Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Daglichtlamp schreef op 03-09-2024 om 14:53:

[..]

Tja er zit een grote afstand tussen je oorspronkelijke 'zorgen doe je met je hart en je gevoel' en dat je het niet lang volhoud als je het met tegenzin doet. Gezien de 15 % mensen die we nodig hebben voor de zorg nu al (in de toekomst wordt dit nog meer), heb je ook mensen nodig die wellicht niet een roeping hebben voor de zorg, maar gewoon blij zijn met een baan die voor hun brood op de plank brengt. Of die blij zijn om in de zorg te mogen werken als hun dat garandeert dat ze in Nederland mogen blijven. Daar kun je dan ook best voorwaarden aan verbinden, bijvoorbeeld dat je dan minimaal vijf jaar in de zorg moet blijven werken om je verblijfsvergunning te houden.

Hoe dan ook ik zou graag anders naar asielzoekers kijken en veel meer hun hun eigen mogelijkheden laten benutten. Het is voor niemand goed zoals het nu gaat.


klopt, Daar zit een heel groot verschil, want dat zijn twee verschillende mensen. Iemand die het werk met hart en ziel doet ondanks dat het zwaar is.

En iemand die het met tegenzin doet, omdat ie dan voorrang kreeg. En misschien zelfs zolang volhoud tot alles geregeld is. Je kan dan wel een contract opstellen dat het voor minimaal vijf jaar is maar als het dan eerder fout gaat en diegene in de ziektewet beland? Dan betaald Nederland nog wat extra voor de zorg.

Ik zou me zeer onprettig voelen als ik verpleegd zou worden door iemand die mij als zondaar zou zien omdat ik geen hoofddoek draag. 

Hoe dan ook, Ik zou willen dat men anders naar de westerse mens zou kijken.

felija schreef op 03-09-2024 om 10:01:

[..]

Je weet hoe lang dit draadje al loopt? Het staat notabene in de post waarop ik reageerde.

Verder blijf je met je laatste post in herhaling vallen, Nederland heeft gelukkig na de Tweede Wereldoorlog Ja, , dankzij de geallieerden was Nederland na vijf jaar oorlog weer een vrij land. Niemand kan zonder externe steun na en tijdens een oorlog.

En nu: de ene hulp (vluchtelingen) kan naast de ander bestaan, mits de overheid daarop goed beleid voert. Het is niet doordat er asielzoekers zijn, dat er daarom geen steun en hulp kan zijn voor ouderen. Wat ontzettend zwartwit gedacht.

Ja, dat is dus precies waar ik voor pleit in de post die jij aanhaalt als ik schrijf: 

"...Natuurlijk kan je als land helpen, bijvoorbeeld door elders op de wereld (versneld) werken en wonen mogelijk te maken op een plek die niet door bijv. oorlog is getroffen. Dan blijven die mensen ook in hun eigen regio en raakt de bevolkingsopbouw zowel dáár als hier niet zo extreem verstoord - met alle gevolgen van dien...."

Ter info:

Het Marshall-plan betrof financieel-economische hulp: "... Marshall, op 5 juni 1947 een hulpplan voor Europa. Het plan dat formeel de naam Economic Recovery Program (Economisch Herstel Plan) droeg werd in Nederland bekend onder de naam Marshall-plan of Marshall-hulp. Het bundelde verschillende reeds bestaande Amerikaanse financieel-economische hulpprogramma's aan Europa...

Maar dat geld moest worden terugbetaald.

"... Nederland heeft zijn schuld uit hoofde van het Marshall-plan aan de Verenigde Steten afgelost, zo heeft het ministerie van financiën zondag bekendgemaakt. Het tota le bedrag van (5,5 miljoen dollar) werd 15 jaar te vroeg afgelost. 23-12-1968.


Dat Marshall-plan was goed: Amerika lokte niet alle jonge mannen uit Europa weg door hen allerlei "rechten" te bieden omdat er hier oorlog was geweest, zodat hier alleen de zwakkeren over bleven, maar bood hulp om er hier als Europa weer bovenop te komen - met heel hard werken en een gezonde werkmentaliteit van 'gezamenlijk de schouders er onder zetten', en met een 'normale, natuurlijke' bevolkingsopbouw. Dát was goede hulp vanuit bondgenoten. 

