Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Poezenmeisje

Poezenmeisje

17-09-2024 om 08:24 Topicstarter

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1212535/stadskanaal-springt-bij-toch-geen-buitenslapers-in-ter-apel

Stadskanaal is (wederom) te hulp geschoten.
Eigenlijk zouden ze het niet moeten doen. Waarschijnlijk heeft die gemeente er liever zicht op waar die mensen uithangen.

Lekker gemakkelijk voor het COA, ze hadden de mensen er zelfs naartoe kunnen laten lopen, zo ver is het niet.

Broadway schreef op 17-09-2024 om 07:52:

[..]

niet alleen faber schijnt dat te proberen. al die belanghebbenden kunnen volgens de onderstaande alinea ook alleen maar in de hoek liggen tot de minister roept?

zij zijn helaas niet in staat gebleken zelf wat initiatief te tonen (insert de reden voor de spreidingswet als argument voor mijn stelling naast slappe hap hierboven van mevrouw klijnsma) Erg jammer, want Klijnsma was nu juist iemand die ik hoog had zitten.

Bij sommige overleggen is nu eenmaal de baas nodig. Klijnsma zal het heus wel geprobeerd hebben.

Ik weet nog de verontwaardiging van rechts Nederland toen die Amsterdamse wethouder zei dat hij telefoon van Faber niet zou aannemen. Is hij overigens snel van teruggekomen. Maar de werkelijkheid is dat Faber helemaal niet belt.

Om een asielcrisis uit te kunnen roepen , moet die er natuurlijk wel zijn. Gewoon ten koste van Ter Apel. Ik vind het cynisch beleid wat voor mij heel slecht is voor mijn vertrouwen in de regering.

Yumi schreef op 16-09-2024 om 22:57:

[..]

België vangt al langer geen alleenstaande mannen op, en ondanks dat volgens de rechter alleenstaande mannen recht hebben op opvang, zet de overheid het plan door, en komen alleen vrouwen, kinderen in de opvang.

Vinden we dat hier in Nederland een goed voorbeeld? Als kabinet lak hebben aan de rechtsspraak? Gaat buitenlanders weren dan voor de rechtsstaat in ere houden?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

17-09-2024 om 12:55 Topicstarter

De uitspraak van de kort geding rechter was een reden voor het COA om er de schijnheilige reet mee af te vegen.

"Een dwangsom? Dank u wel, meneer de rechter, dat is goedkoper dan ergens anders opvang regelen. En daarna doen we weer lekker waar we zin in hebben."

Het opperhoofd van het COA presteerde het zelfs om te laat aan te komen bij de zitting. Over schoffering van de rechtspraak gesproken...

Het COA kreeg daarom nog een sneer van de rechter dat ze niet verplicht waren om bij de uitspraak aanwezig te zijn.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

17-09-2024 om 12:59 Topicstarter

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1212589/stadskanaal-helpt-overvol-ter-apel-omdat-anderen-dat-niet-doen-update

Burgemeester Sloots is teleurgesteld in het kabinet. 'Die wettelijke taak is zo helder. In februari heeft de minister er een heel belangrijk instrument bij gekregen, namelijk de spreidingswet. Maak daar nou gewoon gebruik van en zorg dat deze situatie zich niet voordoet. Of je dan links of rechts hebt gestemd, dat maakt allemaal niet uit. Het is gewoon de wettelijke taak die de overheid moet uitvoeren.'

Poezenmeisje schreef op 17-09-2024 om 12:55:

De uitspraak van de kort geding rechter was een reden voor het COA om er de schijnheilige reet mee af te vegen.

"Een dwangsom? Dank u wel, meneer de rechter, dat is goedkoper dan ergens anders opvang regelen. En daarna doen we weer lekker waar we zin in hebben."

Het opperhoofd van het COA presteerde het zelfs om te laat aan te komen bij de zitting. Over schoffering van de rechtspraak gesproken...

Het COA kreeg daarom nog een sneer van de rechter dat ze niet verplicht waren om bij de uitspraak aanwezig te zijn.

dit plus het feit dat uiteindelijk het COA volgens mij gewoon zijn geld krijgt van de overheid dus die boete boeit dan toch helemaal niet? 

Poezenmeisje schreef op 17-09-2024 om 12:59:

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1212589/stadskanaal-helpt-overvol-ter-apel-omdat-anderen-dat-niet-doen-update

Burgemeester Sloots is teleurgesteld in het kabinet. 'Die wettelijke taak is zo helder. In februari heeft de minister er een heel belangrijk instrument bij gekregen, namelijk de spreidingswet. Maak daar nou gewoon gebruik van en zorg dat deze situatie zich niet voordoet. Of je dan links of rechts hebt gestemd, dat maakt allemaal niet uit. Het is gewoon de wettelijke taak die de overheid moet uitvoeren.'

We zijn het lang niet altijd eens, maar hierover wel. Stop nu eens het probleem af te schuiven op de noordelijke provincies. Ik weet wel dat daar minder stemmers wonen, maar dat past toch niet bij het voornemen van dit kabinet voor meer aandacht voor de regio's.

2302 asielzoekers vannacht in Ter Apel trouwens.

