Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Twinski schreef op 13-09-2024 om 17:32:

[..]

Dat is deporteren na crimineel gedrag. Vraag mij af of je deze mensen daarmee werkelijk helpt. Die komen al uit een oorlogsgebied en dat gebied is nu nog steeds niet veilig.

bij moordenaars vind ik het niet meer relevant of consequenties van hun gedraag ze verder helpt. 

Zilver_gray schreef op 13-09-2024 om 19:07:

[..]

Ik probeer geen excuses te verzinnen, mijn brein snapt gewoon niet hoe iemand met “gezond verstand” tot zoiets verschrikkelijks in staat kan zijn. Maar inderdaad ze hebben het wel gedaan en zullen er de gevolgen van moeten dragen.

precies wat jij nu zegt is dan ook het probleem hier in het westen. 

wij blijven alles met ons westerse hoofd verklaren en uitleggen terwijl het woord cultuur niet voor niets bestaat en soms staat een cultuur zo enorm ver van ons af (en andersom) dat we van beide zijden niet in staat zijn te begrijpen hoe/wat/waarom dingen gedacht of gedaan worden. 

de keus is dan hoe je daarmee omgaat. ga je alles met de mantel der liefde bedekken/bespreken en nóg een werkgroepje oprichten om elkaar te gaan begrijpen of accepteer je dat er zaken in culturen van sommige groepen vluchtelingen/migranten normaal zijn die hier totaal onacceptabel zijn en acteer je daarop?

**We/jij/ons etc allemaal in het algemeen bedoeld natuurlijk

Yumi schreef op 15-09-2024 om 17:01:

[..]

Hein de Haas, vindt dat de politiek er niets van bakt, en dat het een zelf gecreëerd probleem is. Dat migranten worden toegelaten omdat ze gewoon nodig zijn.

Je ziet dat met asiel, je ziet het met arbeidsmigratie. Kijk, het heeft positieve en negatieve kanten. Je kunt het niet wegdenken of wegwensen en dat zie je aan de politiek.”

Dat we ze niet kunnen wegdenken of wegwensen, dat is overduidelijk want die wens leeft in een groot deel van de bevolking.... daar was ik zelf ook al opgekomen zonder daar een 30 jaar op te hoeven "broeien". Wat ik mis in het bovenstaande is het antwoord de vraag, wat is de oplossing voor het probleem?

Meneer de Haas heeft het over meer duidelijkheid en een betere regelgeving, hoe moet dat eruit zien? Tot de conclusie komen dat het anders moet, dat waren we al... maar welke oplossing heeft hij in gedachte?


Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Misschien draagt hij een oplossing aan in zijn boek. Ik weet het niet. Ik mag toch hopen dat iemand die er dertig jaar mee bezig was er meer van af weet wat een goede oplossing is. Bij VI zei hij ook duidelijk dat er problemen zijn.

Hij zei ook dit:

.........

De lobby schreeuwt ‘laat ze maar komen’ en de illegale uitbating is daar nog veel erger dan hier. Daar erger ik me aan, die hypocrisie. Politici die aan de ene kant oproepen ‘we moeten het aanpakken’ en aan de andere kant die misstanden gewoon toelaten.

Ik ben deze zomer in Senegal en Marokko geweest. Jonge mensen daar weten het gewoon. Negen op de tien Afrikanen komen gewoon legaal, dat wil ik even onderstrepen, maar sommigen komen illegaal met zo’n bootje. Ze weten: als je in Europa bent kun je werk krijgen, je wordt niet gepakt en je kunt vijf tot tien keer meer verdienen dan in je herkomstland. En wij staan dat met z’n allen toe in Zuid-Europa, maar tot op zekere hoogte ook in Nederland.”

.............

Luchtpost schreef op 15-09-2024 om 20:19:

Is Hein de Haas al een beetje aan het voorsorteren op het verleggen van de aandacht van de linkse lobby vóór immigratie naar “het ligt aan de politiek”?

Voor wie interesse heeft: zoek eens op wat oudere artikelen van zijn hand; daar wekt hij nergens de indruk dat de immigratie wel een onsje minder zou mogen, integendeel. De sfeer (en zijn letterlijke tekst!) is “wen er maar aan”.