Ook als je géén bondgenoten bent, kan je als land steun bieden aan een ander land elders op de wereld (al dan niet met de eis van terugbetalen) als dat land door oorlog of een ramp wordt getroffen. Daar kan m.i. iedereen alleen maar vóór zijn. Maar doe dat dan in een vorm dat zo'n land zich over X tijd zelf weer kan redden. Zoals het nu gebeurt, veroorzaak je aan twee kanten een puinhoop. Met ook aan beide kanten geen enkel uitzicht op een betere toekomst - ofwel: er zit geen structurele verbetering in; hooguit zijn er wat individuen die het in Europa beter hebben dan zij het in hun thuisland gehad zouden hebben. 

En de nu nog rijke landen verzwakken enorm, zodat er straks domweg helemaal geen sprake van hulp meer kan zijn. En dat allemaal omdat "iedereen" hier eerst moet 'studeren' (van ROC tot universiteit, want: iedereen gelijk behandelen, iedereen is nu student) en daarna de neus ophaalt voor banen die 40 jaar geleden nog met trots (allemaal fulltime > 40 uur per week) uitgevoerd werden door de toen zo grote groep zeer jonge schoolverlaters. 

Het zou ook helemaal niet zo gek zijn als men eens terug zou kijken naar hoe NL was in bijvoorbeeld de jaren '80. In die periode steeg bijvoorbeeld ook de levensverwachting niet voor niets sterk. En nee, het hoeft niet allemaal 1-op-1 te worden zoals toen (dat kan ook niet), maar qua welzijn e.d. waren er toch heel wat elementen waar we vandaag de dag nog iets van zouden kunnen leren. 

Fleurtje_5 schreef op 03-09-2024 om 15:28:

[..]


klopt, Daar zit een heel groot verschil, want dat zijn twee verschillende mensen. Iemand die het werk met hart en ziel doet ondanks dat het zwaar is.


Het zijn twee uitersten, daartussen zitten nog heel veel mensen die hard nodig zijn in de zorg. Je red het niet met alleen mensen met intrinsieke motivatie.

Fleurtje_5 schreef op 03-09-2024 om 15:28:

[..]


klopt, Daar zit een heel groot verschil, want dat zijn twee verschillende mensen. Iemand die het werk met hart en ziel doet ondanks dat het zwaar is.

En iemand die het met tegenzin doet, omdat ie dan voorrang kreeg. En misschien zelfs zolang volhoud tot alles geregeld is. Je kan dan wel een contract opstellen dat het voor minimaal vijf jaar is maar als het dan eerder fout gaat en diegene in de ziektewet beland? Dan betaald Nederland nog wat extra voor de zorg.

Ik zou me zeer onprettig voelen als ik verpleegd zou worden door iemand die mij als zondaar zou zien omdat ik geen hoofddoek draag.

Hoe dan ook, Ik zou willen dat men anders naar de westerse mens zou kijken.

Hoe dan ook, ik zou willen dat jij wat anders naar oplossing zou kunnen kijken. Je wijst alles van de hand door het vanuit de extremen te bezien. Terwijl de oplossing vaak in het midden ligt.

Want kunnen natuurlijk prima asielzoekers zijn die met hart en ziel in de zorg zullen werken. En er zijn vermoedelijk meer moslims die hoofddoeklozen niet als zondaar zien dan wel (en die dan ook nog jou verplegen). En de veronderstelling dat een asielzoeker alleen maar vanwege in een voordeeltje in de zorg zou gaan werken maar, door tegenzin in de ziektewet terechtkomt zal vast wel eens voor komen maar dat is wellicht eerder een incident dan een trend. 

Oplossingen fleurtje.  Die zijn vaak grijs en niet zwart of wit  

(Ik word er serieus moedeloos van en zou eigenlijk niet meer moeten reageren vanwege kansloos en onhaalbaar maar het ergert me te sterk) 


ik vraag me dan af of je je ook ongemakkelijk zou voelen als je verpleegd wordt door bijvoorbeeld een orthodox protestant, die jou ook ongetwijfeld als zondaar zou zien. Of hindert het dan niet, omdat je dat niet direct ziet vanaf de buitenkant?

Fleurtje_5 schreef op 03-09-2024 om 15:28:

[..]


klopt, Daar zit een heel groot verschil, want dat zijn twee verschillende mensen. Iemand die het werk met hart en ziel doet ondanks dat het zwaar is.

