Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-09-2024 om 13:03 Topicstarter

Frans Timmermans is dol op Oekraïne.

Als hij vindt dat Nederlandse landbouwgrond ingezet kan worden voor huizenbouw, dan kan dat zeker ook voor Oekraïne. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-09-2024 om 12:54:

[..]

Ik denk wel dat er veilige(re) plekken zijn, maar alle ontheemden daar huisvesten lukt niet. Er is enorm veel landbouwgrond daar. Oekraïne is/was niet voor niets de graanschuur van de wereld.

Volgens mij zijn er in Oekraïne alleen plekken die minder onveilig zijn. We hebben deze week nog gezien dat de Russische bommen heel Oekraïne bereiken.

Nicole123 schreef op 06-09-2024 om 11:15:

[..]

Waar het op neerkomt: geloof je erin dat dit soort asielbeleid een aanzuigende/afschrikkende werking kan hebben, of dat dat niet zo’n grote rol speelt in de in- en uitstroom? Jij denkt dat geen BBB mensen tegenhoudt om überhaupt naar Nederland te komen en de PVV heeft heel haar beleid gericht op afschrikken, maar onderzoek laat zien dat aanzuigen of afschrikken vrijwel geen effect heeft op de asielstroom. En als het ontbreken van BBB geen effect heeft op de instroom of uitstroom, dan snijdt je je er als maatschappij juist flink mee in de vingers als je het afschaft. Nederland is een van de landen met de minste zwervers ter wereld. Ik vind dat een groot goed, belangrijker dan ‘maar ik heb ervoor gewerkt en waarom krijgt die ander dan gratis brood’ sentimenten.
https://nos.nl/artikel/2489258-geen-bewijs-dat-asielbeleid-aanzuigende-werking-heeft-op-asielzoekers

Veiligheid heeft de grootste invloed op de keuzes van asielzoekers, zo blijkt uit het onderzoek. Voor vluchtelingen en migranten zijn onder meer oorlog, politieke onveiligheid en natuurrampen de belangrijkste redenen om hun land te verlaten.

Vervolgens speelt ook de veiligheid in de landen waar ze doorheen reizen een grote rol. Onder meer een gebrekkig toekomstperspectief en de onmenselijke situatie in opvangkampen maken dat asielzoekers verder willen reizen.

Waar een persoon uiteindelijk asiel aanvraagt, heeft te maken met netwerk, infrastructuur en financiële middelen. Tijdens de migratie kan het land van bestemming nog veranderen, bijvoorbeeld door een toevallige ontmoeting met een persoon die hulp aanbiedt.

Als een asielzoeker eenmaal in Europa is aangekomen, is de aanwezigheid van familie of vrienden de belangrijkste reden om door te willen reizen naar Nederland. Daarnaast wordt de aantrekkelijkheid van Nederland bepaald door "de algemene veiligheidssituatie, de welvaart en de economische situatie", aldus het onderzoek. Dit staat los van het asielbeleid.

Wel kunnen criteria voor het toekennen van asiel of regels voor familiehereniging "enige invloed" hebben op de keuze om vanuit een ander EU-land door te reizen. Maar de verschillen in regelgeving tussen EU-landen zijn op dit vlak relatief klein, en het beleid is minder bepalend dan veiligheid en sociale netwerken.

Ik denk dat wanneer we als EU afspraken maken met landen om hun eigen burgers terug te nemen wanneer ze geen kans op een verblijfsvergunning hebben icm het strafbaar maken van illegaal verblijf EN daar een inreisverbod van 10 jaar op alle Europese landen wel degelijk voor een daling van de asielzoekers vanuit veilige landen kan zorgen.

Stel dan ook als eis voor gezinshereniging dat men zelf in onderhoud moet kunnen voorzien en dus blijvend werk heeft (een vast arbeidscontract) en een zelfstandige woning voordat de aanvraag voor gezinshereniging gedaan kan worden. 

Leef het Dublin akkoord na en zorg voor een eerlijke verdeling van asielzoekers per EU land, dus dwing landen als Hongarije om meer asielszoekers op te nemen op straffe van boetes vanuit de EU. 

Het is natuurlijk niet voor niets dat landen in West Europa veel aantrekkelijker zijn dan landen in Oost Europa. Terwijl we allemaal vallen onder dezelfde EU vlag en dezelfde regels en wetten. Ik denk dat Nederland wel meer kan ontmoedigen dan wat er nu gedaan wordt. Kijk inderdaad maar eens naar Zweden.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-09-2024 om 13:57 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 06-09-2024 om 13:06:

[..]

Volgens mij zijn er in Oekraïne alleen plekken die minder onveilig zijn. We hebben deze week nog gezien dat de Russische bommen heel Oekraïne bereiken.

Die bommen kunnen de Scandinavische en de Baltische staten ook bereiken. Dan daar ook maar niet meer wonen als Oekraïner??