Er is zeker ook commentaar op De Haas, zoals “…Nederland kent een actieve immigratielobby met hardliners als Leo Lucassen en Thomas Spijkerboer. De presentatie van Hein de Haas is over het algemeen gematigder, maar de strekking van zijn betoog is niet zoveel anders….`

Ik ben er niet zo vanonder de indruk dat hij na 30 jaar bestudering van het onderwerp geen enkele concrete oplossing/verbetering kan aandragen.


Wat dat betreft vind ik het rapport “Grenzeloze Verzorgingsstaat” van Jan H. van de Beek veel meer relevante informatie bevatten c.q. inzichten (o.a. met betrekking tot de werkelijke kosten en de gevolgen voor de demografie) geven.

 

Soheey.

Dank voor de tip.

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20240916_93033596?utm_ vandaag
Duitsland begint met steekproef aan controle van grenzen, chaos blijft voorlopig uit: ‘Drie keer zoveel agenten nodig’
..........
De veelbesproken grenscontroles door Duitsland zijn maandag in de staat Noordrijn-Westfalen begonnen. Ze zullen in eerste instantie een half jaar voorkomen, kondigde minister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser aan.
..........

Fleurtje_5 schreef op 16-09-2024 om 11:42:

[..]


Klopt, daar heb je helemaal gelijk in. Misschien draagt hij een oplossing aan in zijn boek. Ik weet het niet. Ik mag toch hopen dat iemand die er dertig jaar mee bezig was er meer van af weet wat een goede oplossing is. Bij VI zei hij ook duidelijk dat er problemen zijn.

Hij zei ook dit:

.........

De lobby schreeuwt ‘laat ze maar komen’ en de illegale uitbating is daar nog veel erger dan hier. Daar erger ik me aan, die hypocrisie. Politici die aan de ene kant oproepen ‘we moeten het aanpakken’ en aan de andere kant die misstanden gewoon toelaten.

Ik ben deze zomer in Senegal en Marokko geweest. Jonge mensen daar weten het gewoon. Negen op de tien Afrikanen komen gewoon legaal, dat wil ik even onderstrepen, maar sommigen komen illegaal met zo’n bootje. Ze weten: als je in Europa bent kun je werk krijgen, je wordt niet gepakt en je kunt vijf tot tien keer meer verdienen dan in je herkomstland. En wij staan dat met z’n allen toe in Zuid-Europa, maar tot op zekere hoogte ook in Nederland.”

.............

Johan Derksen vroeg toch naar de oplossing en kreeg er geen duidelijk antwoord op?

Politici die A roepen en B doen, is al zo oud als de weg naar Kralingen. Ze kunnen A willen, maar daarvoor moeten er allerlei verdragen en/of de wet worden aangepast. Dus dan kan je wel roepen maar ze hadden ons beloofd dat... wil het niet altijd zeggen dat de uitvoering mogelijk is. Bovendien is vingerwijzen naar het nieuwe kabinet, nogal vroeg aangezien alle plannen nog niet eens zijn gepresenteerd.

Ik hoef niet naar Senegal of Marokko dat dit zo werkt is algemeen bekend.



Fleurtje_5 schreef op 16-09-2024 om 11:44:

[..]

Soheey.

Dank voor de tip.


Het rapport Grenzeloze Verzorgingsstaat is zeker de moeite van het lezen waard. 
Je kan het hier (onderaan de pagina) downloaden: https://demo-demo.nl/download-grenzeloze-verzorgingsstaat/

Hier een quote uit een artikel van december 2023 waar J. van de Beek reageert op "Recent bracht de Adviesraad Immigratie een rapport uit". De titel – Arbeidsmigratie: Oplossing voor economie en demografie?

Immigratie als oplossing is een piramidespel

Wat de Adviesraad hier doet is inconsistent. Aan de ene kant zegt het in navolging van Grenzeloze Verzorgingsstaat (en anderen voor ons): immigratie is geen oplossing voor de vergrijzing. Aan de andere kant wordt hier – ik kan het niet anders zeggen – tijd gekocht voor de werkgevers. De boodschap is toch een beetje: oké, immigratie is dan wel geen oplossing voor de vergrijzing, maar voorlopig tot 2040 toch wel.