En iemand die het met tegenzin doet, omdat ie dan voorrang kreeg. En misschien zelfs zolang volhoud tot alles geregeld is. Je kan dan wel een contract opstellen dat het voor minimaal vijf jaar is maar als het dan eerder fout gaat en diegene in de ziektewet beland? Dan betaald Nederland nog wat extra voor de zorg.

Ik zou me zeer onprettig voelen als ik verpleegd zou worden door iemand die mij als zondaar zou zien omdat ik geen hoofddoek draag.

Hoe dan ook, Ik zou willen dat men anders naar de westerse mens zou kijken.

Wie of wat heeft jou zo bang gemaakt voor je moslim medemens? Hoe kun je zo in extremen denken en totaal uit het oog verliezen dat ook zij gewoon mensen zijn, net als jij en ik? Hoe kun je denken dat moslima jou als zondaar zien, omdat je geen hoofddoek draagt? Hoe heeft het zover kunnen komen? Wat voor bronnen raadpleeg jij? 

Kijk je verder dan iemands uiterlijk? Zie je dat een Nederlandse verpleegster haar dag niet kan hebben? Geen zin heeft in haar werk, omdat ze voortdurend overvraagd wordt? Dat een verpleegster met een hoofddoek heel inlevend is en hart heeft voor haar werk? En viceversa? 

In alle bevolkingsgroepen zitten rotte appels, en gelukkig ook goede, fijne, betrouwbare mensen. 

Nicole123 schreef op 03-09-2024 om 10:54:

[..]

Ik vind de vooroordelen, generalisaties en stigmatisering die in dit topic je om de oren vliegen heel treurig. Eigenlijk zou elke Nederlander verplicht minstens een half jaar een buddy van een asielzoeker moeten worden en een paar keer samen iets ondernemen, of langs moeten komen in een AZC en eens luisteren naar de verhalen daar, zodat mensen zien hoe die mensen echt zijn. (Als gedachtenexperiment, in de praktijk is dit niet werkbaar denk ik.) En hoeveel variatie er ook weer is tussen deze mensen, het is niet één pot nat. Als er een aantal raddraaiers tussen zitten, een aantal niksnutten, een aantal zeer radicale moslims, een aantal transfoben, dan zegt dat niets over de totale groep.

Ik heb 2 jaar geleden in het AZC in Nijmegen gewerkt. En ik heb het 4 maanden volgehouden, net als veel collega’s. Vreselijk was het, ik ben bedreigd, bespuugd en vele malen voor Kech uitgemaakt. Ik heb veel vechtpartijen meegemaakt en te vaak gezien hoe dit soort “ mannen” hun vrouwen behandelt. Dat dit soort lieden Nederland steeds meer bevolken vind ik doodeng. Want uiteindelijk gaat het wat betekenen voor het “vrouwbeeld” in Europa. En dat gaat er niet beter op worden.

Alice12 schreef op 03-09-2024 om 19:20:

[..]

Ik heb 2 jaar geleden in het AZC in Nijmegen gewerkt. En ik heb het 4 maanden volgehouden, net als veel collega’s. Vreselijk was het, ik ben bedreigd, bespuugd en vele malen voor Kech uitgemaakt. Ik heb veel vechtpartijen meegemaakt en te vaak gezien hoe dit soort “ mannen” hun vrouwen behandelt. Dat dit soort lieden Nederland steeds meer bevolken vind ik doodeng. Want uiteindelijk gaat het wat betekenen voor het “vrouwbeeld” in Europa. En dat gaat er niet beter op worden.

En geldt dat voor alle mensen uit islamitische landen, zijn dat massaal 'dit soort mensen'? Ik herken dat persoonlijk niet. Ja, uitwassen wel, maar niet dat het in het algemeen zo is. Niet dat moslims, of mensen uit een islamitisch land die zelf geen (praktiserend) moslim (meer) zijn, een minderwaardig soort mens zouden zijn met een verachtelijke cultuur. Ik vind hoe er over 'dit soort mensen' gepraat wordt juist doodeng. Wat een haat en walging spreekt er uit voor een complete bevolkingsgroep / religie. Hoe zoubhet voor jou voelen als er op dezelfde manier gsproken zou worden over bijv Joden, christenen, atheïsten, Nederlanders of vrouwen?

Nicole123 schreef op 03-09-2024 om 19:32:

[..]

