Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Ter Apel. Het gaat écht uit de hand lopen.


Daglichtlamp schreef op 26-08-2024 om 11:42:

[..]

Is het niet goed functioneren van het Duitse asielstelsel relevant bij een draadje over het Nederlandse stelsel? Per slot van rekening vond jij het hier belangrijk om on topic te blijven.

Oftewel wat wil je eigenlijk met je opmerking?


In dat NOS-bericht staat:

.........

De 26-jarige Issa al H. uit Syrië kwam in december 2022 naar Duitsland en vroeg daar asiel aan. Die Welt zegt van officiële bronnen te hebben vernomen dat zijn asielaanvraag begin vorig jaar was afgewezen en dat de man, die op dat moment in Paderborn verbleef, niet in Duitsland mocht blijven.

Hij zou worden overgedragen aan Bulgarije, omdat hij vanuit dat land naar Duitsland was gereisd.
Volgens de Dublin-regels is het land waar een asielzoeker het eerst de EU binnenkomt verantwoordelijk voor de asielprocedure.

...........

Niet alleen in Ter Apel zorgen veilige landers voor problemen.Ook in Duitsland waar geen Ter Apel is. Die problemen los je niet op met een spreidingsplan. Met een spreidingsplan verspreid je alleen het leed over de rest van het land.

Behalve dan dat dit geen veilige lander was.

Daglichtlamp schreef op 26-08-2024 om 15:36:

Behalve dan dat dit geen veilige lander was.


Feit is dat zijn asielaanvraag vorig jaar al was afgewezen. Feit is ook dat hij vrijdagavond in het veilige Duitsland drie mensen heeft gedood.

Daglichtlamp schreef op 26-08-2024 om 10:31:

[..]

Precies wat ik bedoel, niet rechtstreeks dus. Het kan wel, maar het is dus geen gebruikelijke reis. Fijn dat jij dat ook nog even bevestigd.

Lijkt mij eigenlijk best wel eens lekker, om zó naïef te zijn dat je denkt dat die mensen via 'gebruikelijke' routes en altijd rechtstreeks naar hun thuisland reizen. Dat doen zij namelijk heel bewust NIET. Vraag het eens na bij de doelgroep, zou ik zeggen.  

Fleurtje_5 schreef op 26-08-2024 om 18:29:

[..]


Feit is dat zijn asielaanvraag vorig jaar al was afgewezen. Feit is ook dat hij vrijdagavond in het veilige Duitsland drie mensen heeft gedood.

Nee dan heb je het niet begrepen, zijn asielaanvraag is vanwege de Dublinregels niet in Duitsland inhoudelijk behandeld.

Luchtpost schreef op 26-08-2024 om 19:21:

[..]

Lijkt mij eigenlijk best wel eens lekker, om zó naïef te zijn dat je denkt dat die mensen via 'gebruikelijke' routes en altijd rechtstreeks naar hun thuisland reizen. Dat doen zij namelijk heel bewust NIET. Vraag het eens na bij de doelgroep, zou ik zeggen.

In dit geval kan er helemaal niet rechtstreeks gevlogen worden. Ik vind het naïef om te doen alsof er massaal touristen naar Syrië zouden gaan.

Daglichtlamp schreef op 26-08-2024 om 19:54:

[..]

In dit geval kan er helemaal niet rechtstreeks gevlogen worden. Ik vind het naïef om te doen alsof er massaal touristen naar Syrië zouden gaan.

Wat ben je toch aan het tutten over rechtstreeks vliegen. Dat hoeft helemaal niet. Toeristen gaan via andere landen de grens over. Syriërs die op vakantie gaan ook. 

Er zijn vorig jaar 2 miljoen toeristen geregistreerd die Syrië hebben bezocht.

https://library.fes.de/pdf-files/bueros/beirut/21227.pdf

Daglichtlamp schreef op 26-08-2024 om 19:52:

[..]

Nee dan heb je het niet begrepen, zijn asielaanvraag is vanwege de Dublinregels niet in Duitsland inhoudelijk behandeld.


Ik heb het niet begrepen? Dan lees mijn bericht eens van 26-08-2024 om 15:03 daar quote ik zelf het stukje over de Dublinregels.

Is dat het beste wat je kan antwoorden op mijn bericht waarin ik schrijf over de 3 slachtoffers in Duitsland?

Gebruikersnaaminvullen schreef op 26-08-2024 om 20:03:

[..]


