Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Fleurtje_5 schreef op 03-09-2024 om 09:56:

https://tvblik.nl/vandaag-inside/2-september-2024

Men hoeft het niet altijd eens te zijn met Johan Derksen. Maar met deze mening van Johan ben ik het 100% eens. Zie vanaf minuut 06.10 ongeveer. Weet je ook meteen wat één asielzoeker per jaar kost.

Als je iemand met misdragingen en wantoestanden meteen terug stuurt (zoals Duitsland vanaf nu gaat doen), heb je straks een stuk minder problemen. En genoeg plaats in Ter Apel.

Duitsland heeft afgelopen vrijdag 28 Afghanen op het vliegveld gezet.

Vanmorgen in alle vroegte vertrok een vliegtuig van Qatar Airways vanaf Leipzig naar de Afghaanse hoofdstad Kabul, met daarin onder meer een arts en vluchtbegeleiders. De Afghanen aan boord zijn uit verschillende delen van Duitsland naar het vliegveld gebracht. Sommigen zaten in de gevangenis. Volgens Der Spiegel kreeg iedereen 1000 euro mee.

Duitsland stuurt Afghaanse criminelen terug naar land van herkomst (nos.nl)

Nicole123 schreef op 03-09-2024 om 09:41:

[..]

Jij vindt het niet erg als veel mensen niet op grond van feiten en logica redeneren, maar blind een populistische roeptoeteraar volgen? Dat ze iets waar ze gisteren nog faliekant tegen waren vandaag opeens omarmen, omdat de Grote Leider het nu zegt? Ik vind dat oprecht doodeng. Het geeft mij eerlijk gezegd jaren ‘30 associaties.

En besef je welke gemeenten er nu acuut sneller en harder moeten werken? Niet die gemeenten die alles opgeschort hebben hoor, dat maak jij ervan. Die hoeven nog steeds niks te doen. Alleen de gemeenten die al een AZC hadden, die al wél hun best deden. Die krijgen er nog meer bij. Faber heeft ook gesteld toe te willen naar grote AZCs. Juist met haar beleid krijgen we straks diverse Ter Apels. Geen kleinschalige AZCs, die vrijwel nooit problemen geven, maar massa-AZCs met veel overlast en gedoe. Zodat er maar genoeg onvrede over blijft bestaan en het verdienmodel van de PVV in stand blijft en het gros van de NIMBY PVV stemmer geen AZC al te dicht in de eigen buurt heeft.

ik geef het op. je doet je best, maar je blijft met een lieve glimlach enorm op de man spelen "jij vindt het niet erg..." terwijl je vanalles erbij haalt dat niermand zegt. 

laatste ronde en daarna mag je lekker tegen iemand anders aannames gaan spuien die niks te maken hebben met wat er gezegd word. ik heb je dit al vaker gezegd, anderen met mij ook, om vervolgens de "op de man" kaart gespeeld te krijgen. 



Jij vindt het niet erg als veel mensen niet op grond van feiten en logica redeneren, maar blind een populistische roeptoeteraar volgen?

Waar zeg ik dat? waar vind ik dat? antwoord is niet nodig want dat zal ik je geven: nergens. sterker nog. ik vind het idioot als mensen blind wie dan ook volgen. 



Dat ze iets waar ze gisteren nog faliekant tegen waren vandaag opeens omarmen, omdat de Grote Leider het nu zegt? Ik vind dat oprecht doodeng. Het geeft mij eerlijk gezegd jaren ‘30 associaties.
eens hoor. idioot. jaren 30 associaties is een beetje populistisch van je, maar ik vergeef je. debiel of hersendood is de juiste term denk ik voor zulke mensen. geld trouwens altijd, niet alleen als je op die manier een huidige coalitiepartner volgt.



En besef je welke gemeenten er nu acuut sneller en harder moeten werken? Niet die gemeenten die alles opgeschort hebben hoor, dat maak jij ervan. Die hoeven nog steeds niks te doen. Alleen de gemeenten die al een AZC hadden, die al wél hun best deden. Die krijgen er nog meer bij. Faber heeft ook gesteld toe te willen naar grote AZCs. Juist met haar beleid krijgen we straks diverse Ter Apels. Geen kleinschalige AZCs, die vrijwel nooit problemen geven, maar massa-AZCs met veel overlast en gedoe. Zodat er maar genoeg onvrede over blijft bestaan en het verdienmodel van de PVV in stand blijft en het gros van de NIMBY PVV stemmer geen AZC al te dicht in de eigen buurt heeft.

ik besef me heel veel. ook dat jij hier alweer (jeetje nicole!) toch wel populistisch uit de hoek komt. 

klopt, ze wil uiteindelijk naar grote azc's. lijkt mij niet handig, maar oke. wie weet wat daar nog verandert, want over die wens gaat het nu helemaal niet al koppel jij ze voor het gemak aan elkaar. 