Poezenmeisje schreef op 06-09-2024 om 13:57:

[..]

Die bommen kunnen de Scandinavische en de Baltische staten ook bereiken. Dan daar ook maar niet meer wonen als Oekraïner??


Vallen daar momenteel ook Russische bommen?

Poezenmeisje schreef op 06-09-2024 om 13:03:

Frans Timmermans is dol op Oekraïne.

Als hij vindt dat Nederlandse landbouwgrond ingezet kan worden voor huizenbouw, dan kan dat zeker ook voor Oekraïne.

Als de wederopbouw daar start kan dat zeker. Maar ik ben wel voor woningbouw op landbouwgrond van boeren die zich om diverse redenen uit willen laten kopen. 

Miraval schreef op 06-09-2024 om 13:40:

[..]

Ik denk dat wanneer we als EU afspraken maken met landen om hun eigen burgers terug te nemen wanneer ze geen kans op een verblijfsvergunning hebben icm het strafbaar maken van illegaal verblijf EN daar een inreisverbod van 10 jaar op alle Europese landen wel degelijk voor een daling van de asielzoekers vanuit veilige landen kan zorgen.

Dat zou kunnen en daar ben ik het ook mee eens. Maar dan moet je als EU dus wel samenwerken, ipv ieder voor zich de asielzoekers naar de anderen schuiven. En als je afspraken wil maken met landen om hun eigen burgers terug te nemen moet je wel investeren in goede relaties met die landen en met ze om tafel gaan. Spierballentaal en een heel nationalistische insteek gaat wat jij hier beschrijft niet klaarspelen. Verder zijn veiligelanders slechts 0,33% van de totale instroom van migranten, dus we moeten niet denken dat we hiermee de instroom significant aanpakken.

Miraval schreef op 06-09-2024 om 13:40:

[..]

Stel dan ook als eis voor gezinshereniging dat men zelf in onderhoud moet kunnen voorzien en dus blijvend werk heeft (een vast arbeidscontract) en een zelfstandige woning voordat de aanvraag voor gezinshereniging gedaan kan worden.


Dat vind ik wel een lastige. Met de huidige woningnood kan dat betekenen dat kinderen jarenlang hun ouders niet zien. En als je vader bijv arbeidsongeschikt is dan heb je dikke pech? Ik vind dat nogal heftig en ook de vraag of het op langere termijn nou echt helpt qua integratie. Je zult dan ook veel mensen krijgen die iov een aanvraag voor gezinshereniging gewoon een eigen asielaanvraag doen. Ben je daarmee dan iets opgeschoten?

Miraval schreef op 06-09-2024 om 13:40:

[..]

Leef het Dublin akkoord na en zorg voor een eerlijke verdeling van asielzoekers per EU land, dus dwing landen als Hongarije om meer asielszoekers op te nemen op straffe van boetes vanuit de EU.

Het is natuurlijk niet voor niets dat landen in West Europa veel aantrekkelijker zijn dan landen in Oost Europa. Terwijl we allemaal vallen onder dezelfde EU vlag en dezelfde regels en wetten. Ik denk dat Nederland wel meer kan ontmoedigen dan wat er nu gedaan wordt. Kijk inderdaad maar eens naar Zweden.

Helemaal eens dat Hongarije zijn deel ook moet doen! Daar mag de rest van de EU wel harder in zijn vind ik. Wat dan niet helpt is zelf een Hongarije 2.0 willen worden en hun praktijken als het grote voorbeeld zien, met een asielprocedurestop e.d.

Dat landen in West Europa aantrekkelijker zijn dan die in Oost Europa komt hoofdzakelijk doordat de algemene welvaart er hoger is. Dat trekt nou eenmaal aan. Een deskundige als Hein de Haas is daar heel helder over: de meest effectieve manier om de instroom aan asielzoekers te minderen is om de economie om zeep te helpen en een armoedig land te woren. Wat dat betreft is Groot-Brittannië aardig op weg en zou op termijn de Brexit een instroom-remmend effect kunnen hebben. Alleen niet op een voor de inwoners prettige manier.

Nicole123 schreef op 06-09-2024 om 15:07:

[..]

Dat landen in West Europa aantrekkelijker zijn dan die in Oost Europa komt hoofdzakelijk doordat de algemene welvaart er hoger is. Dat trekt nou eenmaal aan. Een deskundige als Hein de Haas is daar heel helder over: de meest effectieve manier om de instroom aan asielzoekers te minderen is om de economie om zeep te helpen en een armoedig land te woren. Wat dat betreft is Groot-Brittannië aardig op weg en zou op termijn de Brexit een instroom-remmend effect kunnen hebben. Alleen niet op een voor de inwoners prettige manier.