Dat is een verkeerde voorstelling van zaken. Immigratie als oplossing voor de vergrijzing is een piramidespel. Zoals in Hoofdstuk 10 van Grenzeloze Verzorgingsstaat wordt voorgerekend, krijg je ongeveer 100 miljoen (100.000.000!) inwoners in 2100 als je het percentage 70-plussers constant houdt op het niveau van 2020. Het middel is dan overduidelijk erger dan de kwaal.

In Hoofdstuk 11 van Grenzeloze Verzorgingsstaat rekenen we voor dat de bevolking ook heel snel groeit als je extra hoogopgeleide immigranten toelaat, zoals de Adviesraad wil. De kosten van de vergrijzing op die manier opvangen met immigratie, leidt alleen al tot het jaar 2080 tot 7 à 10 miljoen extra inwoners.

Bron: https://www.wyniasweek.nl/nee-adviesraad-immigratie-arbeidsmigratie-is-geen-oplossing-voor-economie-en-demografie/

Niemand probeert om het percentage 70 plussers constant te houden, dus wat je hier doet is onnodig angst aanjagen. De bevolking groeit, maar niet naar 100 miljoen in 2100. Dat is echt een getal dat helemaal nergens is op gebaseerd.

Faber probeert om het in Ter Apel zo snel mogelijk uit de hand te laten lopen.
https://www.ad.nl/binnenland/weer-crisis-in-ter-apel-gemeente-legt-coa-dwangsom-op-voor-overnachtende-asielzoekers-in-onveilige-units~a1f51944/

,,We werden voor een voldongen feit gesteld en de minister heeft daar een grote rol in gespeeld”, zegt een woordvoerder van burgemeester Jaap Velema. ,,Die units zijn bedoeld om mensen die ’s nachts in de noodopvang in Beilen slapen overdag een dak boven hun hoofd te geven. Maar ze zijn niet geschikt om in te slapen, omdat ze niet aan de brandveiligheidseisen voldoen. Het mag dus helemaal niet. In het geval van brand zijn er geen nooddeuren die snel open kunnen, er zijn geen brandblussers, enzovoorts. Dit is niet veilig voor asielzoekers en niet voor personeel. Het is echt niet oké.”
Een plan B had er inmiddels misschien kunnen zijn, als Faber het overleg zou aangaan met de ‘landelijke regietafel’ met gemeenten en provincies. ,,Maar dat heeft ze nog niet een keer gedaan”, zegt de Drentse Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma tegen het Dagblad van het Noorden.

Nu.nl schrijft er ook over:
https://www.nu.nl/asielcrisis/6328414/ter-apel-zo-vol-dat-werd-overwogen-alleen-nog-vrouwen-en-kinderen-toe-te-laten.html
Als oplossing overwogen het COA en het ministerie om de poort te sluiten voor mannen en alleen nog vrouwen en kinderen toe te laten. De gemeente zegt dat zij toen de keuze kregen om mensen in de portacabins te laten slapen, of buiten de poorten van het azc. Maar volgens de gemeente "was dit geen keuze" en hadden het COA en het ministerie ook uit kunnen wijken naar hotels of kazernes.

Uiteindelijk sliepen ook de afgelopen nachten mensen in de portacabins. Velema spreekt van "een schoffering van het lokaal gezag". De gemeente heeft aangegeven om dwangsommen te gaan innen als de portacabins ook de komende nachten worden gebruikt.


Hier het persbericht van de gemeente Ter Apel:
https://www.westerwolde.nl/gemeente-westerwolde-legt-last-onder-dwangsom-op-voor-oneigenlijk-gebruik-units-op-coa-terrein

Daglichtlamp schreef op 16-09-2024 om 20:29:

Niemand probeert om het percentage 70 plussers constant te houden, dus wat je hier doet is onnodig angst aanjagen. De bevolking groeit, maar niet naar 100 miljoen in 2100. Dat is echt een getal dat helemaal nergens is op gebaseerd.

Zie tekst en uitleg in het genoemde rapport op pagina 243, hoofdstuk 10.3

Luchtpost schreef op 16-09-2024 om 21:09:

[..]

Zie tekst en uitleg in het genoemde rapport op pagina 243, hoofdstuk 10.3

Ik betwist de uitkomst van de som niet, maar wel de stelling dat we van plan zouden zijn om de grijze druk constant te houden. Het is een theoretische excercitie.