Faber wil NU het teveel in ter apel verdelen. ik lees 2 á 3 per bestaand AZC. laten het er 5 zijn. dat is waar het nu over gaat. niet over je 2de paniekzaaierige MASSA!! TER APELS!!! stukje wat nog plannen zijn waarvan niets concreets. niet zo netjes van je om dat oip één hoop te gooien met de huidige gepresenteerde noodoplossing. 

het NIMBY verhaal weet ik niet dus kan ik niets over zeggen al weet ik wel dat dit volgens mij juist niet voor "PVV-leefomgevingen" geldt omdat daar wél juist AZC's zijn, maar ik laat me graag corrigeren obv bronnen. 

Alice12 schreef op 03-09-2024 om 09:34:

Daarbij komen er bijzonder weinig alleenstaande vrouwen uit Afghanistan hier naar toe.

Des te meer reden voor de IND om van die enkeling dan geen voorbeeld te maken. Want dat levert dan bijzonder weinig op.

Broadway schreef op 03-09-2024 om 10:22:

[..]

ik geef het op. je doet je best, maar je blijft met een lieve glimlach enorm op de man spelen "jij vindt het niet erg..." terwijl je vanalles erbij haalt dat niermand zegt.

laatste ronde en daarna mag je lekker tegen iemand anders aannames gaan spuien die niks te maken hebben met wat er gezegd word. ik heb je dit al vaker gezegd, anderen met mij ook, om vervolgens de "op de man" kaart gespeeld te krijgen.



Jij vindt het niet erg als veel mensen niet op grond van feiten en logica redeneren, maar blind een populistische roeptoeteraar volgen?

Waar zeg ik dat? waar vind ik dat? antwoord is niet nodig want dat zal ik je geven: nergens. sterker nog. ik vind het idioot als mensen blind wie dan ook volgen.



Dat ze iets waar ze gisteren nog faliekant tegen waren vandaag opeens omarmen, omdat de Grote Leider het nu zegt? Ik vind dat oprecht doodeng. Het geeft mij eerlijk gezegd jaren ‘30 associaties.
eens hoor. idioot. jaren 30 associaties is een beetje populistisch van je, maar ik vergeef je. debiel of hersendood is de juiste term denk ik voor zulke mensen. geld trouwens altijd, niet alleen als je op die manier een huidige coalitiepartner volgt.



En besef je welke gemeenten er nu acuut sneller en harder moeten werken? Niet die gemeenten die alles opgeschort hebben hoor, dat maak jij ervan. Die hoeven nog steeds niks te doen. Alleen de gemeenten die al een AZC hadden, die al wél hun best deden. Die krijgen er nog meer bij. Faber heeft ook gesteld toe te willen naar grote AZCs. Juist met haar beleid krijgen we straks diverse Ter Apels. Geen kleinschalige AZCs, die vrijwel nooit problemen geven, maar massa-AZCs met veel overlast en gedoe. Zodat er maar genoeg onvrede over blijft bestaan en het verdienmodel van de PVV in stand blijft en het gros van de NIMBY PVV stemmer geen AZC al te dicht in de eigen buurt heeft.

ik besef me heel veel. ook dat jij hier alweer (jeetje nicole!) toch wel populistisch uit de hoek komt.

klopt, ze wil uiteindelijk naar grote azc's. lijkt mij niet handig, maar oke. wie weet wat daar nog verandert, want over die wens gaat het nu helemaal niet al koppel jij ze voor het gemak aan elkaar.

Faber wil NU het teveel in ter apel verdelen. ik lees 2 á 3 per bestaand AZC. laten het er 5 zijn. dat is waar het nu over gaat. niet over je 2de paniekzaaierige MASSA!! TER APELS!!! stukje wat nog plannen zijn waarvan niets concreets. niet zo netjes van je om dat oip één hoop te gooien met de huidige gepresenteerde noodoplossing.

het NIMBY verhaal weet ik niet dus kan ik niets over zeggen al weet ik wel dat dit volgens mij juist niet voor "PVV-leefomgevingen" geldt omdat daar wél juist AZC's zijn, maar ik laat me graag corrigeren obv bronnen.

Ga je lekker, met zelf juist enorm op de man spelen? Jij zegt dat ik maar door blijf emmeren over dat veel mensen als Wilders en Faber iets willen waar ze gisteren nog faliekant tegen waren er nu opeens helemaal voor zijn. Als je mijn geuite zorgen daarover ‘maar dooremmeren’ noemt, dan is het vrij logisch dat ik opvat dat jij dat zelf blijkbaar niet erg vindt. Nogal laf om dan nu te gaan draaien en bij mij de schuld te leggen van gewoon op jouw tekst over ‘dooremmeren’ reageren. Reageer gewoon op de inhoud ipv valse beschuldigingen te uiten als mijn posts je niet zinnen.