En geldt dat voor alle mensen uit islamitische landen, zijn dat massaal 'dit soort mensen'? Ik herken dat persoonlijk niet. Ja, uitwassen wel, maar niet dat het in het algemeen zo is. Niet dat moslims, of mensen uit een islamitisch land die zelf geen (praktiserend) moslim (meer) zijn, een minderwaardig soort mens zouden zijn met een verachtelijke cultuur. Ik vind hoe er over 'dit soort mensen' gepraat wordt juist doodeng. Wat een haat en walging spreekt er uit voor een complete bevolkingsgroep / religie. Hoe zoubhet voor jou voelen als er op dezelfde manier gsproken zou worden over bijv Joden, christenen, atheïsten, Nederlanders of vrouwen?

Ik vind het niet raar hoe Alice over asielzoekers praat vanuit haar gezien. Ze heeft namelijk zelf en ook van dichtbij veel echt nare dingen meegemaakt en met eigen ogen kunnen zien hoe het er daar blijkbaar aan toe kan gaan. Ik vind dat gewoon heel menselijk en het is dan ook niet uit de lucht gegrepen. Door als reactie daarop meteen alleen maar steeds te benadrukken dat bepaalde mensen niet allemaal zo zijn (wordt ook nergens beweerd) bagatelliseer je wel echt wat ze heeft meegemaakt vind ik. En zulke nare ervaringen zijn denk ik gewoon vreselijk om mee te maken.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-09-2024 om 20:18 Topicstarter

"Ja maar, ja maar, er zijn ook LIEVE klootzakken, ze moeten gewoon nog even leren hoe het hier heurt."

Ik heb het vermoeden dat de eerste generatie 'gastarbeiders' zich een stuk beter gedroeg en geïntegreerd was dan hun kleinkinderen nu. Aan de andere kant zijn die kleinkinderen wel het product van hun opvoeding.

Alice12 heeft het toch ook niet over alle mensen? "Dit soort mannen"  schrijft ze  en dat mag toch als dat haar ervaring is?  

Alice12 schreef op 03-09-2024 om 19:20:

[..]

Ik heb 2 jaar geleden in het AZC in Nijmegen gewerkt. En ik heb het 4 maanden volgehouden, net als veel collega’s. Vreselijk was het, ik ben bedreigd, bespuugd en vele malen voor Kech uitgemaakt. Ik heb veel vechtpartijen meegemaakt en te vaak gezien hoe dit soort “ mannen” hun vrouwen behandelt. Dat dit soort lieden Nederland steeds meer bevolken vind ik doodeng. Want uiteindelijk gaat het wat betekenen voor het “vrouwbeeld” in Europa. En dat gaat er niet beter op worden.

Eigenlijk vind ik het ook schandalig dat de leiding daar niet tegen opgetreden is. Zij hadden jullie moeten beschermen. Juist in het AZC zouden onze normen voorgeleefd moeten worden.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-09-2024 om 20:41 Topicstarter

Je kunt 'onze normen' wel voorleven, maar daar lachen deze kerels om.

"112 Taxi AZC" stond niet voor niets op spandoeken in Ter Apel. Een 'foeigesprek' is hét teken van onderdanigheid van de politie. 
Gewoon met de gummiknuppel eroverheen tot ze het afleren, andere taal verstaan ze blijkbaar niet.

Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-09-2024 om 20:44 Topicstarter

Hoe sommige kansenparels met vrouwen omgaan in hun natuurlijke habitat van oorsprong... 

Ik denk dat ik een permaban krijg als ik daarvan filmpjes plaats.

Waarom zouden we dit willen importeren?

Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-09-2024 om 20:46 Topicstarter

Alice12 schreef op 03-09-2024 om 19:20:

[..]

Ik heb 2 jaar geleden in het AZC in Nijmegen gewerkt. En ik heb het 4 maanden volgehouden, net als veel collega’s. Vreselijk was het, ik ben bedreigd, bespuugd en vele malen voor Kech uitgemaakt. Ik heb veel vechtpartijen meegemaakt en te vaak gezien hoe dit soort “ mannen” hun vrouwen behandelt. Dat dit soort lieden Nederland steeds meer bevolken vind ik doodeng. Want uiteindelijk gaat het wat betekenen voor het “vrouwbeeld” in Europa. En dat gaat er niet beter op worden.

https://www.rtvnoord.nl/asielzoekers/achter-de-poort

Ik heb bewondering voor de mensen die het volhouden om daar te werken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.