wat er echt aan de hand is. Als een christelijke jurist hier in Nederland advies geeft op grond van een specifieke interpretatie van de bijbel is er geen haan die ernaar kraait, zo lang het maar niet in strijd is met de Nederlandse wet. Dat is precies wat daar gebeurt, maar dan met de Sharia ipv de bijbel.

https://www.aartsbisdom.nl/home/organisatie/centrale-afdelingen/officialaat-kerkelijke-rechtbank/

We hebben inderdaad een kerkelijke rechtbank.

Zilver_gray schreef op 11-10-2024 om 12:17:

[..]

“Een persoon heeft een migratieachtergrond als ten minste één van de ouders in het buitenland is geboren. Er wordt onderscheid gemaakt tussen personen die zelf in het buitenland zijn geboren (de eerste generatie) en personen die in Nederland zijn geboren (de tweede generatie)”

Oké, dan zijn dus officieel alle personen die ik noemde mensen met een migratieachtergrond. Ik kan die mensen echt niet zien als buitenlanders, ik zie ze stuk voor stuk als Nederlanders, die gewoon hun plek hier hebben. Ook al ben ik het met niet iedereen van het rijtje eens met de denkbeelden die ze hebben. Maar dat ligt niet aan hun cultuur of hun roots, maar aan die denkbeelden zelf.

Poezie schreef op 11-10-2024 om 12:18:

[..]

Ik denk dat het vooral aan de mensen zelf ligt. Als je een Nederlands paspoort hebt maar jezelf profileert als Surinaams, Javaans, Turks etc dan vind ik dat wel bijzonder. En al helemaal als je dan gaat afgeven op 'die Nederlanders'.

Maar dat kun je lang niet altijd aan de buitenkant zien. Je vraagt niet elke Turk, Javaan etc die je tegenkomt of die persoon een Nederlands paspoort heeft.

Nicole123 schreef op 11-10-2024 om 12:23:

[..]

Oké, dan zijn dus officieel alle personen die ik noemde mensen met een migratieachtergrond. Ik kan die mensen echt niet zien als buitenlanders, ik zie ze stuk voor stuk als Nederlanders, die gewoon hun plek hier hebben. Ook al ben ik het met niet iedereen van het rijtje eens met de denkbeelden die ze hebben. Maar dat ligt niet aan hun cultuur of hun roots, maar aan die denkbeelden zelf.

Klopt al die mensen zijn buitenlanders. Ze zullen zichzelf vast ook niet zo zien, maar ze voldoen aan de “criteria”.

Luchtpost schreef op 11-10-2024 om 11:35:

Nog even voor de goede orde: ik spreek zelf nergens over een “bedreiging” voor de NL cultuur. Termen zoals “afschuw van buitenlanders” laat ik ook geheel voor jouw rekening. Ik zeg ook nergens dat de immigratie volledig moet stoppen. En ook niet dat de NL cultuur superieur zou zijn aan andere culturen… etc.

Waar ik wél o.a. over heb gesproken, heeft bijvoorbeeld te maken met de opnamecapaciteit en de betaalbaarheid van m.n. het sociale stelsel op de langere termijn; over de asielinstroom heb ik gesproken over het niet op dezelfde voet voortzetten; over het afstemmen van de verhoudingsgetallen en het tempo e.d.


Blijkbaar hebben jouw zorgen voornamelijk te maken met het feit dat vreemdelingen relatief vaak bij de onderklasse van de samenleving behoren. Zonder vreemdelingen zal er ook een onderklasse zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.