Verder zeg ik helemaal niet dat door het verdelen van het huidige overschot in Ter Apel er acuut nieuwe Ter Apels zouden ontstaan, dan interpreteer je mijn post niet zoals ik hem bedoelde. Ik bedoel wel dat Faber daarnaast stelt dat ze toe wil naar grotere AZCs, ik schrijf letterlijk: “Faber zegt ook dat ze toe wil naar grotere AZCs”. En juist dat plan van haar levert dus weer Ter Apel situaties op, van veel te grote AZCs ipv goed functionerende kleinschalige locaties. Het PVV beleid lost niks op, maar maakt de asielprobleem alleen maar erger.

Fleurtje_5 schreef op 03-09-2024 om 09:47:

[..]


En dit precies. Zelf heb ik het meermaals ervaren dat de westerse verpleegkundigen de mannen deden omdat de moslima-collega die niet wou verzorgen. Het is geen plicht maar men hoort in de zorg, bij hulpbehoevenden, geen onderscheid te maken.

Een klein stukje antwoord wat gegeven werd op haar vraag in bovenste link:

Werken in de zorg is een groot probleem voor de moslims, mannen en vrouwen.
Vrouwen worden verplicht om mannen te verzorgen en mannen worden verplicht om vrouwen te verzorgen.

Ik werk al 16 jaar in de zorg. Er werken bij mijn instelling best wat moslims. Zowel mannen als vrouwen. En ik heb echt werkelijk waar nog nooit problemen ervaren met het niet willen wassen van het andere geslacht. Echt nog nooit. 

Mick87 schreef op 03-09-2024 om 10:42:

[..]

Ik werk al 16 jaar in de zorg. Er werken bij mijn instelling best wat moslims. Zowel mannen als vrouwen. En ik heb echt werkelijk waar nog nooit problemen ervaren met het niet willen wassen van het andere geslacht. Echt nog nooit.

Ik vind de vooroordelen, generalisaties en stigmatisering die in dit topic je om de oren vliegen heel treurig. Eigenlijk zou elke Nederlander verplicht minstens een half jaar een buddy van een asielzoeker moeten worden en een paar keer samen iets ondernemen, of langs moeten komen in een AZC en eens luisteren naar de verhalen daar, zodat mensen zien hoe die mensen echt zijn. (Als gedachtenexperiment, in de praktijk is dit niet werkbaar denk ik.) En hoeveel variatie er ook weer is tussen deze mensen, het is niet één pot nat. Als er een aantal raddraaiers tussen zitten, een aantal niksnutten, een aantal zeer radicale moslims, een aantal transfoben, dan zegt dat niets over de totale groep. 

Poezenmeisje

Poezenmeisje

03-09-2024 om 11:04 Topicstarter

Waarom kunnen in Israël moslims, joden, druzen, christenen wél gewoon samenwerken in de zorg en alle geslachten en gezindten samen verzorgen/opereren?

Waarom moet dat hier ineens een probleem zijn?

Dat kan ook hier gewoon. Uit een overwegend islamitisch land komen betekent verder ook niet dat mensen zelf altijd praktiserend en al helemaal niet per se radicaal moslim zijn. Zat collega’s van mij uit bijv Iran die helemaal geen praktiserend moslim zijn. In de zorg werken betekent daarnaast ook niet per definitie dat je mensen wast. Een logopedist, kaakchirurg, activiteitenbelegeider, optometrist, radioloog, diëtist, psycholoog, apotheker, keukenmedewerker in het ziekenhuis, etc etc etc werkt ook in de zorg en ziet nooit een patiënt naakt. Dat werken in de zorg gelijk staat aan mensen wassen is nogal beperkt gedacht.

En verder gaat het er natuurlijk in bredere zin om dat het goed zou zijn als asielzoekers zo snel mogelijk nuttig ingezet zouden worden in de maatschappij, bijvoorbeeld maar niet uitsluitend in de zorg. Zelfs in het extreme geval als er geen enkele moslim in de zorg zou willen of kunnen werken, dan nog blijft die stelling gewoon staan, dat asielzoekers (al dan niet moslim) beter nuttig in de maatschappij kunnen meedraaien dan in een AZC verplicht duimendraaien. Dat kan ook als bouwvakker, pakketbezorger, stratenmaker, verkeersregelaar, tomatenplukker, slachter, schoonmaker, etc etc etc.