Er zijn vorig jaar 2 miljoen toeristen geregistreerd die Syrië hebben bezocht.

https://library.fes.de/pdf-files/bueros/beirut/21227.pdf

Wat een interessant rapport, bedankt voor het opzoeken. Ik heb wel wat vraagtekens bij de aantallen, hoe betrouwbaar zijn aantallen geteld door het Syrische regime? Zeker als er een doelstelling is vanuit de regering dat het tourisme moet toenemen.
Over de aantallen:
The Syrian Minister of Tourism, Mohammad Rami Martini, announced at the end of 2023 that the number of visitors to the country that year had reached two million, including 1,75 million Arabs (mostly Lebanese, Iraqi,Jordanian, Bahraini, and Kuwaiti) and 250,000 non-Arab foreigners (mostly Russian, Pakistani, Iranian, and Indian).

Oftewel er komen eigenlijk geen westerse toeristen van betekenis.

While economic incentives are an explicit motivation in the Syrian regime’s policy to develop the tourism sector, investments in tourism are also a way to present an image of Syria that can promote normalisation with regional and international actors. The authorities are using tourism to portray Syria as a stable country and the national government as a legitimate institution worthy of conventional diplomatic treatment. The regime hoped that presenting Syria as a touristic hub would counter the negative discourse around its human rights violations and promote a more positive face to the world. Many international tourists-cum-bloggers have publicly portrayed Syria as “safe and secure”, while Syrian travel agencies promoted such narratives by assigning a fixer to be present with visitors at all times. The presence of Western tourists is widely publicised by state media and the Ministry of Tourism.

Dat laatste lijkt goed te lukken. Gezien de post hier dat Syrië geschikt is om op vakantie te gaan.

Word weer een spannende week voor Ter Apel;

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1204645/de-zoveelste-week-van-de-waarheid-voor-ter-apel-en-het-coa

De cijfers
Wekenlang schommelde het aantal asielzoekers in het aanmeldcentrum tussen de 2150 en 2250. Afgelopen donderdag werd met 2085 het laagste aantal sinds tijden bereikt. Vorig weekend lag het ook in die buurt, maar het ging alweer binnen een paar dagen naar bijna 2200.
Met die cijfers is ook iets anders aan te hand. In de avonduren worden maximaal tweehonderd nieuwe asielzoekers naar de nachtopvang in Nieuwe Pekela gebracht, om de volgende ochtend weer terug te keren. Dan is er al geteld en worden ze dus niet meegerekend bij de cijfers die het COA publiceert.
Dan is er nog in de Expohal in Assen, de wachtkamer voor nog niet geregistreerde asielzoekers, waar in Ter Apel geen plek voor is. Dat zijn er een paar honderd, die daar maximaal twintig dagen mogen worden opgevangen. In de praktijk zitten ze er langer.

Fleurtje_5 schreef op 26-08-2024 om 20:24:

[..]


Ik heb het niet begrepen? Dan lees mijn bericht eens van 26-08-2024 om 15:03 daar quote ik zelf het stukje over de Dublinregels.

Is dat het beste wat je kan antwoorden op mijn bericht waarin ik schrijf over de 3 slachtoffers in Duitsland?

De slachtoffers in Duitsland zijn verschrikkelijk. Waren de regels gevolgd in Duitsland dan had deze man hetzelfde kunnen doen in een ander westers land. Ik had dat net zo erg gevonden.

Zilver_gray schreef op 26-08-2024 om 20:39:

Word weer een spannende week voor Ter Apel;

https://www.rtvnoord.nl/politiek/1204645/de-zoveelste-week-van-de-waarheid-voor-ter-apel-en-het-coa

De cijfers
Wekenlang schommelde het aantal asielzoekers in het aanmeldcentrum tussen de 2150 en 2250. Afgelopen donderdag werd met 2085 het laagste aantal sinds tijden bereikt. Vorig weekend lag het ook in die buurt, maar het ging alweer binnen een paar dagen naar bijna 2200.
Met die cijfers is ook iets anders aan te hand. In de avonduren worden maximaal tweehonderd nieuwe asielzoekers naar de nachtopvang in Nieuwe Pekela gebracht, om de volgende ochtend weer terug te keren. Dan is er al geteld en worden ze dus niet meegerekend bij de cijfers die het COA publiceert.
Dan is er nog in de Expohal in Assen, de wachtkamer voor nog niet geregistreerde asielzoekers, waar in Ter Apel geen plek voor is. Dat zijn er een paar honderd, die daar maximaal twintig dagen mogen worden opgevangen. In de praktijk zitten ze er langer.