Omdat het steeds krapper wordt om voor statushouders een sociale huurwoning te vinden, is de Gemeente Nijmegen bezig met de huur van een pand om daar statushouders in te vestigen. De bewoners zijn er niet blij mee, zoals de foto's laten zien. Het pand is nog niet zo lang geleden verbouwd, en opgedeeld in meerdere studio's. Links beneden waren eerst 2 garagedeuren hier is nu ook woonruimte.
Het ligt in een gewilde wijk, t.o. een park met kinderboerderij. 
Briefje tegen mogelijke komst statushouders in Nijmeegse wijk levert discussie op: ‘Slaat nergens op’ | Mitchel Suijkerbuijk | gelderlander.nl

Yumi schreef op 17-09-2024 om 13:58:

Omdat het steeds krapper wordt om voor statushouders een sociale huurwoning te vinden, is de Gemeente Nijmegen bezig met de huur van een pand om daar statushouders in te vestigen. De bewoners zijn er niet blij mee, zoals de foto's laten zien. Het pand is nog niet zo lang geleden verbouwd, en opgedeeld in meerdere studio's. Links beneden waren eerst 2 garagedeuren hier is nu ook woonruimte.
Het ligt in een gewilde wijk, t.o. een park met kinderboerderij.
Briefje tegen mogelijke komst statushouders in Nijmeegse wijk levert discussie op: ‘Slaat nergens op’ | Mitchel Suijkerbuijk | gelderlander.nl

Even los daarvan, ik vind de verdeelsleutel behoorlijk asociaal. Hoe meer inwoners in een stad, hoe meer statushouders/asielzoekers de stad krijgt toegewezen. Dat we in mijn stad met 6000 mensen op een km² wonen(incl wegen, parken, water) en nog duizenden inwoners "wachten" op een woning, doet er niet toe. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-09-2024 om 14:58:

[..]

Even los daarvan, ik vind de verdeelsleutel behoorlijk asociaal. Hoe meer inwoners in een stad, hoe meer statushouders/asielzoekers de stad krijgt toegewezen. Dat we in mijn stad met 6000 mensen op een km² wonen(incl wegen, parken, water) en nog duizenden inwoners "wachten" op een woning, doet er niet toe.

Grotere plaatsen hebben natuurlijk ook meer woningen die geschikt zijn voor statushouders. Ze hebben ook meer werk voor statushouders.

Wat mij betreft is het wel nodig om opnieuw te gaan kijken naar grotere uitbreidingswijken, alleen inbreiden in de huidige steden dat loopt inderdaad tegen grenzen aan. Je hebt in de stad ook ruimte nodig voor andere functies.

Daglichtlamp schreef op 17-09-2024 om 15:03:

[..]

Grotere plaatsen hebben natuurlijk ook meer woningen die geschikt zijn voor statushouders. Ze hebben ook meer werk voor statushouders.

Wat mij betreft is het wel nodig om opnieuw te gaan kijken naar grotere uitbreidingswijken, alleen inbreiden in de huidige steden dat loopt inderdaad tegen grenzen aan. Je hebt in de stad ook ruimte nodig voor andere functies.

Dat is niet altijd waar. De meeste aangeboden woningen(appartementen) zijn 45-60 m², soms nog kleiner, en 2 slaapkamers. Eengezinswoningen zijn groter, maar hebben ook een veel hogere huurprijs. Werkgelegenheid valt ook tegen als je de taal (nog) niet goed genoeg spreekt. Maar ik zou het gewoon fijn vinden als mijn stad leefbaar blijft. 


Net even gekeken, 5275 inschrijvingen op 18 sociale huurwoningen waarbij de inschrijving nog loopt.

Uitbreiden gaat niet altijd omdat er vaak tegen de grenzen aan gebouwd is én vaak aansluit op natuurgebied. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-09-2024 om 14:58:

[..]

Even los daarvan, ik vind de verdeelsleutel behoorlijk asociaal. Hoe meer inwoners in een stad, hoe meer statushouders/asielzoekers de stad krijgt toegewezen. Dat we in mijn stad met 6000 mensen op een km² wonen(incl wegen, parken, water) en nog duizenden inwoners "wachten" op een woning, doet er niet toe.

Daar heb je gelijk in, mijn stad opent al jaren de ene na de andere mega nood locatie en heeft daarnaast 2 reguliere AZC's. De Gemeentes zien dit duidelijk als verdienmodel en laat zijn overige inwoners in de kou staan.

We zijn een van de snelst groeiende steden van het land. De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning bedraagt 21,6 jaar. Inschrijven mag vanaf 18 jaar, dus je mag tot je 40ste op een woning wachten.
Wachttijd sociale huurwoning meer dan 20 jaar, SP stelt vragen :: SP Nijmegen

Yumi schreef op 17-09-2024 om 15:16:

[..]

Daar heb je gelijk in, mijn stad opent al jaren de ene na de andere mega nood locatie en heeft daarnaast 2 reguliere AZC's. De Gemeentes zien dit duidelijk als verdienmodel en laat zijn overige inwoners in de kou staan.

We zijn een van de snelst groeiende steden van het land. De gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning bedraagt 21,6 jaar. Inschrijven mag vanaf 18 jaar, dus je mag tot je 40ste op een woning wachten.
Wachttijd sociale huurwoning meer dan 20 jaar, SP stelt vragen :: SP Nijmegen

jusses. dat was in 2001 al 10 jaar waardoor wij toen gekocht hebben

Sinds 1-1-2022 6000 inwoners erbij. Normaal heeft die groei rond de 8 jaar nodig.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-09-2024 om 16:37:

Sinds 1-1-2022 6000 inwoners erbij. Normaal heeft die groei rond de 8 jaar nodig.

Ja zo rap gaat het. Landelijk in diezelfde periode een miljoen inwoners erbij

Het zal niet lang meer duren of provincies als Drenthe zullen worden volgebouwd. Nederland wordt 1 grote randstad. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.