Broadway schreef op 03-09-2024 om 10:22:

[..]

ik geef het op. je doet je best, maar je blijft met een lieve glimlach enorm op de man spelen "jij vindt het niet erg..." terwijl je vanalles erbij haalt dat niermand zegt.

laatste ronde en daarna mag je lekker tegen iemand anders aannames gaan spuien die niks te maken hebben met wat er gezegd word. ik heb je dit al vaker gezegd, anderen met mij ook, om vervolgens de "op de man" kaart gespeeld te krijgen.



Jij vindt het niet erg als veel mensen niet op grond van feiten en logica redeneren, maar blind een populistische roeptoeteraar volgen?

Waar zeg ik dat? waar vind ik dat? antwoord is niet nodig want dat zal ik je geven: nergens. sterker nog. ik vind het idioot als mensen blind wie dan ook volgen.



het NIMBY verhaal weet ik niet dus kan ik niets over zeggen al weet ik wel dat dit volgens mij juist niet voor "PVV-leefomgevingen" geldt omdat daar wél juist AZC's zijn, maar ik laat me graag corrigeren obv bronnen.

Het nimby gedrag is zeer beperkt gezien de locaties en stemgedrag.

Het gaat niet alleen over PVV, ook VVD, BBB en NSC waren duidelijk in wat ze wilde met migratie/asielbeleid. Maar mensen zullen niet allemaal alleen op die partijen hebben gestemd vanwege het asielbeleid.  


azc.jpg

Fleurtje_5 schreef op 03-09-2024 om 09:36:

[..]


Daar moet ik niet aan denken. Zorgen doe je met je hart en je gevoel, niet met de gedachte dat je kan blijven als je dat werk (misschien met tegenzin) gaat doen.


Met 15 % van de beroepsbevolking werkzaam in de zorg is het denk ik een utopie dat daar alleen mensen werkzaam zijn die dit werk als roeping doen.

Mick87 schreef op 03-09-2024 om 10:42:

[..]

Ik werk al 16 jaar in de zorg. Er werken bij mijn instelling best wat moslims. Zowel mannen als vrouwen. En ik heb echt werkelijk waar nog nooit problemen ervaren met het niet willen wassen van het andere geslacht. Echt nog nooit.


Heel mooi. En zo hoort het ook. Fijn dat jij die ervaring niet hebt. Ik heb dit op twee afdelingen mee gemaakt. Máár twee afdelingen, maar twee afdelingen teveel. Maar misschien moet ik zeggen bij twee moslima's.

Daglichtlamp schreef op 03-09-2024 om 13:00:

[..]

Met 15 % van de beroepsbevolking werkzaam in de zorg is het denk ik een utopie dat daar alleen mensen werkzaam zijn die dit werk als roeping doen.


Mij lijkt dat je het niet lang vol houd als je met tegenzin dit werk doet.

Hoeveel % werkt er in andere beroepen ?

Poezenmeisje schreef op 03-09-2024 om 11:04:

Waarom kunnen in Israël moslims, joden, druzen, christenen wél gewoon samenwerken in de zorg en alle geslachten en gezindten samen verzorgen/opereren?

Waarom moet dat hier ineens een probleem zijn?

Dat is het hier ook helemaal niet. Jij doet alsof het een probleem is terwijl meerdere mensen die ook in de zorg werken aangeven dat het totale onzin is.  Jij framed het als probleem.

Xenofobie noemen we dat. 

Libertine schreef op 03-09-2024 om 13:42:

[..]

Dat is het hier ook helemaal niet. Jij doet alsof het een probleem is terwijl meerdere mensen die ook in de zorg werken aangeven dat het totale onzin is. Jij framed het als probleem.

Xenofobie noemen we dat.

Ik ging ervan uit dat het een retorische vraag was, die vanzelfsprekend met nee beantwoord zou worden.

Fleurtje_5 schreef op 03-09-2024 om 13:20:

[..]


Mij lijkt dat je het niet lang vol houd als je met tegenzin dit werk doet.

Hoeveel % werkt er in andere beroepen ?

Tja er zit een grote afstand tussen je oorspronkelijke 'zorgen doe je met je hart en je gevoel' en  dat je het niet lang volhoud als je het met tegenzin doet. Gezien de 15 % mensen die we nodig hebben voor de zorg nu al (in de toekomst wordt dit nog meer), heb je ook mensen nodig die wellicht niet een roeping hebben voor de zorg, maar gewoon blij zijn met een baan die voor hun brood op de plank brengt.  Of die blij zijn om in de zorg te mogen werken als hun dat garandeert dat ze in Nederland mogen blijven. Daar kun je dan ook best voorwaarden aan verbinden, bijvoorbeeld dat je dan minimaal vijf jaar in de zorg moet blijven werken om je verblijfsvergunning te houden.

Hoe dan ook ik zou graag anders naar asielzoekers kijken en veel meer hun hun eigen mogelijkheden laten benutten. Het is voor niemand goed zoals het nu gaat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.