Hopelijk gaat Ter Apel weer naar de rechter, ik zou gewoon hetzelfde doen als in Utrecht met het aanmeldcentrum voor Oekraïners, eisen dat het gesloten wordt. Laat de minister het maar oplossen. Vrijwillig gaat ze het niet doen. (en ik  zou ook eisen dat bij de telling het maximaal aantal per dag geldt, juist overdag is er toch de overlast? Dus dan zou je moeten tellen, niet alleen 's nachts).

Daglichtlamp schreef op 26-08-2024 om 20:37:

[..]

Wat een interessant rapport, bedankt voor het opzoeken. Ik heb wel wat vraagtekens bij de aantallen, hoe betrouwbaar zijn aantallen geteld door het Syrische regime? Zeker als er een doelstelling is vanuit de regering dat het tourisme moet toenemen.
Over de aantallen:
The Syrian Minister of Tourism, Mohammad Rami Martini, announced at the end of 2023 that the number of visitors to the country that year had reached two million, including 1,75 million Arabs (mostly Lebanese, Iraqi,Jordanian, Bahraini, and Kuwaiti) and 250,000 non-Arab foreigners (mostly Russian, Pakistani, Iranian, and Indian).

Oftewel er komen eigenlijk geen westerse toeristen van betekenis.

While economic incentives are an explicit motivation in the Syrian regime’s policy to develop the tourism sector, investments in tourism are also a way to present an image of Syria that can promote normalisation with regional and international actors. The authorities are using tourism to portray Syria as a stable country and the national government as a legitimate institution worthy of conventional diplomatic treatment. The regime hoped that presenting Syria as a touristic hub would counter the negative discourse around its human rights violations and promote a more positive face to the world. Many international tourists-cum-bloggers have publicly portrayed Syria as “safe and secure”, while Syrian travel agencies promoted such narratives by assigning a fixer to be present with visitors at all times. The presence of Western tourists is widely publicised by state media and the Ministry of Tourism.

Dat laatste lijkt goed te lukken. Gezien de post hier dat Syrië geschikt is om op vakantie te gaan.

Die reizen/vakanties worden 

A- aangeboden door reisorganisaties

B- ook gemaakt door Syriërs 

https://www.middenoostenreizen.com/reizen/groepsreis-syrie-zomer/

https://cultureroadtravel.com/nl/syrie/groepsreizen/

https://www.worldexperts.nl/specialpackage/10-daagse-nederlandstalige-rondreis-door-libanon-en-syrie

https://expeditionanywhere.nl/bestemmingen/syrie/reisroute-rondreis-door-syrie-in-1-week/

Dan kun je wel verbolgen reageren dat de posters hier denken dat het land veilig genoeg is en de Nederlandse staat dat niet vindt, het neemt niet weg dat die reizen gemaakt worden. Door buitenlanders en statushouders. 

Daglichtlamp schreef op 26-08-2024 om 19:54:

[..]

In dit geval kan er helemaal niet rechtstreeks gevlogen worden. Ik vind het naïef om te doen alsof er massaal touristen naar Syrië zouden gaan.

Het ging niet over wel-niet rechtstreeks KUNNEN vliegen, het ging om het ook -bewust-  niet rechtstreeks WILLEN vliegen. Gewoon, omdat zij de eventuele consequenties héél goed kennen en dus niet betrapt willen worden. 

En nee, ik had het ook niet over toeristen, maar over 'vluchtelingen' die op vakantie/familiebezoek gaan naar het land dat zij zó onveilig vonden dat zij zich in NL hebben gemeld met dat/een verhaal en vervolgens vanuit hier de achtergebleven familie sponsoren met euro's vanuit Nederland zodat de familie daar gewoon als vanouds verder leeft (maar dan iets rijker, want maandelijks extra geld uit NL). 

Je kan het die mensen niet kwalijk nemen. Maar in grote delen van al die gebieden waar de vluchtelingen vandaan komen, leven mensen ook gewoon hun leven verder. Stel dast er (alleen) in de provincie Limburg oorlog zou zijn en er is dan een land waar iedereen uit Noord-Holland, Groningen of Zeeland ook welkom zou zijn "omdat er (ergens) in NL oorlog is", dan zouden misschien ook veel mensen naar dat land vertrekken. Zeker als de overheid aldaar geen kant op kan omdat er een groepje deugers in zo'n land is die hun  eventuele kritische landgenoten constant de mond snoert zodra zij ergens vraagtekens bij zetten. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.