Ik vrees voor een stuwmeer.

Het zal uitdraaien op ingrijpen door het Rode Kruis en Artsen zonder Grenzen, verwacht ik.

Daarnaast verwacht ik burgerinitiatieven (de welbekende tentjes) om wat het kabinet nu laat gaan op te pakken. Zoals in de VS.

Daglichtlamp schreef op 16-09-2024 om 20:37:

Nu.nl schrijft er ook over:
https://www.nu.nl/asielcrisis/6328414/ter-apel-zo-vol-dat-werd-overwogen-alleen-nog-vrouwen-en-kinderen-toe-te-laten.html
Als oplossing overwogen het COA en het ministerie om de poort te sluiten voor mannen en alleen nog vrouwen en kinderen toe te laten. De gemeente zegt dat zij toen de keuze kregen om mensen in de portacabins te laten slapen, of buiten de poorten van het azc. Maar volgens de gemeente "was dit geen keuze" en hadden het COA en het ministerie ook uit kunnen wijken naar hotels of kazernes.

Uiteindelijk sliepen ook de afgelopen nachten mensen in de portacabins. Velema spreekt van "een schoffering van het lokaal gezag". De gemeente heeft aangegeven om dwangsommen te gaan innen als de portacabins ook de komende nachten worden gebruikt.


Hier het persbericht van de gemeente Ter Apel:
https://www.westerwolde.nl/gemeente-westerwolde-legt-last-onder-dwangsom-op-voor-oneigenlijk-gebruik-units-op-coa-terrein

België vangt al langer geen alleenstaande mannen op, en ondanks dat volgens de rechter alleenstaande mannen recht hebben op opvang, zet de overheid het plan door, en komen alleen vrouwen, kinderen in de opvang. 

8.816 alleenstaande mannen hebben vorig jaar na de registratie van hun asielaanvraag in België te horen gekregen dat er geen opvangplek voor hen was. Dat zijn er zo'n drieduizend meer dan in 2022
België vangt tijdelijk geen alleenstaande mannelijke asielzoekers op | Buitenland | NU.nl

België mag alleenstaande mannelijke asielzoekers niet weigeren van rechter | Buitenland | NU.nl

Minder asielaanvragen, toch groeit opvangtekort: bijna derde van asielzoekers kreeg vorig jaar geen plek | VRT NWS: nieuws

Daglichtlamp schreef op 16-09-2024 om 20:30:

Faber probeert om het in Ter Apel zo snel mogelijk uit de hand te laten lopen.
https://www.ad.nl/binnenland/weer-crisis-in-ter-apel-gemeente-legt-coa-dwangsom-op-voor-overnachtende-asielzoekers-in-onveilige-units~a1f51944/

,,We werden voor een voldongen feit gesteld en de minister heeft daar een grote rol in gespeeld”, zegt een woordvoerder van burgemeester Jaap Velema. ,,Die units zijn bedoeld om mensen die ’s nachts in de noodopvang in Beilen slapen overdag een dak boven hun hoofd te geven. Maar ze zijn niet geschikt om in te slapen, omdat ze niet aan de brandveiligheidseisen voldoen. Het mag dus helemaal niet. In het geval van brand zijn er geen nooddeuren die snel open kunnen, er zijn geen brandblussers, enzovoorts. Dit is niet veilig voor asielzoekers en niet voor personeel. Het is echt niet oké.”
Een plan B had er inmiddels misschien kunnen zijn, als Faber het overleg zou aangaan met de ‘landelijke regietafel’ met gemeenten en provincies. ,,Maar dat heeft ze nog niet een keer gedaan”, zegt de Drentse Commissaris van de Koning Jetta Klijnsma tegen het Dagblad van het Noorden.

niet alleen faber schijnt dat te proberen. al die belanghebbenden kunnen volgens de onderstaande alinea ook alleen maar in de hoek liggen tot de minister roept?

zij zijn helaas niet in staat gebleken zelf wat initiatief te tonen (insert de reden voor de spreidingswet als argument voor mijn stelling naast slappe hap hierboven van mevrouw klijnsma) Erg jammer, want Klijnsma was nu juist iemand die ik hoog had zitten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.