Ik heb een paar uur terug geschreven hoe Zweden dat doet. Toch ook een heel welvarend land.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

06-09-2024 om 15:38 Topicstarter

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-09-2024 om 14:26:

[..]

Als de wederopbouw daar start kan dat zeker. Maar ik ben wel voor woningbouw op landbouwgrond van boeren die zich om diverse redenen uit willen laten kopen.

Als je één Oekraïense boer uitkoopt krijg je héél veel huizenbouwgrond tot je beschikking. Daar zijn Nederlandse akkers keuterboertjes bij.

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/900632/groningse-boer-in-oekraine-iedereen-is-zenuwachtig

https://www.businessinsider.nl/is-oekraine-het-beloofde-land-voor-nederlandse-boeren-632837/

Het bedrijf beslaat ongeveer 16.000 hectare grond, wat bijna allemaal wordt geleased. Daarop teelt Huizinga korrelmaïs, wintertarwe en wintergerst, koolzaad, sojabonen, zonnebloemen en luzerne. Verder worden aardbeien, uien, wortelen, kool en suikerbieten verbouwd. Ook heeft het bedrijf zijn eigen melkvee en varkenshouderij tak.

Huizinga ziet Oekraïne nog steeds als een uitgelezen kans voor Nederlandse boeren die graag een uitdaging aangaan. Boerenbusiness.nl sprak met de boer die afkomstig is uit het Groningse Hellum.

Poezenmeisje schreef op 06-09-2024 om 15:38:

[..]

Als je één Oekraïense boer uitkoopt krijg je héél veel huizenbouwgrond tot je beschikking. Daar zijn Nederlandse akkers keuterboertjes bij.

Oekraïners komen niet naar Nederland omdat er daar geen ruimte zou zijn voor huizenbouw, maar omdat het er overal onveilig is. Lviv is zo ongeveer de veiligste plaats (ver van de Russische grens) en zelfs die stad is afgelopen week gebombardeerd.

En dat er in Oost-Europese landen zoveel meer ruimte is voor landbouwgrond dan hier is exact waarom het in mijn ogen onwenselijk is om al die Oost-Europese arbeiders naar Nederland te laten komen om in het al drukke en volle Nederland gewassen te verbouwen die vervolgens weer geëxporteerd worden. Met oorlogsvluchtelingen heeft dat dan weer niks te maken.

Het grootste probleem van dit kabinet is dat ze stoppen met beleid zonder dat ze duidelijk maken wat het alternatief is. We zagen het met stikstof, en eigenlijk ook met het beleid betreffende asielzoekers. Kom nu eindelijk eens met dat regeerprogramma waarin staat wat jullie wel gaan doen. Geen bed, bad en brood, maar hoe dan wel? Geen spreidingswet, maar hoe dan wel?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 06-09-2024 om 14:26:

[..]

Als de wederopbouw daar start kan dat zeker. Maar ik ben wel voor woningbouw op landbouwgrond van boeren die zich om diverse redenen uit willen laten kopen.


Wat als Duitsland (en andere landen?) hun militaire steun terug trekken? Bekostigd Nederland dan in z'n eentje die hele smerige oorlog? Met als gevolg dat Nederland ook doelwit word?

https://nos.nl/artikel/2510999-rutte-belooft-in-charkiv-150-miljoen-euro-extra-aan-oekraine vrijdag 1 maart 2024 Rutte belooft in Charkiv 150 miljoen euro extra aan Oekraïne

.........

In de veiligheidsovereenkomst verzekert Nederland Oekraïne van militaire steun in de komende tien jaar. Ook gaat Nederland hulp bieden bij de wederopbouw als de oorlog is afgelopen.

...........

https://www.hartvannederland.nl/buitenlands-nieuws/oekraine/artikelen/rutte-belooft-oekraine-150-miljoen-euro-extra-munitie

Fleurtje_5 schreef op 06-09-2024 om 18:40:

[..]


Wat als Duitsland (en andere landen?) hun militaire steun terug trekken? Bekostigd Nederland dan in z'n eentje die hele smerige oorlog? Met als gevolg dat Nederland ook doelwit word?

https://nos.nl/artikel/2510999-rutte-belooft-in-charkiv-150-miljoen-euro-extra-aan-oekraine vrijdag 1 maart 2024 Rutte belooft in Charkiv 150 miljoen euro extra aan Oekraïne

.........

In de veiligheidsovereenkomst verzekert Nederland Oekraïne van militaire steun in de komende tien jaar. Ook gaat Nederland hulp bieden bij de wederopbouw als de oorlog is afgelopen.

...........

https://www.hartvannederland.nl/buitenlands-nieuws/oekraine/artikelen/rutte-belooft-oekraine-150-miljoen-euro-extra-munitie

Sorry, ik begrijp niet zo goed wat het met Oekraïense vluchtelingen te maken heeft die terug zouden kunnen gaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.